به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، اعتراض تعدادی از رانندگان تاکسی در مشهد نسبت به وضعیت معیشت و کاری خود موضوعی است که با عنوان « عدم اجرای اساسنامه در سازمان تاکسیرانی مشهد» در سامانه «فارس من» ثبت شده است.
خبرنگار فارس این موضوع را از سخنگوی سازمان تاکسیرانی مشهد جویا شد.
همایون محمدیان در گفتوگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: اساسنامه سازمان تاکسیرانی مشهد در سال ۱۳۷۶ توسط هیات وزیران با بحث نظارت مستقیم شهرداری بر عملکرد حملونقل تاکسی سرویسها تصویب شد.
وی به خدمات این سازمان به رانندگان مجموعه تحت نظارت خود اشاره کرد: تعیین مسیرهای تاکسیرانی و نظارت بر عملکرد آنها و بحث نوسازی ناوگان تاکسیرانی از جمله وظایف ما است.
سخنگوی سازمان تاکسیرانی مشهد ادامه داد: با توجه به اینکه متوسط عمر این ناوگان بهطور قانونی ۱۰ سال است از همین رو بحث نوسازی ناوگان در شهرداری مشهد به علت کمک به کاهش آلودگی هوا مطرح است.
محمدیان در ادامه به وام ۵۰ میلیونتومانی این سازمان اشاره کرد و گفت: این وام در جهت کمک به نوسازی ناوگان تاکسیرانی به رانندگان تاکسیها داده میشود.
وی با بیان اینکه کارمزد این وام ۱۸ درصد است خاطرنشان کرد: از این کارمزد ۱۸ درصد برای کمک به رانندگان تاکسی تنها ۴ درصد آن را پرداخت میکنند و ۱۴ درصد باقیمانده را شهرداری به عنوان یارانه به حساب تاکسیران واریز میکند.
سخنگوی سازمان تاکسیرانی مشهد از حضور یک هزار و ۸۰۰ دستگاه فعال این ناوگان در شبانهروز اشاره و تصریح کرد: هزار دستگاه در مبادی ورودی و هزار دستگاه در اطراف حرم مطهر و ۱۳۰ دستگاه هم در بحث جابهجایی نفر سرویس مشغول انجام وظیفه هستند و حدود چهار هزار عدد هم خودرو در گردش داریم.
محمدیان افزود: میانگین ما در بحث جابهجایی روزانه مسافر حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر مسافر داریم که سهم ۲۳ درصدی از ناوگان حملونقل درون شهری را به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه در سالهای گذشته حدود دو هزار نفر از رانندگان تاکسی عضو شرکت تعاونی تاکسیرانان بودند، یادآوری کرد: از وقتی که سازمان تاکسیرانی تأسیس شده تمام این اتحادیهها و رانندگان تاکسی در زیرمجموعه سازمان تاکسیرانی قرار گرفتند و با توجه به این نکته در این سازمان مانند تمام سازمانهای سطح کشور رانندگان تاکسی زیرمجموعه این سازمان هستند و باید از قوانین آن پیروی و از خدمات آن استفاده کنند.
سخنگوی سازمان تاکسیرانی مشهد اضافه کرد: در گذشته که این سازمان تشکیل نشده بود رانندگان تاکسی طبق مقررات اتحادیه و شرکت تعاونی تاکسیرانان درصدی از سهام را دریافت میکردند اما در حال حاضر که این سازمان شکل گرفته است تابع قوانین سازمانی خود است و در سازمانهای دولتی ما درصدی از سهم سهام نداریم.
محمدیان افزود: وظیفه ما مدیریت و نظارت است مانند مدیریت بر خطوط و تقاضای آن و درخواستهای مردم، نظارت بر عملکرد تاکسیرانان و اجرای درست نرخنامهای که داریم.
وی با بیان اینکه عنوان سازمانی ما مشخص است، تاکید کرد: ما در سازمان مجری قوانین و آییننامهها هستیم و بر طبق آنها عمل میکنیم .
سخنگوی سازمان تاکسیرانی مشهد با بیان اینکه این سازمان متولی حملونقل سبک درون شهری است، ابراز کرد: ما از طریق شرکتهای پیمانکار و خصوصی کار را برونسپاری میکنیم و این سازمان میشود کارفرما و دو تا سه شرکت توانمند و دارای مجوز از ما در این زمینه نقش متولی کار مدیریت خطوط به آنها واگذار میشود.
محمدیان ادامه داد: این شرکتها ضمن انجام کار خدماترسانی و سرویسدهی بر خطوط وظیفه نظارت بر کار کارکنان و نحوه درست انجام خدماترسانی را نیز برعهده دارند و سهامدار شرکت نیستند و سازمان تاکسیرانی بر انجام درست کار این شرکتها ناظر است.
انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸