اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

عزم دولت و مردم لازمه دستیابی به جهش تولید

یک کارشناس امور سیاسی همراهی و همکاری تمام ارکان دولت و نظام و همچنین همراهی مردم را لازمه دستیابی به جهش تولید دانست و به ابعاد مختلف آن پرداخت.

عزم دولت و مردم لازمه دستیابی به جهش تولید

جعفر طاهری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس در شیراز، نامگذاری امسال به نام «جهش تولید» را ادامه روند نامگذاری‌های سال‌های گذشته و تأکید مقام معظم رهبری بر مبحث تولید خواند و اظهار داشت: تولید مهم‌ترین رکن اقتصاد هر کشوری است، اما با وجود تأکید مستمر مقام معظم رهبری بر روی این مسئله به نظر می‌رسد اقتصاد کشور، اهمیت واقعی تولید را درک نکرده است.

این کارشناس گفت: در عرصه داخلی و بین المللی عملکرد قابل قبولی در حوزه تولید صورت نگرفته و مشکلات مبتلا به تولید همچنان باقی مانده است، اگر مسائل و مشکلات تولید تاکنون مرتفع شده بود و اهمیت تولید با یک نسخه صحیح برای مسئولان ثابت شده بود، شاهد پویایی بیشتر در اقتصاد کشور بودیم.
وی با تأکبد بر اینکه اگر مشکلات تولید حل نشود، موضوعات مطرح شده در پیام نوروزی مقام معظم رهبری محقق نمی‌شود، افزود: انجام اصلاحات کوچک یا ظاهری در نظام بانکداری یا مالیاتی و گمرکی سبب حل مشکلات تولید نمی‌شود و نمی‌توانیم به پویایی خاصی در بخش تولید و تأمین کالاهای موردنیاز برسیم.

این کارشناس با بیان اینکه تولید ملی مستقیماً با رونق اقتصادی و بهبود زندگی مردم ارتباط دارد، خاطرنشان تصریح کرد: تولید ملی یعنی تأمین نیازهای داخلی با کالاهای داخلی و افزایش تولید کالای ایرانی یعنی افزایش اشتغال و کاهش بیکاری، بیکاری فقط معضل ایران نیست اما ایران راه حل کاهش بیکاری را در جهش تولید ملی می داند.
طاهری با اشاره به ضعف کشورها در حوزه تولید و وابستگی به کشورهای قدرتمند، گفت: ایران برخلاف برخی کشورها از جمله کشورهای عربی منطقه با تحریم ها و خصومت شدید آمریکا مواجه است و این تحریم ها و خصومت ها مانع مهم یا اصلی ترین مانع در پیشبرد توسعه اقتصادی ایران است و همین موضوع اهمیت تولید برای ایران را مشخص می‌کند.

این کارشناس سیاسی متذکر شد: همین موضوع سبب شده تا ایران برخلاف کشورهای منطقه در حوزه تولیدات صنایع دفاعی بتواند قوی عمل کند در حالیکه بیشتر کشورهای منطقه بازار فروش تسلیحات آمریکا هستند، علاوه بر این، جهش تولید به معنای مقاوم کردن کشور در مقابل هجمه‌ های خارجی و حرکت در مسیر امنیت بومی است.

وی تأکید کرد: جهش تولید، علاوه بر کاهش وابستگی اقتصادی کشور به حمایت خارجی، سبب افزایش امنیت کشور نیز می‌شود، چرا که در صورت وابستگی، با کاهش حمایت قدرت‌های خارجی یا ایجاد اختلاف، احتمال تغییر در ساختار قدرت به شدت افزایش یافته و شکنندگی کشور زیاد می‌شود. 

این کارشناس با تأکید بر لزوم همراهی و همکاری سه قوه کشور در جهت تحقق شعار سال و پرهیز از شعارزدگی، عنوان کرد: وضع قوانین مناسب جهت رفع موانع تولید و کاهش بروکراسی اداری، اصلاح نظام بانکی مانند ارائه تسهیلات کم بهره به نظام تولید، جلوگیری از قاچاق کالا و اختصاص درآمد حاصل از کشف محموله‌های قاچاق به بخش تولید از سری کارهایی است که قوه مقننه در راستای دستیابی به جهش تولید می تواند انجام دهد.

طاهری افزود: قوه قضاییه نیز می‌تواند با نظارت و اعمال دقیق، امنیت را برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی تامین کند چرا که یکی از مهمترین عوامل تولید وجود سرمایه گذار و حفظ امنیت آنان است، همچنین با ایجاد سلامت اداری و از میان برداشتن فسادهای اقتصادی در زمینه تولید کمک بسزایی بکند.

وی نقش قوه مجریه در راستای تحقق سعار سال مهمتر خواند و خاطرنشان کرد: 90 درصد اختیارات کشور در دست دولت است اما نگاه دولت به این مسئله هنوز غیراقتصادی است و معیشت و اشتغال جامعه را اولویت اصلی نمی‌داند و تا این نگرش تغییر نکند شعار سال محقق نمی‌شود.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت می‌تواند بخش‌هایی از هزینه‌های تولیدکنندگان داخلی مانند مالیات، بیمه، ارزش افزوده، عوارض و غیره را کاهش دهد، اظهار داشت: صنعت کشور از نظر علمی و فناوری باید به گونه‌ای رشد کرده و بروز رسانی شود که توان رقابت را داشته باشد، بنابراین دولت با جلوگیری بیشتر از قاچاق کالا، واردات بی رویه و صادرات کالاهای داخلی، از تولید کنندگان داخلی در برابر تولید کنندگان خارجی حمایت جدی کند‌.
 طاهری نقش مردم را یکی از موثرین عوامل رشد تولید دانست و افزود: اگر عموم مردم مصرف کننده و خریدار تولیدات داخلی نباشند، تولید داخلی رونق نخواهد گرفت و کشور از تنگناهای اقتصادی نمی‌تواند عبور کند، بنابراین مردم غیرت به خرج داده و از کالاهای ایرانی حمایت کنند.
وی تأکید کرد: آن دسته از مردمی که جزء سرمایه داران داخلی اعم از سرمایه داران خرد و کلان هستند، باید سرمایه های خود را صرف مسائل تولیدی کنند تا باعث رونق اقتصادی و رشد اشتغال شود، نکته حائز اهمیت این است که تولید باید با سلیقه مصرف کنندگان همسانی داشته باشد و تولید کنندگان نیز باید به این مقوله توجه زیادی داشته باشند.

وی لزومه دستیابی به جهش تولید را آماده‌سازی و مناسب‌سازی زیرساخت‌ها خواند و گفت: یکی از مهمترین زیر ساخت ها، زیر ساخت‌هایی جهت تولید و توزیع کالا و خدمات است، در واقع کشور باید در سه حوزه، زیرساخت ها را فراهم کند یکی زیر ساخت های حمل و نقلی اعم از هوایی، ریلی، دریایی و زمینی، دومی زیر ساخت‌های انرژی اعم از سیستم آب، برق و گاز و سومی زیر ساخت‌های ارتباطی شامل مخابرات، اینترنت و سایر ارتباطات است.

این کارشناس سیاسی متذکر شد: شعار سال با نصب بنر، سخنرانی و همایش محقق نمی شود بلکه تحقق این شعار فقط با مدیریت جهادی در حوزه تولید و رفع موانع تولید توسط مسئولان و تولید کنندگان امکان پذیر است، تولیدات داخلی نیز باید ارزان‌قیمت، رقابت‌پذیر، صادرات‌ محور و با کیفیت باشند آنگاه تولید جهش می‌یابد و بالا رفتن تولید کمک بسزایی برای رفع مشکلات مردمی خواهد کرد.

طاهری، حمایت از تولیدات خرد و بنگاه های اقتصادی کوچک، نظارت دقیق برای ممانعت از واردات کالاهای غیر ضروری و جلوگیری جدی از قاچاق، فعال کردن واحدها و صنایع راکد و نیمه تعطیل و پرداخت وام های کم بهره به تولید کنندگان توسط دولت را از سری راه‌حل‌های عملی دستیابی به جهش تولید عنوان کرد.

این کارشناس امور سیاسی یادآور شد: با وجود تحریم‌های بی سابقه آمریکا، در سال گذشته نرخ رشد اقتصاد غیر نفتی مثبت بوده است و مقدمات مناسبی برای تولید فراهم است اما با این سبک و سیاق کارگزاران دولتی که مسئولان اصلی تحقق شعار سال هستند نمی‌توان به جهش در تولید دست یافت و این نیازمند عزم جدی به ویژه در دولت است.
انتهای پیام/
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول