اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

لرستان

سازنده لرستانی کیت تشخیص «کرونا»؛ سنجش کیت‌های تولیدی بر اساس حساسیت آنها است

علی غلامی، سازنده لرستانی کیت تشخیص کرونا معتقد است ساخت کیت تشخیص کرونا به افراد مشکوک به این بیماری کمک خواهد کرد و سبب جلوگیری از شیوع آن در سطح جامعه می‌شود.

سازنده لرستانی کیت تشخیص «کرونا»؛ سنجش کیت‌های تولیدی بر اساس حساسیت آنها است

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، علی غلامی کارشناس ارشد رشته میکرب‌شناسی پزشکی و مدیرعامل شرکت میکرب آزما پارس جوانی ۲۹ ساله است که با تیمی ۵ نفره در این شرکت مهم‌ترین دغدغه خود را در این روزها کرونا می‌داند.

این شرکت مستقر در پارک علم و فناوری خرم‌آباد در راستای انجام تست‌های مولکولی استان با تعرفه دولتی فعالیت دارد و در این راستا به انجام تست های HIV, HPV, و HCV مایکوباکتریوم و ... می‌پردازند.

وی با بیان اینکه در این شرکت دو ابتکار یا اختراع داریم، عنوان کرد: در زمینه تولید کیت‌های مولکولی فعالیت داریم و تست‌های بالینی بیماران علوم‌پزشکی موارد عفونی در زمینه ویروسی و باکتریایی را شناسایی می‌کنیم.

وی تصریح کرد: سه سال است که فعالیت‌های ما بر پایه پژوهش است و حدود یک سال است که وارد مرحله بالینی شده ایم.

غلامی با اشاره به اینکه امیدواریم ساخت کیت تشخیص کرونا کمکی به افراد مشکوک به این بیماری و سبب جلوگیری از شیوع آن در سطح جامعه شود، بیان کرد: هدف ما تولید کیت مولکولی تشخیص COVID-19 است.

 

قبل از ورود کرونا ویروس به کشور کار ساخت کیت را آغاز کردیم 

وی بیان کرد: قبل از اینکه ویروس کرونا وارد کشور شود دو روز بعد از اینکه سکانس ژنوم این ویروس انجام و در پایگاه اطلاعاتی آمریکا قرار گرفت، و بر اساس آن الگو بیوانفورماتیکی کیت طراحی و سنتز شد. چون در آن زمان نمونه مثبت در کشور نداشتیم و هنوز وارد کشورمان نشده بود مجبور شدیم ژنوم ویروس را شبیه‌سازی کردیم و سنتز را انجام دادیم و معادل خود نمونه ویروس را آنالیز کردیم و کیت را ساختیم و در تست‌های اولیه جواب مثبت گرفت.

این پژوهشگر لرستانی بیان کرد: مکاتبات در این‌باره با دکتر ملک زاده و دکتر نیکبخت انجام شد و بعد از ورود کرونا به کشور با دریافت یک نمونه بالینی از استان مرکزی و نظارت معاونت تحقیقات دانشگاه علوم‌پزشکی دوباره جواب مثبت با نمودار شارپ گرفتیم و تاییدیه آن صادر شد.

وی گفت: برای اخذ مجوز های لازم و تایید نهایی کیت آن را به انستیتو پاستور ارسال کردیم اما متاسفانه چون تست‌های بالینی زیادی در این مرکز وجود دارد این کار با تاخیر انجام می‌شود.

غلامی افزود: این کیت برای آزمایشگاه مرجع سلامت نیز ارسال شد تا اخذ مجوز صورت گیرد.

وی تصریح کرد: معاونت ستاد زیست فناوری نیز یک فراخوان داد و در این فراخوان که در سطح کشوری بود شرکت کردیم؛ با توجه به اینکه از قبل آمادگی داشتیم سازمان CDC تایید کردند کیتی که هم اکنون استفاده می‌شود از حساسیت پایینی برخوردار است و به همین دلیل در سازمان غذا دارو (FDA) کشور آمریکا این کیت را قبول نکرده و خود کشورشان کیت را ساختند اما کیت آمریکایی نیز با مشکل کنترل مثبت روبرو شده است.

 

سنجش کیت‌های تولید شده بر اساس حساسیت آنها است

وی در رابطه با وجه تمایز کیت ساخته شده با دیگر کیت‌های موجود افزود: حساسیت کیت مورد استفاده و مورد تایید سازمانCDC یا مرکز کنترل و پیشگیری بیماری طبق مقالاتی که منتشر شده، ۷۱ درصد است و ضریب خطای بالایی دارد و با توجه به اهمیت حساسیت کیت‌ها و تاثیرگذاری در شناسایی دقیق‌تر بیماران باید به دنبال کیتی با ضریب حساسیت بالاتری باشیم و اگر قرار است در کشور یک کیت تشخیصی جایگزین کیت‌های وارداتی شود، می‌بایست حساسیت آنها ارزیابی شود و در صورت تشابه حساسیت و یا بالاتر بودن حساسیت آنها، جایگزین می‌شود.

کیت‌های تشخیص HIV شرکت آزما پارس حساسیت ۹۷ درصد به بالا دارد

وی افزود: در ‌کیت‌های تشخیص HIV که در این شرکت ساختیم حساسیتی در حد ۹۷ تا ۹۹ درصد وجود داشته است از این رو انتظار داریم با توجه به دقتی که طراحی و ساخت پرایمر و پرروب‌های ملزوم برای این کیت به کار رفته است، عملکرد این کیت تشخیصی کرونا ویروس شرکت ما بالاتر باشد.

غلامی عنوان کرد: سنجش ‌کیت تولید شده برای کروناویروس در مرحله مقایسه با کیت های موجود است تا حساسیت آن سنجیده شود و امیدواریم که حساسیتی بیشتر داشته باشد.

وی افزود: هم اکنون راه‌اندازی بخش مولکولی تشخیص بیماران در مرکز هپاتیت و بیمارستان شهدای عشایر انجام گرفته و از شنبه با کیت تایید شده به صورت رایگان برای بیماران و موارد مشکوک انجام آزمایش صورت می‌گیرد.

 

باید سطح سنجی شود و در صورت اخذ مجوز از وزارت بهداشت، استفاده از کیت تولیدی این شرکت استارت می‌خورد .

وی گفت: از مسئولین استان انتظار دارم که برای انجام آزمایش‌های رایگان بیماران، تامین اعتبار شود تا به یاری خداوند با تشخیص زود هنگام از شیوع این بیماری در جامعه جلوگیری کنیم و به مردم توصیه می‌کنم از حضور در مجالس شلوغ خودداری کرده و بیشتر از توجه به عدم تماس با سطوح، بیشتر به هوای استنشاق شده اهمیت دهند، چرا که را اصلی ورود این ویروس و ایجاد بیماری مجاری تنفسی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول