اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

ثبت منبر چوبی دوره ایلخانی در فهرست آثار ملی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: منبر چوبی دوره ایلخانی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

ثبت منبر چوبی دوره ایلخانی در فهرست آثار ملی

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، مهدی جمال اظهار کرد: منبر چوبی دوره ایلخانی در روستای جوین واقع در شهرستان سرخه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی افزود: پس از بررسی اسناد و مدارک، پرونده این اثر که در دفتر ثبت و حریم اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان تهیه و تدوین شده بود، واجد ارزش تاریخی شناخته شد و در جلسه کمیته ثبت ملی آثار منقول کشور با تأیید و تصویب اعضای شورای عالی ثبت در فهرست میراث ملی به ثبت رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: این منبر در مسجد امام حسین (ع) روستای جوین قرار دارد که در این مسجد محرابی زیبا و مربوط به دوران سلجوقیان خودنمایی می‌کند که به شماره ۱۹۹۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

جمال افزود: این منبر به علت سایز کوچک آن فاقد پله و نوع اتصالات در این منبر از نوع کوم و زبانه است و ضمن رعایت سادگی در ساخت، تقارن، نظم، زیبایی و تعادل بصری قابل‌توجهی دارد.

وی بیان کرد: در قسمت میانی منبر تاریخ ساخت بدین گونه ذکر شده است؛ «ربیع‌ الاخر سنه سبعه و عشرین و سبعمایه» که ترجمه آن سال ۷۲۷ هجری قمری را نشان می‌دهد که همان دوره ایلخانیان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان ادامه داد: در قسمت پایینی منبر نام سازنده منبر که «کتبه العبد محمدبن ابوبکر خلیل بیابانکی و ابنه فخرالدین» است، به چشم می‌خورد.

جمال خاطرنشان کرد: در دو طرف ستون‌های چوبی منبر که محل نشستن واعظ نیز است، عبارت لا اله‌ الا الله و محمد رسول‌الله (ص) ذکر شده است. 

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول