خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: ورود ویروس کرونا به کشور در اواخر سال گذشته، موجب شد که مدارس برای پیشگیری از شیوع این ویروس، تعطیل شوند و طولانی شدن این اتفاق مسلما در روند آموزشی دانشآموز وقفه ایجاد میکرد.
مسؤولان دستگاه تعلیم و تربیت گرچه در بخش آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش، تجربه آموزش الکترونیکی، مجازی و در مناطق محروم را داشتند اما برای عمده دانشآموزان به یک مدل آموزش خو گرفته بودند و حالا تغییر روش کار، دشوار به نظر میرسید.
در اولین راه و به مدد تجربه آموزش تلویزیونی در دوران دفاع مقدس در کشور، این روش به عنوان گام نخست انتخاب شد و به سرعت با صدا و سیما هماهنگیها صورت گرفت، شبکه آموزش پای کار آمد و آموزشها آغاز شد و چند روز بعد هم شبکه 4 به این روش آموزشی اضافه شد.
آموزش تلویزیونی، تجربه جالبی در این دوره برای معلمان و دانشآموزان بود اما با مشکلات و سختیهایی نیز همراه بود؛ از روش متفاوت آموزش معلمان گرفته تا ساعات کم آموزش و تعداد متعدد دروس، لزوم آموزش مجازی را ضروری میکرد.
محسن حاجیمیرزایی وزیر آموزش و پرورش نوزدهم فرودین امسال در نهصد و هفتاد و دومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش و اولین جلسه سال 99 این شورا، اظهار کرد: «با همکاری سازمان صدا و سیما، برنامههای آموزشی با یک شبکه شروع شد و در حال حاضر برنامههای آموزشی به ٢٨ برنامه در روز با سه شبکه افزایش پیدا کرده است اما با توجه به اینکه ما ٢۵٠ درس و بیش از هزار کتاب داریم، برنامههای آموزشی تولید شده در رسانه ملی برای تحت پوشش قرار دادن این حجم کتاب درسی کافی نیست».
البته قبل از این گفته وزیر آموزش و پرورش، همزمان با آموزشهای تلویزیونی در اسفند سال گذشته، معلمان نیز به صورت خودجوش و آتش به اختیار، در شبکههای اجتماعی از طریق ارسال صدا و تصویر از آموزش دروس توسط خودشان، به دانشآموزان آموزش میدادند.
همان اسفند سال گذشته وزارت آموزش و پرورش به این فکر افتاد که آموزشهای پراکنده مجازی توسط معلمان در قالب یک شبکه ملی اجرا شود تا امکان نظارت و ارائه آموزش بهتر فراهم شود و این شد که 28 اسفند، شبکه شاد با حضور وزیر آموزش و پرورش افتتاح شد.
آموزش و پرورش عنوان کرد: «شبکه اجتماعی شاد برای دسترسی دانشآموزان مبتنی بر محیطی امن فراهم شده است تا ارتباط بین معلم و دانشآموز را برقرار کند و معلم میتواند محتوای درسی را از طریق این شبکه با دانش آموزان به اشتراک بگذارد و طرح سؤال و آزمون کند».
حاجیمیرزایی در مراسم افتتاح شبکه شاد با بیان اینکه خانواده آموزش و پرورش با وسعتی به پهنای ایران نیازمند بستری مناسب جهت گذر از این بحران جهانی و نیازمند به کارگیری راهبردها و فناوریهای نوین است، گفت: «با تدبیر مسؤولان آموزش پرورش و بکارگیری توان صدا و سیما، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نخبگان دانشگاهی و بخش خصوصی در مدتی کوتاه و فشرده و تلاش بسیار زیاد همکارانم، سیستمی طراحی شده که علاوه بر صیانت از حریم خصوصی و امنیت اطلاعات دانش آموزان و معلمان، ساختار مدرسه و کلاسها را در فضای مجازی به همان صورتی که در فضای واقعی است، به وجود آورده است».
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در سیستم جدید فضای مجازی، علاوه بر سیستم حضور غیاب، معلمان میتوانند محتوای درسی مناسب را با خلاقیت و امکانات مناسب بیشتری،که در این محیط در اختیار خواهند داشت، در اختیار دانش آموزان قرار دهند، ادامه داد: «برای این کار شبکه اجتماعی با برند «شاد» بر روی زیر ساختهای شبکههای اجتماعی بومی کشور در نظر گرفته شده که فقط دانشآموزان، معلمان و مسؤولان آموزش و پرورش مجاز به استفاده از آن هستند».
آموزش و پرورش در اخبار و اطلاعات خود، شاد را مخفف شبکه اجتماعی دانشآموزان عنوان میکرد که البته این عنوان با شبکه اجتماعی دانشآموزان که چندین سال پیش قرار بود، ایجاد شود و ساختار دیگری داشت، همنام بود.
در دوره وزارت علیاصغر فانی وزیر اسبق آموزش و پرورش، موضوع شاد مطرح شد؛ شبکه اجتماعی شاد قرار بود شبکه بومی ـ ملی شود و در فاز اول هم نخبگان پرورشی و فرهنگی و تشکلهای دانشآموزی جذب آن شوند.
حمیدرضا کفاش معاون وقت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش سوم آبان 1395 در خصوص ویژگیهای شبکه اجتماعی دانشآموزی «شاد»، گفت: «در وهله اول، دانشآموزان نخبه و کسانی که در مسابقات کشوری حائز رتبه شدهاند جزو مخاطبان ما بوده و در مرحله بعد نیز دانشآموزانی که در مسابقات استانی رتبه ممتاز در بخشهای فرهنگی، هنری، علمی و قرآنی کسب کردهاند و نیز تشکلهای دانشآموزی اولویت ما در پیوستن به این شبکه هستند و بعد از آن نیز بقیه دانشآموزان قرار دارند».
شبکه اجتماعی دانشآموزی در دوران وزارت فانی به سرانجام نرسید و بعد هم خبری از آن نشد تا زمان حاضر که بعد از ماجرای شیوع کرونا و تعطیلی مدارس، از «شاد» در آموزش و پرورش نام برده شد.
قرار بود شبکه اجتماعی دانشآموزان(شاد) از 16 فروردین کار خود را آغاز کند اما در ساعات پایانی 15 فروردین 1399، وزارت آموزش و پرورش طی اطلاعیهای اعلام کرد: «با عنایت به تصمیم و تأکید وزارتخانه متبوع مبنی بر اختصاصی و امن بودن بستر ارتباطی معلم _ دانش آموزان و به منظور صیانت از حقوق آموزشی و ترببتی دانش آموزان و نیاز به زمان بیشتر برای حصول اطمینان بخش فنی از این امر، ضمن تاکید بر اهمیت راه اندازی این بستر و پابرجا بودن کلیه دستورالعمل های ارسالی معاونین آموزشی، زمان ورود مدیران، معلمان و دانش آموزان به این بستر ارتباطی در روزهای آتی اعلام میشود».
حدود یک هفته گذشت و شب گذشته، وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیهای خبری جدید داد؛ در متن این اطلاعیه آمده است: «ضمن تبریک میلاد خجسته قائم آل محمد عجل الله تعالی فرجه الشریف، به استحضار میرساند با پیگیریهای مستمر وزیر آموزش و پرورش و همکاری وزارت ارتباطات، دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی، مساعدت دانشگاه صنعتی شریف و تلاش شبانه روزی تیم فنی، اجرایی و حقوقی پلتفرم اختصاصی آموزش و پرورش به نام SHADAP با مالکیت و مدیریت وزارت متبوع، در مرحله بهرهبرداری قرار گرفته است».
نکته جالب در شاد جدید این بود که دیگر از عنوان شبکه اجتماعی دانشآموزی استفاده نشده بلکه از شبکه آموزش دانشآموزی نام برده شده است.
در هر حال با هر نام، باید دید که چه زمانی قرار است زنگ آموزش مجازی در شبکه «شاد» به صدا درآید و آیا آموزش و پرورش میتواند امسال در شرایط کرونا، آموزش 15 میلیون دانشآموز را به فرجام خوشی برساند؟
انتهای پیام/