اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

آقای استاندار بگذارید دانشگاه‌ها و مدارس بسته بماند

رئیس جمهور در سخنان امروزش، اختیار بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در استان‌های سفید از جمله هرمزگان و بوشهر را به استانداران سپرد.

آقای استاندار بگذارید دانشگاه‌ها و مدارس بسته بماند

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، رییس جمهور امروز در سخنانی در مورد زمان بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در کشور از لفظ «سفید» برای ۳ استان هرمزگان، بوشهر و سیستان  و بلوچستان نام برد و گفت: در دیگر استان‌ها مدارس و دانشگاهها تا ۳۰ فروردین تعطیل است اما در این سه استان به آموزش و پرورش اختیار داده‌ایم که می‌توانند فعالیت‌شان را شروع کنند.

رئیس‌جمهور گفت: ما در این ۳ استان سفید، هیچ مشکلی برای فعالیت آموزش و پرورش نداریم و می‌توانند فعالیت‌شان را شروع کنند.

این سخنان رئیس جمهور در مورد لااقل هرمزگان که تاکنون کرونا ۲۳۴ مبتلا با ۱۷ فوتی به دنبال داشته، تداعی‌کننده وضعیت سفید برای مردم نیست و از طرفی همه ما می‌دانیم که بسیاری از مدارس هرمزگان به‌دلیل فقدان زیرساخت‌های کافی دارای بیش از ۳۰ تا ۴۰ دانش‌آموز در سر یک کلاس چند متری است که فقط یک دانش‌آموز ناقل می‌تواند به ناگاه دهها نفر دیگر را به این بیماری مبتلا کند.

بسیاری دیگر از مدارس هرمزگان به دلیل دوری راه دانش‌آموزان تا منازل‌شان، مدارس شبانه‌روزی هستند که دانش‌آموزان علاوه بر تحصیل در کنار هم، مجبورند از ابتدای هفته تا پایان آن در کنار هم زندگی کنند که در صورت بازگشایی این مدارس ممکن است دامنه شیوع بیماری را به حد غیرقابل تصوری گسترش دهد.

دانشگاه‌های استان هرمزگان نیز وضعیت مشابهی دارند. بازگشایی خوابگاه‌های دانشجویی بدنبال بازگشایی دانشگاه‌ها بدلیل تراکم بالای افراد و استفاده مشترک دهها نفر از سرویس‌های بهداشتی و حمام‌های مشترک که به بیان پزشکان مهم‌ترین عامل شیوع ویروس کرونا است، ممکن است جان دانشجویان را که هر کدام از یک شهر و روستای این استان و یا استان‌های مجاور از کرمان و یزد و فارس و سیستان و بلوچستان گردهم جمع شده‌اند را در معرض خطر اساسی قرار دهد.

فرض را بر این بگیریم که دانش‌آموزان در پایان هر روز و هر هفته به جمع خانواده‌شان بازگردند و دانشجویان نیز با طی چند هفته کنار هم بودن، امتحانات را سپری و به شهرهای خودشان بازگردند، واقعا چه حجم عظیمی از بیمار و ناقل کرونا راهی شهر و دیار خودش می‌شود؟ چه تعداد استاد و دانشجو گرفتار این بیماری مهلک می‌شوند؟

از طرف دیگر در جزیره قشم و کیش که از جمله نقاط بحرانی کرونا در هرمزگان با بیشترین ابتلا در سطح استان بعد از بندرعباس قرار دارند، بیش از ۷هزار دانشجو که عمدتا از خارج از این دو جزیره به آن رفت و آمد دارند، تحصیل می‌کنند و بازگشایی دانشگاه‌ها و انبوه تردد روزانه به این جزایر نیز ممکن است تمام تلاش‌ها برای کنترل ترددها طی یکماه اخیر را نقش برآب کند.

آقایان استاندار استان‌های باصطلاح سفید بخصوص استاندار هرمزگان، با تفویض اختیاری که به شما در زمینه تصمیم‌گیری درباره بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها شده، نگذارید موج بزرگی از ابتلای مردم بخصوص قشر نوجوان و جوان به این بیماری را شاهد باشیم. بخصوص این که امکانات بهداشتی و درمانی هرمزگان به اندازه‌ای نیست که بتواند جوابگوی حجم وسیعی از بیماران کرونایی باشد که فقط در اثر یک تصمیم نابجا گرفتار آن شده‌اند.

فقط یک دانشجو یا یک دانش‌آموز ناقل کافی است تا یک بحران ناخواسته در استان بوجود آید.

انتهای پیام/۳۲۶۴

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول