اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

از سیل تا کرونا / سال98 در فارس چگونه گذشت

سال 1398 از همان آغازش سال پرماجرایی برای مردم ایران و استان فارسی ها بود، سالی که با سیل شیراز آغاز و با شیوع کروناویروس به اتمام رسید.

از سیل تا کرونا / سال98 در فارس چگونه گذشت

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، در روزهای ابتدایی تعطیلات نوروز، فاجعه سیل کام همه مردم را تلخ کرد. در این حادثه مسافران و برخی از شهروندان محلات شیراز مانند دروازه قرآن و محله سعدی شرایط سختی را تجربه کردند.

این ضایعه تلخ، جان 21 نفر از هموطنان را گرفت و باعث مصدومیت 120 نفر دیگر شد، همچنین بیش از 200 دستگاه خودرو دچار آسیب شدنداما بسیج شدن مردم برای کمک به زیان‌دیدگان به حدی پررنگ بود که یاد این حادثه تلخ را در ذهن مسافران و دیگر آسیب‌دیدگان کمرنگ کرد.

مردم شیراز و در کنار آنها تمام صنوف شیرازی در اقدامی خودجوش به صورت رایگان اقدام به همراهی آسیب‌دیدگان کردند و مسافران یا مهمان خانه‌های شهروندان بودند و یا در هتل‌ها و مسافرخانه‌ها به صورت رایگان اسکان داده شدند همچنین گروه‌های جهادی تا آخرین لحظه حل مشکلات مردم در محله‌های آسیب‌دیده ماندند.

این حرکت مردم شیراز، همه را شگفت‌زده کرد به طوری که رسانه‌های خارجی نیز به آن پرداختند.

حادثه تلخ سیل در شیراز سبب شد تا روز هشتم فروردین عزای عمومی اعلام شود، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) وسایل اولیه یک زندگی را به خانواده‌های آسیب‌دیده اهدا کرد و مسؤولان استانی سعی در جبران خسارتهای افراد آسیب‌دیده در جریان سیل کردند.

شامگاه 15 فرودین طاووسی که به تازگی با هزینه‌ای بالغ بر 80 میلیون تومان در میدان نزدیک دروازه قرآن نصب شده بود توسط خانواده یکی از قربانیان فاجعه سیل شیراز آتش گرفت. آن فرد کمتر از 24 ساعت توسط پلیس دستگیر شد و فرد خاطی نحس بودن این طاووس را علت آتش زدن آن عنوان کرد!

رفع تصرف از 21 هزار مترمربع اراضی ملی فارس یکی از خبرهای خوب روزهای آغازین سال 98 بود. تعطیلات چند روزه ابتدایی نوروز سبب سوءاستفاده برخی از زمین‌خواران شده بود.

درگذشت محمود عالیشوندی، رئیس اسبق اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و بهار شفیعی، معاون سابق این اداره بر اثر گازگرفتگی از دیگر اتفاقات ماه اول سال بود.

ورود ملخ‌ها به مزارع استان فارس در فرودین 98، این ماه را به یک ماه سخت برای کشاورزانی تبدیل کرد که بارندگی‌های سیل‌آسا بخشی از محصولات آنها را از بین برده بود.

اردیبهشت، ماه بهشتی شیراز
اردیبهشت شیراز با برگزاری یادروز سعدی آغاز شد همینطور در روزهای نخستین ماه سال، سپاه پاسداران 30 واحد آپارتمان را در منطقه سیل‌زده سعدی افتتاح کرد.

متاسفانه در همان روزهای نخست اردیبهشت شاهد بالارفتن قیمت مسکن و افزایش اجاره‌ها بودیم که مردم اجاره‌نشین را در شرایطی سختی قرار داد.

اولین تغییر مدیریت در فارس در اردیبهشت ماه اتفاق افتاد و حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی به ریاست دادگستری استان فارس و همچنین حیدر آسیابی به سمت دادستان عمومی انقلاب شیراز منصوب شدند.

در تاریخ 11 اردیبهشت بیانیه پیشنهادی شهرداری در خصوص چشم‌انداز شیراز 1420 در شواری شهر به تصویب رسید، این بیانیه با شعار «شیراز، پایتخت فرهنگ و تمدن پارسی» برای توسعه شیراز در بیست سال آینده توسط شهرداری تنظیم و به تصویب شورای شهر رسید.

البته شورای شهر در آن جلسه بی‌حاشیه هم نبود و احمدرضا دستغیب رئیس شورای شهر خطاب به مهدی حاجتی عضو دیگر شورا در جلسه علنی شورای شهر شیراز گفت: «خدا پدر جهاد سازندگی را بیامرزد که 10 تا پل زد تا یک عده بیایند در شهر و ادعای شهرنشینی کنند»، در ادامه مهدی حاجتی این حرف آقای رئیس را فاشیستی و نژادپرستانه خواند، اما دستغیب که حسابی از این اعتراض عصبانی شده بود، حاجتی را بی‌منطق و بی‌خرد خواند و به با قهر جلسه را ترک کرد!

همین موضوعات سبب شد تا در یک جلسه غیرعلنی برکناری رئیس شورای شهر بررسی شود و در آخر دستغیب با یک عذرخواهی ماجرا را تمام کند.

در اردیبهشت در حکمی از سوی وزیر کشور، سیداحمد احمدی‌زاده به‌ عنوان معاون سیاسی و امنیتی استاندار فارس منصوب شد.

طرح بسیج ملی کنترل فشار خون با شعار« بدانیم و اقدام کنیم» از 28 اردیبهشت در شیراز و استان فارس آغاز و تا 15 خرداد ادامه یافت.

خرداد داغ از خبر

در ابتدای خرداد ماه رئیس محیط زیست فسا به دلیل انتشار یک عکس جعلی از پلنگ ایرانی و بازخورد جهانی این عکس، عزل شد.

با گرم شدن هوا، اراضی زیادی در مرودشت و کازرون دچار آتش‌سوزی شدند و تا پایان فصل گرما، صدها هکتار از اراضی استان فارس در آتش سوختند.

سیروس پاک‌فطرت عضو شورای شهر شیراز با نیت حضور در عرصه یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حضور در این شورا استعفا داد، همچنین سعید نظری به عنوان عضو اول علی‌البدل شورای اسلامی شهر شیراز جایگزین وی شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد خرسند امام جمعه شهرستان کارزون در سحرگاه 8 خرداد هنگام بازگشت از مراسم احیای شبهای قدر، به شهادت رسید. پس از این ضایعه دردناک، قاتل وی در مدتی کوتاه دستگیر شد و بررسی رسیدگی به این پرونده در دستور کار ویژه دادگستری قرار گرفت، در نهایت دادگاه حکم قطعی قاتل شهید خرسند را قصاص اعلام کرد.

مهدی حاجتی که در سال 1397 به اتهام عضویت در گروه‌های معاند و تشویش اذهان عمومی دستگیر و مدتی را در بازداشت به سر برده بود، در 12 خرداد برای طی حکم یک سال بازداشت خود روانه زندان شد.

بالاخره پس از روزها بلاتکلیفی در 20 مرداد، فرماندار شیراز محمدتقی تذروی را به جای مهدی حاجتی  به عنوان نماینده مردم شیراز در شورای اسلامی شهر شیراز معرفی کرد اما مراسم معارفه رسمی عضو جدید شورا لغو شد و در نهایت پایان مرداد ماه در حالی که رییس شورای شهر قهر کرده بود و در جلسه حضور نداشت، محمدتقی تذروی به عنوان عضو علی‌البدل به عنوان جایگزین مهدی حاجتی در شورای اسلامی شهر شیراز  معرفی شد.

در 14 خرداد سردار رهام‌بخش حبیبی به سمت فرماندهی استان پهناور فارس منصوب همچنین در روز 16 خرداد حمیدرضا ایزدی طی حکمی به عنوان رئیس صنعت، معدن و تجارت معرفی شد. 

از دیگر اتفاقات خرداد ماه امسال می توان به استعفای تعدادی از مدیران استان فارس جهت شرکت در رقابت انتخاباتی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اشاره کرد.

تابستان پرماجرای فارس

بعد از جریان سیل، یک تخته سنگ بزرگ در بالای دروازه قرآن مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت، تخته‌سنگی که در صورت سقوط می‌توانست تبدیل به یک فاجعه شود و جان عده زیادی را به خطر بیندازد که در تیر ماه امسال با ایجاد یک انفجار کنترل شده این خطر رفع شد.

در روزهای آخر تیرماه با حکم فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، امیرسرتیپ دوم ابوالقاسم رضایی به‌عنوان فرمانده جدید ارشد نظامی آجا در استانهای فارس و کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد.

در اوایل مرداد امسال کارگران کارخانه قند فسا برای دریافت معوقه‌های خود تجمع کرده بودند و منتظر محقق شدن قول مسؤولان امر مبنی بر پرداخت حقوق‌شان بودند که خبر تعطیلی کارخانه را شنیدند.

در مرداد ماه، شهرداری باز هم درگیر یک تابلوی حاشیه‌ساز شد و در این تابلوی که بر روی دیوار سازمان قطار شهری شهرداری شیراز نصب شده بود، جمله «شهادت امام جواد گرامی باد» به نمایش درآمده بود؛ در حالی که برای شهادت همواره از کلمه «تسلیت» استفاده می‌شود و تعبیر «گرامی» عبارتی نامأنوس است.

بیلبوردهای شهرداری شیراز پیش از این نیز بارها خبرساز شده بود؛ در جنجالی‌ترین مورد، سال گذشته عکس سربازان اسرائیلی به جای رزمندگان دفاع مقدس بر یکی از بیلبوردهای شهرداری نقش بسته بود که سبب متواری شدن یکی از عوامل این ماجرا به خارج از کشور شد.

آتش‌سوزی هتل آسمان در ظهر روز 12 مرداد یکی دیگر از اتفاقات مهم امسال بود که حجم آتش سبب شد تا منازل و هتل‌های اطراف آن تخلیه شوند، با تلاش آتش‌نشانی این آتش مهار شد و هیچ تلفات جانی نداشت اما خسارت مالی زیادی را به همراه داشت، لازم به یادآوری است که هتل آسمان شیراز به دلیل تخلف در ساخت مدتهاست که بلاتکلیف مانده است.

یکی دیگر از موضوعاتی که در فضای مجازی بازخورد بسیاری داشت، آزار و اذیت یک دختربچه سه سال و نیمه در یکی از بیمارستانهای شیراز بود. فرد کودک‌آزار در همان ساعات اولیه شناسایی و در کمتر از 48 ساعت با همکاری پلیس و دانشگاه علوم پزشکی شیراز دستگیر و پس از برگزاری جلسات دادگاه‌ به قصاص محکوم شد.

با پیگیری دادستان در زمینه ساخت‌وسازهای غیرقانونی در اطراف کوه دراک شیراز، دستور تخریب ساخت‌وسازهای غیرقانونی توسط مجموعه دادستانی صادر و موجب خوشحالی مردم شد.
مهری که چندان هم پرمهر نبود.

یکی از مکانهای پراتفاق در سال 98 شهر صدرا بود، جایی که شهرداری آن همواره درگیر تخلفاتی بوده است و تعدادی از مدیران و کارکنان آن به جرم اختلاس و زد و بند روانه زندان شدند.

در اوایل مهرماه تذکر کارمندان شهرداری به یکی از متخلفان ساخت‌وسازهای شهر صدرا سبب شد تا فرد خاطی کارمندان شهرداری را هدف گلوله قرار دهد که البته آسیبی به آنها وارد نشد اما یکی از کارگران شهرداری به دلیل درگیری فیزیکی روانه بیمارستان شد این حملات ادامه داشت و متخلفان ساخت‌وسازهای غیرقانونی بار دیگر با اسلحه به کارمندان شهرداری حمله کردند که توسط پلیس دستگیر شدند.

وقوع رخدادهای جوی عصر روز جمعه ۱۲ مهرماه توأم با طوفان، تگرگ و رگبار، خسارت‌های سنگینی به مزارع، باغها، دامداری‌ها، ابنیه و تأسیسات شهرستان قیروکارزین وارد کرد. تگرگ‌هایی با اندازه‌های قابل توجه که ساعاتی سوژه کاربران فضای مجازی قرار گرفت.

در نیمه مهرماه امسال سیدمرتضی موسوی بعد از پنج سال پست مدیریت بهزیستی فارس را به صادق کشفی‌نژاد تحویل داد.

در روزهای آخر مهر بیشتر مردم در تکاپوی سفر پیاده‌روی اربعین بودند و موکب احمد بن موسی (ع) روزانه میزبان 10 هزار زائر حسینی در کربلای معلی بود و جاماندگان این پیاده‌روی نیز در 27 مهر در 76 نقطه فارس، پیاده‌روی نمادین انجام دادند.

در روزهای آخر مهرماه با حکم دادستان شیراز عملیات رفع تصرف در منطقه قلات، ساخت‌وسازهای غیرمجاز شامل 75 مورد در اراضی حاشیه بستر رودخانه، 90 مورد تغییر کاربری غیرمجاز و 170 مورد تصرفات در اراضی ملی تخریب شد.

به طور کلی، در شش ماهه اول امسال از ۴۹۱ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی رفع تصرف، بیش از ۶ هکتار اراضی تغییر کاربری یافته غیرمجاز اعاده و بیش از ۸ هکتار اراضی تصرف‌شده حریم رودخانه‌ها توسط دادگستری فارس آزادسازی شدند.

آبان، گرانی بنزین و آتش در خیابان‌های شیراز

یکی از بزرگترین انواع کلاهبرداری‌های امروزی فیشینگ است، نیروی انتظامی فارس در ابتدای آبان ماه از دستگیری بزرگترین باند فیشینگ در این استان و مسدودسازی 20 هزار کارت بانکی خبر داد.

روزهای آخر آبان ماه امسال بحث سهمیه‌بندی مجدد و گران شدن بنزین مطرح شد. همزمان با گران شدن بنزین، تعدادی  اراذل و اوباش به خیابانها آمدند و دست به تخریب اموال عمومی زدند و تعداد زیادی از پمپ‌بنزین‌های شهر شیراز را به آتش کشیدند. اراذل و اوباش به بانکها نیز رحم نکرده و آنها را مورد غارت قرار دادند و پس از آن آتش زدند.
 نیروهای سپاه و به همراه پلیس ونیروهای امنیتی  برای دستگیری عوامل اصلی این تخریبها از مردم خواست تا رفت‌و‌آمد خود به خیابان را کاهش دهند تا بتواند با سرعت بیشتری این اراذل و اوباش را دستگیر کنند.
مردم شیراز در یک اقدام خودجوش روز 28 آبان ماه به خیابان آمدند و از افراداراذل و اوباش و تخریبگر اعلام برائت کرده و تأکید کردند همانطور که مخالف آشوب هستند با گرانی نیز مخالفند و از مسؤولان خواستند مردم را تنگاهای معیشتی قرار ندهند.

آذر آرام‌تر از دیگر ماه‌ها

از روز دهم آذرماه نام‌نویسی داوطلبان انتخابات مجلس آغاز و در نهایت در روز دوم اسفند انتخابات باشکوه برگزار شد.
در شانزدهم آذر امسال، با حکم وزیر بهداشت دکتر «مهرزاد لطفی» به‌عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز منصوب شد.

بالاخره حق‌آبه بختگان در آذر 98 بعد از رهاسازی به تالاب رسید تا شاید امیدی برای احیای آن باقی بماند، حق‌آبه ۴۰ میلیون متر مکعبی که سطح محدودی از بختگان را شامل می‌شود. بختگان سالهای خشک و بی‌آبی را گذرانده و امید بود تا با این حق‌آابه رونق بگیرد اما همچنان این بی‌رمقی در جان دومین تالاب بزرگ کشور ادامه دارد.

دی; مردم متحیر از شهادت سردار سلیمانی
 
موضوع وجود قرص در کیکها سوژه کاربران مجازی شد و نگرانی‌هایی را برای خانواده‌‌ها به وجود آورد، چیزی که در یکی از شهرستانهای استان فارس نیز اعلام شد و وزارت بهداشت این موضوع را خارج از چرخه تولید کیکها و یک اقدام خرابکارانه خواند.

در روز نهم دی‌ماه مردم استان فارس مانند مردم دیگر استانها به خیابان آمدند و بار دیگر با رهبر فرزانه انقلاب بیعت کردند.

روز 13 دی اما روز شوکه کننده‌ای برای مردم ایران بود، سردار دلهای ایرانیان حاج قاسم سلیمانی در صبحگاه روز 13 دی در یک حمله تروریستی در فرودگاه بغداد به همراه ابومهدی المهندس و چند تن از یارانشان به شهادت رسیدند و مردم ایران عزادار شدند، در پی شهادت این شیرمرد ایرانی، سه روز عزای عمومی در کشور اعلام شد و اگر چه پیکر مطهر این شهید والامقام برای تشییع به استان فارس نیامد اما مردم فارس با حضور در خیابانها فرزند پاک میهنشان را بدرقه کردند.

دهه مبارک فجر مانند سالهای گذشته بازار افتتاحیه، کلنگ‌زنی و بهره‌برداری داغ بود و در روز 22 بهمن هم‌زمان چهلمین روز شهادت سردار سلیمانی مردم استان فارس سنگ تمام داشتند تا به دشمن نشان دهند هیچ اتفاق و ماجرایی نمی‌تواند یاد انقلاب و فرزندان انقلاب را در ذهن آنها کمرنگ کند.

اسفند از انتخاب معنادار استان فارسی‌ها تا کرونا و الکل

در روز 2 اسفند انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و همچنین انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری برگزار شد. پس از اعلام نتایج انتخابات در روزهای آینده مشخص شد در شهرستان شیراز به ترتیب آقایان علیرضا پاک‌فطرت، روح‌الله نجابت، جعفر قادری و ابراهیم عزیزی راهی مجلس شورای اسلامی شدند. لازم به ذکر است که مردم فارس در انتخابات خبرگان رهبری نیز امام‌جمعه محبوب شهرستان شیراز آیت الله لطف‌الله دژکام را به‌عنوان نماینده خود در این مجلس انتخاب کردند.
شیوع بیماری کرونا از ابتدای اسفند شرایط را در استان فارس به‌ویژه شهر شیراز تغییر داد و مدارس شیراز از همان روزهای نخست تعطیل شدند و در ابتدا تست سه نفر مثبت اعلام شد، این موضوع سبب کمیابی اقلام بهداشتی مانند ماسک، الکل، محلول و ضدعفونی‌کننده شد که دانشگاه پزشکی سعی در رفع این نواقص کرد.
در کنار این موضوعات بازار شایعات نیز داغ شد و عده‌ای با انتشار شایعات در فضای مجازی سلامت روان مردم را نشانه گرفتند که در این رابطه افرادی در فارس دستگیر شدند.

مدارس، نماز جمعه، مراسم اعتکاف و هرگونه تجمع  در استان فارس تعطیل شد، در روزهای آخر با شیوع بیشتر این ویروس، حرم مطهرحضرت شاه‌چراغ (ع) و تمام صنوف غیرضروری نیز تعطیل شدند.

در میانه این شرایط تغییر مدیران همچنان در حال انجام بود و مدیرکل آموزش‌وپرورش درحالی‌ که در تهران بود تودیع شد و معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز یکی دیگر از افرادی بود که از سمت خود برکنار شد. در ادامه این دومینوی تغییرات اداره آبفا و اداره‌کل برق استان نیز در امان نبودند و با مدیران جدید خود مواجه شدند. 

الکل در قربانی گرفتن گوی سبقت را از کرونا ربود و در هنگامی‌که بیشتر مردم دچار نگرانی از این بیماری بودند، مصرف مشروبات الکلی تا این لحظه یعنی صبح روز 29 اسفند تعداد 383 نفر مسموم شدند و 61  نفر جان خود را از دست دادند که نشان می‌دهد الکل تاکنون پنج برابر ویروس کرونا در فارس قربانی گرفته است.

اما مردم شیراز بازهم مانند حادثه سیل شیراز و نمایش مهربانی‌های خود به جهانیان، سیل مهربانی‌های خود را روانه کادر درمان کردند و با تعطیلی صنوف، برخی از صاحبان املاک اقدام به بخشیدن اجاره منازل و محل‌های کسب‌وکار کردند.

انتهای پیام/9810013

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول