اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

صاحب‌خانه‌ای مثل پدر/ مهر دل می‌خواهد نه ماه

در روزهایی که برخی از افراد از سلامت مردم کاسبی می‌کنند، صاحبخانه‌ای پیدا می‌شود که به مستأجر و بدهکارش رخصت زمان می‌دهد.

صاحب‌خانه‌ای مثل پدر/ مهر دل می‌خواهد نه ماه

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، «امام صادق(ع) فرموده‌اند هر که خانه‌اى داشته باشد و مؤمنى به سکونت در آن نیازمند باشد و او آن را از وى دریغ دارد، خداوند عزّوجلّ فرماید، فرشتگان من! بنده‌ام از سکونت دادن بنده‌ام در دنیا بخل ورزید. به عزّتم سوگند که هرگز در بهشت من سکونت نکند». این حدیث را صاحبخانه مهربان تبریزی نقل می‌کند.
 

خوبی به وقت تلخ کامی

نامش حاج رضاست، علاقه‌ای ندارد که مهربانی‌اش رسانه‌ای شود، حتی دوست ندارد عکس و اسمی از او منتشر شود، ولی با اصرار اینکه در این وانفسای احتکار‌ها و اخبار تلخ کرونایی باید خبرهای خوبی از زیرپوست شهر به مردم داد، او را راضی به گفت‌وگوی کوتاهی می‌کنیم.

بازنشسته  و صاحب دو پسر و یک دختر است. پسرها هر کدام سر کار و زندگی خود هستند. او نیز با حقوق بازنشستگی و اجاره‌بهای یک خانه و مغازه، در حال گذران زندگی است.

صاحبخانه‌ای که با تورم کشور کاری ندارد

او می‌گوید: یک خانه برای من و خانواده‌ام کافیست، مابقی را اجاره داده‌ام و در اجاره‌بها نیز کاری با تورم و گرانی ندارم، زیرا شاید ارزش خانه من سه برابر شود ولی به خوبی می‌دانم که حقوق مستاجر من سه برابر نشده است.

حاج رضا ادامه می‌دهد: اکثر مستاجرهای من چندین سال است که در املاک من ساکن هستند و دلشان نمی‌آید که آنجا را ترک کنند زیرا نه من آنها را و نه آنها من را اذیت می‌کنند، هر سال روی کرایه نمی‌کشم و اگر هم بکشم بیشتر از ۵۰ هزار تومان نمی‌‌شود.

او توضیح می‌دهد: با همه مستاجرهایم که همگی در یک ساختمان و دو مغازه زیرین است، رفت‌ و‌ آمد خانوادگی دارم و از نزدیک با مشکلات زندگی آنها آشنا هستم و می‌دانم در چه شرایطی زندگی می‌کنند؛ برای مثال من یک مستاجر دارم که مغازه مرغ‌فروشی دارد ولی هر درآمدی که دارد برای درمان چشم‌های دخترش هزینه می‌کند، از این‌رو مگر می‌شود این‌ها را دید و باز از آنها پول زیادی خواست؟

مستاجرهای ۲۰ ساله حاج رضا

حاج رضا ادامه می‌دهد: همین مرغ‌فروش الان بیش از ۲۰ سالی هست که مستاجر من است و اگر اجاره‌بهایش را بگویم خنده‌تان می‌گیرد.

او می‌افزاید: یک خانم دکتر هم مستاجر من است که وقتی فارغ‌التحصیل شد، یکی از اتاق‌های ساختمان را به اجاره گرفت و الان ۱۵ سالی هست که پدر و دختر شده‌ایم و به ندرت روی کرایه‌اش می‌کشم.

حاج رضا که برای مستاجرهای خود چندین خطوط قرمز هم تعیین کرده، می‌گوید: اولین شرط من این است که اگر قصد ترک املاک من را دارید حتما باید خود مالک یا صاحبخانه شوید وگرنه اجازه تخلیه نمی‌دهم.

مستاجرهایم بچه‌دار بشوند اجاره آن ماه را نمی‌گیرم

او اضافه می‌کند: اگر بچه‌دار هم شدند به خاطر نوزادشان، اجاره بهای آن ماه را نمی‌گیرم.

حاج رضا البته به رعایت شئونات اسلامی هم ارزش زیادی قائل است. آن‌طور که خودش می‌گوید، یک بار مغازه‌اش را به فردی اجاره داده بود که  دوستانش را جمع کرده و کرکره مغازه را پایین کشیده و موادمخدر مصرف می‌کردند و این باعث شده بود تا او بلافاصله آنها را بیرون بیاندازد.

صاحبخانه‌ای که به مستأجر و بدهکارش رخصت زمان می‌دهد!

اکنون که با ناملایماتی‌هایی از جنس کرونایی در کشور دست و پنجه نرم می‌کنیم، صاحبخانه قصه ما مهربانی ویژه‌ای در حق مستاجرهای خود کرده است.

طبق گفته یکی از مستاجرهایش، حاج آقا پیامکی به او ارسال کرده و گفته است که نگران اجاره‌بهای اسفند و فروردین نباشد و هر چه تا الان کار کرده را روی هم گذاشته و کرکره مغازه‌اش را پایین بکشد و برای سلامتی خود و خانواده و جامعه از خانه بیرون نیایند.

مهر دل می‌خواهد نه ماه

موضوع را از حاج رضا می‌پرسم که می‌گوید: الحمدالله خداوند روزی ما را می‌رساند و چه آنها اجاره بدهند و چه ندهند من همان مقدار غذا در داخل بشقابم را خواهم خورد که همسرم می‌پزد به خاطر همین معتقدم که مهر دل می‌خواهد، نه ماه.

دفاع مقدس و دفاع اقتصادی و سلامت یک خاکریز دارد

او ادامه می‌دهد: من زمان جنگ و زمانی که یک جوان ۱۸ ساله بودم تا پای جان رفتم ولی الان شاید به چشم جنگی نیست ولی در چند جنگ بسیار سخت‌تر از دفاع مقدس گرفتار هستیم که همه مردم را هدف قرار داده است، اگر من به وظایف سربازی خود واقف نباشم، تلفات زیادی خواهیم داشت زیرا ما جنگ اقتصادی و جنگ سلامتی در کشور داریم و من شاید یک فرد سیاسی، پزشک و پرستار نباشم که در خط‌مقدم اول جبهه قرار گیرم ولی این خاکریز به حمایت نیاز دارد به‌خاطر همین فکر می‌کنم وظیفه من هم در این شرایط، ملاحظه هر چه بیشتر مستاجرها و گرفتن دست همشهری‌هایم است.
 

ماجرای پیامک موجر به مستاجر خود

موجر مهربان می‌افزاید: این مستاجرم یک کفاش بود که به علت خرابی بازار ناشی از کرونا، فروش خوبی از تولیداتش ندارد به‌خاطر همین وقتی او سودی نکرده، من چگونه می‌توانستم سود از او بگیرم؟ مگر بالای سر ما خدایی نیست؟ چگونه می‌توانم در این شرایط خون مردم را به شیشه بگیرم؟ آن هم به‌‌خاطر اینکه یک ملک اضافه دارم؟در حالیکه همه مستاجر خدا هستیم.

او در پایان می‌گوید: «اینکه امروز روز مرد است، بسیار نویدبخش برای همگان می‌باشد ولی مهم این است که مردانگی را از حضرت علی (ع) یاد بگیریم و تمام روزهای خود را مردانه بسازیم وگرنه با جنسیت مذکر مردانگی ساخته نمی‌شود.

خوشبخت، کسی است که نامش را به حرمت سخاوتمندی علی، «پدر» نهادند و سعادتمند، کسی است که او را به احترام مردانگی حضرت علی (ع) «مرد» نامیدند.

این روزها ویروس کرونا و ویروس احتکار و گرانفروشی دست در دست هم داده‌اند تا روزگار را بر کام مردم کشورمان تلخ کنند، با اندکی مهربانی و از خودگذشتگی می‌توان به وقت نیاز ایثار کرد و به قول حاج علی مردانگی را از امام علی (ع) یاد بگیریم.

انتهای پیام/۶۰۰۲۷/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول