اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  سایر حوزه ها

فرهنگ‌سازی و شکل‌گیری بازار با تولید ملی

تولید ملی برای افرادی که کارهایی از قبیل امور پژوهشی و تولیدی انجام می‌دهند بسیار مهم است و این امر باید به یک فرهنگ تبدیل شود تا دستاوردها و کارکردهای شرکت‌ها سبب پیشرفت و شکل‌گیری بازار برای کیفیت بهتر شود.

فرهنگ‌سازی و شکل‌گیری بازار با تولید ملی

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، رشد اقتصادی کشور در گرو رونق تولید داخلی است و توجه به این امر سبب اشتغال زایی و توسعه ظرفیت‌های داخلی می‌شود، همه می‌دانیم که محدودیت‌های بین المللی مشکلات فراوانی را برای تولید داخلی به وجود آورده و باید به نحوی از این شرایط عبور کرد.

رشد اقتصادی کشور نیز در صورت رونق تولید داخلی محقق می شود و نتیجه آن اشتغال‌زایی و رشد پتانسیل‌های داخلی در حوزه‌های مختلف صنعتی است.

با توجه به این که فعالیت‌های تولیدی سود کمی دارند باید توسط دولت حمایت شود به عنوان مثال اعطای وام‌های کم بهره و یا کاهش مالیات پرداختی توسط کارگاه‌های تولیدی می‌تواند از مشکلات این کارگاه‌ها تا حدی کم کند. برای رونق دادن تولید داخلی لازم است نظام بانکی کشور سامان داده شود و به جاى نگاه تجارى بر تسهیلات اعطایى، رویکرد حمایتى داشته باشیم.

در این راستا خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس درباره اینکه «رونق تولید چه نقشی در زندگی مردم دارد» نظر چند نفر از مسؤولان را جویا شده است.

«تولید ملی» ابزار قدرت ملی است

حسینعلی بهرامی استاد دانشگاه تربیت مدرس معتقد است: هر جامعه‌ای براساس امکاناتی که دارد باید بتواند خود را اداره کند و در صورتی که با عدم امکانات مواجه است با همت و تلاش مضاعف باید  پیش برود تا بتواند امکانات را ایجاد کند، تولید ملی ابزار قدرت ملی است و اگر کشوری قدرت ملی در اختیار داشته باشد هیچ بیگانه‌ای نمی‌تواند صدمه و آسیبی به ملت و افراد جامعه وارد کند. 

استاد دانشگاه تربیت مدرس می‌گوید: وظیفه شخصی، دینی و اجتماعی تمام افراد جامعه این است که از تولید ملی حمایت کنند، بنده شخصاً مقید هستم وسیله و ابزاری که نیاز دارم تولید ملی باشد و از آن استفاده کنم، وظیفه دینی، انقلابی خودم می‌دانم که از تولیدات ملی استفاده کنم و افراد جامعه نیز باید در همین راستا قدم بردارند تا کشوری آبادتر و  پویاتر داشته باشیم. 

«عِرق به وطن» سبب پیشرفت و وابستگی به صنعت داخلی کشور می‌شود

و اما محمد سعید سیف دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی می‌گوید: استفاده از تجهیزات و امکانات داخلی کشور می‌تواند نتایج و اثرات مختلفی داشته باشد و رعایت چنین موضوعی در تصمیمات و زندگی شخصی می‌تواند بسیار مهم باشد و طبیعتاً در زندگی اجتماعی و تصمیم‌گیری‌های سازمانی هم می‌تواند تاثیر‌گذاری فوق‌العاده عالی داشته باشد، مردم در کشورهای خارجی روی این موضوع عرق زیادی دارند و طبیعتاً همین عرق و وابستگی به صنعت داخلی در کشورهایی مانند ژاپن و کره باعث رشد روزافزون شده است که عملاً داشتن عرق  به وطن و میهن باعث پیشرفت می‌شود؛ بنابراین فکر می‌کنم این مساله خیلی مهم است و باید رعایت کنیم.  

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معتقد است: اگرچه ممکن است از لحاظ قیمت، کیفیت و حتی پیدا کردن جنس مناسب داخلی در بازار مشکلاتی وجود داشته باشد که ممکن است از مسائل خیلی شخصی مانند البسه و وسایل کار شروع شود تا خیلی از مسائل پیشرفته و صنعتی تجهیزات جدی‌تر ولی مطمئنا تاثیرگذار خواهد بود و در تصمیمات بعدی انسان می‌تواند اثرگذار و موثر باشد. 

وی می‌افزاید: تولید ملی و استفاده از آن برای ما به عنوان کسانی که در دانشگاه‌ کارهای پژوهشی، تولیدی و دانش‌بنیان انجام داده‌ایم بسیار مهم است و عملاً این کار باید به یک فرهنگ تبدیل شود وگرنه خیلی از دستاوردها و کارکرد شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها عملا غیرقابل استفاده خواهد بود چون ممکن است در رقابت با خارجی‌ها فعلا قابل مقایسه نباشد ولی با بها دادن،‌ استفاده و اهمیت دادن به چنین موضوعاتی می‌توان باعث پیشرفت تدریجی شد و شکل‌گیری بازار برای کیفیت بهتر شود. 

رونق تولید و مسائل اقتصادی فاکتورهای علمی و کارشناسی به همراه دارد

در ادامه گفت‌وگویی با احمد همتی عضو کمسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی داشتیم که وی نیز در این باره می‌گوید: رونق تولید و مسائل اقتصادی فاکتورهای علمی و کارشناسی دارد که باید رعایت شود، چند سالی است نام سال‌ بر مبنای اقتصادی در نظر گرفته می‌شود و بیانگر این است که شاخص‌های علمی و بین‌المللی را نمی‌توانیم خارج از اقتصاد رشد بدهیم. 

وی می‌افزاید: در سال ۱۳۹۸ مجلس قانون FATF را تصویب کرد و شورای نگهبان آن را رد کرد به طوری که یکسال مصلحت نظام آن را نگه داشت بنابراین اگر این قانون چیز غلطی بود باید بلافاصله ظرف مدت کوتاهی رد یا تایید می‌شد، به نظر شما اینکه یکسال یک مصوبه نگه داشته شود به چه معنا است.

 همتی می‌افزاید: مجلس می‌گوید باید با تمام کشورهای همسایه و منطقه بلااستثنا رابطه داشته باشیم و مقام معظم رهبری نیز تاکید دارند و عده‌ای در این میان هستند که این گفته را قبول ندارند و واکنش‌هایی نشان می‌دهند. جلسات محرمانه برپا می‌کنند و درخلاف این جهت نمی‌گذارند این روابط و اقتصاد کشور شکل بگیرد. 

وی می‌گوید: در این میان یک زیرمجموعه نهاد حاکمیتی به جای کل کشور اطلاعیه می‌دهد و سخنرانی می‌کند و مسائل را به هم می‌ریزد که در این صورت چه کسی باید پاسخگو باشد. در حالی که کشور رهبر، رئیس‌جهور، وزیر امور خارجه و شورای امنیت دارد که باید موضع‌گیری‌های سیاسی را انجام دهند و غیر این اشخاص اگر فردی بخواهد موضع‌گیری سیاسی انجام دهد اوضاع کشور بهتر نخواهد شد که قطعا بدتر نیز خواهد شد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول