اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی از ساعت ۲۴ امشب/ با متخلفان به‌صورت جدی برخورد می‌شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قزوین گفت: از ساعت ۲۴ امشب تا ۲۰ فروردین‌ماه طرح سراسری فاصله‌گذاری اجتماعی اجرا می‌شود و با متخلفان برخورد جدی صورت می‌گیرد.

اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی از ساعت ۲۴ امشب/ با متخلفان به‌صورت جدی برخورد می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، منوچهر حبیبی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قزوین در نشست خبری که ظهر امروز در محل استانداری قزوین برگزار شد گفت: ایام نوروز 99 متأسفانه با بیماری کرونا مصادف شد و مشکلات عدیده‌ای را برای همهٔ استان‌ها به‌وجود آورد و در همین راستا اقدامات بسیاری جهت پیشگیری و کنترل شیوع این ویروس توسط دستگاه‌های مختلف صورت گرفت.

وی افزود: تاکنون اقداماتی در بحث کنترل محورهای ورودی استان، تعطیلی بازار سنتی قزوین و مجتمع‌های تجاری، تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی، بحث تب‌سنجی، آمادگی بیمارستان‌ها و راه‌اندازی 200 تخت نقاهت‌گاهی در استان صورت گرفته است.

حبیبی اضافه کرد: به‌نظر می‌رسد نیاز است اقدامات جدی‌تری جهت کنترل شیوع ویروس کرونا در استان صورت بگیرد؛ اگرچه ارزیابی‌ها نشان می‌دهد بیش از 70 درصد مردم با توصیه‌ها، آموزش‌ها و تأکیداتی که از طریق رسانه‌های گوناگون صورت گرفته، موارد لازم را رعایت کرده‌اند اما همان 30 درصدی که نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، نه‌تنها برای خود، بلکه برای بقیهٔ 70 درصد مردم نیز مشکل ایجاد می‌کنند و باعث ادامهٔ زنجیرهٔ شیوع می‌شوند.

این مسؤول اظهار کرد: در راستای اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از شیوع کرونا در استان، طرح جدیدی تحت‌عنوان طرح فاصله‌گذاری اجتماعی یا دستورالعمل اجرایی کاهش زنجیرهٔ انتقال بیماری کرونا توسط وزارت کشور تهیه شده و به استان‌ها ابلاغ شده است.

 

راهکارهای قطع زنجیرهٔ انتقال ویروس کرونا

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قزوین در رابطه با راهکارهای قطع زنجیرهٔ انتقال ویروس کرونا بیان کرد: کاهش تماس‌ها و قطع زنجیرهٔ انتقال ویروس یکی از راه‌های پیشگیری و کنترل همه‌گیری بیماری‌های واگیر است که لازم است رعایت شود؛ در سطح جهانی نیز روش‌های متعددی جهت این امر اجرایی می‌شود که هر کشور به‌تناسب فرهنگ و شرایط خود اقداماتی در این زمینه انجام داده است؛ ما نیز به‌تناسب فرهنگ و شیوهٔ زندگی مردم کشور خود باید تصمیمات لازم را در خصوص قطع زنجیرهٔ انتقال اتخاذ کنیم.

حبیبی تأکید کرد: هدف از اجرای این طرح که مکمل طرح‌های قبلی است کمک به قطع زنجیرهٔ انتقال بیماری با کاهش تماس ها، عدم برگزاری اجتماعات و حذف ترددهای غیرضروری در سطح کشور است.

وی در رابطه با اهداف اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی گفت: هدایت، راهبری، نظارت و کنترل اقدامات در راستای تحقق سیاست‌ها و تدابیر ستادی در سطح ملی و استانی، ایجاد هماهنگی بیشتر و هم‌افزایی گسترده‌تر میان دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی و نیز سرعت بخشیدن به مدیریت جهت جلوگیری از توسعهٔ این بیماری و هم‌چنین روش‌های اجرایی محدودسازی گسترش بیماری و ایجاد آرامش و اعتمادسازی در جامعه از اهداف اجرای این طرح است.

 

اجرای طرح‌ سراسری فاصله‌گذاری اجتماعی از ساعت 24 امشب

حبیبی در ادامهٔ نشست خبری از عناوین طرح جدید فاصله‌گذاری اجتماعی جهت کنترل شیوع کرونا سخن گفت و بیان کرد: این طرح سراسری از ساعت 24 امشب در کشور اجرایی می‌شود و تا 20 فروردین یعنی به‌مدت 2 هفته ادامه خواهد داشت.

وی یادآور شد: در این طرح صرفاً افراد بومی ساکن هر شهر مجاز به ورود به آن شهر هستند و ورود افراد غیرساکن به شهرها ممنوع است، هم‌چنین خروج افراد غیرساکن و مسافر شهرهای محل حضور فعلی جهت برگشت به محل سکونت خود بلامانع است، اما لازم است این افراد از محورهای کمربندی خارج شوند و در طول مسیر نیز اجازهٔ ورود به شهرها را نخواهند داشت.

این مسؤول عنوان کرد: مدارس و دانشگاه‌های کشور نیز تا پایان اجرای طرح یعنی تا ۲۰ فروردین‌ماه تعطیل هستند، هم‌چنین پارک‌ها، بوستان‌ها، تفرجگاه‌ها، مراکز تفریحی و استخرها که محل تجمع افراد هستند نیز به‌صورت کامل تعطیل خواهند بود.

 

اصناف و ادارات در تقسیم‌بندی سه‌گانه

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قزوین در رابطه با نحوهٔ فعالیت اصناف مختلف مطرح کرد: اصناف و مشاغل در این طرح به 3 گروه تقسیم‌بندی می‌شوند؛ یک گروه که باید کاملاً فعال باشند، یک گروه هم الزاماً لازم است تعطیل باشند و گروه دیگر نیز به اقتضای شرایط هر استان و با تصمیم مسؤولان استانی فعالیت کرده و یا تعطیل می‌شوند.

وی در رابطه با گروهی که در این طرح الزاماً تعطیل هستند، اذعان داشت: دانشگاه‌ها و مدارس، مهدکودک‌ها، پاساژها و مراکز خرید، نمایشگاه‌های حضوری، تالارهای پذیرایی و برگزاری مراسم تجمعات، مغازه‌های فروش لوازم و مواد دخانی، قهوه‌خانه‌ها و چایخانه‌ها، کافه‌تریاها، گیم‌نت‌ها، باشگاه‌های ورزشی، استخرها، پارک‌ها و شهربازی‌ها، بازار روزها، باغ‌وحش‌ها، آموزشگاه‌ها، موزه‌ها، سینماها و تئاترها، مراکز شماره‌گذاری خودروها، بازار فروش خودرو، آرایشگاه‌های مردانه و زنانه، مراکز فروش و عرضهٔ غذای طبخ‌شده و مراکز تجمع برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی در این طرح لازم است به‌طور کلی فعالیت خود را تعطیل کنند.

حبیبی اظهار کرد: به‌جز مراکز عرضهٔ مواد غذایی و مواد ضروری مورد نیاز مردم مانند اقلام بهداشتی، ضدعفونی و دارو، بقیهٔ اصناف الزاماً تعطیل هستند و در صورت فعالیت، با جدیت با آن‌ها برخورد خواهد شد.

این مسؤول عنوان کرد: ادارات دولتی برابر بخش‌نامهٔ صادرهٔ معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان ادارهٔ استخدامی، باید با حداکثر یک‌سوم ظرفیت‌های اداری و به‌صورت شیفت‌بندی در محل کار حضور داشته باشند؛ البته مدیران دستگاه‌های اجرایی استان و شهرستان‌ها و نیز معاونین آن‌ها حتماً باید در محل کار خود به‌صورت آماده‌باش حاضر باشند.

 

نحوهٔ فعالیت دستگاه‌های ضرور و غیرضرور

حبیبی در ادامهٔ نشست خبری گفت: در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، دستگاه‌ها و ادارات به 2 دستهٔ دستگاه‌های ضرور و دستگاه‌های غیرضرور تقسیم‌بندی می‌شوند؛ دستگاه‌های غیرضرور تا 15 فروردین‌ماه تعطیل هستند و دستگاه‌های ضرور با تمام ظرفیت و تمام‌وقت مشغول فعالیت و خدمت‌رسانی به مردم خواهند بود.

وی در رابطه با دستگاه‌های ضرور افزود: دانشگاه علوم‌پزشکی، هلال‌احمر، نیروی‌انتظامی، سازمان صمت، سازمان تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف، صداوسیما، تأمین‌اجتماعی و بهیاری‌ها از جمله دستگاه‌های ملزم به فعالیت هستند.

این مسؤول در رابطه با دستگاه‌هایی که با یک‌سوم ظرفیت می‌توانند به‌صورت شیفت‌بندی فعالیت کنند، اظهار کرد: دستگاه‌های خدمات‌رسان مانند آب، برق، گاز، ثبت‌احوال و بقیهٔ دستگاه‌های غیرضرور و نیز شهرداری‌ها، اداره‌کل حمل‌ونقل پایانه‌ها، اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی، جهاد کشاورزی، دامپزشکی، پزشکی قانونی، دستگاه‌های امنیتی، اداره‌کل گمرک، اداره‌کل کار و تأمین اجتماعی، اداره‌کل هواشناسی، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، اداره‌کل انتقال خون، اداره‌کل تعاون روستایی، پشتیبانی امور دام، شرکت شهرک‌های صنعتی، اداره‌کل راه‌وشهرسازی و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جزو دستگاه‌هایی هستند که می‌توانند با یک‌سوم ظرفیت و به‌صورت شیفت‌بندی فعالیت کنند.

حبیبی در رابطه با دستگاه‌هایی که جهت خدمات‌رسانی ضرورت دارد کشیک داشته باشند، عنوان کرد: اداره‌کل بیمهٔ سلامت، اداره‌کل استاندارد، اداره‌کل ثبت‌احوال، ادارهٔ ارتباطات و فناوری اطلاعات، شرکت‌های خدمات‌رسان، شرکت آب منطقه‌ای، اداره پست و اداره‌کل محیط‌زیست از جمله اداراتی هستند که لازم است جهت خدمات‌رسانی کشیک داشته باشند.

وی اظهار کرد: سایر دستگاه‌های اجرایی تا 15 فروردین‌ماه تعطیل هستند و برای نیمهٔ دوم فروردین ماه نیز مجدداً در صورت نیاز تصمیم‌گیری خواهد شد؛ هم‌چنین ساعت کاری ادارات فعال از ساعت 7:30 الی 14:30 خواهد بود.

 

اصنافی که می‌توانند 24 ساعته فعالیت کنند

حبیبی در رابطه با اصناف و مشاغلی که لازم است در هر شرایطی دایر باشند، بیان کرد: اصناف ضروری نه‌تنها فعالیتشان کم نخواهد شد، بلکه می‌توانند 24 ساعته فعالیت کنند؛ این اصناف شامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای، نانوایی‌ها، مراکز بهداشتی و درمانی دولتی و خصوصی، داروخانه‌ها، مراکز و فروشگاه‌های دامپزشکی، سوپرمارکت‌ها، میوه‌فروشی‌ها و سبزی‌فروشی‌ها، مراکز فروش محصولات پروتئینی مانند قصابی‌ها، مرغ‌فروشی‌ها و ماهی‌فروشی‌ها، جایگاه‌های سوخت، لبنیات‌فروشی‌ها، مراکز پخش دارو و مواد دارویی است، بنابراین مردم هیچ دغدغه و نگرانی در خصوص تأمین مایحتاج خود نداشته باشند، زیرا مواد خوراکی و غذایی به اندازهٔ کافی پیش‌بینی و ذخیره شده است.

 

کلیهٔ مدیران دستگاه‌ها در حالت آماده‌باش هستند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قزوین گفت: کلیهٔ مدیران دستگاه‌ها و معاونین آن‌ها و هم‌چنین شهرداران، بخش‌داران و دهیاران موظفند در تمامی ایام در محل کار خود حضور داشته باشند، به این معنا که کلیهٔ کارکنان و مدیران دستگاه‌ها در حالت آماده‌باش بوده و مکلف به حضور در شهر محل خدمت خود هستند و لازم است به محض اعلام در محل کار خود حاضر شوند.

وی ادامه داد: برگزاری هر گونه مراسم اعم از رسمی و غیررسمی که موجب تجمع افراد شود، ممنوع است؛ هم‌چنین تنها تردد خودروهای امدادی و درمانی، پلیس، حمل بار، سوخت، کالاها و مایحتاج مردم مشمول ممنوعیت نیستند و بقیهٔ خودروها مشمول ممنوعیت‌‌های ذکرشده هستند.

 

خودروهای متخلف به‌مدت یک‌ماه توقیف می‌شوند

حبیبی در رابطه با ضمانت اجرای این طرح عنوان کرد: افرادی‌که قوانین وضع شدهٔ عبور و مرور را رعایت نکنند، خودروی آن‌ها به‌مدت یک‌ماه با اخذ کلیهٔ هزینه‌های جانبی متوقف می‌شود و مبلغ 5 میلیون ریال نیز جریمهٔ نقدی خواهند شد، هم‌چنین در خصوص واحدهای صنفی غیرضرور که ملزم به عدم فعالیت هستند، اگر به فعالیت خود ادامه دهند به‌عنوان واحد صنفی متخلف شناسایی می‌شوند و واحد آن‌ها به‌مدت یک‌ماه توسط سازمان تعزیرات حکومتی پلمپ خواهد شد.

 

اجرای طرح‌ها، همکاری همه جانبهٔ مردم را می‌طلبد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قزوین در پایان نشست خبری مطرح کرد: لازم است در اجرای این طرح، مردم همراهی و همکاری لازم را داشته باشند تا این طرح بتواند توفیقات لازم را به‌دست آورد؛ البته ما قوانین جزایی سخت و محکمی برای چنین شرایطی داریم اما در حال حاضر تمایل نداریم آن‌ها را اجرایی کنیم، اما طبق قانون جرائم سنگینی برای افرادی‌که اصول بهداشتی را رعایت نکنند یا در شیوع ویروس نقش داشته باشند در نظر گرفته شده است، بنابراین از هم‌وطنان عزیز تقاضا داریم نسبت به رعایت قوانین وضع‌شده همکاری لازم را داشته باشند تا همه با هم بتوانیم هر چه سریع‌تر این ویروس را از کشور ریشه‌کن کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول