اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

پویش حمایت از مستأجران/ از هر دست بدهی از همان دست هم می‌گیری

در شرایط خاص شیوع ویروس کرونا، همه مردم دست به دست هم داده‌اند تا در کنار هم، با جسمی سلامت و خیالی آسوده از بحران عبور کنند و تا حل مشکلات از پا ننشینند، پویش حمایت از مستأجران و حمایت از صاحبان چک‌ها و مشاغل از جمله پویش‌هایی بوده که در شرایط فعلی در استان قزوین به‌راه افتاده است.

پویش حمایت از مستأجران/ از هر دست بدهی از همان دست هم می‌گیری

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، در روزهای اخیر با توجه به کساد بودن کسب و کارهای آزاد و عدم رونق بازار استان قزوین به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، اغلب کسبهٔ استان به مشکل مالی خورده‌اند. در چنین شرایطی در کنار کمک‌های دولت به برخی کسب و کارها، مردم نیز می‌توانند دست به دست هم دهند تا بر مشکلات فائق آیند و قدری بر زخم یکدیگر التیام بخشند. در این زمینه، یکی از پویش‌هایی که در استان قزوین به‌راه افتاده، پویش اجتماعی حمایت مالکان از مستأجران است. این قبیل مهربانی‌ها در شرایط فعلی جامعه، در قزوین بسیار جریان دارد. خبرگزاری فارس با برخی از این هم‌وطنان نوع‌دوست به گفت‌وگو نشسته است.

صاحب‌خانه‌ای که اجارهٔ ۲ ماهش را بخشید

خانم اسماعیلی یکی از صاحب‌خانه‌هایی است که به پویش حمایت از مستأجران پیوسته است. این بانوی جوان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس می‌گوید: بنده صاحب یک منزل مسکونی نقلی در محدودهٔ شریفیهٔ قزوین هستم. با توجه به شرایط به‌وجود آمده در کشور و کسادی کسب و کارها، به مستأجرم گفته‌ام که نگران اجارهٔ اسفند و فروردین نباشد و اجارهٔ این ۲ ماه را به او می‌بخشم. البته اجارهٔ ماهیانهٔ این واحد مسکونی بالا نیست، اما در شرایط فعلی که بازار رونقی ندارد، ممکن است پرداخت همین اجارهٔ اندک نیز برای مستأجران سخت باشد و باعث بروز فکر و خیال برای آنان شود. من ترجیح دادم از حق خودم بگذرم تا مستأجرم قدری آسوده باشد.

از این مالک می‌پرسم آیا با توجه به این‌که نزدیک به ایام نوروز هستیم، خودتان به مبلغ این اجاره نیاز نداشتید؟ پاسخ می‌شنوم: اتفاقاً در شرایطی قرار دارم که خودم اوضاع مالی مناسبی ندارم، اما تصمیم گرفتم به نیت پدر مرحومم این نیکی را به مستأجرم بکنم، زیرا معتقدم اکنون زمانی است که همه باید به هم رحم کنیم تا خدا نیز به ما رحم کند.

به خانم اسماعیلی می‌گویم توصیه‌ای برای مالکان ندارید که به این پویش بپیوندند؟ می‌گوید: تنها توصیه‌ام این است که هر کدام از ما خودمان را جای طرف مقابل قرار دهیم و به‌قول معروف وجدانمان را قاضی کنیم. ما نباید خودخواه باشیم و در شرایطی که برای کشور پیش آمده، سعی در زورگویی به زیردستان خود داشته باشیم، بلکه باید یک‌دیگر را ببخشیم تا از این بحران رها شویم و هر کس در هر زمینه‌ای که توانایی کمک دارد، قدمی بردارد تا بتوانیم سربلند و پیروز این برههٔ بحرانی را پشت‌سر بگذاریم.

 

مالکی که به مستأجران خود مهلت داد و با شرایط آن‌ها کنار آمد

آقای امیریان یکی دیگر از مالکانی است که صاحب چندین ملک تجاری و مسکونی در استان قزوین است. او نیز به پویش حمایت از مستأجران پیوسته است و با توجه به این‌که ملک تجاری خود را به یک مهدکودک اجاره داده است و در این ایام مهدهای کودک تعطیل هستند و درآمد خاصی ندارند، جهت پرداخت اجاره به مستأجر خود مهلت داده است. هم‌چنین این مالک محترم، به ۲ مستأجر املاک مسکونی خود نیز مهلت داده است که هر زمان توانایی پرداخت اجاره را داشتند پرداخت کنند و نگران این موضوع نباشند، حتی به آن‌ها گفته می‌توانند اجاره را به‌صورت اقساطی و یا هر شرایطی که می‌توانند، پرداخت کنند.

این مالک در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس عنوان می‌کند: یکی از کارهایی که در شرایط فعلی می‌توانیم انجام دهیم، کمک به هم‌نوع است؛ هر کس در هر مقام و منصبی که قرار دارد اگر بتواند از دیگران دستگیری کند یقین کند که خداوند در جای دیگری برای او به بهترین نحو جبران خواهد کرد. وی ادامه می‌دهد: در شرایط فعلی لازم است همهٔ هم‌وطنان مانند اعضای یک خانواده در کنار هم قرار گیرند تا هیچ‌کس تحت‌فشار نباشد. حدیثی از حضرت امیرالمؤمنین(ع) وجود دارد که می‌فرمایند هر چه برای خود می‌پسندی برای دیگران نیز بپسند و هر چه برای خود نمی‌پسندی، برای دیگران نیز نخواه. بنابراین اکنون ما باید به این فکر کنیم که اگر ما جای آن مستأجر بودیم چه استرس و اضطرابی بابت پرداخت اجاره‌بها داشتیم و تلاش کنیم این نگرانی را از او دور کنیم.

زمانی‌که از آقای امیریان می‌خواهم توصیه‌ای به مالکان داشته باشد، اظهار می‌کند: نمی‌خواهم نسخه‌ای برای کسی بپیچم، زیرا ممکن است صاحب ملکی در شرایط بحرانی قرار داشته باشد و تنها راه درآمدش از همین اجارهٔ ملک باشد، اما در حالت کلی به مالکان عرض می‌کنم که تلاش کنند در شرایط فعلی با مستأجران کنار بیایند، چون واضح است شرایط کنونی به‌نحوی است که همه به مشکل مالی برخورده‌اند. مصداق ضرب‌المثل معروفی که می‌گویند از هر دست بدهی از همان دست هم می‌گیری. وظیفهٔ انسانی ماست از افرادی که اکنون زیردست ما هستند، دستگیری کنیم. به‌عبارت بهتر، در مشکلات هوای هم‌نوع را داشتن هنر است، الحمدلله ایرانی‌ها در این زمینه هنرمند هستند و در گذشته نیز هنر خود را در حوادث گوناگون به رخ جهانیان کشیده‌اند.

 


وی تأکید می‌کند: اکنون زمانی است که باید خودمان را نشان دهیم، اکنون زمان عادی نیست، زمان رونق بازار نیست، همه می‌دانند که کسبه و مستأجران بیش از سایر افراد به مشکل خورده‌اند و درگیر مسائل اقتصادی هستند، بنابراین سعی کنیم انسانیت به خرج دهیم تا لطف خدا در مواقع بحرانی شامل حال ما شود. وی ادامه می‌دهد: به عقیدهٔ بنده اکنون زمان امتحان الهی فرا رسیده است، خداوند هر یک از ما را با اموالی که در اختیارمان قرار داده است آزمایش می‌کند تا ببیند چقدر توان و روح بخشش داریم. وی در پایان سخنانش عنوان می‌کند: هر چیزی که در این شرایط برای خودمان دوست داریم، برای دیگران هم همان را بخواهیم، اگر چنین باشد بی‌شک همهٔ مشکلات جامعه در ذیل توکل به خدا حل خواهد شد و از این بحران عبور خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، در شرایط بحرانی اقتصادی که به‌دلیل شیوع کرونا برای برخی از هم‌وطنان ما پیش آمده است، پویشی در سراسر استان قزوین تحت‌عنوان پویش حمایت از مستأجران راه افتاده است. چقدر خوب است اگر در این شرایط افرادی که توانایی مالی دارند، از افراد ضعیف‌تر حمایت کنند تا آن‌ها علاوه بر استرس و نگرانی این ویروس و بیماری، نگران مسائل مالی به‌وجود آمده نیز نباشند و بتوانند این روزهای بحرانی را با خیالی آسوده‌تر سپری کنند. بی‌شک خداوند همهٔ کارهای ما را می‌بیند و نتیجهٔ آن‌ها را در زمان و مکانی مناسب به ما نشان می‌دهد. از درماندگان دستگیری کنیم تا خداوند نیز از ما دستگیری کند.

گزارش از معصومه امینی

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول