اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

حمایت مرکز گسترش از مستندسازان کرونا/ روایتی از بازماندگان قوم قزاق

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از مستندسازانی که با شروع بحران کرونا در ایران، همپای پزشکان، پرستاران، کادر درمانی و جریان‌های اطلاع‌رسانی، در صحنه‌ی مقابله با این پدیده‌ی مخرب جهانی حضور داشته‌اند، حمایت می‌کند.

حمایت مرکز گسترش از مستندسازان کرونا/ روایتی از بازماندگان قوم قزاق

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، با شیوع ویروس کووید ۱۹ در ایران، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مستندسازانی را که در نقاط مختلف اقدام به ضبط و ثبت وقایع این بحران کرده و در صحنه‌ی نبرد با کرونا حضور داشتند، رصد کرده و ضمن تماس با آنها و پیگیری پروژه‌ی در دست تولیدشان، نسبت به حمایت از این آثار اعلام نظر کرده است.

گفتنی است: حمایت مرکز گسترش از مستندهایی که با موضوع کرونا در دست تهیه است، با ارسال طرح پژوهشی مبتنی بر ساختار فیلم، شیوه روایت، عناصر دراماتیک و همینطور ارائه‌ی دمو سه‌ دقیقه‌ای از اثر تولید شده تا آن زمان و نظر مثبت شورا میسر خواهد بود؛ با این توضیح که با شروع تعطیلات و بحث قرنطینه در کشور، کارگروهی در «مرکز» تشکیل شده و این افراد در فضای مجازی، در تماس دائم با هم بوده تا ضمن اطلاع از روند تولید این آثار در گستره‌ی ملی، نسبت به بررسی طرح‌های جدید، بازبینی تریلرهای ارائه شده و پاسخگویی سریع به مستندسازان محترم، با اولویت زمانی و بدون بوروکراسی‌های معمول اقدام نمایند.

این وضعیت درخصوص اهالی سینمای انیمیشن نیز با سفارش تولید انیمیشن‌های کوتاه با موضوع کرونا به تهیه‌کنندگان و فعالان این حوزه توسط معاونت انیمیشن مرکز گسترش آغاز شده است و سایر انیماتورها هم می‌توانند نسبت به ارائه طرح خود به این مجموعه اقدام کنند.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اعلام می‌دارد که آماده پذیرش طرح‌های مستند و فیلمنامه‌های کوتاه انیمیشن با موضوع کرونا در ایران هست تا با قید فوریت، نسبت به بررسی و حمایت از این آثار به شرط برخورداری از استانداردهای لازم و تایید شوراهای مربوطه اقدام نماید. فیلمسازان محترم می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی «مرکز» به نشانی www.defc.ir نسبت به ثبت طرح خود اقدام کرده و از طریق همین وب‌سایت پیگیر آن باشند. ضمن این که اولویت بررسی این طرح‌ها، ارائه‌ی دمو یا تریلر (تا ۳ دقیقه) از فیلم مورد نظر است که فیلمسازان محترم می‌بایست از طریق واتساپ، به شماره ۰۹۰۵۶۱۱۵۲۱۲ ارسال نمایند. با توجه به شرایط بحرانی شیوع ویروس کرونا در کشور، لازم است فیلمسازان محترم به این نکته توجه کنند که صرفاً طرح‌های مرتبط با این موضوع را روی وب‌سایت «مرکز» به ثبت رسانده و از ارائه طرح با موضوعات دیگر خودداری کنند.

 

 

 

* روایتی از بازماندگان قوم قزاق در مستند مردم نگارانه «وت باسی»

فیلم مستند مردم نگارانه «وت باسی» به کارگردانی مهسا طاهری با موضوع روایتی از بازماندگان قوم قزاق در ایران آماده نمایش شد.
مهاجرت قزاق‌ها از سرزمین خود به ایران در سال‌های ۱۳۰۷ تا ۱۳۱۵ به دلیل فشار استالین آغاز شد. در آن سال‌ها تعداد بسیاری از قزاق‌ها از منطقه سیاه‌کوه (منقشلاق) در جنوب غربی قزاقستان در حاشیهٔ دریای خزر از مرزهای شمالی ایران و با گذشتن از ترکمنستان و مواجهه با عشایر ترکمن که گاه منجر به درگیری می شد، وارد خاک ایران شدند. آن‌ها بیشتر در سه شهر گرگان، گنبد و بندرترکمن ساکن شدند و در هر سه شهر محل اصلی اقامت آن‌ها «قزاق‌محله» نام دارد و هم‌اکنون بیش از ۱۵ هزار نفر قزاق در ایران زندگی‌می‌کنند.
«وت باسی» در زبان قزاقی به معنای بزرگ خاندان است و در این مستند از زاویه دید دو نفر از بزرگان قوم قزاق در ایران به آداب و رسوم و سنن مختلف این قوم پرداخته شده است. قزاق‌ محله را همه در گرگان می‌شناسند. محله‌ای که در مرکز شهر قرار گرفته و اهالی‌اش زردپوستند و چشمانی بادامی دارند و با گذشت ۹۰ سال سکونت در شهرهای بندرترکمن، گنبد کاووس و گرگان همچنان از لباس‌های بومی قزاقی استفاده می‌کنند.
مردان سن و سال‌دار هنوز هم «ژیده» و «شاپان» به تن می‌کنند و کلاه «تاقیا» به سر می‌گذارند. زنان هم «کولیک» می‌پوشند با روسری‌های بلندی که متفاوت از روسری‌های زنان ترکمن است.شناخت قزاق‌ها از ترکمن‌ها به‌دلیل شباهت ظاهری‌شان برای ما کمی دشوار است، بهتر است بگویم غیرقابل تشخیص. اما نوع پوشش آنها نسبت به یکدیگر کمی متفاوت‌ است. مثلاً زنان قزاق روسری بلند ساده سر می‌کنند و آنها را زیر چانه گره می‌زنند درحالی که ترکمن‌ها روسری‌های گلدار و رنگی به سر دارند و مستند «وت باسی» با روایتی از انجام آداب و سنن آنها به خوبی می‌تواند مارا با تاریخچه و نحوه زندگی قزاق‌ها در ایران آشنا کند.
در مستند مردم نگارانه «وت باسی» که مرحله پروهش و پروسه ساخت آن بیش از یکسال به طول انجامیده ، بیش از هر چیز به نهاد خانواده که مهمترین رکن برای قزاق‌ها به‌شمار می‌رود، توجه شده است. در این مستند آداب و رسوم باستانی قزاق‌ها نظیر جشن ازدواج سنتی قزاقی، برگزاری عید باستانی ایرانی و نقش زنان در اقتصاد و زندگی قوم قزاق از زاویه دید ستار بدیع و بهمن چولاک دو تن از ریش سفیدان و بزرگان قوم قزاق در ایران روایت شده است.
مستند مردم نگارانه «وت باسی» در قالب یک مستند نیمه بلند به نویسندگی و کارگردانی مهسا طاهری و تهیه کنندگی عطا پناهی تولید شده در خانه مستند و محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است.

* شقایق فراهانی به «قایقران» پیوست
فیلم سینمایی «قایقران» به نویسندگی و کارگردانی محمد اسدنیا مقابل دوربین رفته است. شقایق فراهانی ایفاگر نقش اصلی «قایقران» است و بازیگران دیگری هم به گروه اضافه خواهند شد.
این فیلم سورئال است و داستان ناگفته‌های ذهن چند انسان مرتبط به یکدیگر را روایت می‌کند.
«پنج و نیم» نام ابتدایی این فیلم بود که به «قایقران» تغییر نام داد و برای اکران در گروه هنر و تجربه ساخته می‌شود.
از اسدنیا پیش از این فیلم‌های شهد، ثانیه و لامبورگینی در شبکه نمایش خانگی پخش شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول