اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

همگرایی و سرمایه گذاری‌ محور رایزنی مقامات ازبکستان و روسیه

معاون نخست‌وزیر و وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان در یک نشست ویدئویی با وزیر صنعت و تجارت روسیه سازوکارهای تحکیم همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی بین 2 کشور را بررسی کرد.

همگرایی و سرمایه گذاری‌ محور رایزنی مقامات ازبکستان و روسیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «سردار عمرزاق اف» معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان با « دنیس مانتوراف» وزیر صنعت و تجارت روسیه در یک نشست ویدئویی ساز و کارهای تحکیم همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی بین 2 کشور را بررسی کرد.

در چارچوب این گفت‌وگوها همچنین چگونگی همکاری‌های دوجانبه سرمایه گذاری و اقتصادی و بازرگانی و اقدامات مشترک مبنی بر تشدید همکاری‌های متقابل اقتصادی 2 کشور در شرایط بحران جهانی ناشی از کرونا مورد بررسی قرار گرفت.

طرفین تاکید کردند که در شرایط فعلی همگرایی برای شکل‌گیری ابعاد جدید همکاری‌ها با توجه به تهدیدات جاری قرار گرفته در برابر اقتصاد هر 2 کشور از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است. 

در چارچوب این نشست ویدئویی بسته پیشنهادات اولویت دار برای گسترش بیش از پیش همکاری‌های سرمایه گذاری متقابلا سودمند از جمله ایجاد مراکز مشترک زراعی و صنعتی و همچنین کارخانجات مشترک در نگهداری، تبدیل و توزیع میوه جات و سبزیجات تازه و دیگر فرآورده‌های صادر شده از ازبکستان به روسیه بررسی شد. 

طرفین همچنین بر موجودیت پتانسیل بالای همکاری‌های سرمایه گذاری در زمینه‌های صنایع نساجی، انرژی تجدید پذیر، معدن، بخش نفت و گاز و ماشین سازی نیز تاکید کردند.

طرفین همچنین ساز و کارهای هماهنگی روش‌های تنظیم تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای دو کشور را که امکان افزایش مبادلات بازرگانی بین ازبکستان و روسیه فراهم می‌کند، بررسی کردند.

طرفین در پایان این گفت‌وگوها در مورد ایجاد ساز و کارهای دایمی همکاری‌های متقابل برای تنظیم ابعاد جدید همکاری‌های دوجانبه به توافق رسیدند.

روسیه یکی از بزرگ ترین همکاران اقتصادی و بازرگانی ازبکستان می‌باشد.

در حال حاضر در ازبکستان بیش از 961 واحد شرکت مشترک از جمله 810 شرکت مشترک و 151 شرکت با صد درصد سرمایه‌گذاری‌های سرمایه‌گذاران روسیه فعالیت می‌کنند. در ازبکستان نمایندگی 64 شرکت روسیه به ثبت رسیده است.

در روسیه نیز بیش از 560 شرکت مشترک با سرمایه‌گذاری‌های سرمایه‌گذاران ازبکی در زمینه های مختلف فعالیت می‌کنند.

مبادلات بازرگانی این دو کشور در سال 2019 میلادی با 17 درصد افزایش نسبت به سال قبل در سطح 6 میلیارد و 600 میلیون دلار قرار گرفته است.

روسیه استقلال این کشور را در تاریخ 20 مارس سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در همین روز بین این 2 کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول