اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

همه در کنار مدافعان سلامت برای شکست کرونا/ مردم در «فارس من»: روحانی کجاست؟

«فارس من» روزانه پیگیر مطالبات کرونایی شماست؛ این گزارش نگاهی است به پیگیری سوژه‌های مطروحه در این‌ باره.

همه در کنار مدافعان سلامت برای شکست کرونا/ مردم در «فارس من»: روحانی کجاست؟

به گزارش خبرگزاری فارس؛ سه هفته گذشته؛ مسؤلین بهداشت یک‌تنه مقابل کرونا ایستادند. حق دارند اگر خسته شده باشند. توقف بیماری نیازمند عزم ملی است. نیازمند اختیارات بیشتر از وزیر بهداشت. برای همین خیلی‌ها معتقدند فرماندهی ستاد مبارزه باید در اختیار رئیس‌جمهور باشد. همین، یکی از مطالبات مردم در «فارس من» هم بود. همکاران من مداوماً درحال پیگیری دغدغه‌های شما هستند. این هفتمین گزارش روزانه مطالبات کرونایی شما است.  

 

اول| جای خالی روحانی در ستاد؛ مردم: رئیس‌جمهور باید فرمانده مقابله با کرونا باشد

ایستادگی آقای وزیر ستودنی است؛ کادر درمانی بیمارستان‌ها در کنار وزارت‌خانه انصافاً کولاک کردند. اگر مجاهدت‌های شبانه‌روزی آنها نبود، خدا می‌داند کار چقدر بالا می‌گرفت. خسته شدند؛ حق دارند. بار ستاد مقابله با کرونا اغلب به‌دوش آنها است. آقای دکتر نمکی همزمان که نگران بیمارستان‌ها است، باید برای بستن جاده‌ها جلسه بگذارد، پیگیر ماسک‌های احتکارشده باشد، تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها را اصرار کند و خیلی کارهای دیگر.

معلوم است مقابله با بیماری نیازمند عزم ملی است؛ اختیاراتی فراتر از وزیر بهداشت. همین مطالبه مردم هم هست. گروهی از کاربران با تأسیس یک کمپین در «فارس من» همین ضرورت را گوشزد کردند: «با توجه به شیوع روز افزون کرونا و چالش‌های جدی در مدیریت کلان این موضوع لزوم ورود یک مقام اجرایی با قدرت تصمیم‌گیری بالا مهم و اساسی می‌باشد. این موضوع امروز تمام امورات از اقتصاد، فرهنگ و سیاست را در بر گرفته است.»

 

پیگیری کردیم؛ خیلی از نمایندگان مردم در بهارستان هم معتقدند فرماندهی ستاد مبارزه با کرونا برازنده‌ی آقای رئیس‌جمهور است. مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم و رئیس کمیسیون امنیت ملی که خود درگیر با بیماری است مثلاً معتقد است روحانی به‌عنوان رئیس شورای عالی باید فرمانده کنترل اپیدمی باشد نه وزیر بهداشت. وی در توئیتر نوشت: «کنترل بیماری نیازمند مدیریت فراگیر است. آقای رئیس‌جمهور تا دیر نشده به مسؤلیت خود عمل کنید.»

جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت هم معتقد است وزیر بهداشت حائز اختیارات کافی برای مدیریت ستاد نیست. وی در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: «مثلاً مشکلاتی که در زمینه توزیع ماسک و مواد بهداشتی در بازار وجود دارد. این درحالی است که عرضه‌ی آنها به بازار از مصوبات ستاد است. یا مثلاً جبران تبعات اقتصادی تصمیماتی مثل تعطیلی کسب‌وکارها و واحدهای تجاری از عهده‌ی ستاد مرکزی مبارزه با کرونا بیرون است.»

وی ادامه داد: «رئیس جمهور باید با حضور در رأس قرارگاه مبارزه با کرونا بحران را مدیریت کند. هر کدام از وزارت‌خانه‌های دیگر هم باید رأساً وارد گود شوند. مثلاً بررسی موضوعات امنیتی با وزارت اطلاعات و مدیریت بازار در اختیار وزارت صمت است. به همین دلیل از رئیس‌جمهور به‌عنوان رئیس هیأت دولت و رئیس شورای عالی امنیت ملی می‌خواهم رأساً مسئولیت مدیریت قرارگاه مرکزی کرونا را بر عهده گرفته تا بتواند دستورات لازم را صادر کند.»

 

نایب‌رئیس کمیسیون اصل ۹۰ هم معتقد است آقای رئیس‌جمهور نباید درست در میانه بحران مملکت را به‌حال خود رها کند. ولی‌الله داداشی به خبرنگار ما می‌گوید: «روحانی هیچ انگیزه‌ای برای پیگیری موضوع ندارد. شاید به این خاطر که دوره بعد دیگر در این مقام نیست. اگرچه وزیر بهداشت انصافاً دلسوزانه پیگیر است، ولی واقعیت این‌که اختیارات وی برای مدیریت مناسب ماجرا محدود است.»

وی در ادامه تأکید کرد: «دولت همان‌طور که دستور به خانه‌نشینی می‌دهد، باید مزایایی هم در اختیار مردم قرار دهد. مثلاً هزینه آب‌، برق و گاز آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نگیرد. چرا که اقشار مختلف مثل کارگران و... که دیگر نمی‌توانند سرکار بروند، چگونه هزینه‌های خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پرداخت کنند؟ آیا پرداخت این مزایا از عهده وزیر بهداشت برمی‌آید یا باید با دستور رئیس‌جمهور انجام شود؟»

 

روح‌الامینی نماینده منتخب مردم تهران هم معتقد است فرماندهی مبارزه با چنین بحرانی باید در اختیار شخص اول دولت باشد. وی به خبرنگار ما گفت: «این ستاد به‌حق باید در اختیار وزارت بهداشت باشد. اما همه باید در خدمت آن ستاد باشند و توانمندی‌هایشان را به میدان بیاورند تا بار عوارض جانبی و ورودی بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها کم شود.» وی در ادامه هم‌چنین از زحمات جهادگونه کادر درمانی بیمارستان‌ها تشکر کرد.

غیبت آقای رئیس‌جمهور اما مانع مجلس نشد. روز گذشته جلسه هماهنگی مبارزه با کرونا باحضور وزیر بهداشت و رئیس مجلس شورای اسلامی در بهارستان برگزار شد. نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت به خبرنگار ما گفت: «مسأله مقابله با کرونا را من از سطح دولت هم بالاتر می‌بینم. باید ستادی با ریاست رئیس‌جمهور تشکیل شود و اختیارات از فرماندهی کل قوا بگیرد. چرا که این یک جنگ تمام عیار است. بدون تعارف؛ کار با خواهش و استدعا جلو نمی‌رود.»

 

انگیزه و پشتکار آقای دکتر نمکی البته مایه دلگرمی همه ما است. چه می‌شد اما اگر یک رئیس‌جمهور قدرتمند و البته جوان در رأس کار بود؟ کسی که در مواقع بحران یک‌تنه فرماندهی مدیریت بحران را در دست می‌گرفت؟ کاش...!

 

دوم| تداوم پیگیری‌ها برای فعالان اقتصادی؛ نمایندگان مجلس: مساعدت کنید

کرونا کاسبی همه را مختل کرده؛ مردم مجبورند برای مقابله با بیماری در خانه‌هایشان بمانند. این یعنی از بازار شب عید هم خبری نیست. صاحبان بیشتر مشاغل آزاد برای جبران مافات چشم‌انتظار بازار آخر سال بودند. آن هم که این‌طوری شد. ماجرا جدی است؛ کلی قسط و بدهی و اجاره. بدون تعارف خیلی‌ها را همین کرونا می‌تواند به زمین گرم بزند. حالا ورود دولت و حمایت‌ از واحدهای تولیدی ضروری است.

نماینده منتخب مردم تبریز مثلاً معتقد است دولت می‌باید برای واحدهای تولیدی تا سه ماه آینده معافیت مالیاتی در نظر گیرد. میرتاج‌الدینی به خبرنگار ما می‌گوید: «با توجه به سایه سنگین کرونا بر اقتصاد و تولید، دولت باید با معافیت سه ماهه مالیاتی و ایجاد یک تناسب در بخش‌های تولیدی از بدتر شدن شرایط جلوگیری و راه را برای آنها هموارتر کند. هم‌چنین تدابیری برای ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌استمهال بدهی‌های آنها به بانک‌ها ضروری است.»

فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران هم معتقد است چاره‌ای جز اتخاذ سیاست‌های حمایتی از تولیدکنندگان وجود ندارد. وی به خبرنگار ما می‌گوید: «دولت باید با کاهش اخذ مالیات و یا اجرای سیاست‌هایی در این زمینه در حمایت از تولیدکنندگان و همین‌طور استمهال بدهی آنها از ایجاد مشکلات بیشتر برای این بخش و یا توقف آن جلوگیری کند. برای جلوگیری از بیکاری کارگران کارخانه‌ها باید با مساعدت‌های خود مانع از تعطیلی شود.»

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید در پایان گفت: «در مورد اخذ هزینه‌های آب، برق و گاز نیز لازم است مساعدت‌هایی با بخش‌های تولیدی و تجاری صورت گیرد و هزینه‌ها حتی‌الامکان از آنها کمتر اخذ شود.»

 

دولت البته کافی نیست؛ همه‌ی مردم همه‌ی بخش‌های مختلف باید هوای همدیگر را داشته باشند. چقدر اخبار خوبی که این روزها از فداکاری مالکان و صاحب‌کارها منتشر شد. مثلاً این پیرمرد همدانی که ۷ ماه اجاره‌ی مغازه‌هایش را بخشید. یا این عمده‌فروش قزوینی که به بدهکاران چند ماه فرصت داده است. بعلاوه نهادهای غیردولتی هم برای حمایت از کسب‌وکارهای آزاد به‌خط شدند. در این‌باره «سرخط» فارس را تماشا کنید:

 

 

ما هم‌چنان پیگیر مشکلات کسب‌وکارها در این کرونابازار زمستان است. قبلاً هم بودیم. برای اطلاعات بیشتر این گزارش را بخوانید: بازار زیر چکمه‌های کرونا؛ «فارس من» برای پیگیری مشکلات فعالان اقتصادی چه کرد؟

 

سوم| کمپین مردم شهرهای مختلف؛ لطفاً به‌جای مسافرت در خانه بمانید

ایرانی به مهمان‌نوازی معروف است. هر کجا که باشد؛ از سواحل دریاچه مازندران گرفته تا کوهپایه‌نشین‌های زاگرس. تعطیلات عید پیک مسافرت‌ها است. خانواده‌ها اغلب ترجیح می‌دهند بزنند به دل جاده؛ برای تماشای ایران زیبا. امسال اما این ویروس شوم همه‌ی پنبه‌ها را رشته کرد. حالا مسؤلین از مردم خواسته‌اند برای حفظ جان عزیزانشان هم که شده بی‌خیال ایران‌گردی شوند.

همین مطلب در «فارس من» هم نمود داشت. مردم شهرهای مختلف با تشکیل پویش‌های مختلفی تقاضا کردند مسافران نوروزی از سفر به آن مناطق چشم‌پوشی کنند. پویش‌های متعددی با همین حال‌وهوا ثبت شد. در جدول زیر ۱۰ نمونه از آن‌ها را ملاحظه می‌کنید:

ردیف عنوان و پیوند استان
۱ جلوی ورود مسافران نوروزی به استان لرستان را بگیرید لرستان
۲ برای جلوگیری از شیوع کرونا ورود افراد غیر بومی به خوزستان در ایام نوروز ممنوع شود خوزستان
۳ به داد شمالی‌ها برسید؛ اوضاع گیلان و مازندران بحرانی است گیلان 
۴ سفر به بوشهر لغو شود بوشهر
۵ درخواست جلوگیری جدی و قاطع از ورود مسافران به استان همدان همدان
۶ لزوم مدیریت در تعطیلی تمامی صحن‌ها و رواق‌های حرم رضوی خراسان
۷ اراک را به دلیل شیوع کرونا ضدعفونی کنید اراک
۸ اسکان فرهنگیان را به دلیل شیوع کرونا برای نوروز لغو کنید ملی
۹ با کمپین مسافرت نرویم، کرونا را شکست دهیم ملی

 

چهارم| موافقت رهبری با کمپین فارس من؛ مدافعان سلامت «شهید خدمت» هستند

این خواسته مردم هم بود؛ صدها نفر در «فارس من» آن را امضا کرده بودند. کمپینی برای «شهید» محسوب شدن کادر درمانی بیمارستان‌ها. کسانی که این روزها به «مدافعان سلامت» مشهور شدند. همان‌ها که جانشان را کف دست گرفته‌اند برای مبارزه با بیماری. آن هم در پرخطرترین مناطق شهر؛ در مواجهه مستقیم با مبتلایان به کرونا.

رهبر معظم انقلاب با این خواسته مردم موافقت کردند. به گزارش فارس معظم‌له با پیشنهاد وزیر بهداشت مبنی بر شهید خدمت محسوب شدن کادر پزشکی، پرستاری،‌ بهداشتی و خدماتی که در جبهه خدمت‌رسانی به بیماران مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند موافقت کردند. متن کامل این خبر و نامه تشکرآمیز وزیر بهداشت از این تصمیم به‌جا را اینجا ملاحظه فرمایید.

 

کرونا زودتر تمام خواهد شد اگر زنجیره‌های پخش و توزیع آن متوقف شوند. هر یک تردد بی‌جا هر مسافرت غیر ضرور، سرویس رایگان انتشار بیماری است. اگر علاقمند به پایان بحران هستید، اگر می‌خواهید هر چه سریع‌تر کار و کاسبی را رونق دهید، در خانه‌ها استراحت کنید. فعلاً معتبرترین راه‌کار علما برای مقابله با ویروس همین است. «فارس من» در روزهای بحران در کنار شما است. منتظر پیگیری‌های ما باشید.

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/ ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول