اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

جهش تولید؛ یعنی گام دومی کردن تولید

جهش تولید، یعنی تغییر و تحوّل مثبتِ بنیادین و ماهوی در امر تولید! و این مهم، تنها در صورتی تحقّق می یابد که امید به اصلاح در میان قاطبه ذینفعان و نیز مقدّمات و مقدّرات تطوّر تولید در تمامی سطوح، فراهم شود.

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، هاتف الرحمن صالحی مسئول اسبق بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس، طی یادداشتی درباره نام‌گذاری سال ۱۳۹۹ از سوی رهبر معظم انقلاب نوشت: رهبر حکیم انقلاب اسلامی از سال ۱۳۷۲ و به طور رسمی از سال ۱۳۷۸، با هدف هم افزایی ظرفیّت ها و استعدادهای کشور حول یک موضوع محوری و کلان، هر سال را با یک شعار راهبردی نامگذاری نموده اند.

چند سالی است که از یک سو ناظر به سیاست‌ها و راهبردهای سبُعانه و تحریم‌های غیرانسانی جبهه استکبار به سرکردگی آمریکای جنایتکار علیه مردم ایران (نقایص درونی، ضعف ها و کاستی های مدیریتی کشور نباید نادیده گرفته شود) و از دیگر سو، مستظهر به این واقعیّت که اقتصاد، زیربنای تحوّل، توسعه، پیشرفت و تعالی هر جامعه ای است، محور اصلی شعارهای تعیین شده از سوی امام جامعه، حول مقوله اقتصاد و به طور خاص، مسئله خطیر "اقتصاد مقاومتی" بوده است.

در این راستا، سال ۱۳۹۸ به "رونق تولید" و سال ۱۳۹۹ به #جهش_تولید موسوم شده است. سوال اصلی در اینجا این است که به راستی آیا هیچ تفاوت معناداری میان این دو عبارت موجود است؟!

در نگاه نخست، شاید چنین به نظر برسد که معنا و مفهوم این دو شعار، یکی است، چراکه از منظر واژگانی و ساختار ظاهری، متشابه و متزاوج اند؛ اما با کمی تدقیق و تامّل به راحتی می توان دریافت که افتراق معنایی این دو عبارت، بسیار است. شایان ذکر است که برای دریافت معنای دقیق هر واژگان و عبارتی (text)، شایسته و بایسته است که آن را در اسلوب، متن، بافت و سیاق خود (context) مورد ارزیابی قرار دهیم.

به زعم نگارنده، در بزنگاه کنونی، دو اسلوب و سیاق برای فهم درست تر معنای این دو شعار راهبردی، قابل تعریف است؛ یکی "اسلوب عام" و دیگری "اسلوب خاص"!

مراد از اسلوب عام، تفسیر واژه به واژه بیانات و سخنان داهیانه رهبر معظّم انقلاب مبتنی بر منظومه فکری و نظام اندیشه ای معظّم له می باشد. و منظور از اسلوب خاص در شرایط حسّاس کنونی و در طلیعه گام دوم انقلاب اسلامی و ورود به دهه پنجم انقلاب؛ همانا تاویل واژگان و عبارات در فضای گفتمانی حاکم بر بیانیه راهبردی و حکمت بنیان گام دوم انقلاب اسلامی (به مثابه یکی از اسناد فقه سیاسی) است!

ناظر به این دو اسلوب، می‌توان چنین ادّعا نمود که "رونق تولید"، ناظر به تسهیل امور، رفع موانع تولید و گفتمان سازی است؛ به دیگر عبارت، رهاورد رونق تولید، سکّه رایج نمودن آن در میان مردم و ترویج و تبیین و عمومیّت بخشی گفتمان حاکم بر آن است که این مهم، کارویژه شعار سال ۱۳۹۸ بوده است!

اما "جهش تولید"، یعنی تغییر و تحوّل مثبتِ بنیادین و ماهوی در امر تولید! و این مهم، تنها در صورتی تحقّق می یابد که امید به اصلاح در میان قاطبه ذینفعان و نیز مقدّمات و مقدّرات تطوّر تولید در تمامی سطوح، فراهم گردد.

تطوّر تولید یعنی تحوّل اساسی و ژرف در ساختارها و فرایندهای تولید، و اصلی ترین پیش نیاز این تحوّل بنیادین، دمیدن روح و نَفَس تازه در کالبد فسرده اقتصاد کشور و زدودن زنگار کُهنگی و ناکارآمدی از سامانه تولید است، و این یعنی "گام دومی کردن تولید"!

"گام دومی کردن تولید"؛ یعنی به موازات نوزایی و تحوّل در فرایندها و ساختارهای تولید، به بهترین نحو از ظرفیّت، استعداد و قابلیّت بالقوّه نسل جوان، مبتکر، دانا، خلّاق، مومن، انقلابی، متعهّد، متخصّص، کارآمد، مطالبه گر، صریح، شجاع، جسور ایران اسلامی در اقصی نقاط کشور، بهره برداری حداکثری گردد.

رهبر فرزانه انقلاب (دامت عزّه) در بیانیه گام دوم، با صراحت می فرمایند: "مهم‌ترین ظرفیّت امیدبخش کشور، نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی است. جمعیّت جوان زیر ۴۰ ‌سال که بخش مهمّی از آن نتیجه موج جمعیّتی ایجادشده در دهه ۶۰ است، فرصت ارزشمندی برای کشور است. ۳۶ میلیون نفر در سنین میانه ۱۵ و ۴۰ سالگی، نزدیک به ۱۴ میلیون نفر دارای تحصیلات عالی، رتبه‌ دوّم جهان در دانش‌آموختگان علوم و مهندسی، انبوه جوانانی که با روحیّه انقلابی رشد کرده و آماده تلاش جهادی برای کشورند، و جمع چشمگیر جوانان محقّق و اندیشمندی که به آفرینش های علمی و فرهنگی و صنعتی و غیره اشتغال دارند؛ اینها ثروت عظیمی برای کشور است که هیچ اندوخته مادّی با آن مقایسه نمی تواند شد".

کوتاه سخن آنکه، تنها رمز تحقّق "جهش تولید" در سالِ پیش رو، جهش در اندیشه و تفکّر مسئولین و طرحی نو در انداختن و ارائه سازوکاری در ساحت اقتصاد کشور برای آزادسازی بیش از پیش ظرفیّت عظیم نسل جوان است و بس!

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول