اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

«کرونا»، مغلوب مهر نیک‌اندیشان لرستانی/ مهر خیّران، مرهمی بر کسادی بازار کاسبان

این روزها جمع کثیری از مردم دلفان استان لرستان، در پی شیوع کرونا و به خاطر رکود کسب و کار،‌ هزینه اجاره خود را بخشیده‌اند تا نشان دهند، مردم این دیار همواره در شرایط سخت در کنار یکدیگر هستند.

«کرونا»، مغلوب مهر نیک‌اندیشان لرستانی/ مهر خیّران، مرهمی بر کسادی بازار کاسبان

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، هر ساله ماه‌های پایانی سال مصادف می‌شد با شوق و شور ایرانی‌ها برای آغاز سالی نو، بازارها از خرید مردم غلغله بود و خانه‌ها مهیای آمدن روزهای بهاری می‌شدند.

جنب‌وجوش‌ کاسب‌ها در اسفند بیش از ماه‌های دیگر می‌شد، از هر چه فکرش را کنی، مردم خرید می‌کردند، از خرید طلا و تعویض لوازم دکوراسیون گرفته تا نو نوار کردن رخت و لباس کوچیک و بزرگ‌ها و فروش ماهی قرمز و سمنوی تازه‌پز.

خانواده‌هایی که قصد ماندن در خانه را نداشتند، برای عیدها برنامه‌ریزی می‌کردند و بار و بندیل سفر را بسته و به سمت مقصد از پیش تعیین شده حرکت می‌کردند،‌ در راه هر جایی که دلشان می‌خواست اتراق کرده و از هر رستورانی غذا میل می‌کردند.

 

روزهای پایانی امسال اما همه چیز تحت تاثیر ویروسی قرار گرفت که علی‌رغم کوچک بودن، اما کسب‌وکارهای بزرگی را به تعطیلی کشاند و روند عادی زندگی انسان‌ها را دستخوش تغییر کرد.

با شیوع کرونا در کشور و به تبع لرستان، وضعیت مالی بسیاری از واحدهای تجاری رو به رکود رفت، به‌گونه‌ای که این روزها شاهد کمترین خرید و فروش در سطح بازار و مراکز فعال اقتصادی هستیم.

اغلب استان‌ها به ویژه مراکز دارای جاذبه‌های گردشگری و تاریخی، ورودی و خروجی شهرهای خود را بسته و عدم پذیرش خود را از مهمانان نوروزی به جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا را اعلام کردند.

 

اگرچه این ویروس با خود ناامیدی و رکود را به همراه آورد، اما انسان‌ها همواره ثابت کرده‌اند که در روزهای سخت، مهرشان به یکدیگر چندین برابر شده و مصداق بارز «بنی آدم اعضای یکدیگرند» شده‌اند.

طی روزهای اخیر از سراسر شهرهای لرستان خبرهای نویدبخشی به گوش می‌رسد، از اینکه خیر اندیشانی با گذشت از مال خود اقدام به بخشش اجاره‌بهای واحدهای مسکونی و تجاری کرده‌اند.

در برخی مناطق نیز برای کنترل ویروس کرونا، کاسبان بسیاری با تعطیلی مغازه‌های خود کمپین همه علیه کرونا در خانه می‌مانیم راه‌اندازی کرده‌اند تا گامی مثبت در جهت افزایش سلامتی شهروندان و کاهش بروز خطر بیماری بردارند.

در روزهای گذشته خیرانی همانند محمد جهانگیری و اسد علی محمدی از دلفان، به ترتیب اجاره بهای 52 و 72 واحد تجاری و مسکونی خود را بخشیدند تا آرامشی را به خانواده‌های مضطرب کسبه تزریق کنند.

حاج کاظم مرادی‌فر دیگر خیر خرم‌آبادی بود که امروز با اعلام بخشش اجاره بهای 36 واحد تجاری خود، امید را به قلب کاسبان بخشید تا غمی نداشتن پول برچهره شهروندانش ننشیند.

این خیر لرستانی این اقدام خود را انجام وظیفه دانست و از دیگر صاحبان واحدهای تجاری و مسکونی درخواست کرد تا در این وضعیت بد اقتصادی، شرایط را درک کرده و بیش از پیش با مستاجران خود همکاری کنند.

حاج علی خزایی نیز با بخشش شهریه یک ماه دانش آموزان دبیرستان غیرانتفاعی خود، توشه نیکی را برای خود در این شرایط سخت اقتصادی به یادگار گذاشت.

پویش تعطیلی بازار شهرستان دلفان با همکاری کسبه محترم شهر نورآباد نتیجه داد و بازار شهر نورآباد دلفان تعطیل شد.

اکنون نوبت صاحبان مغازه ها وپاساژها و...است که با لطف و عنایت خود اجاره بهای اسفندو فروردین ماه را به این کسبه ببخشند.

اسامی خیرینی که تاکنون به پویش نگرفتن اجاره مغازه‌ها و مساعدت به مستاجران خود پیوسته‌اند، نزد خبرگزاری فارس محفوظ است.

در وضعیتی که مشخص نیست ویروس کرونا تا چه زمانی مهمان مردم باشد، امید می‌رود هر لحظه شاهد جوانه زدن امید بر شاخه‌های درخت نیکوکاری توسط خیراندیشان شویم.

انتهای پیام/85018/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول