اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

مرور رویداد‌های قرآنی سال ۱۳۹۸/ کاهش ۸۰ درصدی بودجه قرآن و پدیده تلاوت اینستاگرامی

سال ۱۳۹۸ شاهد برگزاری رویداد‌های مختلف و فراز و نشیب‌های فراوان در حوزه قرآن بودیم که کاهش ۸۰ درصدی بودجه قرآنی کشور از جمله این اتفاقات است.

مرور رویداد‌های قرآنی سال ۱۳۹۸/ کاهش ۸۰ درصدی بودجه قرآن و پدیده تلاوت اینستاگرامی

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس فعالیت‌های قرآنی کشور در سال ۱۳۹۸ با فراز و نشیب‌های مختلفی روبرو بود که مهم‌ترین آن را می‌توان افت شدید بودجه این فعالیت‌ها در لایجه سال ۹۹ و عدم پرداخت بودجه سال ۱۳۹۸ دانست.

در این گزارش به مرور مهم‌ترین اتفاقات سال ۱۳۹۸ در حوزه قرآن کریم می‌پردازیم.

فروردین

برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم

فروردین‌ماه یکی از مهم‌ترین اتفاقات قرآنی کشور رخ داد و آن هم برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بود. این رقابت‌ها طی روز‌های ۱۹ تا ۲۶ فروردین‌ماه در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد و در این دوره از رقابت‌ها نمایندگان بیش از ۷۰ کشور حضور داشتند.

این دوره از رقابت‌ها در بخش‌های بزرگسالان، بانوان، روشندلان، دانش‌آموزان و طلاب برگزار شد که در اغلب بخش‌ها نمایندگان کشورمان عنوان برتر را از آن خود کردند.

در بخش بزرگسالان و مهم‌ترین بخش رقابت‌ها سلمان امرالله از اندونزی در رشته قرائت اول شد و مهدی غلام‌نژاد نماینده کشورمان دوم شد، همچنی در رشته حفظ کل قرآن بزرگسالان محمدجواد مرادی حافظ قرآن اهل قم به مقام نخست رسید.

در بخش بانوان که در رشته حفظ کل برگزار شد و مریم شفیعی از ایران به مقام نخست رسید، همچنین السید حمدی السید ابراهیم از مصر به عنوان نفر اول مسابقات روشندلان معرفی شد و سعید علی‌‌اکبری نماینده کشورمان دوم شد. در دیگر بخش‌های این دوره از رقابت‌ها هم نمایندگان کشورمان بیشترین عناوین را کسب کردند.

کسب مقام چهارم مسابقات بین‌المللی قرآن کویت توسط نماینده کشورمان

مسابقات بین‌المللی قرآن کویت دیگر رقابت قرآنی فروردین‌ماه بود که سید حمیدرضا مقدسی نماینده کشورمان در رشته قرائت این مسابقات به عنوان نفر چهارم معرفی شد.

اردیبهشت

حضور نماینده ایران در مسابقات قرآن مالزی

مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی اواخر فروردین‌ماه آغاز و اختتامیه و اعلام نتایج آن در نخستین روز از اردیبهشت‌ماه برگزار شد و این رقابت‌ها اویل رویداد قرآنی اردیبهشت بود که هادی موحد امین نماینده کشورمان در این مسابقات به عنوان نفر چهارم رشته تلاوت معرفی شد، همچنین این مسابقات چند سالی است که در رشته حفظ کل هم برگزار می‌شود اما از کشورمان برای اعزام حافظ دعوت نمی‌شود.

آغاز به کار نمایشگاه قرآن

بیست‌وهفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم مهم‌ترین رویداد قرآنی اردیبهشت‌ماه و یکی از مهم‌ترین اتفاقات سال ۱۳۹۸ است که از روز ۲۱ اردیبهشت در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) کار خود را آغاز کرد.

شعار نمایشگاه سال ۱۳۹۸ «قرآن معنای زندگی» تعیین شد. تشکیل دبیرخانه دائمی برای نمایشگاه به منظور بررسی نقاط ضعف و قوت و تلاش برای برگزاری مطلوب نمایشگاه در طول سال از جمله اتفاقات نمایشگاه امسال بود.

همچنین تجمیع برخی بخش‌ها و تلاش برای کاهش هزینه‌های با توجه به سیاست کشور در حوزه اقتصاد مقاومتی از دیگر موضوعات نمایشگاه قرآن بود.

باتوجه به تکرار موضوعات و محوریت تابلو در نمایشگاه قرآن کریم می‌توان نمایشگاه بیست‌وهفتم را از نظر تنوع و اهمیت دادن به بخش‌هایی مانند پاسخگویی به سؤالات و شبهات و مشاوره رایگان در موضوعات مختلف، اجرای نمایش، پرده‌خوانی و نقالی و توجه بیشتر به حوزه کودک و نوجوان این نمایشگاه را کمی متفاوت از ادوار گذشته دانست.

حضور کاروان شوق تلاوت در سوریه و لبنان

حضور کاروان شوق تلاوت در کشور‌های سوریه و لبنان از دیگر رویداد‌های قرآنی اردیبهشت‌ماه است که طی آن نوجوانان مستعد در تلاوت قرآن کریم در ماه مبارک رمضان باحضور در محافل این دو کشور به اجرای برنامه پرداختند و مورد استقبال مردم کشور‌های لبنان و سوریه قرار گرفتند. 

خرداد

پایان نمایشگاه قرآن کریم اولین اتفاق خرداد‌ماه ۱۳۹۸ است که آیین اختتامیه آن روز چهارم خرداد‌ماه برگزار و از دست‌اندرکاران بخش‌های مختلف تجلیل شد.

اعزام نشدن نماینده ایران به مسابقات قرآن اردن

عدم اعزام نمایندگان کشورمان به مسابقات بین‌المللی قرآن اردن از اتفاقات خرداد‌ماه سال ۱۳۹۸ بود که طی آن محمدرسول تکبیری و رضا گلشاهی دو نماینده ایران باوجود دعوت برگزار‌کنندگان در اردن به دلیل مشکل خروجی و برخی سهل‌انگاری‌ها از این سفر بازماندند.

انتصاب مدیر جدید رادیو قرآن

انتصاب مجتبی ایزدی به عنوان مدیر رادیو قرآن از دیگر رویداد‌های خرداد‌ماه است که وی جایگزین احمد ابوالقاسمی در رأس این شبکه رادیویی شد. احمد ابوالقاسمی هم در حکمی به عنوان مشاور قرآنی معاونت صدای رسانه ملی منصوب شد.

تیر

برگزاری مرحله استانی مسابقات سراسری قرآن کریم از جمله رویداد‌های مهم تیرماه است که طی آن برگزیدگان مرحله شهرستانی در همه استان‌ها با هم رقابت‌کردند و نفرات برگزیده جواز حضور در مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن کریم را بدست آوردند.

آغاز طرح تابستانی ۱۴۵۳

آغاز طرح تابستانی ۱۴۵۳ به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی طرح ملی حفظ از دیگر اتفاقات تیرماه است که طی آن حفظ جزء ۳۰ قرآن در دستور کار رسانه ملی و برخی از نهاد‌های قرآنی قرار گرفت. البته با نگاهی دقیق به برنامه‌های طرح ملی حفظ قرآن درمی‌یابیم که ۱۴۵۳ تنها برنامه طرح ملی حفظ قرآن است. طرحی که بنا دارد ۱۰ میلیون حافظ کل قرآن تربیت کند.

اما سؤال ایجا است با چنین طرح‌هایی که در خوش بینانه ترین حالت چند صد هزار نفر را جذب می‌کند و قرار است در یکسال یک جزء قرآن را حفظ کنند. تربیت ۱۰ میلیون حافظ کل قرآن چند سال طول می‌کشد؟

اعزام کاروان قرآنی به حج تمتع

اعزام کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران به حج تمتع اتفاقی است که در تیرماه رخ داد و طی آن ۲۰ نفر قاری، حافظ و گروه تواشیح برای اجرا در برنامه‌های بعثه مقام معظم رهبری و همچنین کاروان‌های حجاج دیگر کشور‌ها راهی سرزمین وحی شدند.

تشکیل اتحادیه مدغم و زیر‌بار نرفتن یکی از اتحادیه‌های پیشین

برگزاری مجمع اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور از اتفاقات تیرماه بود و با این اتفاق عملاً مسئولان اتحادیه از ادغام کنار کشیدند و زیربار ادغام نرفتند، سکوت شورای توسعه فرهنگ قرآنی باوجود ره رسمیت شناختن اتحادیه مدغم و حتی حمایت‌های این شورا از اتحادیه‌ای که باید با ادغام منحل می‌شد هم از نکات عجیب این اتفاق است.

انتصاب مدیر شبکه قرآن و معارف سیما

انتصاب مدیر جدید شبکه قرآن و معارف سیما در روز ۱۵ تیر از اتفاقات این ماه است که وی جایگزین محمدحسین محمد‌زاده در این شبکه شد که به دلیل بازنشستگی از مدیریت شبکه کنار رفت. البته پیش از شیخ‌اکبری حجت‌الاسلام عرفاتی چندماه سرپرست شبکه قرآن و معارف سیما بود.

مرداد

برگزاری دور مقدماتی مسابقات سراسری قرآن در قم

برگزاری دور مقدماتی مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن کریم در قم رویدادی است که در مرداد ماه رخ داد و طی آن نفرات برتر استان‌ها باحضور در شهر قم برای راه‌یابی به فینال به میزبانی اصفهان با هم رقابت کردند.

این مسابقات طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ در روشی جدید در دو مرحله مجزا برگزار می‌شود و دور مقدماتی به صورت مسابقه‌ تلویزیونی در شهر قم و بدون حضور عموم مردم برگزار شد.

پدیده تلاوت اینستاگرامی و مخالفت اساتید

موضوع پدیده تلاوت‌های اینستاگرامی و واکنش اساتید قرآن از دیگر اتفاقات مرداد‌ماه ۹۸ است. برخی از قاریان جوان در طبیعت، در حال رانندگی و... فرازی از قرآن کریم را تلاوت و فیلم آن را در فضای مجازی منتشر می‌کردند. این اقدام با مخالفت اساتید و پیشکسوتان قرآن روبرو شد. اساتید عقیده داشتند که تلاوت قرآن آدابی دارد و باید برای تلاوت در یک محفل رسمی و پشت رحل و نهایت احترام به آیات الهی اقدام کرد و در این صورت انتشار فیلم تلاوت اشکال ندارد.

بیانیه شورای توسعه و به رسمیت شناختن اتحادیه مدغم

در ادامه کش و قوس‌های فراوان برسر ادغام دو اتحادیه قرآنی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در بیانیه‌ای اتحادیه مدغم را به رسمیت شناخت که این کار شورای توسعه مورد تقدیر برخی نهاد‌ها و مؤسسات قرآنی قرار گرفت، اما چندی بعد اتحادیه تشکل‌های قرآنی در بیانیه‌ای دیگر انتقاداتی به موضوع ادغام وارد کرد و اعلام کرد که به فعالیتش ادامه می‌دهد. سکوت شورای توسعه در ادامه این کش و قوس از جمله ابهاماتی است که هنوز پاسخی به آن داده نشده است.

برگزاری مسابقات سراسری قرآن دانش‌آموزان از دیگر وقایع مرداد‌ماه است که این مسابقات از ۷ مرداد در مشهد برگزار شد و نفرات برتر جواز حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانش‌آموزی را کسب کردند.

شفاف‌سازی در اعلام هزینه‌ها و درآمد‌های نمایشگاه قرآن

معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مرداد ماه هزینه‌ها و درآمد‌های نمایشگاه بین‌المللی قرآن را اعلام کرد و طی آن نمایشگاه بیست‌وهفتم مبلغ ۷ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان هزینه و مبلغ ۲ میلیارد و ۴۲۵ میلیون تومان درآمد داشت.

شهریور

برگزاری بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن کریم که شهریور‌ماه با حضور ۱۲۰ نفر در قم برگزار شد و نفرات برتر قرار شد مهر‌ماه در کنار مرحله فینال در اصفهان تجلیل شوند.

احیای قرآنی شب عاشورا

برگزاری کرسی تلاوت و احیای قرآنی شب عاشورای حسینی مهم‌ترین اتفاق قرآنی شهریور‌ماه است که طی آن در بیش از ۲۵ هزار مسجد، امامزاده و حسینیه این اتفاق رخ داد و کم کم به یک فرهنگ فراگیر در کشور تبدیل می‌شود.

برگزاری جشنواره جبرئیل امین

جشنواره جبرئیل امین ویژه تجلیل از حافظان قرآن مؤسسه بیت‌الاحزان از دیگر اتفاقات قرآنی در شهریور‌ماه ۱۳۹۸ بود که در استهبان فارس برگزار شد.

مهر

اعلام نتایج آزمون عملی هشتمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به قاریان و مدرسان قرآن کریم از جمله اخبار مهر‌ماه است که طی آن نفرات برگزیده پس از گذراندن آزمون نظری و مصاحبه و گزینش نهایی حائز مدارک درجات یک تا چهار تلاوت می‌شوند

برگزاری مرحله نهایی مسابقات سراسری قرآن در اصفهان

برگزاری مرحله فینال مسابقات سراسری قرآن کریم به میزبانی اصفهان مهم‌ترین رویداد قرآنی مهرماه است که طی آن برترین قاریان و حافظان قرآن کشور معرفی و این افراد به عنوان نمایندگان کشورمان در مسابقات بین‌المللی کشورهای مختلف معرفی شدند.

اعزام کاروان قرآنی به پیاده‌روی اربعین و اجرای برنامه در موکب‌ها

حضور کاروان قرآنی در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی دیگر رویداد قرآنی مهر‌ماه است که طی آن کاروانی متشکل‌از قاری، حافظان و گروه‌های تواشیح در مسیر پیاده‌روی اربعین و در موکب‌های مختلف به اجرای برنامه پرداختند.

درگذشت استاد محمدکاظم محمد‌زاده

۱۴ مهرماه ۱۳۹۸ جامعه قرآنی در سوگ یکی از اساتید و قاریان بین‌المللی قرآن کریم نشست. استاد محمدکاظم محمد‌زاده دارنده چندین مقام بین‌المللی از جمله مقام نخست مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در سن ۶۴ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

برگزاری جشنواره تلاوت‌های مجلسی در سراسر کشور

برگزاری جشنواره تلاوت‌های مجلسی به صورت گسترده در تمام کشور از جمله خبرهای مهر‌ماه بود و طی آن این جشنواره قرار شد در بیش از ۶۰ شهرستان و ۳۰ استان برگزار شود. جشنواره‌ای که چند سال قبل کار خود را از یک حسینیه در تهران آغاز کرد و در تمام کشور گسترده شد.

انتصاب هیأت امنای سازمان دارالقرآن

حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در احکام جداگانه‌ای اعضای هیأت امنای سازمان دارالقرآن الکریم را منصوب کرد که طی آن حجج اسلام عابدینی، حاج‌ابوالقاسم، دسمی، محمدی، حسینی، قاسمیان، اخوان و آقایان، سلیمی، موسوی‌بلده، قره‌شیخلو، اسدی، صالحی و همچنین، خانم مریم حاج‌‌عبدالباقی به عنوان اعضای هیأت امنای این سازمان منصوب شدند.

آبان

تغییر رئیس سازمان دارالقرآن پس از ۱۰ سال

انتصاب حجت‌الاسلام مهدی اخوان صباغ به عنوان رئیس سازمان دارالقرآن الکریم یکی از مهم‌ترین اخبار قرآنی آبان‌ماه است که طی آن مهدی قره‌شیخلو پس از ۱۰ سال مدیریت این سازمان را به شخص دیگری واگذار کرد و با حکم رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اخوان صباغ کار خود را در این سازمان آغاز کرد.

انتصاب رئیس جدید مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف

اما دوری قره‌شیخلو از فعالیت‌های قرآنی چند ساعتی بیشتر طول نکشید و بعد از ظهر همان روز قره‌شیخلو به عنوان رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه منصوب شد. 

حضور نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن امارات در بخش بانوان از جمله وقایع آبان‌ماه است که طی آن زینب فیضی حافظ کل و نوجوان قرآن کریم در این رقابت‌ها حضور پیدا کرد و به مقامی نرسید.

اضافه شدن رشته ترتیل به مسابقات بین‌المللی قرآن

با تصویب ستاد عالی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در آبان‌ماه ۱۳۹۸ برگزاری رشته تلاوت ترتیل به مسابقات بین‌المللی قرآن کریم افزوده شد.

ثبت‌نام دور جدید طرح ملی تلاوت از ۲۰ آبان‌ماه آغاز شد و طی آن از نوجوانان مستعد در تلاوت قرآن کریم برای حضور در دوره‌های حرفه‌ای آموزش تلاوت در سراسر کشور دعوت به عمل آمد، همچنین مشارکت آستان قدس رضوی با این طرح از سال ۱۳۹۸ از دیگر اتفاقات آبان ماه است.

هتک حرمت به ساحت قرآن در شهر قدس در پی آشوب‌های ناشی از گرانی بنزین

هتک حرمت به ساحت قرآن کریم در پی اغتشاشات برای گرانی بنزین در مسجدی در شهر قدس یکی از اتفاقات تلخ آبان‌ماه بود که واکنش علما و جامعه قرآنی را به همراه داشت. در این راستا سازمان دارالقرآن هم تعدادی مصحف شریف به این مسجد اهدا کرد.

آذر

برگزاری مراحل استانی و شهرستانی جشنواره تلاوت‌های مجلسی

برگزاری مرحله شهرستانی و آغاز مرحله استانی جشنواره تلاوت‌های مجلسی از اتفاقات قرآنی آذر‌ماه ۱۳۹۸ است. این جشنواره سال ۱۳۹۴ کار خود را در حسینیه صاحب‌الزمانی تهران آغاز کرد و پس از چهار سال در تمام کشور گسترش یافت.

کسب مقام دوم مسابقات بین‌المللی قرآن تونس توسط نماینده کشورمان

مسابقات بین‌المللی قرآن کشور تونس آذر‌ماه ۱۳۹۸ برگزار شد و حسین پورکویر نماینده کشورمان در رشته تلاوت این رقابت‌ها دوم شد.

درگذشت استاد سیدقاسم موسوی قهار

درگذشت سیدقاسم موسوی قهار، ادعیه‌خوان کشور از جمله اتفاقات تلخ آذر‌ماه ۱۳۹۸ بود. وی پس از تحمل یک دوره بیماری ۱۷ آذر دعوت حق را لبیک گفت.

کاهش ۸۰ درصدی بودجه فعالیت‌های قرآنی در لایحه بودجه ۹۹ کل‌کشور

لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور آذر‌ماه از سوی دولت تقدیم مجلس شد و در آن بودجه فعالیت‌های قرآنی کشور با عنوان بودجه صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی با کاهشی ۸۰ درصدی روبرو شد و دولت مبلغ پیشنهادی سال ۱۳۹۸ را در برای سال ۹۹ از ۱۰۰ به ۲۰ میلیارد تومان کاهش داد.

عدم پرداخت ریالی از بودجه قرآنی سال ۹۸

از جمله اتفاقات در همین رابطه در سال ۱۳۹۸ عدم پرداخت ریالی از بودجه ۱۰۰ میلیارد تومانی سال ۱۳۹۸ است که این اتفاقات واکنش چندانی را از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به دنبال نداشت.

دی

شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و برپایی بزرگداشت توسط جامعه قرآنی

شاید یکی از تلخ‌ترین اخبار سال‌های اخیر شهادت سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی است و جامعه قرآنی هم همصدا با دیگر اقشار جامعه ضمن محکومیت این اقدام ارتش تروریست آمریکا به برپایی محفل یادبود و بزرگداشت برای سردار سلیمانی و همرزمان شهیدش پرداختند.

۴۰۰‌ تایی شدن کرسی‌های تلاوت نفحات‌القرآن

برگزاری چهارصدمین کرسی تلاوت نفحات‌القرآن از جمله اتفاقات دی‌ماه ۱۳۹۸ است. محافلی که با همت تعدادی چوان علاقه‌مند به آیات الهی طی چند سال اخیر آغاز شده و بدون هیچ چشم‌داشت و دریافت وجه قاریان باحضور در مساجد و مراکز درخواست‌کننده برگزاری محفل، به تلاوت می‌پردازند.

اعطای مدرک درجه یک حفظ قرآن به پنج حافظ کل

نتایج مرحله چهارم دور سیزدهم آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن ۲۱ دی‌ماه ۱۳۹۸ از سوی سازمان دارالقرآن اعلام شد و طی آن معصومه گودرزی از استان اصفهان، ابوالفضل مهدوی‌صدر از قم و مسعود اکبری از استان مرکزی موفق به کسب مدرک درجه یک حفظ قرآن معادل دکتری شدند.

انتخاب سعید عبدی به عنوان برترین قاری مجلسی‌خوان کشور

مرحله کشوری جشنواره تلاوت‌های مجلسی در ۵ مرحله در استان تهران برگزار شد و ۵ برگزیده آن به جشنواره فجر تلاوت راه پیدا کردند. همچنین جشنواره فجر تلاوت در روز ۲۱ دی‌ماه در سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد و نهایتاً سعید عبدی از تهران به عنوان برترین قاری مجلسی‌خوان در سال ۱۳۹۸ معرفی و تجلیل شد.

درگذشت آیت‌الله رسولی محلاتی

آیت‌الله سیدهاشم رسولی محلاتی مفسر و خادم‌القرآن و صاحب چندین اثر در حوزه قرآن و عترت ۱۹ دی‌ماه در سن ۸۹ سالگی درگذشت.

بهمن

حضور کاروان قرآنی انقلاب در مناطق کم‌برخوردار کشور

حرکت کاروان قرآنی انقلاب اولین برنامه قرآنی یازدهمین ماه سال است که طی آن کاروانی متشکل از قاریان، حافظان و گروه‌های تواشیح با حضور در مناطق کم‌برخوردار به اجرای برنامه و ارائه خدمات مختلف به مردم پرداختند. اعطای بسته‌های فرهنگی، برگزاری محفل قرآن و ارائه خدمات پزشکی و سلامت از جمله فعالیت‌های کاروانی قرآنی انقلاب در مناطق کم‌برخوردار کشور است.

برگزاری آزمون قرآن و عترت

برگزاری آزمون سراسری قرآن و عترت دیگر رویداد قرآنی بهمن‌ماه است که در گروه‌های ترجمه و مفاهیم قرآن، معارف اهل بیت(ع) و حفظ قرآن کریم  برگزار شد. برای این آزمون حدود ۱۲۲ هزار نفر نام‌نویسی کرده بودند.

اجرای برنامه قرآنی در دهه فجر و روز ۲۲ بهمن از دیگر برنامه‌های قرآنی این ماه بود و جامعه قرآنی هم مانند دیگر اقشار چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را گرامی داشتند.

درگذشت علیرضا بذلو قاری جوان اهل البرز

درگذشت علیرضا بذلو قاری اهل استان البرز رویداد تلخی بود که اهالی قرآن را سیاه پوش کرد و این قاری جوان پس از یکسال مبارزه با بیماری سرطان ۸ بهمن‌ماه ۱۳۹۸ درگذشت.

برگزاری مسابقه انتخابی برای گزینش نماینده جمهوری اسلامی در رشته ترتیل مسابقات بین‌المللی از دیگر رویداد‌های این ماه است که طی آن نفرات برتر مسابقات سراسری قرآن کریم در رشته ترتیل در سه سال اخیر در مسابقه‌ای دو مرحله‌ای با هم رقابت کردند و نهایتاً احسان محمدی از خراسان رضوی توانست جواز حضور در اولین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در رشته ترتیل را کسب کند.

اسفند‌

شیوع بیماری کرونا در کشور اتفاقی بود که همه فعالیت‌های جامعه را دچار اختلال کرد و برنامه‌های قرآنی هم در حوزه‌های مختلف از جمله آموزش، مسابقات و... دچار تعلیق و تعویق شد.

تعویق مسابقات بین‌المللی و نمایشگاه قرآن کریم

تعویق در برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مهم‌ترین خبر قرآنی مرتبط با شیوع کرونا در کشور بود و این رقابت‌ها که بنا بود دهه سوم فروردین ۹۹ در مشهد و حرم امام رضا (ع) برگزار شود به تعویق افتاد. پس از آن نمایشگاه بین‌المللی قرآن که قرار بود ماه رمضان در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شود به تعویق افتاد، همچنین همه فعالیت‌های آموزشی مؤسسات قرآنی کشور هم تعطیل شد.

برگزاری محافل و دوره‌های آموزش قرآن از راه دور

برگزاری دوره‌های از راه دور و مجازی قرآن از جمله اتفاقات خوب این ماه بود و طی آن مؤسسات و نهاد‌های مردمی و دولتی اقدام به راه‌اندازی برنامه‌های آموزشی و حتی محافل قرآنی به صورت مجازی کردند.

درگذشت فرهاد مؤذن قاری و حافظ قرآن اهل تبریز

درگذشت فرهاد مؤذن قاری و حافظ کل قرآن کریم از دیگر اتفاقات تلخ اسفند‌ماه ۱۳۹۸ بود و این فعال قرآنی اهل تبریز در سن ۳۸ سالگی و پس از گذراندن دوره سخت بیماری سرطان جان به جان آفرین تسلیم کرد.

شبکه قرآن و رادیو قرآن هم با همکاری آموزش و پرورش آموزش دروس قرآن پایه‌های مختلف مدارس را به دانش‌آموزان آغاز کردند.

اعلام نتایج نهایی دوره ارزیابی قاریان

اعلام نتایج نهایی هشتمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به قاریان و مدرسان تلاوت قرآن کریم دیگر اتفاقی بود که در اسفند‌ماه رخ داد و طی آن ۵۹ نفر در بخش قاریان و ۱۶ نفر در بخش مدرسان موفق به دریافت گواهینامه تخصصی در یکی از سطوح ۲ تا ۴ شدند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول