اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

بی‌اعتنایی اجتماعی آفتی خطرناک‌تر از کرونا/ تقابل مدافعان سلامت با محتکران شرافت

معضل کرونا در حالی هر روز ابعاد جدیدتری در کشورمان به خود می گیرد که شیوع نوعی بی‌توجهی و بی‌اعتنایی اجتماعی به هشدارها و اخطارهای پیشگیرانه در بین برخی از شهروندان، کلاف مقابله با این بحران را بیش از پیش سردرگم و پیچیده کرده است.

بی‌اعتنایی اجتماعی آفتی خطرناک‌تر از کرونا/ تقابل مدافعان سلامت با محتکران شرافت

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، پس از حدود یک هفته برای تهیه چند کالای ضروری و اقلام بهداشتی از خانه خارج می‌شوم، در همان تقاطع اول بین کوچه و خیابان اصلی کل تصوراتم از وضعیت عمومی به واسطه شیوع کرونا و هشدارهای ۲۴ساعته اعلامی از زمین و آسمان برهم می‌خورد.

خیابان‌ها شلوغ و پر ترافیک‌تر است، تبریز به هیچ عنوان چهره شهری درگیر با یک ویروس همه گیر مرموز را ندارد.

مردم چنان در کوچه و بازار از سر و کول هم بالا می‌روند که فکر می‌کنم تمام اخبار و اطلاعات چند هفته گذشته در خصوص آمار مبتلایان و فوتی‌های ویروس کووید ۱۹ مربوط به شهر و دیار دیگری فرسنگ‌ها دورتر از اینجاست.

شناسایی ۹هزار مبتلا، دو هزار و 959 بهبود یافته و 354 جان باخته در کشور و بیش از ۴۰۰ بستری، شناسایی ۲۲۴ مبتلا و فوت‌ ۲۱ نفر نیز در آذربایجان‌شرقی آخرین آمار اعلامی هستند که هر روز نیز با اضافه شدن ارقام و اعدادی برای همین مردم اعلام می‌شود اما ترددهای پر تعداد عمومی در این روزهای حساس و بحرانی در گوشه و کنار شهر و بدون رعایت حداقل‌های پیشگیری توسط همین مردم نشان می‌دهد که گویا این آمار برای برخی مفهوم خاصی ندارد و بی‌اعتنا به خطری که همه را تهدید می‌کند و بی‌توجه به وظیفه همگانی در مواجهه با یک بیماری سریع‌الانتشار، حتی به امور غیرمعمول و غیرضرورشان نیز مشغول هستند.
 

بازاریان و اصناف تبریز نیز به مصوبات شورای شهر در خصوص تعطیلی دکان و پاساژهایشان تا پنجم فروردین گردن نمی‌نهند و ستاد مبارزه با کرونای استان نیز تعطیلی مراکز اقتصادی را صلاح نمی‌داند و همه این‌ها دست به دست هم داده تا مردم نیز بی‌اعتنا به ابعاد خطرناک این بیماری مسری در کوچه و خیابان سیاحت و تجارت قبل عید کنند.

بدون شک همین بی‌اعتنایی اجتماعی در کنار تمام نواقص و عوامل دخیل در بروز شرایط فعلی مهم‌ترین دلایل هشدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص غیرقابل کنترل شدن شرایط در صورت ادامهٔ روند فعلی است، صومی تاکید کرده که عدم همراهی برخی هم استانی‌ها، افزایش آمار مبتلایان به کرونا را به دنبال داشته است.

افزایشی که در آن سوی ماجرا کار را برای کسانی دشوار کرده که این روزها از آنان با عنوان مدافعان سلامت و سربازان خط مقدم مبارزه با کرونا یاد می‌شود، پزشکان و پرستارانی که با لباس‌های رزم سفیدشان در این روزهای حساس حتی با کمبود ابتدایی‌ترین تجهیزات پزشکی و بهداشتی به مقابله با ویروسی رفته‌اند که کوچک‌ترین سهل‌انگاری را با افزایش تعداد مبتلایان و فوت‌شدگان پاسخ می‌دهد.

این نبرد زمانی نابرابرتر می‌شود که علاوه‌بر همه این مشکلات، عده‌ای نیز محتکر شرافت و انسانیت می‌شوند همان‌هایی که یا با انبار اقلام ضروری و بهداشتی به دنبال نان در آوردن از خون و جان مردم هستند و یا آنهایی که در بوق و کرنای ایران هراسی و عوام فریبی به بهانه کرونا می‌کوبند و در به ظاهر رسانه‌هایشان و در باطن اتاق‌های فکر جنگ رسانه‌ای و آن هم به اسم دلسوزی برای مردم و نگرانی از بابت سلامتشان، مسابقه نفس‌گیر خوش خدمتی به دشمنان ایران و تجارت خیانت به ایرانیان راه انداخته‌اند.

در این وانفسای کرونا که حتی برخی متخصصان از آن به عنوان جنگ بیولوژیک علیه ایران نام می‌برند، همه‌گیر شدن آفت بی‌اعتنایی اجتماعی در خصوص سلامت جامعه، به معنای زمین گذاشتن تنها سلاح مقابله با این جنگ مزورانه و خالی کردن پشت همه آنهایی است که در خط مقدم این نبرد جان بر کف گرفته‌اند و جسم و روحشان را سپر دفاع از سلامت این کشور کرده‌اند، همان‌هایی که در شیفت‌های پشت سر هم کنار تخت‌های مبتلایان به کرونا حضور دارند تا مبادا سنگر درمان و خط مقدم مبارزه با کرونا خالی از سرباز بماند.

برای فائق آمدن بر ویروسی که به صورتی مرموز از فرسنگ‌ها دورتر، از سرزمین اژدهای زرد، مستقیم مسافر سرزمین‌مان شده، تنها باید به شعار پرتکرار این روزها عمل کنیم، باید در خانه بمانیم تا همه باهم کرونا را شکست دهیم، تا کمتر شاهد اشک پرستاران و پزشکانی باشیم که حتی در سوگ همکاران و همرزمان شهیدشان نیز التماس می‌کنند که "مردم شما را به خدا از خانه‌هایتان بیرون نیایید...".
 

 

انتهای پیام/60002/س/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول