اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

واکنش تاجیکستان به انتقاد آمریکا از وضعیت حقوق بشر در این کشور

وزارت امور خارجه تاجیکستان در واکنش به انتقاد آمریکا از وضعیت حقوق بشر در این کشور، خواستار خودداری از انتشار اطلاعات نادرست و بی اساس از سوی «واشنگتن» شد.

واکنش تاجیکستان به انتقاد آمریکا از وضعیت حقوق بشر در این کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، وزارت امور خارجه تاجیکستان با انتشار اظهاراتی اطلاعات وزارت امور خارجه آمریکا در مورد وضعیت حقوق بشر در این کشور را نادرست و بی اساس خواند.

در اظهارات وزارت امور خارجه تاجیکستان در این مورد آمده است: در 11 مارس سال جاری گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریکا در مورد وضعیت حقوق بشر در کشورهای جهان منتشر شد.

در این رابطه وزارت امور خارجه تاجیکستان تاکید می‌کند که جهت بررسی و ارزیابی رعایت و حفظ حقوق بشر ابزارهای بین المللی، از جمله شورای حقوق بشر و کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد فعالیت دارند که ارزیابی وضعیت حقوق بشر در جهان بر دوش آنها واگذار شده است.

در ادامه آمده است: در گزارش وزارت امور خارجه آمریکا تجزیه و تحلیل واقع‌بینانه وضعیت حقوق بشر در تاجیکستان دیده نمی‌شود، بلکه این سند بیشتر دارای ماهیت سیاسی است.

علاوه بر این مولفان این گزارش عمدتا به اطلاعات منابع ذینفع تکیه کردند که اعتبار اطلاعات منتشر شده را زیر سوال می‌برد.

در این سند تکرار متن گزارش‌های قبلی، اطلاعات تایید نشده در مورد حقوق بشر در تاجیکستان به چشم می‌رسد.

تهیه کنندگان این گزارش به جنبه‌های بی شمار موضوع مورد بررسی قرار گرفته توجه لازم نشان نداده و وضعیت حقوق بشر در کشور را به طور کلی منفی ارزیابی کردند.

وزارت امور خارجه تاجیکستان تاکید کرده است: شگفت آور است که در این سند سعی و تلاش‌های تاجیکستان در زمینه مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی، تامین امنیت و تقویت صلح و ثبات که بدون آن تامین حقوق بشر غیر ممکن است، منعکس نشده است.

در بخش دیگری از این اظهارات، گزارش وزارت امور خارجه آمریکا یک سند صرفا داخلی عنوان و تصریح شده است: چنین رویکردی مطابق با روابط دوستانه و شراکت 2 کشور نبوده و علاوه بر آن مغایر با اصول جهانی مندرج در منشور سازمان ملل و به ویژه احترام به استقلال و عدم دخالت در امور داخلی سایر کشور می‌باشد.

بنابر این اظهارات، تاجیکستان به عنوان عضو کامل حقوق جامعه جهانی، اکثر پیمان‌های بین المللی در زمینه حقوق بشر را به تصویب رسانده و تعهدات بین المللی خود را در چارچوب این اسناد با مسئولیت اجرا می‌کند.

قانونگذاری ملی به طور مداوم در حال بهبود  بوده و کمیسیون تحت نظارت دولت برای اجرای تعهدات بین المللی خود در زمینه حقوق بشر اقدام به ایجاد دفاتر کمیساریای حقوق بشر و کمیسر حقوق کودک کرده که با موفقیت فعالیت دارند.

وزارت امور خارجه تاجیکستان اعلام کرده است که «دوشنبه» ابزارهای ملی ارزیابی وضعیت حقوق بشر را که برخی کشورهای جهان به طور یکجانبه و به منظور تاثیرگذاری به سیاست داخلی و خارجی سایر کشورها هدفمندانه به کار می‌برند، غیر قابل قبول و خلاف موازین حقوق بین الملل می‌داند.

بنابر این از وزارت امور خارجه آمریکا دعوت می‌شود تا از انتشار اطلاعات نسنجیده و بی اساس که با وضعیت واقعی حاکمیت قانون و رعایت حقوق بشر در تاجیکستان مرتبط نیست، خودداری کند.

تاجیکستان برای گفت‌وگوی آشکار و موثر با جامعه جهانی از جمله با آمریکا در مسائل مربوط به حقوق بشر همیشه آماده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول