اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

افزایش اپیدمی کرونا در کردستان شیب کمی دارد

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: با اقداماتی از جمله اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و قرنطینه خانگی کاری که انجام دادیم باعث شد که این اپیدمی با شیب کم افزایش پیدا کند.

افزایش اپیدمی کرونا در کردستان شیب کمی دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، ابراهیم عصر امروز در جلسه ستاد استانی مبارزه کرونا که در سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد، اظهار داشت: نمودارها نشان می‌دهد با توجه به اقداماتی که در سطح استان کردستان انجام شده توانسته‌ایم حجم اپیدمی را کم کنیم.

وی افزود: پیش‌بینی کرده بودیم که آمار مبتلایان تا ۱۷ فروردین در کردستان به ۷۰۰ بیمار برسد و تا پایان فروردین به ۱۲۷۵ که تقریبا مطابق پیش‌بینی‌ها پیش رفته است اما مطمئنا اگر اقداماتی در راستای جلوگیری از شیوع کرونا انجام‌ نمی‌گرفت این آمار به بالای ۴۰۰۰ نفر بیمار می‌رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان ادامه داد: اگر هیچ اقدامی انجام نمی‌دادیم اپیدمی بسیار ناگهانی افزایش پیدا می‌کرد و به حدی گسترش پیدا می‌کرد که از حد امکانات و توان ما خارج می‌شد چیزی که امروز در برخی کشورها مانند ایتالیا و اسپانیا اتفاق افتاده است.

وی تصریح کرد: با اقداماتی از جمله اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و قرنطینه خانگی کاری که انجام دادیم باعث شد که این اپیدمی با شیب کم افزایش پیدا کند.

قادری گفت: هرچند ممکن است با این اقدامات آمار کلی مبتلایان کاهش پیدا نکند اما حداقل تعداد روزهایی که به بیشترین حجم بیمار می‌رسیم افزایش پیدا می‌کند یعنی با این اقدامات تعداد بیماران ما که به مراقبت‌های ویژه نیاز دارند از حد امکانات ما فراتر نخواهند رفت.

وی خاطرنشان کرد: با استراتژی که ما در سقز و بانه به جنگ با کرونا رفتیم و خوشبختانه در این شهرستان‌ها هیچ‌وقت نیاز نشد که تخت بیمارستان‌هایی که برای بیماران کرونایی‌ لحاظ شده بود پر نشود بطوری که امروز در سقز یک سوم تخت‌ها به مبتلایان کرونا اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: اگر مانند کره جنوبی اقدامات شدید انجام دهیم خیلی سریع می‌شود اپیدمی را کنترل کرد اما مشکلی که این طرح دارد این است که باید منتظر پیک دوم بیماری باشیم.

قادری عنوان کرد: چیزی که در این اپیدمی مهم است این است که ما سریع بیماران را شناسایی و ایزوله کنیم که افراد دیگری را مبتلا نکند در همین راستا طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و جلوگیری از تجمعات نقش تاثیرگذاری در کاهش اپیدمی داشته است.

وی اذعان کرد: اگر ما بخواهیم همین روند را ادامه دهیم حدود ۵ الی۶ ماه درگیر این قضیه هستیم ولی به راحتی از پس آن برمی‌آییم اما مشکلی که در این بحث پیش می‌آید خسته‌شدن مردم است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: ما برای همیشه نمی‌توانیم تمام مغازه‌ها و مراکز مختلف را ببندیم این معضلی است که احتمالا بعد از ۲۰ فروردین با آن روبرو می‌شویم که ممکن است با یک پیک افزایشی روبرو شویم به همین دلیل ما پیشنهاد می‌کنیم که یکسری اقدامات را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

وی تاکید کرد: اولا نباید طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را ناگهانی قطع کنیم چرا که بسیار خطرناک است و می‌تواند موج بسیار شدیدی را ایجاد کند مخصوصا الان که بیماری کم‌کم به روستاهای ما رسیده است.

قادری با تاکید بر آموزش‌های پیشگیرانه به مردم، ادامه داد: بعد از کاهش طرح فاصله‌گذاری اجتماعی باید به مردم و صاحبان کسب‌وکارهای مختلف آموزش داده شود که نباید تماس‌ها بصورت ناگهانی افزایش پیدا کند، نباید مراسمات و  تجمعات تا چند ماه دیگر انجام شود، شستن دست‌ها و استفاده از ماسک، رعایت نکات بهداشتی، گندزدایی مکرر معابر، تهویه مناسب مغازه‌ها، کاهش تماس مشتریان با اجناس و ... رعایت شود تا بعد از بازگشایی معازه‌ها مشکلی پیش نیاید.

وی گفت: تست و شناسایی سریع مبتلایان و قرنطینه افراد در تماس را همچنان در دستور کار داریم.

قادری یادآور شد: متاسفانه درمانی که امروز هست درمان موثری نیست که بتواند طول دوره بیماری را کاهش دهد و تا زمانی که واکسن آن کشف نشود و یا نتوانیم طول دوره بیماری را کم کنیم نمی‌توانیم از اپیدمی‌شدن این ویروس به شکل گسترده پیشگیری کنیم و روند آن را کند کنیم.

وی تصریح کرد: این اپیدمی به سه عامل بستگی دارد یکی طول دوره بیماری است که دست ما نیست، چون دارویی که بتواند طول دوره بیماری را کاهش بدهد فعلا وجود ندارد، فقط ایزوله کردن بیمار برای ما می‌ماند، دوم  تعداد تماس‌های بین افراد را در بین جامعه کم کنیم و سوم کاهش احتمال انتقال بیماری در هر تماس در واقع با انجام این سه اقدام می‌توانیم در طول ۵ الی ۶ ماه با شیب بسیار ملایم این اپیدمی را کم کنیم و به یک سطح از ایمنی برسیم که آلودگی مجدد اتفاق نیفتد.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۸۳

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول