اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

سود بالای تسهیلات با جهش تولید مغایرت دارد/ امضاهای طلایی و قاچاق؛ بلای جان تولید

نماینده اراک در مجلس با انتقاد از وجود امضاهای طلایی، بروکراسی اداری و اعطای تسهیلات با سود بالا به عنوان بخشی از موانع تولید گفت: باید با قاچاق که هم اکنون حفره عظیمی در بدنه کشتی تولیدات ایران محسوب می‌شود مبارزه کرد.

سود بالای تسهیلات با جهش تولید مغایرت دارد/ امضاهای طلایی و قاچاق؛ بلای جان تولید

خبرگزاری فارس- وحید ونایی:‌ سال جاری از سوی مقام معظم رهبری سال «جهش تولید» نامگذاری شده است. اگر به نامگذاری‌ سال‌های گذشته یعنی از سال 1397 تا امسال بنگریم، تولید، اشتغال و اقتصاد بیشترین سهم را به خود اختصاص می‌دهد. امسال هم سال «جهش تولید» نامگذاری شد تا پازل نام‌گذاری‌های سالانه کامل‌تر شود و سیاست‌های کلان اجرایی سمت و سو پیدا کند.

«رونق تولید» یکی از اساسی ترین فاکتورها و روشهای مقابله با نفوذ و استعمار و تحریم های دشمنان و همچنین غلبه بر مشکلات اقتصادی ایران است که سال گذشته از طرف رهبر انقلاب به عنوان شعار سال نامگذاری شد، لکن به دنبال آن سال «جهش تولید» نیز  موجب افزایش تولید و در نتیجه رشد اشتغال و نهایتاً تقویت اقتصاد ملی می‌شود. لذا با عنایت به استعداد و ظرفیت‌های وسیعی که در کشور وجود دارد  با بهره گیری از اراده و خرد جمعی، مدیریت صحیح، تدوین و اعمال سیاستهای درست می‌توان این مسیر را طی کرده و به هدف موردنظر دست یافت.

علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک در مجلس و عضو کمیسیون اقتصادی در گفت‌وگوی مشروحی با خبرگزاری فارس نکاتی را درباره نامگذاری شعار سال «جهش تولید» و برنامه‌های و اقدامات دولت و مجلس برشمرد. 

وی با بیان اینکه کمبود نقدینگی در تولید و تامین مالی برای تولید کنندگان و سرمایه‌گذاران یکی از عوامل مهم اثرگذار در تولید و در شرایط موجود کشور است، گفت: اینکه فقط عنوان شود در سیستم بانکی به هر واحد تولیدی وام داده می‌شود کافی نیست، بلکه نرخ و سود آن تسهیلات هم از اهمیت بالایی برخوردار بوده و تنها تامین مالی با نرخ سود بالا مطلوبیتی برای تولید کننده نخواهد داشت. 

این عضو کمیسیون اقتصادی با انتقاد از بروکراسی اداری موجود در کشور و ایجاد مشکل در حوزه تولید افزود: در بحث اجرایی وجود امضاهای متعدد به ویژه امضاهای طلایی به  مدیران این اختیار را می‌دهد که به ازای انتظارشان بتوانند تولید کننده را در منتظر گذاشته و یا خدای ناکرده درخواست رشوه و یا امتیازی بکنند. لذا باید برای بهبود فضای کسب و کار به این موضوع اهمیت داده و آن را تدبیر کرد. 

وی با بیان اینکه مصرف کالای خارجی هدیه به کارگر خارجی محسوب می‌شود و آحاد مردم ایران وظیفه دارند تا با تسری فرهنگ استفاده از کالای وطنی، تولید و اشتغال را حفظ و افزایش دهند و در نهایت این امر منجر به جهش تولید شود، گفت تولید کنندگان هم باید تلاش ویژه‌ای کنند تا ضمن پایین آوردن قیمت تمام شده تولیدات، قیمت کالاهای خود را کاهش دهند تا در مجموع بهره‌وری و کارایی کارگاه‌ها و کارخانجات تولیدی افزایش یابد. 

کریمی همچنین با انتقاد به اینکه عمده حجم نقدینگی یعنی بیش از 85 درصد آن در سپرده‌های بانکی حبس شده و عملا در خدمت تولید کشور نیست، اظهار داشت که بازار سرمایه با توجه به جذابیت‌هایی که بوجود می‌آورد خواهد توانست بخشی از این سرمایه را به خود جذب کند. لذا باید بکوشیم با راهکارهای موجود در بازار بورس فضای کار را برای سرمایه‌گذار به صورتی فراهم کنیم که نیازهای مالی سرمایه‌گذاران و تولید کنندگان از این مسیر تامین شود. 

متن این گفت‌وگو به شرح ذیل است: 

فارس: جهش تولید با تامین نقدینگی تحقق پیدا می‌کند؛ با وجود کمبود منابع اعتباری و همچنین سرمایه‌ در گردش می‌توانیم امیدوار به جهش تولید باشیم؟ 

کریمی: تولید مشخصه‌ای است که در بخش‌های مختلف نمود پیدا می‌کند و الزامات و شرایط خود را دارد. برای مثال بخش خدمات که زیرمجموعه گردشگری است با بخش‌های کشاورزی و صنعت شرایط آن متفاوت است. 

 

باید به لحاظ تخصصی به منظور تحقق شعار سال «جهش تولید»، به شرایط و توانایی‌های هر بخش توجه کرده و به آن اهمیت داد لذا یکسری از عوامل و شرایط وجود دارد که برای کل حوزه تولید، مطرح است و باید برای آن برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری یکسانی صورت گیرد.

** بانکها در سال جهش تولید حمایت از سرمایه‌گذاری‌ها را بیشتر کند

کمبود نقدینگی در تولید و تامین مالی برای تولید کنندگان و سرمایه‌گذاران از سوی بانکها یکی از عوامل مهم اثرگذار در عرصه تولید در کشور است. چرا که هم اکنون اگر با هر تولید کننده‌ای صحبت کنیم، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش را اولین مشکل یا دومین معضل می‌داند، لذا ضرورت تامین مالی مراکز و واحدهای تولیدی و صنعتی از اهمیت بالایی برخوردار است و تامین منابع مالی هم برای واحدهای تولیدی در قالب سرمایه‌گذاری‌های جدید مهم است و هم برای تامین اعتبارات اقدامات گذشته‌شان.

بنابراین هر تولید کننده‌ای که بنا دارد در کشور سرمایه‌گذاری جدیدی انجام دهد انتظار دارد سیستم‌های مالی و بانکی بتوانند بخشی از تامین مالی آن پروژه و فعالیت اقتصادی را تامین کنند. 

فارس: یکی از گلایه‌ها و موانعی که تولید کنندگان برای جهش تولید مطرح می‌کنند تسهیلات بانکی با سودهای بالاست؛ چرا که سودمحوری بانک‌ها از اعطای وام‌ها می‌تواند بلای جان تولید ایرانی باشد؛ چگونه می‌توان گردش مالی مورد نیاز واحدهای تولیدی را تامین کرد؟ 

کریمی: تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران مراکز صنعتی و تولیدی اعم از کارگاه‌ها و کارخانجات هم برای ادامه و استمرار فعالیت خود نیازمند گردش مالی و اعتباری و تامین پول هستند. هر چند که ما می‌دانیم تامین مالی مراکز تولیدی شرایط خود را دارد و نمی‌توان آن را فقط به ارائه وام معطوف کرد.

** بخشی از عدم امکان رقابت جنس ایرانی با خارجی به سود بالای وام‌ها باز می‌‌گردد

اینکه در سیستم بانکی به هر واحد تولیدی وام داده شود کافی نیست بلکه مهم نرخ و سود آن تسهیلات است که از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا تامین مالی تولید با نرخ سود بالا مطلوبیتی برای تولید کننده نخواهد داشت و می‌تواند قیمت تمام شده تولید را افزایش داده و عملا تولید کننده جنس و کالایی را تولید می‌کند که قدرت رقابت نخواهد داشت؛ این عدم رقابت شامل داخل و خارج کشور است.

 

تامین مالی با نرخ سود بالا مطلوبیتی برای تولید کننده نخواهد داشت

تولید کنندگان خارجی از تسهیلات و وام‌‌های با سود بسیار پایین، (نیم تا یک درصد)، دریافت می‌کنند، در حالی که تولید کننده ایرانی وام 18 و یا 20 تا 22 درصد می‌گیرند که همین موضوع باعث می‌شود که قدرت رقابت از جنس و کالای ایرانی گرفته شود.

فارس: عامه مردم در تحقق شعار جهش تولید نقش بی بدیلی دارند؛ چگونه می‌توانیم از ظرفیت‌ آنها حداکثر استفاده را انجام بدهیم؟ 

کریمی: ضوابط و مقررات تولید که تحت عنوان محیط کسب  و کار از آن یاد می‌شود، لذا بهبود فعالیت‌های این حوزه و رفع موانع تولید از اهمیت بالایی برخوردار است که البته هم به قوانین و مقررات که ناظر بر تولید و کار باز می‌گردد و هم باید بتوانیم قوانین و مقررات را تسهیل کرده و اجازه دهیم تا تولید کننده با کمترین بروکراسی اداری بتواند مطالبات خود را دریافت کرده و فقط به تولید،‌کار و اشتغال فکر کند.

** امضاهای طلایی بلای جان جهش تولید ایرانی

در بحث اجرایی وجود امضاهای متعدد به ویژه امضاهای طلایی به برخی مدیران این اختیار را می‌دهد که جهت سودجویی خود بتوانند تولید کننده را در انتظار گذاشته و یا خدای ناکرده درخواست رشوه و یا امتیازی بکنند.لذا برای بهبود فضای کسب و کار باید آنرا تدبیر کرد. 

 

خرید هر جنس و کالای خارجی از سوی مردم هدیه به کارگران خارجی محسوب می‌شود این در حالی است که باید با خرید و مصرف کالاهای تولید داخل تلاش کنیم تا کار، تولید و اشتغال ایرانی رونق گرفته و توسعه یابد

 

عامه مردم در تحقق شعار «جهش تولید» نقش بی‌نظیری دارند چرا که آنها می‌توانند با الزامی که در این مسیر ایجاد می‌کنند ضمن استفاده بیشتر از کالای ایرانی منجر به توسعه کسب و کار و رونق تولید در کشورمان شوند، بر همین اساس باید تلاش شود از مصرف کالای خارجی که شاید برخی از آنها شرایط بهتری نسبت به کالای ایرانی دارند، اجتناب کرد زیرا هر کالای ایرانی که مصرف می‌شود می‌تواند چند شغل ایرانی را تضمین کند. یا اینکه چرخ واحدهای تولیدی را به حرکت درآورده و درآمد ملی افزایش پیدا کند. ضمن اینکه همه آحاد جامعه از مواهب این اقدام نیک برخوردار می‌شوند.

فارس: قاچاق کالا معضلی بزرگ و جبران ناپذیرب برای اقتصاد و کالای ایرانی است که باید ضمن برخورد قاطع با آن، زمینه‌های فرهنگی مردم به مصرف کالای ایرانی را فراهم کنیم؛ مردم و تولید کننده چه وظایفی در برخورد با کالای قاچاق دارند؟ 

کریمی: به اعتقاد بنده مصرف جنس و کالای خارجی هدیه به کارگران خارجی محسوب می‌شود به همین دلیل باید تلاش کنیم با رونق تولید، کار ایجاد کنیم و اشتغالزایی را افزایش دهیم. لذا وظیفه آحاد مردم است با فرهنگ سازی و استفاده از کالای ایرانی در نهایت منجر به توجه بیشتر سرمایه‌گذار به این حوزه شود.

 

 تحقق عینی جهش تولید می‌تواند منجر به تحرک عظیم اقتصادی در کشور شود 

 

تولید کنندگان هم وظایف خاصی برای تحقق شعار سال دارند چرا که آنها می‌توانند با تمهیداتی که دولت و حاکمیت برای بهبود فضای کسب و کار آنها فراهم می‌کند و یا همراهی که مردم با آنها دارند این رسالت را برای خود قائل باشند که با راه‌اندازی واحدهای تحقیق و توسعه در کارخانجات و مراکز صنعتی و تولیدی و یا مزارع و گلخانه‌های کشاورزی سعی کنند به صورت مستمر و مداوم کیفیت کالاهای تولیدی خود را افزایش دهند.

** وظایف مستمر حاکمیت، مردم و تولید کنندگان در قبال تحقق شعار سال

تولید کنندگان باید تلاش ویژه‌ای کنند تا ضمن کاهش هزینه‌های تمام شده تولید، برای رضایت و جلب مصرف کنندگان قیمت کالاهای خود را پایین آورده و در مجموع بهره‌وری و کارایی در مراکز تولیدی، کارگاه‌ها و کارخانجات افزایش یابد؛ از سوی دیگر تولید کنندگان و سرمایه‌گذاران باید با دستیابی به سطوح بالای فناوری و به کارگیری فناوری‌های نوین در واحدهای تولیدی‌شان با بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و ارتباط مستمر با مراکز دانشگاهی و علمی بتوانند در کار و فعالیت‌های تولیدی تحول ایجاد کنند؛ لذا پیگیری مستمر موارد مذکور و برنامه‌ریزی برای عملیاتی کردن آن می‌تواند منجر به تحول در تولید کالای ارزان، با کیفیت‌، به روز و و رقابتی بودن در سطح بین‌الملل شود. 

 

اگر در سه حوزه حاکمیت، مردم و تولید کنندگان در راستای تحقق شعار سال «جهش تولید» وظایف‌شان را انجام دهند می‌توان امیدوار شد که جهش بسیار مطلوبی در بخش‌های مختلف کشور صورت گیرد و شاهد رشد قابل توجهی در بخش‌های مختلف تولید، صنعت و اقتصاد کشورمان باشیم.

بهبود این شرایط می‌تواند منجر به ارتقاء شاخص‌های کلان کشور شده و افزایش شاخص‌هایی نظیر اشتغالزایی، درآمد و ... را به ارمغان بیاورد؛ همچنین تحقق عینی جهش تولید می‌تواند منجر به تحرک عظیم اقتصادی در کشور شود. 

 

نیازمند اصلاحات و بازنگری اساسی در سیاست‌های پولی و بانکی،‌مالیاتی و بیمه‌ای هستیم

فارس: به نظر شما آیا نباید در سیاست‌های پولی و بانکی،‌مالیاتی و بیمه‌ای اصلاحاتی را اعمال کنیم؟ در سال جهش تولید موانع موجود در برخی از بخش‌های این سیاست‌ها دست‌اندازهای بزرگی هستند. 

کریمی: ما نیازمند اصلاحات و بازنگری اساسی در سیاست‌های پولی و بانکی،‌مالیاتی و بیمه‌ای هستیم؛ هم اکنون دولت مالیات 25 درصدی از اشخاص حقوقی دریافت می‌کند که این شامل تولید کننده و غیر تولیدکننده است.در حالی که ما به آن انتقاد داریم و معتقدیم این نرخ باید برای تولید کنندگان کاهش پیدا کند.

** لزوم کاهش نرخ مالیات بر سود تولید

دولت و وزارت اقتصاد هم تلاش‌هایی در این زمینه آغاز کرده‌اند و می‌کوشند در این باره اقداماتی را عملیاتی کنند؛ باید تلاش شود نرخ مالیات بر سود تولید کنندگان کاهش پیدا کند که البته این موضوع می‌تواند عامل بسیار مهمی در تشویق و بازگشت منابع مالی و سرمایه به سمت تولیدکننده باشد. لذا در مجموع این امر منجر به تشویق سرمایه‌گذاری برای تولید بیشتر شود.

حجم عظیم نقدینگی را از حالت سرگردان خارج کرده و در خدمت تولید و بهبود فضای کسب و کار قرار دهیم

 

هم اکنون به طور مستمر شاهد رشد حجم نقدینگی بخش خصوصی هستیم و این نقدینگی عظیم به یک هیولا تبدیل شده است که می‌تواند در صورت حمله به هر بخش از اقتصاد آثار سوء بسیار گسترده‌ای به همراه داشته باشد در صورتی که اگر در خدمت تولید باشد می‌تواند آثار مثبت بسیار زیادی را در کشور ایجاد کند. 

فارس: حجم زیادی از نقدینگی در کشور وجود دارد که اگر در بخش تولید و اشتغال به کار گرفته شود می‌‌توانیم کارهای بزرگی را انجام دهیم؛ استفاده از ظرفیت نقدینگی سرگردان در بورس محتمل است؟ 

کریمی: یکی از اقدامات جدی برای تحقق جهش تولید باید آن باشد که بتوانیم حجم عظیم نقدینگی را از حالت سرگردان خارج کرده و در خدمت تولید قرار دهیم تا در مسیر بهبود فضای کسب و کار قرار گیرد که نمونه این اتفاق ورود حجم زیادی از نقدینگی به بازار سرمایه است.

** فضای بازار بورس برای جذب نقدینگی جامعه تغییر پیدا کند

عمده حجم نقدینگی یعنی بیش از 85 درصد آن در سپرده‌های بانکی حبس شده و عملا در خدمت تولید کشور نیست. ولی بازار سرمایه می‌تواند با توجه به جذابیت‌هایی که ایجاد کند، بخشی از این سرمایه را به خود جذب کند.

 یکی از مهمترین اقدامات برای تحقق شعار سال «جهش تولید» بستن حفره قاچاق کالا در اقتصاد کشور است

 

باید بکوشیم با بهره‌گیری از ظرفیت و پتانسیل موجود در بازار بورس فضای کار را برای سرمایه‌گذار به صورتی فراهم کنیم که نیازهای مالی سرمایه‌گذاران و تولید کنندگان از این مسیر حاصل شود که قطعا تامین مطالبات از این مسیر راحت‌تر و ارزان‌تر از نظام بانکی خواهد بود.

فارس: چگونه باید با آثار سوء کالای قاچاق مبارزه کرد؛ تبعات سنگین جنس قاچاق بر تولیدات ایرانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟‌

کریمی: قاچاق یکی از موانع جدی تولید محسوب می‌شود که باید برای مقابله با آن فرهنگ سازی لازم انجام شود تا مردم به حدی از آگاهی برسند که به هیچ وجه از مصرف کالاهایی که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود استفاده نکنند و بدانند که خرید و فروش و استفاده از کالای قاچاق موجب نابودی تولید ملی می‌شود. ضمن اینکه درد اصلی و مشکل اصلی تولید کنندگان به ورود حجم زیادی از جنس و کالای قاچاق و چرایی عدم برخورد قاطع با آن باز می‌گردد. چرا که قاچاق کالا منجر به تضعیف فعالیت‌ها و تلاش‌های تولید کنندگان و سرمایه‌گذاران ایرانی شده است و توانسته منافع صنوف تولیدی و کارگاه‌ها و کارخانجات کشور را کاهش  داده و به سمت ورشکستگی بکشاند. برای مثال واردات حجم زیادی از کفش چینی منجر به نابودی مطلق صنعت کفش ایرانی شده است.

**باید حفره قاچاق کالا در اقتصادمان را ببندیم

با آنکه واردات آثار سویی در کشور دارد اما واردات جنس و کالای قاچاق به مراتب دارای آثار سوء و تبعات بسیار سنگین و جبران ناپذیری‌تری بر چرخ تولید کشور می‌گذارد.

قاچاق حفره عظیمی در بدنه کشتی تولید کشور است که می‌تواند منجر به غرق آن شود و قطعا یکی از مهمترین اقدامات برای جهش تولید بستن حفره قاچاق کالا در اقتصاد کشور خواهد بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول