اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

قطع زنجیره انسانی مهمترین راهکار مقابله با ویروس کرونا است

توصیه اکید پزشکان متخصص و مسؤولان به مردم در شرایط طغیان شیوع کرونا، اقامت در منزل و عدم تردد در معابر سطح شهر است.

قطع زنجیره انسانی مهمترین راهکار مقابله با ویروس کرونا است

به گزارش خبرگزاری فارس از داراب، بیش از دو هفته هست که بخش اعظم اخباری که از سراسر استان فارس، منتشر می‌کنیم مربوط به کرونا است، گاهی روزانه پنج الی شش گزارش و خبر با موضوع تازه‌ترین مبتلایان به کرونا، ابتلای نوزاد دو ماهه، سرعت بالای شیوع ویروس در شهرستان...، راه‌های پیشگیری و موارد متعدد دیگر.

لحظاتی دلم می‌خواهد ذهنم اندکی آرام بگیرد و ساعتی از این اخبار رها شوم . حتی لحظه ای به این فکر فرو می‌روم که کسالتی که چند روزی عارضم شده تا از این اخبار رهایی نیابم همچنان همراه من است و تاثیر حجم زیاد اخبار بعضا ناگوار است!

 اما چیزی درونم چنگ می‌زند. با خود می‌گویم تو با تولید یا انتشار اخبار لحظاتی احساس گرفتگی داری اگر جای پزشک، پرستار، بهیار و کادر درمان بیماران مبتلا به کرونا بودی، چه می کردی؟

اهالی رسانه این روزها از دور، دستی بر آتش دارند اما ایثارگران عرصه سلامت بر دامنه آتشفشان منزل گرفته‌اند و فقط خدا می‌داند چگونه با فوران آتش مبارزه می‌کنند. اینجاست که مفهوم جهاد گسترده‌تر، عینی‌تر و ملموس‌تر می‌شود.

هیچ چیز از جان عزیزتر نیست و سلامتی مهم‌ترین نعمت الهی است. همان طور که مولای متقیان که به تازگی میلاد فخیم ایشان را پشت سر گذاشتیم، می فرماید: "النعمتان مجهولتان، الصحة و الامان"

حال که ویروسی اپیدمی شده قدر و قیمت سلامتی مشخص می شود. حال که از خرید، نشاط بازار شب عید، مسافرت، دید و بازدید خبری نیست یا باید به حداقل برسد، تازه به درک دیگری از سلامتی می‌رسیم.

 در گروه‌های مجازی با کسانی برخورد می کنم که می گویند برای دوری از تنش و استرس اصلا اخبار را دنبال نمی کنیم نه صداوسیما نه فضای مجازی!

عده‌ای دیگر که از آن سوی بام افتاده‌اند علاوه بر اینکه به اخبار موثق توجه نمی‌کنند، رفتار ناشایست‌تری نیز در پیش می گیرند و شایعه‌سازی می کنند. با ایجاد هجمه، سلامت روان افراد را به خطر می‌اندازند.

در چنین موقعیتی ضرورت دانش و سواد رسانه‌ای بیش از پیش رخ نمایان می‌کند و قدرت تشخیص خبر از شایعه، شناخت منابع معتبربه نیازی عمومی تبدیل می‌شود.

همچنین مدیریت بحران در رسانه نیز مقوله‌ای است که مانند سواد رسانه‌ای نیازمند توجه و همت اهالی رسانه است و در این موقعیت خطیر، نباید مغفول بماند.

معضل دیگر این روزها، احتکار کالاها و اجناس از خوراکی گرفته تا اقلام بهداشتی و در کل هر چه که به پیشگیری از ابتلا به ویروس کمک کند، قیمت این کالاها را چندین برابر کرده است.

عده ای سودجو و منتظر فرصت که "ویلٌ للمطففین" به گوششان ناآشناست یا اگر آشناست، بی تفاوت از کنار می گذرند و منافعشان ایجاب می کند، فراموش کنند در قرآن کریم تنها دو گروه با این هشدار جدی و قاطع خطاب می‌شوند. این افراد به گاه سختی و بحران از راه‌های غیرقانونی سودآوری کرده و به تبعات عمل خود هیچ گونه توجهی ندارند.

  اگر می‌خواهیم به شرایط طبیعی برگردیم و محدودیتهای تردد از بین برود و مهم‌تر از آن تهدیدی برای سلامتی وجود نداشته باشد، باید به مدیریت زمان توجه ویژه داشته باشیم. هر قدم بی‌هدفی که در معابر عمومی و خیابانها برمی‌داریم یک روز به دوران طغیانی کرونا اضافه می‌کند و تلخی‌هایی را به دنبال دارد که شاید قابل جبران نباشد.

 

مردم با توجه به هشدارها شیوع کرونا را مهار کنند

مجموعه بهداشت و درمان شهرستان داراب از ابتدای طغیان کرونا ویروس در آماده‌باش و ارائه خدمات به سر می‌برند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان داراب به خبرنگار فارس می‌گوید: آنچه اکنون در رابطه با بیماری کرونا حائز اهمیت هست، مثبت یا منفی بودن پاسخ تست نیست بلکه احتمال بالقوه برای ابتلای تمام افرادی است که نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و بدون توجه به هشدارهای متعدد در اماکن عمومی و خیابانها تردد می‌کنند. 

قاسم زاهدانی وضعیت شیوع کرونا را در شهرهای مختلف بحرانی اعلام کرده و ادامه می‌دهد: پس از مشاهده یک فرد مبتلا که مبتلا کرونا در داراب برای عده‌ای از مردم این ذهنیت ایجاد شده که وضعیت حاد یعنی مثبت بودن تست کرونا ویروس در حالی که در شرایط فعلی فقط پاسخ تست مهم نیست و آنچه اولویت دارد توجه همگانی به عدم تردد و کاهش رفت و آمدهای ضروری به بیرون از منزل همچنین رعایت اصولی نکات بهداشتی است.

وی ضمن تاکید موکد بر عدم خروج از منزل و حفظ قرنطینه خانگی در جهت سلامت خانواده و جامعه تصریح می‌کند: در مرحله طغیانی کرونا، قطع زنجیره انسانی به عنوان مهمترین راهکار مقابله‌ای توصیه می‌شود چرا که در اطراف ما به ممکن است افرادی مبتلا باشند اما این موضوع ناشناخته بماند.

 رئیس شبکه بهداشت و درمان داراب خاطرنشان می‌کند: از آنجا که ورودی‌های داراب به روی شهرهای دیگر باز است خواه ناخواه احتمال مثبت شدن افراد دیگر نیز وجود دارد بنابراین به جای تجسس در مورد اینکه آیا کسی در داراب مبتلا به این بیماری شده یا نه، ترددهای سطح شهر و سفرهای خارج از شهرستان فقط در حد ضرورت باشد.

زاهدانی بیان می‌کند: بازدیدها، تجمعات، مراسم‌عروسی، بازار، اصناف، نماز جمعه و مدارس تعطیل شده است اما با وجود اینکه تالارها تعطیل شده عده‌ای مراسم عروسی را در منازل برگزار می‌کنند و به عواقب شیوع گسترده ویروس اعتنایی ندارند.

وی با بیان اینکه تعطیلی و اصناف به منظور مسافرت رفتن و گردش نیست، ادامه می‌دهد: از برخی از فرهنگیان انتظار داشتیم بعد از تعطیلی مدارس، شرایط را درک کرده و بیشتر اوقات خود را با فرزندان در منزل سپری کنند اما برخی از آنها به مسافرت رفته‌اند که این امر خطر شیوع کرونا را افزایش می‌دهد.

 زاهدانی تاکید می‌کند: کرونا بیماری سهل و ممتنعی است بنابراین با کسی شوخی ندارد و به همان اندازه که با رعایت بهداشت و عدم تردد می‌توان از آن پیشگیری کرد ابتلا به آن نیز دردساز و دامنه آن از یک سرماخوردگی ساده تا خطر مرگ است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان داراب اظهار می‌کند: در حال حاضر حوزه سلامت و مدیریت شهرستان داراب تمام قوای خود را در مقابله با این بیماری به کار گرفتند و در جهت مقابله با آن نقش مردم پررنگ‌تر است.

وی با اشاره به اینکه تا یک ماه دیگر با شیوع کرونا درگیر هستیم و در این دوره هر روز ممکن است پیک شیوع ویروس باشد، اضافه می‌کند: در حال حاضر ۴ نفر مشکوک به کرونا در بیمارستان داراب تحت مراقبت هستند که بخش ریوی به این بیماران اختصاص یافته است همچنین یک بیمار مبتلا نیز به شیراز اعزام  شده است.

 زاهدانی اذعان می‌کند: بدون تعارف منابع و امکانات موجود در بیمارستان داراب پاسخگوی تعداد زیاد مبتلایان به این بیماری نیست بنابراین مردم با توجه به هشدارها از شیوع ویروس در شهرستان جلوگیری کرده و به سلامت خود بیش از گذشته اهمیت دهند.

 

اجرای طرح پایش و غربالگری در داراب

 به گزارش فارس، از روزهای نخست شیوع کرونا ویروس در کشور، شورای تامین، کمیته بحران و کارگروه سلامت شهرستان داراب با برپایی جلساتی به بررسی راهکارهای پیشگیری از شیوع کرونا ویروس پرداختند.

  تعطیلی اصناف، ضدعفونی کردن سطح شهر و 10 روستا از بخش جنت‌شهر، 10 روستا از بخش فسارود، تعدادی از روستاهای بخش مرکزی، دوبرجی(فورگ) و اقدام تعداد دیگری از دهیاری‌ها جهت ضدعفونی کردن معابر روستاها، ضدعفونی کردن بسته‌های پستی مرسوله به شهرستان داراب، مسدود کردن مسیر تفرجگاه‌ها، تعطیلی تالارها، باشگاه‌ها و تاکید بر عدم تشکیل هر گونه تجمع، تعطیلی نماز جمعه و...

همچنین اجرای طرح پایش و تست غربالگری مبادی ورودی شهرستان داراب توسط جمعیت هلال احمر به منظور پیشگیری از کرونا ویروس، تولید ماسک در موسسه خیریه دستهای مهربان با کمک خیرین و اعضای جمعیت هلال احمر از دیگر اقداماتی است که به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در داراب انجام شده است.

 رئیس جمعیت هلال احمر داراب می‌گوید: از جمعه ۱۶ اسفند، چند تیم از اعضای نجاتگر جمعیت هلال احمر شهرستان داراب اقدام به تب سنجی، هشدار و اطلاع‌رسانی در مورد بیماری کرونا ویروس به مردم نموده‌اند.

محمود حیدری اضافه می‌کند: این هشدارها و اطلاع‌رسانی در راستای وظیفه آموزش همگانی جمعیت هلال احمر طبق قانون مدیریت بحران برای مقابله با ویروس کرونا صورت گرفته است.

وی می‌گوید: شهروندان می‌توانند جهت دریافت برنامه‌های آموزشی و پیشگیری از ویروس کرونا از طریق تماس با سامانه ۱۱۲ جمعیت هلال احمر اقدام کنند.

حیدری با اشاره به انتشار نسخه آنلاین تست کرونا بر اساس به روزترین الگوریتم تشخیصی، خاطرنشان می‌کند: براساس فلوچارت تشخیص و درمان بیماری COVID 19 در سطوح ارائه خدمات سرپایی و بستری، تست کرونا به‌صورت آنلاین و بر اساس به روزترین الگوریتم تشخیصی از روزهای گذشته بر روی لینک https://test.corona.ir آغازشده است.

گزارش: سمیه انصاری‌فرد

انتهای پیام/983110

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول