اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

امید اسدی: «ایران تماشا» کمپانی تئاتر می شود/3 اجرای جدید بین المللی در سال آتی

امید اسدی مدیر تماشاخانه ایران تماشا عنوان کرد: تمام تلاشمان در راستای تبدیل تماشاخانه به یک کمپانی بین المللی و مرتبط با شرکت های نمایشی خارجی است برای سال آتی چند قرارداد خارجی با گروه ها بسته ایم.

امید اسدی: «ایران تماشا» کمپانی تئاتر  می شود/3 اجرای جدید بین المللی  در سال آتی

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، این روزها و با تعطیلی تماشاخانه ها در پایتخت و دیگر شهرها شرایط برنامه ریزی برای سالنهای نمایش ایام نوروز سخت تر شده و وضعیت اجراهای اسفند و فروردین ماه نیز بلاتکلیف است.

سالنهای خصوصی این روزها به سختی نفس می کشند از اجاره بها سالن ها تا حقوق پرسونل و قراردادهای فسخ شده همه دغدغه آنها شد است یکی از سالن های نوپا در این ایام ایران تماشا است که در مرکز شهر قرار دارد و چند سالی است که فعالیتش را آغاز کرده و تلاش میکند خود را به کیفیت بالاتری برساند.

درباره این سالن با امید اسدی کارگردان تئاتر به صحبت نشستیم که مشروح آن را در ادامه می خوانیم: 

*جناب اسدی به پایان سال 98 نزدیک می شویم و این دومین سال فعالیت تماشاخانه ایران تماشا محسوب می شود، در سالی که گذشت چه فعالیت هایی انجام دادید و آیا از عملکرد تماشاخانه رضایت دارید؟

-سال 98 برای ایران تماشا سال پرباری بود از ابتدای سال، چهار اجرای بین المللی مثل اجرای مشترک ایران و افغانستان و ایران و هلند داشتیم.

در این سال ما حدود 33 تا 36 اجرای نمایش داشتیم هر روزمان غیر از ایام تعطیل تقوی رسمی کشور در سه سانس 17،19 و 21 اجرا داشتیم از این تعداد بیست نمایش را خودمان تولید کردیم یا مجری طرح بودیم یا هماهنگ کننده آن شدیم در هر صورت کار از بیرون نبود و چون کمپانی های تئاتر عمل کردیم.

خوشبختانه ایران تماشا به زودی از سوی دپارتمان تئاتر سازمان ملل متحد به عنوان یک کمپانی رسمی تئاتر بین المللی شناخته می شود که اگر این اتفاق بیافتد نخستین کمپانی رسمی تئاتر خصوصی ایران می شویم که از سال 99 رویکردمان تغییر خواهد کرد بنابراین امسال به عنوان سومین سال اجرای نمایش ها مجموعه فعالیت هایمان بین المللی خواهد شد.

*نخستین تماشاخانه ای که فعالیت بین المللی در عرصه خصوصی ایران آغاز کرد تئاتر مستقل بود.

-بله تئاتر مستقل اولین جایی بود که به سمت کمپانی شدن در ایران حرکت کرد من هم شاید سرمشقم مصطفی کوشکی و تئاتر مستقل بود ولی هنوز تئاتر مستقل رسمی کمپانی نشده است. علت نزدیک شدن من به این فضا هم آشنایی ام با یکی از اعضای دپارتمان تئاتر سازمان ملل در جشنواره فجر بود که برای یک کارگاه طراحی صحنه سالن پرتابل ورکشاپی در ایران برگزار شد من هم در آن شرکت کردم و دوستی بین ما شکل گرفت بعد هم مدارکم را ارائه کردم و خوشبختانه از ماحمایت شد و قرار شد که در سال 99 شروعمان با کارهای بین المللی باشد.

*چه کارای بین المللی قرار است در سال 99 به صحنه ببرید؟

-در راستای کمپانی شدنمان یک کار مشترک با ایتالیا ترتیب دادیم به نام «باغچه های پلاستیکی»، کار دوم هم با کشور فرانسه و کار سوم هم با سوئد است. این آثار پس از ماه مبارک رمضان قرارداد بسته شد و قرار است از نیمه دوم خرداد کارها به صحنه بیایند. البته شاید به دلیل ترافیک اجرایی که به دلیل شیوع کرونا ایجاد خواهد شد قدری کارها عقب بیافتد بنابراین باید کارها را ساماندهی کنیم.

در راستای کمپانی شدنمان یک کار مشترک با ایتالیا ترتیب دادیم به نام «باغچه های پلاستیکی»، کار دوم هم با کشور فرانسه و کار سوم هم با سوئد است

*قرارداد اجرای کارها برای سال جدید از چه تاریخی بسته شده است؟

-ما قراردادها را از پنجم فروردین ماه بستیم که احتمالا تا آخر فروردین کنسل می شود و کارها به اردیبهشت ماه موکول خواهد شد برای اولین کارها هم دو نمایش قرارداد بسته شده یکی نمایش میراث یک قتل که ملودرامی اجتماعی است یک کمدی تلخ که به اتفاقات ناخواسته زندگی آدم ها که به مرگ روحی و معنوی شان می انجامد، پرداخته است یک کار دیگر هم حسن کچل است که سال گذشته قرار بود اجرا برود مسائلی برایش پیش آمد که اجرایش لغو شد و اما برای سال آتی سوتفاهمات رفع شده و قرار است که به اجرا بروند.

*آقای اسدی به نظر می رسد مخاطبان تئاتر ایران تماشا را هنوز مثل سالن های دیگر شناخته شده سطح مرکز شهر نمی شناسند میانگین فروش و وضعیت مخاطبان شما به چه صورت است؟

-خب طبق آمار فروش بلیت سامانه تیوال در زمان اجراها میانگین فروش هر سانس اجرا حداقل 40 و حداکثر 110 مخاطب است که من حس می کنم با توجه به ظرفیت 116 نفره صندلی و 130 نفر گنجایش مخاطبمان را داریم.

خیلی از کارهایی که در سال 98 ایران تماشا آنها را به خوبی انجام داد یکی از این کارها مثل تخفیف بلیت است که برای کارمندان دولت یا پرسونل نهادها ترتیب دادیم.

*مثلا چه نهادهایی؟

-مثلا سازمان بهره برداری مترو که یکی از پر جمعیت و پر تردد ترین نهادهای تهران است، ما به آنها گفتیم که به شما 300 بلیت مهمان می دهیم ولی شما 700 بلیت تمام بها از ما بخرید یا در ازایش تفاهم نامه نوشتیم که تبلیغات کارهای ما را در جاهایی مثل مترو یا بیلبردهای شهرداری انجام دهند.

*پس انچه که سرمایه گذاری شما برای جذب مخاطب بوده، بخش رسانه ای و بازرگانی تان محسوب می شود؟

-بله مثل سایت تخصصی فروش بلیت که تیکیت تماشا بلیت فروشی مختص خودمان است تیکیت تماشا به جز تیوال، تیکیت، تخفیفان و سایت های فعال است و سامانه های دیگر بلیت فروشی مثل سایت های تماشا تئاتر و رسانه های نیز به کمکمان هستند و همه را در اختیار مخاطب قرار دادیم.

ما یک سانس هم برای تئاتر دانشگاهی در نظر گرفتیم این هم یکی دیگر از کارهایمان بود که طی تفاهمنامه با انجمن مدرسان خانه تئاتر قرار شد گروه های نمایشی که از سوی انجمن مدرسین یا کارگردانان فعالند و یا عواملشان مدرس یا دانشجو هستند، یک سانس اجرا بگیرند.

ما یک سانس هم برای تئاتر دانشگاهی در نظر گرفتیم این هم یکی دیگر از کارهایمان بود که طی تفاهمنامه با انجمن مدرسان خانه تئاتر قرار شد گروه های نمایشی که از سوی انجمن مدرسین یا کارگردانان فعالند و یا عواملشان مدرس یا دانشجو هستند، یک سانس اجرا بگیرند.

برای همکاری با گروه های دانشگاهی هم در نظر گرفتیم اجاره بها را حذف کنیم و کف فروش برای تعداد تماشاگر بگذاریم، بنابراین دیگر ما به گروه ها نگفتیم که باید مثلا این اندازه 50 هزار تومان بلیت بگذارند اینها مهم نیست حتی اگر می خواستند 5 هزار تومان بلیت تعیینی کنند اما گفتیم حداقل نصف ظرفیت مخاطب داشته باشند و روی این جنبه کار کردیم که خوشبختانه جواب هم داد و چند کار دانشجویی اینگونه روی صحنه رفتند.

*وضعیت ایران تماشا در ایام جشنواره فجر چطور بود؟

-خوشبختانه در فجر هم به عنوان سالن پرکار شناخته شدیم یازده نمایش در بخش به علاوه فجر اجرا بردیم و در حاشیه جشنواره هم 9 کار روی صحنه داشتیم که جمعا بیست کار در سه سانس داشتیم.

در بخش آموزشی فجر هم کارگاه های اجرایی داشتیم که خیلی بازخورد داشت حدود 1200 نفر شرکت کننده این کارگاه هاه داشت و این اولین دور این کارگاه ها در راستای آموزش محوری سالن برایمان ثبت شد و تصمیم داریم در این زمینه باز هم فعال باشیم.

در هر حال ویژگی خوبی که کارهای ما دارند کیفیت و شرایط خاصشان است ما هر کاری را روی صحنه نمی بریم مثلا یک نمایشی در زمینه صلح از بازیگران معلول داشتیم، یا نمایشی بین المللی  کار مشترک ایران وسوریه داشتیم بنابراین از ابتدا هم قرار نبود ما برای پول هر کاری را روی صحنه ببریم یک سری کارهای ویژه را انتخاب میکنیم، شاید هم علت این وسواسم این است که قبل از سالندار بودن، نویسنده و کارگردان هستم.

بارها هم شده به دوستانم گفتم که اگر دغدغه تئاتر نداشتم امکان نداشت این هفت ـ هشت میلیارد سرمایه را در کار فرهنگی بگذاریم می رفتم در یک شهرکی برج می ساختم یا اینکه خرید و فروش می کردم.

*سالن ایران تماشا برای کدام نهاد است؟

-مکان سالن قبل ترها برای وزارت ورزش و جوانان یعنی تربیت بدنی سابق بوده که 10 سال است اجاره می رود و بخشی دست ما و بخشی هم دست یک موسسه پزشکی است که الان طرفمان با معاونت فرهنگی سپاه است. البته این را بگویم که این روزها ما خیلی دغدغه اجاره بها نداریم فشاری از این بابت نیست منتها فشار حقوق پرسونل است که برای دو ماه نزدیک به چهل میلیون تومان می شود.

با توجه به اینکه در این مدت درآمدی نداشتیم و می بایست پیش پرداخت کارهای لغو شده را هم که دریافت کردیم، پس بدهیم یک مقدار شرایط برایمان سخت تر شده چرا که پیش پرداخت ها را هم خرج تعمیرات و کارهای سالن کردیم و انصاف هم به دور است که پول پرسونل و پیش پرداخت ها را نپردازیم.

هجده نمایش برای اسفند ـ فروردین در صف اجرا داشتیم که هر هجده تا نزدیک به بیش از سیصد میلیون قرارداد بوده است

بهرحال ما هجده نمایش برای اسفند ـ فروردین در صف اجرا داشتیم که هر هجده تا نزدیک به بیش از سیصد میلیون قرارداد بوده است. امیدواریم واقعا دولت کاری در این زمینه انجام دهد و کار سختی هم برایش نیست که کمکی به سالن ها با توجه به خسارت ها داشته باشد ما حتی برای جشنواره فجر از انجمن نمایش طلبکار هستیم یعنی نمایش هایی که روی صحنه رفته پولش نقد برای انجمن واریز شده اما هنوز به ما پرداخت نکرده اند امیدوارم شرایط طوری نشود که سال آینده بگوییم دیگر تئاتر کار نمی کنیم.

*سال آینده را برای هنرمندان و سالن داران چطور پیش بینی می کنید؟

-اگر دولت از سالن های خصوصی حمایت نکند سال آینده سال ورشکستی سالن های خصوصی است بی تعارف این را میگویم چون در بین همکارانم می بینم که چقدر سختی می کشند و آرام کسانی که هر روز زندگی شان را برای تأسیس یک مکان از پول شخصی اش گذاشته و از نان زن و بچه اش زده که یک کار فرهنگی انجام دهد به کجا رسیده است و تلاش دارد چراغ تئاتر را روشن نگه دارد اما الان زمزمه های انحلال و تعطیلی اش می آید و خودش با زبان بی زبانی ازدولت کمک می خواهد.

سالنداران خصوصی یک کار فرهنگی انجام داده و از نان زن و بچه شان زده اند و چراغ تئاتر را روشن نگه داشته انداما الان زمزمه انحلالشان می آید

در این فاصله تاسیس سالن های خصوصی از سال 90 تاکنون یعنی از دوره ای که مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی بود تا امروز هیچوقت به دولت نگفتیم نیاز به کمک داریم گفتیم خصوصی هستیم و کارهایمان  را خودمان انجام می دهیم اما الان وقت آن رسیده که دولت کمکی به سالن های خصوصی برای زنده ماندنشان بکند. مثلا اگر دو میلیارد هم از بودجه به صورت کمک هزینه به بخش تماشاخانه های خصوصی و گروه هایی که این مدت اجرایشان لغو شده تخصیص دهند اتفاقی نمی افتد و به دولت فشار نمی آورد حال امروز دولت ثابت می کند که چقدر دغدغه تئاتر دارد و همانطور که ما سرمایه آوردیم در تئاتر خصوصی هزینه کردیم.

حضرت حافظ می فرماید که : وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم/ که در طریقت ما کافریست رنجیدن

*فرصتی برای ضدعفونی کردن سالن و فعالیت هایی از این دست پیدا کردید؟

-بله اتفاقا همانطور که گفتم چون پشت سالن مرکز پزشکی خاص هست این دوستان خودشان داوطلبانه برای ضدعفونی کردن آمدند البته هیچکس هم در سالن نیامده اما خودشادن خبر دادند که برای ضدعفونی سالن آمدند و خیلی کمک کردند حتی نزدیک به 100 ماسک ودستکش در اختیار ما در سالن قرار دادند و ما هم در اختیار بچه ها گذاشتیم حتی اگر شرایط به همین صورت باقی بماند ما هم برای هم وطنانمان در این جهاد شرکت می کنیم و تماشاخاانه ایران تماشا و پرسونلش به کمک مردم می آییم و حتی اگر نیاز اقلام باشد برای مردم تهیه میکنیم و به آنها خواهیم رساند.

*ممنون از وقتی که در اختیار ما قرار دادید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول