اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

«قالیبافی» بهترین سرگرمی بانوان ترکمن گلستانی/ نقش و نگار بهاری روی دار قالی

بهار از پشت شیشه خانه هم در روزهای کرونایی، تماشایی می‌شود، وقتی ویروس منحوس «کووید 19» امید و تحرک را محبوس نکرده باشد و اینجا در استان گلستان «قالیبافی» بهترین سرگرمی بانوان ترکمن است.

«قالیبافی» بهترین سرگرمی بانوان ترکمن گلستانی/ نقش و نگار بهاری روی دار قالی

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، «قالی ترکمن» یکی از سرشاخه‌های هنر اصیل ایرانی است، هنری بلندآوازه که در هیاهوی روزهای کرونایی متوقف نشده و «قالیبافی» بهترین سرگرمی بانوان ترکمن در استان گلستان است.

نقش و نگار بهاری بر روی دار قالی چه تماشایی است، بانوی ترکمن به هنر دستان خود لبخند می‌زند و از نقشی که بر تار و پود قالی زده خوشحال است، اینجا زندگی جریان دارد و بانوان ترکمن صحرا با تلفیق ذوق و هنر سرگرمی‌های خوبی برای گذراندن روزهای کرونایی انتخاب کردند.

برند قالی ترکمن این هنر اصیل ایرانی زبانزد خاص و عام است، نقوشی که با دستان توانای بانوان ترکمن بر دار قالی زده می‌شود هر کدام دارای پیام است، پیامی که برگرفته از سرزندگی، ذوق و استعداد و پیشینه تاریخی با گوشت و خون مردمان این خطه عجین شده است.

حالا که شیوع کرونا فرصتی فراهم کرده تا از هنر اصیل ایرانی ترکمن بنویسیم، هنری که قرار است نسل به نسل ادامه یابد تا این هنر ارزنده فراموش نشود، چه زیبا دختران خانواده در کنار مادر می‌نشینند و با اشتیاقی وصف نشدنی دو واحد از این هنر دوست‌داشتنی را پاس می‌کنند.

*گنجینه‌ای از هنر در دستان بانوی ترکمن

یک بانوی ترکمن گلستانی که مشغول تهیه قالی با عرض 90 و طول 120 سانتیمتر است درباره انگیزه‌اش می‌گوید این هنر را دوست دارم اکنون مشغول درست کردن قالی تزئینی سه جفتی هستم، این هنر برای استفاده روی دیوار به‌کار می‌رود.

«مارال قرنجیک» این هنر را از مادرش به ارث برده و دوست دارد این هنر توسط خواهرانش در بین خانواده و مردم تسری پیدا کند، از کاری که در مدت سه سال برای یاد گرفتن قالی و قالیچه وقت گذاشته خشنود است و اینکه حالا گنجینه‌ای از هنر را فراگرفته و می‌تواند منشاء اثر برای دیگران باشد.

* اشتراک گذاشتن هنر و استعداد ایرانی برای عبور از روزهای کرونایی

این بانوی ترکمن می‌گوید؛ اکثر نقوشی که برای هنر‌های دستبافت ترکمن از جمله جانماز استفاده می‌شود  «آقداش» و «نقش مکه» است که ساختار فیزیکی زیبایی در این طرح‌ها به کار رفته است؛ برای تهیه پشتی، قالی و قالیچه بیشتر از طرح ماراگل، قارچین گل و سیمینات استفاده می‌شود.

چه خوب است خانواده‌ها در روزهای کرونایی که بیشتر در کنار هم هستند هنر و استعدادهایشان را در زمینه‌های مختلف به اشتراک بگذارند، تا سپری شدن  روزهای کرونایی بی‌ثمر نباشد.

انتهای پیام/83001/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول