اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

بیماران سرطانی بیشتر مراقب کرونا باشند

فوق‌تخصص خون و سرطان‌شناسی گفت: بیماران سرطانی که در حال حاضر تحت شیمی‌درمانی هستند ضعف شدید سیستم ایمنی دارند و باید در منزل به طور کامل قرنطینه و حتی در اتاقی با تهویه مناسب ایزوله شوند.

بیماران سرطانی بیشتر مراقب کرونا باشند

بایزید قادری در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در سنندج در خصوص تاثیر کرونا بر بیماران سرطانی اظهار کرد: گلبول‌های سفید ممکن است در بیماران آلوده به ویروس کرونا  کاهش (لکوپنی) و یا افزایش داشته باشند اما تعداد لنفوسیت‌ها در اکثر بیماران کاهش می‌یابد که جزو موارد تشخیصی بیماری است و  در خصوص هموگلوبین در عفونت حاد  ممکن است دو تا سه درجه و شاید بیشتر هم کاهش یابد.

وی اذعان داشت: با توجه به درگیری قلبی ریوی در بیماران کرونایی کم‌خونی ممکن است سبب بدترشدن وضعیت حیاتی بیمار شود و نیاز به تزریق خون باشد.

به گفته این فوق‌تخصص خون و سرطان‌شناسی کردستانی، در بیماران کرونایی تعداد پلاکت ممکن است کاهش پیدا کند اما کاهش شدید پلاکت شایع نیست مگر در موارد  DIC شدید ناشی از بیماری کرونا که در این مورد نیاز به تزریق پلاکت خواهد بود و  در بیماران سرطانی اگر دچار کرونا شوند با توجه به سابقه قبلی شیمی درمانی و رادیوتراپی، متاسفانه هر سه رده خونی بیشتر کاهش پیدا خواهند کرد و وضعیت بیمار به مخاطره می‌افتد و اینجاست که بیماران عزیز سرطانی باید مواظب باشند به این عفونت منحوس گرفتار نشوند.   

  این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به تقسیم‌بندی بیماران سرطانی در مقابل ویروس کرونا با توجه به اولویت و شدت بیماری به چند گروه، اضافه کرد: بیمارانی که چند سال اخیر شیمی درمانی شده‌اند و اکنون  علاج‌یافته تلقی می‌شوند و صرفا جهت معاینه دوره‌ای مراجعه می‌کنند این بیماران لازم نیست در این مدت با توجه به بحران شدید کرونا و گسترش این ویروس، جهت معاینه دوره‌ای به پزشک مراجعه نمایند لذا می‌توانند معاینه و آزمایش‌های دوره‌ای را به تاخیر بیاندازند.

به گفته دکتر قادری، این افراد اگرچه بهبودیافته هستند اما در مقایسه با افراد سالم جامعه ممکن است درجاتی از ضعف سیستم ایمنی را داشته باشند پس باید به صورت کامل دستورات بهداشتی و موارد مربوط به قرنطینه را رعایت کنند تا دچار مشکل نشوند.

وی اذعان کرد: دسته دوم بیماران سرطانی، بیمارانی هستند که قبلا شیمی‌درمانی شده و در حال حاضر تحت درمان با داروهای خوراکی و یا هورمون درمانی هستند، برای مثال بیماران سرطان سینه که قبلا شیمی درمانی شده‌اند و اکنون داروهای هورمون درمانی مانند تاموکسیفن را مصرف می‌کنند نیاز به مراجعه مکرر و معاینه دوره‌ای ندارند و طبق دستور قبلی هورمون درمانی را ادامه و اصول بهداشتی را با تاکید بر خانه ماندن، کاملا رعایت کنند.

 این فوق‌تخصص خون و سرطان‌شناسی عنوان کرد: گروه سوم بیمارانی هستند که اخیرا تشخیص داده شده‌اند مانند سرطان حاد خون و یا لنفوم بورکیت که تومور بسیار مهاجم و پیش‌رونده‌ای است به هیچ وجه امکان ندارد در این بیماران شیمی درمانی را به تاخیر بیاندازیم چون بیماری بسیار مهاجم است و باید ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از تشخیص شیمی‌درمانی را شروع کرد حتی در این شرایط  همه‌گیری ویروس کرونا امکان ندارد در این بیماران بتوان شیمی درمانی را به تاخیر انداخت در نتیجه با تمهیدات لازم باید شیمی‌درمانی را شروع کنیم.

قادری  گفت: بیمارانی که تحت جراحی سرطان قرار گرفته‌اند همچون سرطان‌سینه یا معده که اخیرا جراحی شده‌اند سه تا چهار هفته می‌توان شیمی‌درمانی بیماران را به تاخیر انداخت و هیچ مشکلی برای بیمار ایجاد نخواهد شد لذا بیماران در این مقطع نباید استرس در تاخیر درمان را داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: گروه چهارم بیماران سرطانی متاستاتیک هستند که شیمی درمانی در آنان نقش پالیاتیو(کمکی) دارد همچون بیمارانی با متاستاز کبد و یا متاستاز به ارگان‌های متعدد، این دسته از بیماران که متاسفانه اکثرا علاج‌پذیر نیستند و شیمی‌درمانی نقش کمکی دارد می‌توان از داروهای شیمی‌درمانی خوراکی و یا شیمی‌درمانی با دُز کمتر  استفاده کرد و یا در مواردی که وضعیت بیمار خوب نیست شیمی‌درمانی را به تاخیر انداخت و یا صرفا از مسکن و اقدامات حمایتی سود برد.

این فوق‌تخصص خون و سرطان‌شناسی اظهار داشت: باتوجه به اینکه این دسته از بیمارانی که در حال حاضر تحت شیمی‌درمانی هستند ضعف شدید سیستم ایمنی دارند باید در منزل به طور کامل قرنطینه و حتی در اتاقی با  تهویه مناسب ایزوله شوند و رفت و آمد افراد خانواده به طور جد محدود شود و بجز مراجعه جهت اقدامات درمانی از منزل خارج نشوند.

قادری با اشاره به رژیم غذایی بیماران سرطانی در این روزهای کرونایی، تاکید کرد:  بیماران حتی‌الامکان غذاهای گرم، سبزیجات پخته، میوه‌های سالم و پوست‌دار و شسته شده را مصرف کنند و  آجیل و تنقلات را از برنامه غذایی خود حذف نمایند.

وی با اشاره به فعالیت بیماران سرطانی در این ایام افزود: این بیماران باید صرفا جهت اقدامات درمانی از منزل خارج شوند، از تجمع و رفت‌و‌آمد‌های غیر ضروری اجتناب ورزند و کاملا قرنطینه و در منزل در اتاق ایزوله با رعایت کامل  اصول بهداشتی، رعایت فاصله از دیگران، شستن مکرر دست‌ها را رعایت کنند و در صورت خروج از منزل حتما بایستی ماسک و دستکش بپوشند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآور شد: با توجه به اینکه بیماران سرطانی روش‌های ایزولاسیون را به طور کاملا رعایت می‌کنند در صورتی که خانواده بیماران هم رعایت کنند من امیدوارم نسبت آلودگی این بیماران به عفونت کمتر از افراد جامعه باشد.

قادری  تصریح کرد: در خصوص بیماران خونی مثل بیمارانی که نارسایی شدید مغز استخوان دارند مانند بیماری آنمی‌آپلاستیک که در آنها گلبول‌های سفید شدیدا کاهش پیدا می‌کند و بیمار دچار ضعف شدید سیستم ایمنی است این افراد در صورت عدم رعایت و آلوده شدن دچار عفونت‌های بسیار شدید خواهند شد لذا  توصیه می‌شود کاملا در این شرایط مواظب سلامتی خود باشند.

وی افزود: برخی از بیماران خونی دیگر مانند بیماران ITP و یا بیماران آنمی همولیتیک از آنجا که داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی و کورتون دریافت می‌کنند دچار ضعف شدید سیستم ایمنی هستند که  این افراد نیز باید قوانین بهداشتی را به طور کامل رعایت کنند و قرنطینه شوند.

 این فوق‌تخصص خون و سرطان‌شناسی اضافه کرد: به این بیماران خونی پیشنهاد می‌شود  فعلا با دُز قبلی درمان را ادامه دهند و از منزل خارج نشوند و در صورتی که علائمی از کم‌خونی و خونریزی ندارند نیاز نیست در این شرایط به پزشک و مراکز درمانی  مراجعه کنند.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول