اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

نماینده عراقی: برهم صالح با تکیه بر حکم باطل دادگاه فدرال، نخست‌وزیر را انتخاب کرد

برخی نمایندگان عراقی حکم اخیر دادگاه فدرال را که به موجب آن، «برهم صالح» حق فراکسیون اکثریت در انتخاب نخست‌وزیر را مصادره کرد، غیرقانونی و باطل دانستند.

نماینده عراقی: برهم صالح با تکیه بر حکم باطل دادگاه فدرال، نخست‌وزیر را انتخاب کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «محمد اللکاش» نماینده سابق پارلمان عراق ضمن ابراز تاسف از انتخاب «عدنان الزرفی» به عنوان نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه عراق، پروسه قانونی بودن این انتخاب از سوی «برهم صالح» رئیس جمهور عراق را زیر سوال برد.

وی با اشاره به اینکه فعالیت دادگاه فدرال عراق به موجب برخی از حکم‌های صادره از سوی شورای عالی قضاوت به حالت تعلیق درآمده گفت که این دادگاه دو روز پیش اختیاراتی غیرقانونی به برهم صالح اعطاء کرده است که به موجب آن الزرفی نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه شد.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: حکم دادگاه فدرال به شماره«۲۹/اتحادیة/۲۰۲۰» که در تاریخ ۲۰۲۰.۳.۱۶ و پس از درخواست برهم صالح در همین روز صادر شد، حکمی مصیبت‌بار و خطرناک بود که به موجب آن دادگاه فدرال حق فراکسیون بزرگتر پارلمان در انتخاب نامزد جدید نخست‌وزیری را با تکیه بر بند سوم ماده ۷۶ قانون اساسی از این فراکسیون گرفت و به رئیس‌جمهور واگذار کرد. 

اللکاش افزود: دادگاه فدرال در این حکم به بند سوم ماده ۷۶ قانون اساسی اشاره می‌کند اما این حکم با مفهوم بند سوم ماده ۷۶ قانون اساسی در تعارض است. زیرا در متن این بند آمده است:« ر‌ئیس جمهور نامزد جدید نخست‌وزیری را مامور تشکیل کابینه می‌کند...» در این متن عبارت نامزد جدید ذکر  شده یعنی این نامزد باید از سوی فراکسیون بزرگتر انتخاب شود لذا این حق رئیس‌جمهور نیست که خود وی را انتخاب کند. این امر مخالف نص قانون اساسی است.

وی در ادامه از فراکسیون‌های شیعی به دلیل اهمال در قبال این اختیار قانونی خود و واگذاری ان به دیگران به دلیل اختلافات داخلیشان و اصرار برخی بر سهم‌خواهی‌های سیاسی انتقاد کرد و گفت همین امر برخی از اعضای سایر جناح های سیاسی که تحت حمایت کشورهای بیگانه هستند را ترغیب کرد تا اکثریت مردم را به سوی یک معادله ظالمانه که چندین دهه بر عراق حکومت کرده‌اند، سوق دهند. معادله‌ای که ما برای در هم شکستن آن، هزاران شهید و زخمی داده‌‌ایم.
علاوه بر محمد اللکاش، «نعیم العبودی» نماینده فراکسیون پارلمانی «الصادقون» نیز امروز حکم دادگاه فدرال درباره اختیارات برهم صالح در انتخاب نخست‌وزیر را باطل دانست.

وی طی پستی در توئیتر نوشت: حکم دادگاه فدرال درباره اعطای حق انتخاب نخست وزیر باطل است زیرا کاملا غیرقانونی است.

العبودی نوشت که  این حکم با مشارکت «محمد رجب الکبیسی» که عضویت وی در این دادگاه لغو شده، صادر شده است. در نتیجه حدنصاب این دادگاه که برای صدور حکم هشت نفر است، کامل نبود؛ لذا گویی که اساسا حکمی صادر نشده است.

ئیس‌جمهور عراق دیروز (سه شنبه-۱۷ مارس)، به طور رسمی «عدنان الزرفی»، رئیس فراکسیون ائتلاف «النصر»، استاندار پیشین نجف اشرف و دبیرکل حزب «الوفاءالعراقیه» را مامور تشکیل کابینه این کشور کرد.

هنوز ساعاتی از انتخاب «عدنان الزرفی» به عنوان نخست‌وزیر جدید عراق نگذشته که علاوه بر مخالفت جناح‌های سیاسی، تظاهرات‌هایی در رد این انتخاب در بغداد و نجف برگزار شد و کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز علیه او دست به کار شدند و وی را مزدور آمریکا دانستند و تاکید کردند که وی واجد شرایط لازم برای تصدی این پست نیست.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول