اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

فارس‌ من| ۲ سناریو درباره طولانی‌شدن ترم تحصیلی دانشگاهی در سال آینده

پس از تعطیلی دانشگاه‌ها به دلیل شیوع کرونا، دانشگاه‌ها بسته به امکانات خود در آموزش‌‌ الکترونیکی ۲۰ تا ۹۰ درصد موفق شده‌اند تا نیاز به تمدید ترم تحصیلی نباشد، با این حال معاون رئیس‌جمهوری از احتمال تمدید تعطیلی‌‌ خبر داده است.

فارس‌ من| ۲ سناریو  درباره طولانی‌شدن ترم  تحصیلی دانشگاهی در سال آینده

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، برخی کاربران فارس با ثبت سوژه در سامانه فارس خواستار «تعطیلی دانشگاه‌ها برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا» شده‌اند که این کمپین جواب داد و کلاس‌های حضوری دانشگاه‌ها و مدارس تا پایان سال به حالت تعطیل درآمد و در آخرین هفته از اسفندماه ۹۸، احتمالاتی درباره ادامه تعطیلی‌ها پس از نوروز ۹۹ در صورت تداوم شرایط ویروس کرونا در کشور شنیده می‌شود.

*کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی تشکیل شد

پس از شیوع ویروس کرونا در کشور و تعطیلی کلاس‌های حضوری دانشگاه ها و مدارس تا اطلاع ثانوی و با احتمال طولانی شدن این تعطیلی برای جلوگیری از ایجاد وقفه بیشتر در آموزش، دانشگاه به سرعت در صدد برگزاری آموزش الکترونیکی برآمدند.

در این شرایط، وزارت علوم کارگروهی را با عنوان کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی برای سامان دادن به آموزش‌های الکترونیکی تشکیل داد.

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره تشکیل کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی، گفت: هدف از راه‌اندازی کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی، هم‌افزایی و اشتراک منابع و ظرفیت‌های دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در ارایه باکیفیت‌تر و کم‌هزینه‌تر آموزش های مجازی به دانشجویان است و در این راه آن دسته از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی که سابقه یا امکانات بیشتری در آموزش‌های الکترونیکی دارند می‌توانند به دیگر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کمک کنند.

خاکی صدیق گفت:  این کارگروه به عنوان ستاد مرکزی هماهنگ‌کننده آموزش‌های غیرحضوری فعالیت خواهد کرد و وظیفه برنامه‌ریزی و هدایت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی برای الکترونیکی کردن آموزش ها را برعهده خواهد داشت. 

*موفقیت ۲۰ تا ۹۰ درصدی دانشگاه ها در آموزش‌ الکترونیکی

دانشگاه‌های کشور در زمینه آموزش الکترونیکی به سه دسته‌ تقسیم می‌شوند؛ دسته اول دانشگاه‌هایی که زیرساخت‌ لازم برای آموزش الکترونیکی و تجربه آموزش الکترونیکی را دارند و در آموزش الکترونیکی مشکلی ندارند، دسته دوم دانشگاه‌هایی که زیرساخت‌ داشته‌اند اما  تجربه آموزش الکترونیکی را ندارند و دسته سوم دانشگاه‌هایی که زیرساخت  آموزش الکترونیکی را هم ندارند. 

بنا بر اطلاعات وزارت علوم، در حال حاضر دسته اول دانشگاه‌ها تا ۹۰ درصد آموزش‌ها را به صورت الکترونیکی ارایه داده‌اند. دسته دوم تا ۷۰ درصد آموزش‌ها را الکترونیکی کرده‌اند و دسته سوم هم تا ۲۰ درصد آموزش الکترونیکی ارایه داده‌اند.

*دولت: احتمال تمدید تعطیلی‌ مدارس و دانشگاه‌ها و تعویق در تعطیلی تابستانی

محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه از احتمال تعویق در بازگشایی مدارس و دانشگاه ها خبر داد.

وی تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها را تلاشی ملی برای کنترل ویروس کرونا گفت: در صورت لزوم تعطیلی مدارس و مراکز آموزش عالی پس از ۱۵ فروردین هم تمدید می‌شود و می‌توان با تغییر در زمان بندی‌ها، تعطیلی تابستانی مدارس را به تعویق انداخت.

*مجلس: احتمال تعویق بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در سال آینده

محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، درباره احتمال به تعویق افتادن بازگشایی دانشگاه‌ها در سال ۹۹ گفت: تا زمانی که اطمینان خاطر پیدا نکنیم که ویروس کرونا در کشورمان از بین رفته است مدارس و دانشگاه‌ها را بازگشایی کنیم و با توجه به اینکه معلوم نیست چه زمانی ویروس کرونا به طور کامل در کشور از بین خواهد رفت احتمال بازگشایی نشدن مدارس و دانشگاه‌ها بلافاصله بعد از عید نوروز وجود دارد.

وی گفت: زمان بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و زمان برگزاری کنکور موضوعی ملی است که می‌تواند تاثیرات زیادی را بر خانواده‌ها داشته باشد، بنابراین اکنون نمی‌توانیم درباره زمان بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و تعیین تکلیف زمان برگزاری کنکور در سال آینده اظهار نظر قطعی کنیم و باید تا فروردین ۹۹ برای مشخص شدن وضعیت شیوع ویروس کرونا صبر کنیم.

*تصمیم‌گیری درباره مدت ترم تحصیلی جاری بعد از تعطیلات عید ۹۹

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، درباره وضعیت ترم تحصیلی در دانشگاه‌ها در سال ۹۹ در شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور، گفت: اگر مردم دستورالعمل‌های پیشگیری از ویروس کرونا را رعایت کنند و ویروس کرونا در کشور کنترل شود و در نتیجه در نیمه دوم فروردین ۹۹ ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا تصمیم به بازگشایی دانشگاه‌ها در کشور بگیرد، فعالیت کلاس‌های حضوری از سر گرفته می‌شود و احتمالا نیازی به تمدید ترم تحصیلی جاری نیست، در غیر این صورت اگر تصمیم ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا ادامه تعطیلی دانشگاه‌ها در کشور باشد، بسته به مدت زمان تعطیلی، احتمال تمدید ترم تحصیلی جاری وجود دارد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول