اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

هنر «دستی» که 60 سال در یک خانواده می‌چرخد+تصاویر

علی میرشکارپور سنگ‌تراش سیرجانی که 60 سال سابقه کار در این صنعت را دارد این هنر دستی را به فرزند و نوه خود منتقل کرده است، محمد نوه این پیرمرد که اکنون یک جوان علاقه‌مند به شغل پدربزرگش است، می‌گوید: افتخار می‌کنم که امروز به هنر سنگ روی آوردم و با آن رزق حلال دارم.

هنر «دستی» که 60 سال در یک خانواده می‌چرخد+تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از سیرجان، صنایع دستی هنری زیبا و محصول دست‌های هنرمندانی زحمتکش، کم ‌توقع و وفادار به هنر اجداد و پدرانشان است که به معنای واقعی کلمه «کالای ایرانی» و محور اصلی فرهنگ و هنر این سرزمین است.

علی میرشکارپور سنگ‌تراش سیرجانی  که 60 سال سابقه کار در این صنعت را دارد این صنعت دستی را به فرزند و نوه خود منتقل کرده است.


وی می‌گوید: صنایع دستی و صنعت سنگ به‌عنوان یکی از هنرهای تاریخی است که از دیربازدر روستاهای مناطق کوهستانی رونق داشته است و من هنوز این صنعت را عشق می‌ورزم تا فراموش نشود.

این مرد با تجربه در سنگ‌تراشی عنوان کرد: این حرفه سنتی را به فرزندم هم آموزش دادم و امروز نوه من هم نیز مشغول این هنر خوب سنگ‌تراشی است و همراه فرزند و نوه‌ام انواع هاون و برخی ادوات سنگی را تولید می‌کنیم.

 

میرشکارپور گفت: بیش از 60 سال پیش با دست خالی سنگ را از کوه‌های اطراف می‌آوردم و امروز هم با مجوز قانونی سنگ مر مر، گرانیت و مرمریت مورد نیاز را از معادن اطراف تامین می‌کنم .

مسعود پسر این هنرمند سنگ‌تراش نیز اظهار کرد: می‌توان با خودکفایی و زحمت لقمه نان حلالی را به دست آورد و طلبکار بخش دولتی نبود.

وی شاخصه کار سنگ‌تراشی را احیاء هنر صنایع دستی دانست و افزود: ما با علاقه به این شغل روی آوردیم و در کنار خانه و خانواده امرار معاش می‌کنیم و تولیدات ما توسط مشتریان در شهرهای همجوار استان کرمان و یزد به‌فروش می‌رسد.

 

محمد میرشکارپور نوه این پیرمرد سنگ‌تراش که اکنون نیز یک جوان علاقه‌مند به شغل پدربزرگش است، می‌گوید: افتخار می‌کنم که امروز به هنر سنگ روی آوردم و اگر صنایع دستی ما ازبین رود فرهنگمان از بین رفته است.

وی افزود: در خانه خود کارگاه سنگ داریم و سه خانوار با تلاش و کوشش از این هنر مخارج زندگی را تامین می‌کنند.

 

انتهای پیام/80015/ق/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول