اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

ارائه طرح مدون با هدف تحقق جهش تولید به مجلس/ نظام برنامه‌ریزی کشور نیازمند اصلاح است

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح پیشنهادی با هدف تحقق شعار سال یعنی همان جهش تولید تدوین و ارائه شده است.

ارائه طرح مدون با هدف تحقق

محمد خدابخشی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد، اظهار کرد: انتخاب پیاپی شعارهای سال با محوریت مسائل اقتصادی از سوی رهبر فرزانه انقلاب نشان می‌دهد که  اقتصاد نقطه آسیب کشور است.

وی عنوان کرد‌: جمهوری اسلامی ایران اگر چه در حوزه‌های نظامی، علمی، فناوری و درمانی به جایگاه قابل قبولی در دنیا رسیده است، اما در حوزه اقتصادی همچنان چالش‌ها و مشکلاتی وجود دارد.

نماینده مردم الیگودرز در خانه ملت خاطرنشان کرد: از این‌رو رهبر فرزانه انقلاب طی سال‌های متوالی با انتخاب شعار سال با محوریت مسائل اقتصادی و تکیه بر توان داخلی این تکلیف را برای همگان ایجاد کرده‌اند که در راستای ایجاد تحول در مسائل اقتصادی تلاش کنند.

خدابخشی افزود: از سویی انتخاب شعارهای سال با محوریت تولید و تکیه بر توان داخلی به خوبی گواه نقش تقویت تولید در خودکفایی هر چه بیشتر کشور است.

وی ادامه داد: از این‌رو پس از اعلام شعار "جهش تولید" از سوی مقام معظم رهبری برای سال جاری با استفاده از ظرفیت متخصصان اقتصادی و برنامه‌ریزی برنامه‌ای تدوین و در آن علاوه بر ترسیم اهداف کوتاه و بلندمدت، وظایفی برای قوای سه‌گانه و دیگر دستگاه‌های اجرایی تعریف شده است که انجام آن‌ها در نهایت منجر به تحقق شعار سال می‌شود.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: جلوگیری از واردات، بومی‌سازی، ارتقاء کیفیت و تقویت کالاهای تولید داخل از مهمترین موضوعاتی است که در این بسته پیشنهادی به آن‌ها پرداخته شده است.

خدابخشی تصریح کرد: شناسایی ظرفیت‌ها و رفع موانع جهش تولید و طراحی سامانه هوشمند مدیریت ملی "جهش تولید پایدار" دو هدف کلی ترسیم شده در این طرح پیشنهادی است.

وی ادامه داد: ارتقاء ثبات اقتصاد کلان، جایگزینی واردات و افزایش صادرات، تحریک تقاضای کالاها و خدمات تولید داخل از طریق ارتقاء کیفیت و کاهش قیمت تمام شده، افزایش حجم و تنوع تولید و شناسایی و احیای ظرفیت‌های خالی منابع به ویژه نیروی انسانی و دانش‌آموختگان دانشگاهی از مهمترین راهبردهای کلان طرح مدون یاد شده است.

نماینده مردم الیگودرز در خانه ملت گفت: شناسایی بخش‌های دارای ظرفیت جهش تولید، بخش‌های جایگزین واردات دارای ظرفیت تولید داخلی، کالاهای اساسی، زیرساخت‌های تولید و کالاها و خدمات دانش‌بنیان از مهمترین وظایفی است که در تحقق کوتاه‌مدت این مهم دیده شده است.

خدابخشی اظهار کرد: همچنین تعیین برنامه‌های ویژه دستگاه‌های اجرایی و ارائه برنامه زمان‌بندی، وظایف دستگاه‌ها و برنامه زمان‌بندی، شاخص‌ها و نحوه ارزیابی عملکرد و شناسایی ظرفیت‌های بودجه برای جهت‌دهی و حمایت از جهش تولید از دیگر وظایف تعریف شده برای تحقق اهداف کوتاه‌مدت است.

وی بیان کرد: وظایف تعیین شده در این بسته پیشنهادی به منظور تحقق اهداف بلندمدت و جهش تولید شامل پیاده‌سازی آمار ثبتی توسط مرکز آمار ایران، توسعه سامانه آمایش سرزمینی، تبیین برنامه‌های درازمدت و اولویت‌بندی آن‌ها، توسعه سامانه مدیریت پروژه برای پیاده‌سازی و اجرای برنامه‌ها و توسعه سامانه پایش و ارزیابی و تولید گزارش است.

نماینده مردم الیگودرز در خانه ملت تشکیل ستاد مشترک دولت، مجلس و قوه قضائیه، تشکیل کارگروه بودجه و سایر کارگروه‌های تخصصی و ارائه گزارش ماهانه دستگاه‌های اجرایی مرتبط تا پایان سال را از برنامه‌های زمان‌بندی برنامه جهش تولید برشمرد.

خدابخشی ادامه داد: به این ترتیب مردم، تولیدکنندگان، قوای سه‌گانه و دیگر دستگاه‌های اجرایی هر یک نقش و وظایفی برای تحقق شعار سال دارند.

وی تاکید کرد: تولیدکنندگان با تولید کالاهای با کیفیت و مردم نیز با مصرف کالاهای تولید داخلی می‌توانند نقش خود را در تحقق شعار سال ایفا کنند.

نماینده الیگودرز در مجلس شورای اسلامی افزود: حمایت از تولید داخلی علاوه بر تثبیت اشتغال موجود، موجب ایجاد ظرفیت‌های جدید اشتغال شده و در نهایت جهش تولید را رقم می‌زند.

خدابخشی در بخش دیگری از سخنان خود وجود بسیاری از مشکلات و کاستی‌ها را در ضعف نظام برنامه‌ریزی کشور دانست و گفت: با اصلاح نظام برنامه‌ریزی زمینه برای اصلاح بسیاری از امور فراهم می‌شود.

انتهای پیام/۸۵۰۱۲

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول