اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

عیدانه ورزشی آذربایجان‌شرقی(1)/ مصاحبه نوروزی با بکن بائر فوتبال تبریز

آذرنیا از محدود چهره‌های فوتبالی تبریز است تجربه بازیکنی، مربیگری و مدیریت باشگاه را در کارنامه خود دارد.

عیدانه ورزشی آذربایجان‌شرقی(1)/ مصاحبه نوروزی با بکن بائر فوتبال تبریز

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حسن آذرنیا از معدود فوتبالیست‌های تبریزی است که علاوه‌بر بازیکنی، سابقه مربیگری، سرپرستی تیم، مدیر تیم و سرپرستی باشگاه را در کارنامه خود دارد. وی را می‌توان با فرانس بکن‌بائر مقایسه کرده که سابقه بازیکنی، کاپیتانی و مدیریت باشگاه بایرن‌مونیخ آلمان را داشته و تیم ملی این کشور را نیز در جام جهان 1990 قهرمان کرد.

آذرنیا اخیرا به عنوان سرپرست باشگاه ماشین‌سازی انتخاب شده است و تلاش دارد به عنوان یک مدیر بومی عملکرد خوبی را در این تیم به‌جا گذارد.

خبرگزاری فارس در آذربایجان‌شرقی اولین عیدانه خود در سال 1399 برای خوانندگان خود را مصاحبه با بازیکن، کاپیتان، سرمربی، سرپرست و مدیر سابق تیم تراکتور و سرپرست فعلی باشگاه‌ ماشین‌سازی اختصاص داده است:

 

با سلام و تبریک سال نو و تشکر از اینکه وقت خود را در اختیار خبرگزاری فارس قرار دادید/ به عنوان اولین سوال متولد چه سالی هستید و فوتبال را از کجا آغاز کردید؟

متولد 6 تیر سال 1333 در تبریز هستم و فوتبالم را از محلات تبریز آغاز و در مدارس تبریز ادامه دادم. اولین باشگاهی که پیراهن آن را بر تن کردم تیمی به اسم آذر میخ در لیگ دسته 2 تبریز بود که مسابقات لیگ دسته 2 برای اولین بار در تبریز برگزار شده و تیم آذر میخ به مقام قهرمانی این مسابقات دست یافت.

و تیم‌های بعدی که در آن بازی کردید؟

تیم‌های زیادی پیوستم که مهم‌ترین آنها پاس، استقلال تبریز، تراکتورسازی و بعد از انقلاب در تیم کمپیدرو که 4 سال متوالی قهرمان فوتبال تبریز شد.
 

 

در چه پستی بازی می‌کردید؟

تقریبا در تمامی پست‌ها بازی کردم. اول دروازه‌بان بودم که دچار یک مصدومیت شدید از ناحیه صورت شدم و بعد از بهبودی، وینگر چپ، دفاع چپ، هافبک و دفاع وسط/چون چپ پا بودم به غیر از سمت راست، در تمامی پست‌ها حتی دروازه‌بانی بازی کردم.

از مربیان خود چه نام‌هایی یادتان مانده است؟

مگر می‌شود مربیان خود را که علاوه‌بر فوتبال، درس زندگی را هم دادند فراموش کرد. مرحوم علی رهنمای حقیقی، بیوک صباغ، اسماعیل هاشمی، یعقوب شارقی، هدایت مهابادپور، مرحوم محمدحسین اسماعیل‌زاده و خیلی‌های دیگر که بومی نبودند مثل مرحوم حسین فکری و محمد بیانی

شما سابقه بازی در جام تخت جمشید و مربیگری در لیگ آزادگان و لیگ برتر را دارد. چه تفاوتی‌هایی بین این لیگ‌ها بوده است؟

واقعیتش این است که در آن زمان توقع از فوتبال بالا نبود ولی شرایط نسبتا خوب بود، مخصوصا از لحاظ امکانات. ولی الان اگر چه مشکلاتی وجود دارد اما از لحاظ فنی و تاکتیک خیلی بهتر از زمان جام تخت جمشید است.

بهترین بازی که انجام دادید؟

در این مورد دیگران باید نظر دهند ولی در سال 1355 در استادیوم امجدیه (شهید شیرودی) در جام تخت جمشید مقابل تیم تاج سابق در پست هافبک چپ یار مقابلم سعید مراغه‌چیان بود که در پایان بازی به خاطر فوتبال محکم و جوانمردانه از من تشکر کرد. این بازی با تساوی بدون گل به اتمام رسیده بود.

بهترین گلی که به ثمر رساندید؟

من معمولا در بازی‌های مهم در پست‌های دفاعی بازی می‌کردم زیاد گل نزدم، ولی گل‌هایی که زدم معمولا از راه دور و با شوت‌های سنگین بوده که هر کدام زیبایی خاص خودش را داشت.
 

از لیگ دسته 2 به فینال جام حذفی رسیدیم

در اولین دوره جام حذفی تراکتور به فینال جام حذفی راه یافت. آیا خاطره‌ای از آن مسابقه در خاطر دارید و چرا تراکتور  نتوانست قهرمان جام حذفی شود؟

آن زمان تیم تراکتور در لیگ دسته 2 بازی می‌کرد بعد از شکست دادن حریفان بزرگ مانند تیم پاس تهران که آن موقع قهرمان لیگ تخت جمشید بود، دیدار فینال را برابر ملوان انزلی بازی کردیم.

سال 1354 اولین دوره جام حذفی کشور برای حضور پرقدرت برابر ملوان، اردویی هم در تهران داشتیم و قرار بود فینال به صورت تک بازی در تهران انجام شود. روز قبل مسابقه برف سنگینی در تهران بارید و آن زمان برف‌روبی زمین مرسوم نبود و ما گفتیم بازی لغو می‌شود. ساعت 11 روز مسابقه فدراسیون اعلام کرد بازی برگزار می‌شود و در بازی که تمرکز نداشتیم با نتیجه 4 بر یک مغلوب شدیم. انصافا هم باید بگویم ملوان تیم خیلی خوبی بود و برای همین تراکتور از کسب جام حذفی بازماند.

از چه زمانی مربیگری را شروع کردید؟

سال 62 و زمانی که بازیکن تیم منتخب آذربایجان‌شرقی بودم به عنوان سرمربی تیم نوجوانان استان انتخاب شدم و در ادامه در تیم‌های جوانان استان، کمپیدرو، تراکتور، تیم ملی نوجوانان (7 سال)، تیم ملی جوانان (یک سال)، سپیدرود رشت سال‌های 71 و 72، فجر سپاسی شیراز سال‌های 78 و 79، راه آهن تهران و صبای قم سابقه مربیگری دارم.

در تیم ملی نوجوانان ایران برای اولین بار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به مرحله نهایی مسابقات صعود کردیم و که سرمربی تیم آقای بیداریان بودند و زمان هدایت یاوری در تیم ملی جوانان کشور هم دستیار اول ایشان بوده و با بازیکنان بزرگی نظیر پاشازاده، کریم باقری، سهندرازیان، فرد ملکیان، رحیم حلفی و .... در مسابقات آسیایی که به میزبانی شارجه امارات برگزار شد، شرکت داشتیم.

البته باید بگویم قبل از ورود به مربیگری در تیم منتخب آذربایجان‌شرقی در لیگ قدس کاپیتان بوده و با این تیم مقام‌های خوبی را هم کسب کردیم.

واسیلی فوتبال تراکتور را متحول کرد

شما کار واسیلی گوجا را قبول داشتید یا تونی اولیویرا؟

هر 2 خوب بودند. زمانی که واسیلی آمد شرایط فوتبال ایران حرفه‌ای نبود و واسیلی تاثیر خوبی در فوتبال تبریز و تراکتور گذاشت و با تخصیص امکانات نسبی تیم تراکتور را متحول کرد.

تونی هم مربی بزرگی بود که با تمام وجودش مربیگری می‌کرد. زمان حضور تونی وضعیت فوتبال کشور و تراکتور حرفه‌ای شده بود و تیم تراکتور ضمن ارائه بازی‌های زیبا و درخشان، قهرمان جام حذفی شده و در لیگ برتر هم به نایب قهرمانی دست یافت.

دلایل ناکامی جان توشاک و دنیزلی در تراکتور

چرا در تراکتور مربیان نامداری چون میدن دورپ، جان توشاک و مصطفی دنیزلی نتوانستند نتیجه بگیرند؟

میدن دروپ زمان مدیریت مرحوم گهرخانی که برای ورزش استان خدمات ارزنده‌ای را کرده بود، به تراکتور آمد و قراردادی که با وی بسته شده بود به نیت رنسانس در فوتبال تراکتور و پرورش بازیکن خوب و یک برنامه دراز مدت بود و متاسفانه بعد از عدم نتیجه‌گیری در سال اول حضورش (مقام هفتم در لیگ یک)، با استعفای گهرخانی وی هم رفتند. میدن دروپ مربی بسیار خوبی بود و با و‌جود اینکه سن زیادی نداشت، ولی تجربه بالایی برخوردار بوده و شیفته و عاشق کارش بود.

اما جان توشاک و مصطفی دنیزلی به‌دلیل سن بالا و عدم شناخت از شرایط فوتبال ایران و ناهمگونی فرهنگ کشورهای خودشان با ایران، نتوانستند موفق شوند، خصوصا آقای توشاک که من به عنوان مدیر تیم کنار ایشان بودم.
 

 

شما در تمامی رده‌های فوتبال تبریز حضور داشتید.بازیکن، مربی، سرمربی، سرپرست، مدیر تیم و در حال حاضر سرپرست باشگاه ماشین‌سازی هستید. از رازهای موفقیت خود بفرمایید؟

از ابتدا به فوتبال علاقه زیادی داشتم و به‌ همین دلیل هر جایی که بودم بیشتر کار کردم و مسولیت‌پذیر بودم و می‌توانم بگویم 24 ساعته در  خدمت مسوولیت و وظیفه‌ام بوده و امیدوارم که دین خودم را به فوتبال تبریز ادا کرده باشم.

بهترین خاطره ورزشی؟

قهرمانی با تیم تراکتور در جام حذفی در سال 92 با پیروزی مقابل مس کرمان بهترین خاطره ورزشی‌ام است.

تلخ ترین خاطره؟

جمعه سیاه و تساوی 3 بر 3 تراکتور برابر نفت تهران در ورزشگاه یادگار امام (ره) که منجر به از دست رفتن عنوان قهرمانی لیگ برتر برای تراکتور شد.

3 روز طول کشید تا از تبریز به شیراز برسیم

نوروز برای شما چه معنایی دارد و چه خاطراتی از نوروز دارید؟

نوروز برای من یادآور روزهای خوش بچگی و دید و بازدیدهای واقعا معنوی و به‌ دور از غل و غش‌های امروزی

اولین عیدی که گرفتید کی بود و از چه کسی گرفتید؟

اولین عیدی که گرفتم  تخم‌مرغ رنگی از عمه مهربانم بود. خدا بیامرزدش.

عیدی می‌دهید؟‌بهترین عیدی که گرفتید؟

به خانواده خودم و بچه‌ها و خصوصا‌ آقا یاشار نوه عزیزم عیدی می‌دهم. عیدی‌های قدیمی در حد تخم‌مرغ رنگی و یک جفت جوراب بود و بیشتر معنوی بوده و به دل می‌نشست.

چقدر طرفدار سنت‌های دیرینه دید و بازید و ایام نوروز هستید؟

به خاطر اینکه چند سال است برنامه فوتبالی در عید هم ادامه می‌یابد دیگر مثل قدیم پایند رسم‌ها و سنت‌های قدیم نیستیم.

خاطره نوروزی دارید که به ورزش مرتبط باشد؟

روز 13 فروردین سال 1356 با تیم برق شیراز در شیراز بازی داشتیم. به خاطر عید و شلوغی این ایام و نبودن بلیت هواپیما، با مینی‌بوس باشگاه 3 روز قبل از مسابقه حرکت کردیم. مینی‌بوس 15 صندلی داشت و چند صندلی پلاستیکی وسط مینی‌بوس گذاشته و عازم تهران شدیم و شب اول در تهران ماندیم. روز دوم از تهران به اصفهان رفته و شب را در هتل نقش جهان ماندیم و روز سوم از اصفهان راهی شیراز شده و 12 فروردین و یک روز قبل از مسابقه به شیراز رسیدیم و روز بعد دو بر صفر برق را شکست دادیم.

سرمربی تیم استاد حسین فکری بود که خودش در مینی‌بوس همراه ما بوده و بعد از هر وعده غذا به راننده می‌گفت برو جلو منتظر ما باش و ما با پیاده‌روی خودمان را به مینی بوس می‌رسانیم.

برنامه‌های‌تان برای عید غالبا چه است؟

قبلا با خانواده به مسافرت می‌رفتیم اما در سال‌های اخیر به خاطر مسوولیت‌هایم در فوتبال تبریز بیشتر در تبریز بودیم.

در کار خانه تکانی و پیش از عید به خانم کمک می‌کنید؟

در خانه تکانی اصلا کمک نمی‌کنم و بلد نیستم.

شما طرفدار برگزاری مسابقات فوتبال در عید هستید یا مخالف؟

مخالف برگزاری مسابقات فوتبال در ایام نوروز هستم.

امسال ‌و در شرایط کرونایی کشور، در خانه می‌مانید؟ چه پیامی در این مورد به شهروندان دارید؟

امسال به خاطر کرونا در خانه می‌مانم و پیامم هم شهروندان عزیز این است که در خانه بمانید تا زنده بمانید.

عید 20 سال پیش کجا بودید؟ عید 10 سال پیش چطور؟

عید 20 سال سال 1378 مربی فجرسپاسی بوده و در شیراز بودم. 10 سال پیش هم فکر کنم مربی صبا قم و در تهران بودم.

چه پیام نوروزی برای شهروندان و هواداران فوتبال تبریز دارید؟

ضمن تبریک سال جدید به هموطنانم عزیزم، امیدوارم سال 99 برای ملت ایران و دوستان سالی به دور از رنج و محنت و سالی پرخیر و‌ برکت باشد. در سال سال 98 مردم گریبان‌گیر مشکلاتی بودند و امیدوارم مردم با رعایت اصول بهداشتی و توصیه‌های ایمنی بتوانیم کرونا را شکست دهیم.

علی دایی را از اردبیل برای تیم جوانان انتخاب کردم

آقای آذرنیا شنیدیم یکی از اولین مربیان علی دایی شما بودید در تیم منتخب جوانان آذربایجان‌شرقی‌؟

قبلا که اردبیل از استان آذربایجان‌شرقی جدا نشده بود و‌ من سرمربی تیم جوانان آذربایجان‌شرقی بودم و هر هفته برای انتخاب بازیکن به یکی از شهرهای استان سفر می‌کردم و‌ در سفری که به اردبیل داشتم علی دایی را انتخاب و ایشان برای تیم جوانان استان آذربایجان‌شرقی بازی کرده است.

کریم باقری در تیم جوانان آذربایجان‌شرقی از شاگردان شما بود. چطور وی را کشف کردید؟

کریم در رده جوانان برای تیم ایدم بازی می‌کرد و برای تیم منتخب جوانان  آذربایجان‌شرقی انتخاب شد و دفاع آخر بازی می‌کرد و زمانی که مربی تیم ملی جوانان بودم وی به تیم ملی انتخاب در و در مسابقات قهرمانی آسیا در امارات از بهترین‌های تیم ایران بود.

لازم است بگویم، سال 63 سرمربی تیم نوجوانان آذربایجان‌شرقی بودم که در ایران سوم شدیم و همان تیم را به اسم تیم پوریا ولی حفظ کرده که اکثر بازیکنان آن تیم به تیم‌های بزرگی جذب شدند.
 

 

طرفدار سبک مربیگری دیگو سیمونه هستم

طرفدار چه سبکی در فوتبال هستید. هجومی با دفاعی؟

بازی هجومی قطعا خوش‌آیند همگان است اما در کنار آن باید به نتیجه هم توجه کرده و ا‌ز نتیجه هم غافل نشد.

کار کدام مربیان در جهان را می پسندید؟

کار دیگو سیمونه را بیشتر می‌پسندم که شور و اشتیاق را به بازیکنان خود تزریق می‌‌کند و تیمش کاملا تحت شخصیت این مربی است.

طرفدار ‌کدام باشگاه جهان هستید؟

فوتبال تیم آتلتیکو مادرید و بازیکنان این تیم که با تمام وجود بازی می‌کنند.

‌ سوالات کوتاه و جواب های کوتاه

تیم تراکتور؟

هویت و عشق

تیم ملی ایران؟

پرنوسان

حسین فکری؟

مرد بزرگ

حسن صادقیان؟

روحش شاد

دکتر علی رضا نیکمهر؟

یادش ماندگار

علی دایی؟

استثنا

ورزشگاه یادگار امام(ره)

میعادگاه عاشقان

انتهای پیام/60017/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول