اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

تعهدی که ناجی آلودگی هوای اصفهان است

گسترش فضای سبز و درختکاری و اهمیت به این موضوع می‌تواند کاهش آلودگی هوا را در استان اصفهان به دنبال داشته باشد.

تعهدی که ناجی آلودگی هوای اصفهان است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، درختکاری در ایران دارای پشتوانه‌‌ای از علایق ملی و سنت تاریخی است، تاریخ نشان می‌دهد که ایرانیان باستان، جشن‌های خاصی داشتند و در این جشن‌ها به درختکاری پرداخته و به خاک و زراعت احترام می‌‌گذاشتند.

در کشور ما روز درختکاری در 15 اسفند هر سال برگزار می‌شود و مردم با حضور در پارک‌ها، جنگل‌ها و اقصی نقاط شهر اقدام به کاشت نهال‌های جوان می‌کنند. ایرانی‌ها هر سال با کاشت درخت به استقبال سال نو رفته و در واقع با این کار نمادین در آستانه بهار زندگی را به زمین باز می‌گردانند.

 اهمیت درختکاری در اسلام

در ادیان و فرهنگ‌های مختلف جهان، درخت و درختکاری جایگاه خاصی دارد. دین مقدس اسلام نیز بشر را به کاشت درخت تشویق و ترغیب کرده است و بعضی از بزرگان دین به این امر اشتغال داشته‌اند.

پیامبر اکرم (ص) در این باره می‌فرمایند: «اگر شخصی درختی بکارد یا مزرعه‌ای را به زیر کشت ببرد و انسان‌ها، حیوانات یا پرندگان از آن بخورند، این کار صدقه‌ای از طرف آن شخص شمرده می‌شود.»

در تمام کتب دینی و غیر دینی کاشت درخت و نگهداری از آن همواره حائز اهمیت بوده است، به طور کلی درختان جزئی از منابع طبیعی و ملی هر کشوری به شمار می‌روند و متعلق به محیط زیستی هستند که همه افراد در آن زندگی می‌کنند.

میزان سرانه فضای سبز در شهر اصفهان ۳ هزار و ۷۰۰ هکتار تا قبل از سال ۹۸ بود، که امسال به ۳ هزار و ۸۵۰ هکتار افزایش پیدا کرد، این میزان ۱۵۰ هکتار افزایش پیدا کرده است؛ همچنین ۹۰ هکتار در محدوده رینگ چهارم، در سالن اجلاس، بازارهای مختلف این مقدار افزوده شده است.

اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا همزمان با روز درختکاری نهال رایگان در بین مردم توزیع نمی‌شود، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان خبر داد که در مناطق ۱۵‌گانه توزیع توسط مناطق انجام می‌شود و از ساعت ۱۵ تا ۲۲ با شهروندان تماس گرفته خواهد شد و نهال‌ها در طول یک هفته به شهروندان تحویل داده می‌شود.

25 درصد از فضای واحدهای صنعتی باید به فضای سبز تعلق بگیرد

مهدی فتحی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان این‌که توجه به درختکاری یکی از مؤلفه‌های حفظ و صیانت از محیط زیست است، اظهار داشت: درخت سراسر فایده است زیرا هوا را لطیف و دلپذیر می‌کند، اکسیژنی که در هوا وجود دارد و انسان و دیگر موجودات زنده برای تنفس از آن بهره می گیرند، حاصل جذب مونوکسید کربن و دی اکسیدکربن به وسیله درخت و تبدیل آن به این ماده حیات بخش است.

کارشناس اداره کل محیط زیست استان اصفهان با بیان این‌که وجود درخت و انبوهی آن برای کلان شهرهایی همچون اصفهان بسیار ضروری به شمار می‌رود، افزود: خودروها و موتورسیکلت‌هایی در این شهر وجود دارد که دود زیادی تولید می‌کنند و درخت به عنوان تنها کارخانه طبیعی می‌تواند نقش بسیار مؤثری در زمینه کاهش این معضل ایفا کند.

وی با بیان این‌که اکنون آلودگی در بسیاری از شهرهای بزرگ کشور افزایش یافته که درختکاری راه چاره‌ای برای کاهش این مقوله است، گفت: هر هکتار درخت 7.5 تن ریزگرد را جذب می‌کند و این امر نشان دهنده نقش درخت در کاهش آلودگی هوا است.

هر هکتار درخت 7.5 تن ریزگرد را جذب می‌کند

فتحی با تأکید بر این‌که ایجاد فضای سبز و درختکاری به منظور جلوگیری از آلودگی هوا و تخریب محیط زیست از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، بیان کرد: بر اساس قوانین و مقررات زیست محیطی از سال 89 واحدهای بزرگ صنعتی موظف به ایجاد 25 درصد از مساحت واحد صنعتی به فضای سبز و کشت درخت شدند.

کارشناس اداره کل محیط زیست استان اصفهان با بیان این‌که بسیاری از صنایع استان اصفهان این دستورالعمل را رعایت کردند، ادامه داد: صنایع یک در هزار فروش خود را می‌توانند برای رفع آلایندگی زیست محیطی خود هزینه کنند و کارخانه‌های بزرگی مانند ذوب‌آهن و مجتمع فولاد مبارکه اقدام به درختکاری در اطراف خود کارخانه و محوطه آن کرده‌اند.

وی با بیان این‌که با ایجاد فضای سبز در فازهای متعدد واحدهای صنعتی استان اصفهان در تلاش هستیم تا میزان آلودگی واحدها را به حداقل برسانیم، عنوان کرد: درختکاری سبب جذب آلودگی هوا می‌شود و گازهای نیتروژن و آمونیاک را می‌گیرد و این امر از طریق درختان برگ‌دار اتفاق می‌افتد.

کمربند سبز اصفهان تقویت شود

فتحی با تأکید بر این‌که در راستای کاهش آلودگی باید کمربند سبز اصفهان تقویت شود، بیان کرد: کمربند سبز در منابع مختلف به صورت نوار سبزی از درختان و درختچه‌ها تعریف شده است که به دور شهر کشیده شده و دارای کارکرد چند جانبه‌ای از قبیل حفاظت شهر در برابر آلودگی، تلطیف هوا و خاصیت تفرجگاهی است.

کارشناس اداره کل محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: در حال حاضر کمربند سبز در محور اصفهان به تهران، جاده اصفهان به شهرضا در حوزه استحفاظی شهرضا و سمت شرق اصفهان اجرایی شده است و نقش بسیار مهمی در مقابله با ریزگردها و کاهش آلودگی هوا دارد.

وی با اشاره به اهمیت گسترش فرهنگ درختکاری در جامعه، خاطرنشان کرد: درختکاری نقش مهم و بسزایی در پویایی زندگی افراد جامعه دارد، حفظ محیط زیست از شاخص‌های مهم توسعه هر جامعه‌ای است.

 فتحی با بیان این‌که درختکاری پناهگاهی برای حیات وحش است، افزود: مناطقی که فاقد درخت است اگر بارندگی رخ دهد سبب ایجاد سیل می‌شود، وجود درخت از فرسایش خاک جلوگیری می‌کند.

کارشناس اداره کل محیط زیست استان اصفهان با بیان این‌که درختکاری آلایندگی فاضلاب‌ها را کم می‌کند، گفت: روز درختکاری می‌تواند به عنوان یک نماد نقش مهمی در فرهنگ‌سازی برای کاشت و نگهداری از درختان داشته باشد.

3.5 میلیون اصله درخت در اصفهان وجود دارد

فروغ مرتضایی‌نژاد با بیان این‌که به پاسداشت درختان که بهترین تأمین‌کنندگان اکسیژن باید از آن‌ها مراقبت کنیم، اظهار داشت: 3.5 میلیون اصله درخت در اصفهان وجود دارد، امیدوار هستیم این میزان به ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار اصله درخت برسد، گونه‌های استفاده شده باید به خشکی مقاوم باشند تا دوام و سازگاری بیشتری داشته باشد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان درباره روز درختکاری امسال و اعطای نهال رایگان به شهروندان اصفهانی تصریح کرد: در این طرح نهال‌های مثمر ثمر خرمالو و نارنج انتخاب شد؛ در این طرح ۳۰ هزار اصله نهال از میان نهال‌های چند ساله انتخاب شدند.

وی درباره کاشت درختان توت در معابر شهری و اشکالات آن گفت: تعداد درختان توت نسبت به گذشته کاسته شده است و در دستورالعمل فعلی به هیچ عنوان کاشت درخت توت در معابر را نداریم؛ هرچند ممکن است در برخی از توتستان‌های شهر برای استفاده شهروندان به صورت موردی کاشت توت انجام شود.

مرتضایی‌نژاد با اشاره به ارتباط با نهادهای مختلف مردمی بیان کرد: در بررسی‌هایی که داشتیم به این موضوع رسیدیم که می‌توان نهال‌های مثمر را در خانه‌ها و منازل کاشت که با اجرای این طرح چیزی حدود ۰.۵ تا ۰.۴ به فضای سبز در شهر اصفهان اضافه شد؛ اکنون حدود ۶۴ هکتار دیم‌کاری در اصفهان داریم.

راه‌اندازی سایت سازمان فضای سبز شهرداری اصفهان 

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به این‌که امسال تاکید بیشتری در عملیات در محلات داریم و تصمیم گرفته‌ایم از تک‌درخت‌های محلات مواظبت کنیم و ۲۰ درصد فضای سبز منازل را تکمیل کنیم، تصریح کرد: سایت سازمان فضای سبز شهرداری نیز از اردیبهشت به صورت تعاملی راه‌اندازی خواهد شد تا اطلاعات و درخواست‌های مورد نیاز شهروندان به آن‌ها اطلاع‌رسانی شود و در ادامه همین مورد، کلینیک‌های فضای سبز نیز در مناطق در حال تکمیل است و امیدوار هستیم بتوانیم این موضوع را گسترش دهیم.

وی با اشاره به این‌که دیگر درختان سوزنی‌برگ در اصفهان کاشته نخواهند شد، گفت: دستور کار سازمان درختان پهن‌برگ همیشه سبز مانند بلوط است؛ زیتون به عنوان یک درخت مثمر همیشه سبز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد یا از درختان ۳ رنگ استفاده کنیم.

مرتضایی‌نژاد با اشاره به این‌که نگاه ما به فضای‌سبز یک نگاه اکولوژیک است، گفت: آبشخورهایی برای حیوانات در نظر گرفته شده است و همه این‌ها در راستای کمک به محیط زیست است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در روز درختکاری ۵۳ هکتار زمین از اراضی منابع به شهرداری اصفهان واگذار شد که این میزان به فضای سبز اصفهان اضافه خواهد شد.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ج۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول