اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

مردمی که در دل کویر کرونا را شکست دادند/ شهر بدون کرونا

مردم دیار «ندوشن» از توابع شهرستان میبد در استان یزد، در روزهای مبارزه با کرونا با یک همبستگی مثال‌زدنی و فعالیت و همکاری همه فرهیختگان و فعالان اجتماعی توانستند نسبت به همه کشور، پیشتاز در قرنطینه شهر و دیار خود باشند و کرونا را شکست دهند.

مردمی که در دل کویر کرونا را شکست دادند/ شهر بدون کرونا

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، شهر ندوشن در این روزهای حمله جهانی ویروس کرونا خودش را خوب شناخت که چگونه فرهنگ تاریخی این دیار در دفاع از شهر حرف اول را می‌زند و از اولین روزهای زمزمه تاخت‌وتاز یک بیماری واگیر به‌سرعت شهر در حال آماده‌باش درآمد و ابتدا به‌صورت خودجوش و مردمی مسیرهای منتهی به شهر با خاک‌ریز مسدود شد و هر خانه سنگری برای دفاع از شهر شد.

وقتی مردم وارد عمل شدند؛ مسؤولان هم از حرکت مردم حمایت کردند و اکنون بعد از گذشت قریب به 40 روز از اجرای طرح منع عبور و مرور، این شهر را به شهر بدون کرونا تبدیل کرده سات.

ندوشن شهری از توابع شهرستان میبد در استان یزد به شمار می‌رود که در سرشماری سال 95 بیش از دو هزار نفر جمعیت در آن ثبت‌شده است.

قدیمی‌ترین اثر تاریخ‌دار ندوشن منبر چوبی مسجد جامع است که مربوط به قرن ششم هجری برمی‌گردد و  ندوشن دارای آثار باستانی زیادی است ازجمله منارجنبان، آبشار سفیده، سنگ‌نگاره‌های کوه سرخ، آب‌انبار ندوشن، برج و باروهای اطراف شهر قلعه سفیده با قدمت افشاریه، خانه قلعه‌ای‌ها، خانه کلانتری، خانه استاد حیدری‌ها با قدمت ایلخانی، مسجد جامع با قدمت ۶۳۶ قمری، مسجد آمنه گل با سنگ‌نوشته ۷۷۷ هجری قمری، مقبره شیخ زین‌الدین علی خاموش، امامزاده ماما نیک، معدن استخراج مس باستانی، تپه آسنگلان با خشت‌های معماری هخامنشی، آسیاب‌های آبی، ده‌ها سنگ‌قبر با قدمت ۴۰۰ تا ۸۰۰ ساله ، منازل مسکونی در بافت قدیم با قدمت ایلخانی تا پهلوی، رباط خرگوشی و حسینه سورک به شمار می‌رود.

اصناف و بازاریان زحمت‌کش این دیار که اسفند و نوروز را به‌عنوان ماه‌های پررونق خود انتظار می‌کشیدند ناگاه با اعلام تعطیلی مواجه شدند و تنها اصنافی که با فروش ارزاق مردم سروکار داشتند اجازه فعالیت دارند و بقیه در یک همبستگی مثال‌زدنی کرکره مغازه‌ها را پایین کشیدند تا برای حفظ سلامت افراد و ساکنان سالمند خدمتی تاریخی کرده باشند.

*آقای بهداشت

یادداشت اینستاگرامی دکتر علی‌اکبر جعفری در پاسداشت خدمات بهداشتی پیشکسوت بهداشت دیار ندوشن حیدر خدامی (حیدر آقا) و سپاس از همه خادمان بهداشت و سلامت در این روزهای سخت کرونایی نام این مدافع سلامت را زنده کرد.

وی همچنان در کار ضدعفونی کردن اماکن عمومی از ابتدای شیوع کرونا وارد عمل شد. او سالهاست رسماً بازنشست شده ولی گویا وجودش با بهداشت و سلامت چنان سِرشته شده که در کارزار کرونا نیز پیشروتر از دیگران است.

اعضای شورای سلامت ندوشن اعم از بخشدار، شهردار و مدیر مرکز خدمات جامع سلامت ندوشن هم تلاش خود را برای پیشگیری از ورود کرونا به این دیار مضاعف کردند و شبانه از مراکز فروش و اجرای مصوبات شورای سلامت ندوشن  بازدید می‌کنند.

همین همبستگی تاریخی مردم ندوشن باعث گسترش روستای تاریخی ندوشن به شهری زیبا در چند سال اخیر با حفظ آداب‌ورسوم و فرهنگ خاص خود شده است.چه کسی می‌دانست که روزی دشمنی به این خطرناکی تا پشت دروازه‌های شهر نفوذ کند.مردم ندوشن رفت‌وآمد خود را محدود کردند و در فضای مجازی همبستگی بی‌نظیری را تجربه کردند و بیش از گذشته قلوبشان به هم نزدیک شد و با خاطرات نوروزهای گذشته اوقات خوشی را به امید فردا سپری می‌کنند.

نوای «گوی بازی» یا همان چوگان‌بازی کوچک و بزرگ که در کتاب «روزها» ی دکتر اسلامی ندوشن نویسنده‌ای ازاین دیار به‌طور کامل آمده است؛ از دل تاریخ کهن ندوشن به گوش می‌رسد.

* وداع با زمستان و آغاز نوروز

امسال ندوشنی‌ها در آخرین روز اسفند در خانه‌هایشان آش جوی سنتی وداع بازمستان را همچون سال‌های قبل بامغزهای میوه‌های مختلف و برگ خشکبار طبخ کردند و بوی حلوای سنتی «چنگال»، نان سنتی گندم و کلوچه سنتی ندوشن هم برای تداعی نوروزهای سنتی از برخی خانه‌ها به مشام می‌رسید.

سال 99 که تحویل شد خانه‌ها از مسافران نوروزی خالی بود. چون یکدیگر را دوست دارند و می‌خواهند نوروزهای دیگر را همچون سال‌های پیشین در کنار عزیزانشان باشند. تبریک عید با صدای زنگ تلفن از آغازین لحظات تحویل سال و پیام‌های تصویری، نوشتاری و صوتی در فضای مجازی آغاز شد و گهگاه فعالان فضای مجازی و خانواده‌های جوان‌تر سری به انواع گروه‌های خانوادگی فضای مجازی می‌زدند و تصاویر سفره‌های هفت‌سین خود را به اشتراک می‌گذاشتند.

به قول اسلامی ندوشن «سعی می‌شد که حتی درد و نگرانی‌ها فراموش شود، هرکسی خود را تندرست و امیدوار بینگارد. هزاران سال، همین بهار و همین مردم با همین امید بوده بودند. لحظه‌های آتشی میان انسان و طبیعت بود؛ طبیعت که قهار بود و برجای می‌ماند و انسان که گزند پذیر بود و می‌رفت».

*آیین جشن باستانی نوروز در ندوشن

امسال به‌عنوان یک خبرنگار می‌خواستم برای اولین بار به دیار ندوشن سفر کنم و از هوای دل‌انگیز بهاری این دیار استشمام کنم و جشن سپاسگزاری را که قرار بود ششمین سال آن با حضور مردم ندوشن و فرهیختگان آن برگزار شود از نزدیک ببینم.

آیین جشن باستانی نوروز در پنج سال گذشته در سوم فروردین‌ماه هرسال به‌عنوان روز ندوشن برگزارشده است؛ قرار بود ششمین جشن سالانه سپاس و خانوادگی با همکاری ادارات و ارگانهای بخش ندوشن و مؤسسه مردم‌نهاد این دیار در روز یکشنبه سوم فروردین‌ماه ۱۳۹۹ هم‌زمان با مبعث رسول اکرم (ص) رأس ساعت ۲۰ در محل سالن ورزشی شهدای شهر ندوشن برگزار شود و از همه مردم ندوشن و روستاها و بخش‌ها ازجمله سورک، هفت‌هر، صدرآباد، علویه و نیوک دعوت‌شده بود که با توجه به حفظ سلامتی شهروندان، این جشن باستانی لغو شد.

بسته‌های ارزاق همچون سال‌های گذشته توسط گروه‌های مردم‌نهاد با اعلام شماره‌حساب برای خانواده نیازمند تهیه و اهدا شد.

این مراسم و حتی مراسم ختم و عروسی و اماکن تاریخی و مساجد پرجمعیت این دیار یکی پس از دیگری به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا از همان اسفند تعطیل شد تا این شهر را به شهر بدون کرونا تبدیل کند.

پویش مردمی در ندوشن مسیرهای ورودی به این شهر را تحت کنترل شدید خود قرار داده و از همه هم استانی‌های عزیز تقاضا کردند سفر خود را به ندوشن به‌روزهای پس از بحران کرونا محول نمایند.

یکی از رانندگان تاکسی ندوشن هم با جداسازی محل نشستن مسافر برای پیشگیری از شیوع کرونا، باعث به اشتراک گذاری اقدام وی و تقدیر از این راننده شد.

به‌منظور غربالگری (بیماریابی) کرونا از مرکز خدمات جامع سلامت ندوشن با شماره ۴۰۳۰ به سرپرستان خانوار تماس گرفته شد تا در طرح بیماریابی شرکت کنند.

ولی گویا فضای مجازی در این لحظات کرونایی، من را تا دشت‌های پهناور دیار ندوشن با خود برد و با حضور فعال مهدی جعفری ندوشن از فعالان اجتماعی این دیار، توانستم قبل از سفرهای آتی به این دیار تصویر روشنی را در ذهن بسازم و اشتیاقم برای سفرهای پسا کرونا و یا نوروز آینده دوچندان شود.

بیش از همه کودکان این دیار را که با تعطیلی مدارس در خانه دل‌تنگ می‌شدند باید تشویق به خانه ماندن می‌کردند.

مؤسسه مردم‌نهاد اندیشه روشن و شهرداری ندوشن در اقدامی ابتکاری باهدف غنی‌سازی اوقات فراغت، بدون در نظر گرفتن شرط سنی و تشویق همه اعضای خانواده‌ها به کشیدن نقاشی مسابقه‌ای را با عنوان «کرونا را شکست می دهیم» برگزار کردند و از وقتی‌که تصمیم گرفتم این گزارش را بنویسم قریب به بیش از 200 نقاشی‌های رنگارنگ با محتواهای پرمعنا از کودکان، نوجوانان، جوانان و حتی بزرگ‌سالان را مشاهده کردم که به نظر من بزرگ‌ترین مسابقه نقاشی مجازی تاکنون در کشور برگزار شد و ما در خبرگزاری فارس تاکنون دو قسمت از این نقاشی‌ها را منتشر کردیم.

برخی از ساکنان این دیار با اهدای مراسم یادبود عزیزانشان به ساخت‌وساز بیمارستان در حال ساخت ندوشن کمک کردند ازجمله کمک 10 میلیون تومانی یکی از همشهریان به درمانگاه نوساز ندوشن پس از فوت همسرش و نیز اهدای هزینه مراسم درگذشتگانی ازجمله حاجیه گوهر نصیری ندوشن، اولین سالگرد درگذشت مرحومه شهربانو جعفری ندوشن، (والده شهید معزز و گران‌قدر مهدی ناظمی ندوشن) به کمک در ساخت درمانگاه اختصاص یافت.

پیش‌ازاین شماره‌حساب کمک به درمانگاه نوساز و در حال ساخت ندوشن در فضای مجازی با ایجاد یک کمپین انتشاریافته بود و مردم ندوشن از آن استقبال کردند.

متخصصان و پزشکان دیار ندوشن از راه های دور و نزدیک پیام‌های بهداشتی و توصیه‌های خود را در فضای مجازی برای مردم این دیار ارسال می‌کردند و همبستگی خود را برای اینکه شهری بدون کرونا داشته باشند اعلام می‌کردند.

ازجمله این پزشکان، دکتر ابراهیم سلمانی مسؤول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی آیت‌الله شهید صدوقی (ره) یزد و سخنگوی ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در یزد با ارسال پیامی به شهروندان ندوشنی خود آنان را به در خانه ماندن تشویق کرد و نوشت: هرچند این ویروس، ویروس نوپدیدی هست و رفتارهای عجیبی ناشناخته‌ای دارد ولی خوشبختانه این ویروس مثل ویروس‌های دیگر بال پرواز و پای حرکت ندارد و این ما انسان‌ها هستیم که آن را جابجا می‌کنیم و به همدیگر و خدای‌ناکرده به سالمندان  منتقل می‌کنیم.

وی تأکید کرد: این‌یکی دو هفته تعطیلات در ادامه یا توقف چرخش این بیماری بسیار تعیین‌کننده است. اگر ما رعایت کنیم و دیدوبازدید و سفر را مطلقاً انجام ندهیم می‌شود به‌روزهای آینده امیدوار بود، ولی درصورتی‌که رعایت نکنیم ممکن است گسترش این ویروس بیشتر شود و تعداد افراد زیادی را درگیر نماید.

سید هادی موسوی ندوشن در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در یزد، با تبریک سال نو اظهار کرد: از اولین روزهای اعلام وجود بیمار کرونایی در کشور، ندوشن از اولین شهرهایی بود که شورای سلامت را در 28 بهمن 98 تشکیل داد که در این جلسه اعضای شورای سلامت ازجمله شورای شهر، شهرداری، بخشداری و نیروی انتظامی حضور یافتند.

وی افزود: به دلیل این‌که شهرهای مجاور ندوشن ازجمله میبد و برخی روستاهای اطراف، بیمار کرونایی گزارش‌شده بود به همین دلیل از ابتدای اسفند مصوبات شورای سلامت برای پیشگیری از ورود ویروس کرونا به این دیار اجرا شد.

شهردار ندوشن تصریح کرد: پس از تصویب مصوبات شورای سلامت، از هشتم اسفند 98 چراغ‌های پارک‌های سطح شهر شب‌ها خاموش شد تا تجمعات کمتر شود و اماکن مذهبی و تاریخی تعطیل شد و باوجود گذشت یک ماه از ممنوعیت حضور مردم در پارک‌ها، دردهم نوروز نماینده‌ای از سوی سازمان شهرداری‌ها برای ابلاغ تعطیلی پارک‌ها آمد.

موسوی تأکید کرد: فاصله اجتماعی پیش از همه شهرها در ندوشن اجرا شد زیرا مردم به صورت خودجوش اقدام به مسدود کردن مسیر عبور و مرور ورودی‌های شهر ندوشن کردند و باوجوداینکه برخی مسؤولان با شتاب‌زدگی مخالف بودند ولی مردم با حمایت شهرداری مواجه شدند و ما معتقد بودیم تعداد سالمندان در این دیار زیاد است و باید از همان ابتدا مانع نفوذ ویروس به شهر بود.

وی گفت: اغلب شغل مردم این دیار دام‌پروری و کشاورزی است که شورای سلامت برای این قشر کارت تردد صادر کرد که بتوانند از مسیرهای دسترسی رفت‌وآمد کنند.

شهردار ندوشن در خصوص وضعیت معدن سورک اظهار کرد: با توجه به این‌که این معدن استراتژیک نیست؛ مردم خواستار تعطیلی آن در دوران قرنطینه بودند و نامه‌نگاری‌های زیادی انجام شد و کارگران معدن که تعداد آنان به حدود 130 نفر ساکن ندوشن می‌رسد از رفتن به سرکار برای حفظ سلامتی ساکنان خودداری کردند.

موسوی ادامه داد: با توجه به این‌که این کارگران قراردادی هستند؛ مسؤولان معدن بر حضور کارگران اصرارمی روزند و حتی با اطلاعیه‌ای اعلام کرده‌اند که اگر کارگران سرکار حاضر نشوند قرارداد جدید با آن‌ها بسته نمی‌شود و می‌توانند به بیمه بیکاری بروند که باعث نگرانی کارگران از آینده شغلی خود شده است.

وی از دیگر اقدامات شهرداری ندوشن را ضدعفونی چندین‌باره شهر توسط نیروهای شهرداری و گروه‌های داوطلب مردمی و بسیج عنوان کرد و افزود: با تأمین پارچه موردنیاز از سوی شهرداری و فرمانداری میبد برای دوخت ماسک و توزیع رایگان در شهر و روستاهای اطراف، با کمک بانوان شهر قریب به هشت هزار ماسک تولید شد.

شهردار ندوشن یکی از اقدامات مهم شهرداری ندوشن را ایجاد جاده کمربندی خاکی به‌صورت شبانه‌روزی به طول هفت کیلومتر بیان کرد و افزود: به دلیل عبور و مرور خودروها به مناطق مختلف اطراف ندوشن، بلوار ورودی ندوشن مسدود شده بود و باوجود امکانات کم شهرداری، به‌صورت شبانه‌روزی این جاده خاکی ایجاد شد و حتی تابلوهایی هم برای راهنمایی در جاده نصب شد.

از دیگر اقدامات مسؤولان شهر ندوشن در پی تشدید هشدارهای کرونایی در کشور و بالا رفتن آمار بیماران کرونایی در استان یزد، رژه و پیام صوتی هشدار وضعیت نارنجی در سطح معابر شهری ندوشن بود که در آن از شهروندان درخواست شد جز برای امور ضروری، از منازل خود خارج نشوند و در شرایط فعلی هیچ کاری مهم‌تر از حفظ جان و سلامتی‌ نیست. این رژه موتوری توسط عوامل آتش‌نشانی ندوشن، کلانتری و مرکز جامع سلامت اجرا شد.

*کمک کارکنان شهرداری یزد به شکست کرونا

در آخرین خبری که امروز از شهر ندوشن به دست ما رسید؛ کارکنان شهرداری ندوشن در کاری خداپسندانه شش رقم آخر حقوق سال جدید خود را به‌عنوان مساعدت مالی درراه پیشگیری و مبارزه با کرونا در بخش ندوشن اهدا کردند.

شهردار ندوشن دراین‌باره به خبرنگار ما گفت: این اقدام به‌منظور کمک به تأمین امکانات و دیگر نیازهای کادر مدافعان سلامت و تأمین اقلام بهداشتی برای نیازمندان از سوی کارکنان این مجموعه انجام شد.

موسوی افزود: این اقدام به‌صورت خودجوش توسط کارکنان شهرداری ندوشن آغاز و با استقبال همه همکاران مواجه شد.

دکتر محمدعلی جعفری ندوشن؛ متخصص طب اورژانس و رییس اورژانس بیمارستان شهید صدوقی (ره) در یادداشتی برای مردم ندوشن سال نو و بهار طبیعت را تبریک گفت و نوشت:

چند صباحى است ویروس کرونا به جنگ تمام‌عیار و بی‌سابقه با جامعه بشرى روى آورده و تمدن و فرهنگ انسانى را به سخره گرفته است. مدافعان سلامت در میدان‌های مختلف ازجمله بیمارستان‌ها و بخش‌های درمانى در پیکار بی‌امان با این موجود عنود به خدمت و جان‌فشانی مشغول‌اند و صدالبته پیروزى قطعى علیرغم مشقات و خطرات فراوان تضمین‌شده نیست.

باید دانست تا کشف واکسنى مؤثر و یا ابداع روشى مناسب جهت درمان قطعى، تنها راه مبارزه مؤثر، قطع زنجیره انتقال ویروس از طریق رعایت فاصله‌گذاری اجتماعى و بهداشت فردى است که به‌کرات به جزئیات آن پرداخته‌شده است.

نکته‌ای بسیار مهم در مورد این بیمارى که مورد غفلت قرارگرفته این است که بسیارى از بیماران با علایم بسیار خفیف و با ظاهرى سالم به این بیمارى دچار می‌شوند و می‌توانند بی‌سروصدا و به‌صورت خاموش ویروس را منتقل کنند و ما به‌کرات با این دسته از بیماران که به علل دیگر مراجعه کرده و در بررسی‌های بعدى متوجه ابتلاى آن‌ها به کرونا شده‌ایم، مواجه بوده‌ایم.

در پایان امیدوارم همگان با رعایت تمام نکات بهداشتى در غلبه بر این ویروس منحوس سهیم باشیم و خدای‌ناکرده با اقدامات ناصواب، آب به آسیاب این موجود تازه به دوران رسیده نریزیم.

مسابقه دیگری با عنوان کتاب‌خوانی در خانه از سوی مؤسسه مردم‌نهاد ندوشن بار دیگر به کمک مردم این دیار برای تشویق به در خانه ماندن آمد.

در اطلاعیه این مسابقه آمده است: با توجه به توصیه‌های وزارت بهداشت برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در کشور که با تعطیلی مراکز مختلفی ازجمله کتابخانه‌های عمومی همراه شده، مردم به‌جز موارد ضروری اغلب زمان خود را در خانه سپری می‌کنند و بر این اساس مؤسسه مردم‌نهاد اندیشه روشن و شهرداری ندوشن باهدف اشاعه فرهنگ کتاب‌خوانی و غنی‌سازی اوقات فراغت، از ابتدای فروردین‌ماه تا ۱۵ فروردین پویشی را با عنوان «هر خانه یک کتابخانه» راه‌اندازی کردند که علاقه‌مندان می‌توانند با ضبط ویدیوی یک‌دقیقه‌ای در کنار کتاب‌ها و کتابخانه شخصی خود، آن را به اشتراک بگذارند.

کم‌کم بانوان این دیار دست‌به‌کار شدند تا برای تأمین ماسک موردنیاز برای شهروندان به‌صورت خودجوش به تولید ماسک اقدام کنند.

بسیج خواهران، موسسه عام‌المنفعه اندیشه روشن با همکاری شهرداری، شورای اسلامی شهر و کانون سلامت محله ندوشن بسته بهداشتی رایگان به بیش از هزار خانواده در این شهر و تمام روستاهای بخش ندوشن اهدا کردند و بیش از دو هزار لیتر مواد ضدعفونی‌کننده سطوح به‌صورت رایگان در بین شهروندان توزیع شد.

این بسته‌های بهداشتی که حاوی محلول ضدعفونی‌کننده دست، ماسک و دستکش بود در راستای پیشگیری و مبارزه با ویروس کرونا توسط داوطلبان مردمی به دست مردم رسید

*گفتگو با بانوی فعال اجتماعی ندوشن

بانوی عضو مؤسسه اندیشه روشن ندوشن در گفتگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: پس از اطلاع از شیوع کرونا در کشور و اطلاع از کمبود ماسک، بانوان ندوشنی از اقشار مختلف اعلام آمادگی کردند و با تأمین پارچه موردنیاز از سوی شهرداری و فرمانداری میبد با تشکیل دو کارگاه یکی خانگی و یکی در بسیج خواهران و نیز به‌صورت انفرادی قریب به هشت هزار ماسک تولید شد.

فهیمه جعفری افزود: ماسک‌ها در شرایط بهداشتی تولید می‌شود و برای ضدعفونی به میبد ارسال شد و مجدداً برای توزیع به شهرداری تحویل داده می‌شد تا بین مردم توزیع شود.

وی یکی دیگر از اقدامات بانوان ندوشنی را حمایت از مدافعان سلامت با پخت غذاهای محلی و ارسال به ایستگاه‌های ایست و بازرسی ورودی شهر عنوان کرد.

این بانوی فعال اجتماعی ندوشن از زحمات جوانان ندوشنی که شهر ندوشن را به شهر بدون کرونا تبدیل کردند قدردانی کرد.

کم‌کم مسؤولان شهرستان میبد هم از فعالیت‌های شهر ندوشن مطلع شدند و برای بازدید از طرح منع عبور و مرور و سایر فعالیت‌ها به ندوشن آمدند.

 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار میبد، دکتر حفیظی رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان میبد، جانب اللهی کارشناس مسؤول مبارزه با بیماری‌ها از پایگاه‌های مدافعان سلامت و بخش‌های مختلف مرکز جامع سلامت ندوشن بازدید کردند. در این بازدید مسؤولین شهر ندوشن گزارشی از وضع مبارزه با ویروس کرونا ارائه دادند.

چند روز پیش هم بازدید محمد صالح جوکار نماینده منتخب مردم یزد،اشکذر و ندوشن از پست قرنطینه ندوشن  و بازدید محمد صالح جوکار نماینده منتخب مردم یزد،اشکذر و ندوشن از ساختمان در حال احداث مرکز جامع سلامت ندوشن

*مسابقه بزرگ کتاب «روزها»

«روزها» کتاب مشهور تاریخ و فرهنگ‌عامه ندوشن است. همشهریان زیادی باعلاقه آن را خوانده‌اند و عده‌ای هم هنوز طعم شیرینش را نچشیده‌اند. مؤسسه اندیشه روشن برای توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی با انتشار فایل صوتی جلد اول آن، در روز ۱۲ فرودین به‌صورت آنلاین اقدام به برگزاری این مسابقه کرد.بخش اول؛ آزمون چهار گزینه ای با ۴۰ سؤال از جلد اول روزها،بخش دوم؛ نقد و بررسی کتاب  و یا انتخاب جملات قصار، بخش سوم؛ نقاشی و یا عکاسی از اماکن و وقایع و مناسبت‌های کتاب را شامل می‌شود و داوطلبان در رده‌های تحصیلی دبستان و دبیرستان و دانشگاه مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

*گفتگو با فعال اجتماعی ندوشن

مهدی جعفری ندوشن، مدیر روابط عمومی مؤسسه مردم‌نهاد اندیشه روشن ندوشن و فعال اجتماعی این شهر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در یزد،با تبریک سال نو به مردم ندوشن و هم استانی‌های عزیز اظهار کرد: نیروهای خودجوش مردمی و جمعی از جوانان (مدافعان سلامت) با همکاری ادارات و ارگان‌ها یک هفته قبل از عید نسبت به کنترل و مسدودسازی تمام ورودی‌ها و خروجی‌های ندوشن اقدام نمودند.

وی تصریح کرد:  جوانان ندوشن جزو یکی از اولین شهرهایی بودند که ورودی‌ها را کنترل و مسدود کردند و مانع نفوذ ویروس کرونا به این شهر شدند.

این فعال اجتماعی ندوشن ادامه داد: مبارزه مردم یک شهر با بیماری کرونا با همدلی و فرهنگ مداری ممکن است و مؤسسه عام‌المنفعه اندیشه روشن در شهر تاریخی و فرهنگی ندوشن یزد به‌منظور حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند با جمع‌آوری کمک‌های خیرین و نیکوکاران محلی در فصول مختلف سال اقدام به تهیه صدها بسته مختلف پوشاک، مواد غذایی و لوازم‌التحریر و... می‌کند و خانوار بی‌بضاعت را در این شهر کوچک و روستاهای اطرافش تحت پوشش کمک‌های متناوب خود قرار می‌دهد.

جعفری ندوشن افزود: این مؤسسه با همکاری شهرداری ندوشن با شیوع ویروس کرونا در کشور به‌منظور پیشگیری از همه‌گیری در این منطقه اقدام به تهیه بیش از ۱۳۰۰بسته‌های بهداشتی حاوی محلول ضدعفونی، دستکش، دستمال‌کاغذی، ماسک و..‌. نمود و بین اکثریت خانواده‌های در معرض آسیب توزیع کرده است.

وی اضافه کرد: تلاش برای  فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی  پیشگیرانه  با نصب بیلبورد در سطح شهر و فعالیت دائمی در فضای مجازی باهدف ترغیب شهروندان به شستشوی دست و رعایت ضوابط بهداشتی و گفتگوی دائمی با پزشکان و متخصصین همشهری‌شان، برای توصیه و انذار شهروندان و...  ازجمله فعالیت‌های ارزشمند این مؤسسه مردم‌نهاد به شمار می‌رود.

این فعال اجتماعی ندوشن گفت: این گروه با راه‌اندازی کمپین «با کتاب خواندن در خانه بمانیم» اقدام به معرفی و تهیه و توزیع کتاب‌های مختلف صوتی و تصویری برای شهروندان این شهر تاریخی و فرهنگی نمود و با برگزاری مسابقات طراحی و نقاشی در موضوعات پیشگیری از کرونا و مسابقات کتاب‌خوانی تاریخی و فرهنگی در فضای مجازی زمینه بهسازی اوقات فراغت همشهریان خود را در این روزهای کرونایی فراهم کرد و از رفت‌وآمد و جابجایی غیرضروری شهروندان  در سطح شهر جلوگیری به عمل‌آورده است.

جعفری ندوشن خاطرنشان کرد: مجموعه اقدامات اجرایی و فرهنگی و اجتماعی این جوانان خودجوش محلی، موجب جلوگیری از گسترش این ویروس خطرناک در این منطقه شده است و از سرایت عمومی کاسته است.

وی مهم‌ترین اقدامات این تشکل مردم‌نهاد را غنی‌سازی اوقات فراغت کودکان با برگزاری مسابقه نقاشی، پر کردن اوقات فراغت سایر همشهریان با مسابقات کتاب‌خوانی روزها و معرفی کتاب، فعالیت در فضای اینستاگرام و طراحی عکس نوشت ها با موضوعات مختلف به‌خصوص مطالب مرتبط با فضای بهار و نوروز  ندوشن از کتاب استاد اسلامی ندوشن، مصاحبه با پزشکان متخصص و درخواست بیان نکات مراقبتی مقابله با کرونا درزمینهٔ های مختلف قلب، روان‌پزشکی و داخلی ، تهیه و توزیع بسته بهداشتی شامل مواد ضدعفونی‌کننده، دستکش، ماسک و سایر اقلام موردنیاز بهداشتی، فراخوان همکاری برای دوخت ماسک توسط کمیته بانوان مؤسسه برشمرد.

این فعال اجتماعی ندوشن ابراز کرد: پرداختن به خاطرات وزنده نگه‌داشتن یاد شهدا با توجه به اینکه حدود پنجاه‌درصد  شهدای شهر شهیدپرور ندوشن در دو عملیات بیت‌المقدس ۴ و کربلای هشت در فروردین به فیض شهادت نائل‌آمده‌اند و امسال با توجه به توصیه‌های اکید به در خانه ماندن امکان برگزاری مجالس یادبود آن‌ها وجود نداشت.

جعفری ندوشن اذعان کرد: کمک و یاری کمیته‌های خودجوش مردمی برای در خانه ماندن همشهریان با انتشار اطلاعیه‌ها و تصاویر و... که خود نقش بسیار مهمی در عدم خروج همشهریان در خانه داشته است.

وی در پایان گفت: ندوشن شهر کوچک چند هزارساله‌ای در شمال غرب یزد است که از دیرباز مهد  علما و عرفای زیادی بوده و در قرن حاضر ، دکتر اسلامی ندوشن از نویسندگان بزرگ معاصر ازآنجا برخاسته است؛ ازاین‌رو، مردمانش از صبغه فرهنگی برخوردارند و دانش‌آموختگان موفق  زیادی دارد که در کمک به همشهریان خود همدل و مؤثرند.

*اشعار شاعر ندوشن

سید فضل‌الله طباطبایی ندوشن از شاعران پیشکسوت دیار ندوشن به شمار می‌رود که آشنایی با اشعار پی‌درپی ایشان در طول یک سال گذشته من را با دیار ندوشن آشنا کرد و دوران مبارزه با کرونا اشعار وی بسیار تأثیرگذار بوده است که بخشی از آن را کودکان در قالب ویدیو ارسال کرده‌اند.

گزارش: زهرا صبوحی

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول