اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

تأمین ماسک همچنان در پیچ و خم واردات/کم توجهی به توان تولید داخل

مسئولان وزارت صنعت در حالی این روزها از تسهیل واردات برخی اقلام پزشکی از جمله ماسک و تعرفه صفر برای واردات این کالا خبرمی‌دهند که می‌توان با مدیریت صحیح و تسریع در تأمین مواد اولیه،‌ در مدت زمان کمتر و با صرف هزینه پایین‌تر به تأمین نیاز کشور از محل تولید داخلی اقدام کرد.

تأمین ماسک همچنان در پیچ و خم واردات/کم توجهی به توان تولید داخل

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با گذشت 20 روز از شیوع ویروس کرونا در کشور، مسئولان وزارت صنعت و بهداشت همچنان در حال برگزاری جلسات برای تأمین نیاز مردم به ماسک به عنوان یکی از مهمترین اقلام برای مقابله با شیوع کرونا هستند.

این در حالی است که مردم نیز همچنان با کمبود محصولات بهداشتی از جمله ماسک روبرو هستند. در این شرایط بیشتر شاهد اقداماتی مانند تعیین نرخ ماسک و صفر شدن تعرفه واردات آن هستیم تا مدیریت تأمین مواد اولیه و تقویت تولید داخل، در حالی که اگر مدیریت صحیحی بر این موضوع صورت گیرد، پتانسیل بالایی برای تولید این محصولات در کشور فراهم خواهد شد که علاوه بر قیمت پایین تر کالا نسبت به محصولات وارداتی، شاهد جبران بخش کوچکی از زیان ناشی از رکود بازار صنعت پوشاک خواهیم بود.

مجید نامی، نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات پوشاک در این مورد به خبرنگار فارس، گفت: اگر مدیریت مناسبی بر موضوع تولید ماسک صورت گیرد، می‌توان این محصول بهداشتی را راحت‌تر از داخل تأمین کرد. 

وی تأکید کرد: کافی است هماهنگی لازم بین تولیدکننده پارچه و دوزندگان ماسک ایجاد شود تا با شرایط راحت‌تری نیاز داخل به این محصول تأمین شود و نیازمند واردات نباشیم.

* معرفی رابط وزارت بهداشت به تولیدکنندگان 

نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات پوشاک با اشاره به جلساتی که در وزارت صنعت برای تأمین محصولات بهداشتی مورد نیاز برای مقابله با شیوع کرونا طی روزهای اخیر برگزار شده است،‌گفت: در جلسه‌ای که اخیراً در این مورد با حضور مدیران وزارت بهداشت تشکیل شد، قرار شد یک رابط از سوی وزارت بهداشت به تولیدکنندگان محصولات بهداشتی معرفی شود تا ضمن تماس با تولیدکنندگان علاوه بر اعلام نیاز به این محصولات، فرایند خرید و تأمین را نیز برای تولیدکنندگان انجام دهند.

وی تصریح کرد: در این جلسه تولیدکنندگان پارچه آمادگی کامل خود را برای تأمین پارچه مورد نیاز جهت تولید ماسک و گان‌های پزشکی در این بخش اعلام کردند، به طوری که هر چقدر نیاز کشور باشد، پارچه لازم را تولید کنند.

وی با بیان اینکه در زمینه پارچه مورد نیاز برای تولید ماسک و گان و مواد اولیه نیازی به واردات نداریم،‌گفت: در این شرایط حتی اگر قرار باشد واردات نیز صورت گیرد، واردات کالای ساخته شده راحت‌تر از واردات پارچه است، اما اگر با مدیریتی صحیح، تأمین نیاز داخل به سمت تولیدات داخلی سوق داده شود، علاوه بر تولید راحت‌تر این کالاها شاهد جبران بخشی از کاهش فروش تولیدکنندگان پوشاک در این روزها خواهیم بود.

نائب رئیس اتحادیه تولید و صادرات پوشاک با بیان اینکه فعلاً بحثی در مورد اختصاص تسهیلات به تولیدکنندگان از سوی دولت مطرح نشده است، افزود: در حال حاضر بخش خصوصی با هماهنگی یکدیگر، پارچه را به صورت اعتباری در اختیار شرکت‌های دوزنده قرار می‌دهند تا فرایند تولید طی شود.

نامی تأکید کرد: اگر وزارت بهداشت نیز سریعاً کار تأیید نمونه‌ها و سفارشات را انجام دهد و خریدها تسریع شوند، سریعتر شاهد تأمین نیاز کشور به این اقلام بهداشتی خواهیم بود.

* لزوم حمایت از تولیدکنندگان داخلی در سال رونق تولید

در مورد لزوم حمایت دولت از تولیدکنندگان داخی، مجید افتخاری نیا، عضو هیأت مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک نیز با بیان اینکه در سال رونق تولید باید برنامه‌ریزی دقیقی از سوی دولت برای حفظ تولید و اشتغال کشور صورت گیرد، به فارس گفت: دولت در زمینه مالیات‌ها و حق بیمه تأمین اجتماعی به صنعتگران مهلت دهد.

وی با بیان اینکه صنعت پوشاک و اصناف در شرایط بدی درگیر موضوع کرونا شده‌اند، گفت: برای حل این مشکل، هیچ بسته حمایتی از طرف دولت ارائه نشده، در حالی که بخش خصوصی نگران حفظ اشتغال و نیز پرداخت حقوق و مزایای شب عید کارگرانش است. 

وی تأکید کرد: در این وضعیت دولت باید از تولیدکنندگان حمایت کند، به طوری که حداقل در بحث مالیات‌ها و یا تأمین اجتماعی تمهیداتی برای بخش تولید اندیشیده شود. 

افتخاری نیا با بیان اینکه در حال حاضر نگران ورشکستگی بسیاری از اصناف هستیم، گفت: در سالی که به عنوان رونق تولید نامگذاری شده، باید برنامه‌ریزی دقیقی از سوی دولت برای حفظ تولید و اشتغال کشور صورت گیرد. 

در هر حال با تشدید شرایط بحران در هر کشور، اولین اقدامی که از سوی دولت ها صورت می‌گیرد، تأمین نیاز مردم از طریق تولیدات داخل است تا علاوه بر هزینه کرد کمتر، زمینه ای برای جبران بخشی از زیان واحدهای تولیدی نیز فراهم شود و حفظ اشتغال موجود را نیز به همراه داشته باشد. 

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول