اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

تولید روزانه 30 دستگاه تنفس مصنوعی توسط دانش‌بنیان‌ها

دبیر مرکز طرح کلان ملی و فناوری معاونت علمی گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور یک شرکت دانش‌بنیان خط تولید خود را در ساخت و تجهیز دستگاه تنفس مصنوعی گسترش داده و روزانه 30 دستگاه ونتیلاتور تولید و به وزارت بهداشت تحویل می‌دهد.

تولید روزانه 30 دستگاه تنفس مصنوعی توسط دانش‌بنیان‌ها

پیمان صالحی دبیر مرکز طرح کلان ملی و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس درمورد فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و معاونت علمی در مواجهه با ویروس کرونا در کشور، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه‌های مختلفی از جمله تولید ماسک‌های نانویی، کیت‌های تشخیصی، تهیه مواد ضدعفونی‌کننده و ساخت دستگاه ونتیلاتور همکاری‌های بسیار چشمگیری انجام دادند. 

وی افزود: با توجه به اینکه ستاد توسعه فناوری با وزارت بهداشت کاملا هماهنگ است اما برای ساخت تجهیزات یک بهره‌بردار و مسؤولی در کشور وجود دارد که باید برای تولید و ارائه محصولات تاییدیه وزارت بهداشت را دریافت کند.

دبیر مرکز طرح کلان ملی و فناوری معاونت علمی افزود: برای تولید کیت‌های تشخیصی معاونت علمی و ستاد بیوتکنولوژی با همکاری وزارت بهداشت فراخوانی دادیم و با توجه به درخواست‌های زیادی که داشتیم چند شرکت تایید شدند اما به دلیل تفاوتی که بین مکانیزم ساخت کیت‌ها وجود داشت با چند شرکت به صورت موازی قرارداد منعقد کردیم. 

تولید روزانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار ماسک توسط شرکت‌های دانش‌بنیان 

صالحی در مورد تولید ماسک‌ نیز گفت:  برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان تولید کننده ماسک بودند ولی با توجه به بحران بوجود آمده این شرکت‌ها با حمایت معاونت علمی و فناوری تعداد خطوط تولید را گسترش دادند و انواع و اقسام ماسک بنا بر نیاز و کاربرد تولید می‌کنند. 

 وی یادآور شد: سفارش طراحی و تولید چند خط تولید ماسک به شرکت‌های دانش‌بنیان که دادیم و در حال حاضر یک شرکت داش‌بنیان ۱۰ خط تولید طراحی و ساخته است که روزانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار ماسک تولید می‌کند. 

دبیر مرکز طرح کلان ملی و فناوری معاونت علمی ادامه داد: تشخیص نهایی بیماری کرونا توسط دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن انجام می‌گیرد و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی داریم که قادر به ساخت این دستگاه‌ هستند و با توجه به بحران ظرفیت تولیدشان را افزایش داده‌اند. 

تولید روزانه 30 دستگاه تنفس مصنوعی (ونتیلاتور) توسط شرکت دانش‌بنیان 

صالحی اضافه کرد: افرادی که مبتلا به ویروس کرونا می‌شوند از عفونت ریه رنج می‌‌برند که این موارد باید در ‌آی‌سی‌یو‌ تحت نظر قرار بگیرند و از طریق دستگاهی به نام ونتیلاتور بتوانند به راحتی نفس بکشند.

وی ادامه داد:  چند سال قبل طرح کلان ملی را برای تولید ونتیلاتور با یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان داشتیم که این طرح با دریافت مجوز از وزارت بهداشت با موفقیت شروع به فعالیت کرد و در حال حاضر این شرکت قرارداد جدیدی با وزارت بهداشت منعقد کرده و ظرفیت تولید را افزایش داده تا روزانه 30 ونتیلاتور تحویل این سازمان بدهد. 

توزیع مواد ضدعفونی کننده رایگان توسط شرکت‌های دانش‌‌بنیان

 دبیر مرکز طرح کلان ملی و فناوری معاونت علمی در پایان گفت: تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان مواد اولیه برای محلول‌های ضدعفونی تهیه کرده‌اند و طبق همکاری که با وزارت بهداشت صورت گرفته مجوزها را دریافت کردند و مواد ضدعفونی تولید می‌کننند و به صورت رایگان در اختیار نهادهایی که مسؤول توزیع مواد ضدعفونی هستند قرار می‌دهند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول