اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

«کارساز» برنامه ای موفق در حوزه تبدیل ایده به محصول/ فصل جدید در شبکه مستند

مشاور معاون علمی فناوری رییس جمهور گفت: «کارساز» ساختار نوآورانه دارد که با شناسایی داستان هایی در زمینه شروع یک ایده در ذهن کار آفرینانی که عمدتا دانشجویان هستند، در ایده پردازی و تبدیل آن ایده به محصول، شرکت کنندگان را همراهی می کند

«کارساز» برنامه ای موفق در حوزه تبدیل ایده به محصول/ فصل جدید در شبکه مستند

«پرویز کرمی»، مشاور معاون علمی فناوری رییس جمهور و دبیر ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس پیرامون مستند مسابقه جدید «کارساز» که پخش آن از امشب از شبکه مستند آغاز می شود، اظهار کرد: این برنامه ساختار نوآورانه دارد که با شناسایی داستان هایی در زمینه شروع یک ایده در ذهن کار آفرینانی که عمدتا دانشجویان هستند، در ایده پردازی و تبدیل آن ایده به محصول، شرکت کنندگان را همراهی می کند و در این بین مشکلات و چالش های پیش رو را مورد بررسی و واکاوی قرار می دهد.

وی با اشاره به کارگردانی قابل قبول برنامه که توسط احسان عمادی و امین کفاش زاده انجام شده است، یادآور شد: برنامه «کارساز» در دو بخش اصلی داخل استودیو و فضای بیرونی تشکیل شده است. در فضای داخلی سه منتور و مربی متخصص در حوزه کسب و کار به نام های فرزین فردیس، محسن باستانی و علی اصغر سعدآبادی حضور دارند که افراد شناخته شده و باتجربه ای در حوزه فن آوری و نوآوری افراد شناخته شده ای هستند. این دوستان در قالب گفت و شنود، سوال و پاسخ موضوعات فن آورانه و کارآفرینی، کسب و کار  نوپا را به تصویر می کشند.

مشاور معاون علمی فناوری رییس جمهور با ابراز خرسندی از تولید و آمادگی پخش این برنامه در رسانه ملی، خاطرنشان کرد: با توجه به رشد اقتصاد دانش بنیان و استارت آپ ها در جامعه، همچنین وجود عناصر و بازیگرانی که در گسترش این نوع اقتصاد کمک کننده و موثرند، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری را به سمت حمایت از ایده هایی که به گسترش یک نوع فرهنگ زیست گون کسب و کارهای فن آورانه و نوآورانه  کمک می کنند ، سوق داد.  «کارساز» یکی از برنامه هایی است که ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان طی سال های اخیر مورد حمایت معنوی و مادی قرارداده است؛ بدین وسیله تلاش برای فرهنگ سازی و ترویج چنین کسب و کارهایی در قالب یک برنامه تلویزیونی، به ثمر نشست.

داور برنامه «میدون»، «کارساز» را یک شتاب دهنده خواند و تاکید کرد: با تجربه ای که تیم سازنده برنامه داشتند، خود این برنامه تبدیل به یک شتاب دهنده شده است؛ ما بازیگران مختلفی را در عرصه زیست گون فن آوری و نوآوری داریم مانند دانشگاه ها که محل تولید علم هستند، پارک های علم و فناوری و اخیرا کارخانه های نوآوری. برنامه «کارساز» می تواند در کنار این بازیگران و سایر شتاب دهنده های مراکز  نوآوری با فعالیت مستمر و ساخت ریالیتی شو یا مستند در این حوزه به فرهنگسازی و گسترش کسب و کارهای نوآور کمک کند و نقش یک شتاب دهنده را ایفا کند.

وی با اشاره به پخش برنامه هایی چون «میدون» در حوزه کارآفرینی از سیمای جمهوری اسلامی، متذکر شد: «کارساز» را می توان به نوعی تایتل برنامه هایی چون میدون که خوب درخشیده، دانست؛ چراکه علاوه بر طرح موضوع کسب و کارهای نوپا، چگونگی تبدیل ایده تا محصول را در ذهن و توان دانشجویان و کارآفرینان به چالش می کشد. امیدواریم این برنامه ضمن معرفی ایده ها و ایده پردازان به جامعه، فضای روبه رشد زیست گون را با ارائه کارهای خوب و قابل قبول در پی داشته باشد و با یک جهش به سمت جلو پیش برود.

مشاور معاون علمی فناوری رییس جمهور، پیرامون نحوه انتخاب ایده ها و رقابت آن ها در برنامه «کارساز» ابراز کرد: هیأت اجرایی برنامه طبق فراخوان اعلامی در سایت و در بین دانشگاهیان و کارآفرینان، ازبین ایده های رسیده، 20 ایده را برگزید که این ایده ها در رقابتی که بین گروه های همگن برگزار می شود تا به مرحله تولید محصول و عرضه آن برسد  و در طول این مدت مورد بازبینی و داوری قرار خواهد گرفت. بیننده این مسابقه در یک ساختار متفاوت، با مراحل شکل گیری ایده و سپس تجاری سازی و تولید آن در بستر اصلی خود، آشنا می شود. ایده پردازان در مرحله اول که در استودیو ضبط می شود باید بتوانند از ایده خود دفاع کنند و به چالش های مد نظر داوران پاسخ دهند تا بتوانند امتیاز لازم را برای صعود به مراحل بعدی و تولید محصول کسب کنند.

وی با یادآوری نقش ویژه حمایتی «کارساز» از برگزیدگان مسابقه، در رابطه با نقش انگیزشی برنامه هایی از این دست برای جوانان گفت: ما در کشور مجبور هستیم از اقتصاد سنتی و نفتی به سمت اقتصاد های دانش بنیان و کسب و کارنوپا برویم. با توجه به امکانات و توانایی های جامعه از جمله حدود 4و نیم میلیون دانشجو و فارغ التحصیل در حوزه های مختلف و پذیرش این واقعیت که تمامی این فارغ التحصیلان امکان جذب در کارهای دولتی و دفتری ندارند، همچنین زیر ساخت های خوبی که در حوزه های مختلف علمی ، فنی و تحقیقاتی وجود دارد یا ساختارهایی همچون پارک های علم و فن آوری، مراکز رشد شتاب دهنده ها، کارخانه های نوآوری، قانون مترقی و پیشرو حمایت و تاسیس شرکت های دانش بنیان، همگی موجب شده اند تا جوانان ما ایده های خود را در حوزه های مختلف در شکل شرکت دانش بنیان اجرایی کنند.

او در ادامه افزود: ما در این خصوص هیچ مشکلی نداریم و هر شرکت دانش بنیان که به وجود می آید و می تواند از کار گروه شرکت های دانش بنیان، صلاحیت دانش بنیانی خود را کسب کند، بلافاصله کمک های ویژه تسهیلاتی، مالی، مشاوره ای، مکانی و امکاناتی را، تحصیل کرده و شروع به فعالیت کند. شرکت های دانش بنیان از 5 شرکت در سال 92 به 5 هزار شرکت امروزه در پایان سال 98 رسیده است که نتیجه رضایت بخش و امیدوار کننده ای است.
دکتر کرمی در موازات شرکت های دانش بنیان به استارت آپ ها پرداخت و عنوان کرد: با توجه به اینکه کسب و کارهای نوپا بنابر قانون شرکت دانش بنیان نمی توانند جزوی از این شرکت ها به شمار روند به همین سبب شکل دیگری برای کسب و کارهای نوپا تحت عنوان استارت آپ ها، تعریف شد تا بتوانند نیمی از امکانات و تسهیلات شرکت های دانش بنیان را به خود اختصاص دهند. در حال حاضر معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری به هر شتاب دهنده ای که در موضوعات تخصصی مختلف شکل بگیرد و در دل خود پرورش دهنده استارت آپ باشد، حمایت های مالی، معنوی، تسهیلاتی، مشاوره ای و مکانی در نظر می گیرد و تقریبا در سراسر کشور هیچ شتاب دهنده ای نیست که از این حمایت ها برخوردار نباشد.

دبیر ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان پیرامون مبحث انگیزشی و آموزشی برنامه برای جوانان متذکر شد: «کار ساز» راه تبدیل ایده به تولید را برای جوانان و به ویژه تحصیل کرده ها نشان می دهد و اینکه اگر جوانی بخواهد می تواند. جوانان باید به محض تعیین هدف تمام تمرکز خودرا برای رسیدن به ایده بگذارند، به حاشیه ها نپردازند، تمرکزشان در رفع مشکلات باشد و مهمتر از همه به صورت تیمی پیش بروند. ایده وقتی به سرانجام می رسد که عزم جزم، مربی خوب و یک تیم کارآمد پشت آن باشد. پول و سرمایه عامل پنجم یا ششم در موفقیت ایده است.

وی تاکید کرد: «کارساز» تلاش می کند بایک فرهنگ سازی درست برای جوانان مراحل رسیدن به هدف را به صورت تمرینی به ایده پردازان ارائه کند و در برنامه مورد تاکید قرار دهد. هر چند که در این راه مشکلات و زمین خوردن هایی هم هست که هر کارآفرینی با آن ها مواجه می شود والبته در نهایت بالبخند رضایت از آن سختی ها یاد می کند.

پرویز کرمی در خاتمه افزود: لازم است در پایان از دوستان تهیه کننده که از زمان کلید خوردن کار در اوایل اردیبهشت وقت گذاشته و تلاش بسیار کردند همچنین از دست اندرکاران تولید ، طراح، کارگردان و تک تک عواملی که باعث شدند این کار خوب، شکل گرفته و دوام و قوام یافته و به نتیجه برسد، تشکر کنم و امیدوار باشم تا به واسطه زحمات دوستان، تلویزیون زمان و پخش مناسبی برای برنامه در نظر بگیرد تا تلاش گروه «کارساز» بهتر دیده شود.

مستندمسابقه «کارساز» تولید جدید استودیو نوبین و محصول سازمان هنری رسانه ای اوج از شنبه بیست و چهارم اسفند هر شب ساعت ۲۱ در ۱۰ قسمت از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود و روز بعد ساعت ۹ صبح بازپخش می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول