اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

«لاهه» تحقیقات درباره جرایم جنگی آمریکا در افغانستان را ادامه می‌دهد

دادگاه بین‌المللی لاهه اعلام کرد علی‌رغم فشارهای موجود، پروند رسیدگی به جنایات جنگی آمریکا در افغانستان را ادامه می‌دهد.

«لاهه» تحقیقات درباره جرایم جنگی آمریکا در افغانستان را ادامه می‌دهد

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، علی‌رغم فشارهای آمریکا به لاهه برای تعلیق کردن روند پرونده جنایات جنگی آمریکا در افغانستان، این دادگاه اعلام کرد رسیدگی به این موضوع را از سر می‌گیرد.

دادگاه بین‌المللی جزایی (لاهه) در گزارش جدید خود اعلام کرد که تحقیقات جرایم جنگی صورت‌گرفته توسط ایالات متحده‌ آمریکا و طرف‌های دخیل در جنگ افغانستان پیش برده شود.

براساس این تصمیم قرار است عملکرد گروه طالبان، حکومت افغانستان و نیروهای آمریکایی پس از ماه می سال ۲۰۰۳ میلادی تاکنون بررسی شود.

در ماه آوریل (حمل) سال جاری پس از آنکه دولت ترامپ روادید قاضی پرونده جنایات جنگی آمریکا در افغانستان را صادر نکرد، دادگاه کیفری بین‌المللی تصمیم گرفت پرونده جنایت جنگی نظامیان آمریکایی در افغانستان را کنار گذاشته و از دستور کار خارج کند.

همچنین مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا با تهدید این دادگاه، گفت آمریکا از تمام امکانات برای جلوگیری از این تحقیقات استفاده خواهد کرد.

افغانستان در سال ۲۰۰۳ عضو اساسنامه‌ «رم» و دادگاه لاهه شد که براساس آن، اگر نهادهای عدلی و قضایی افغانستان توانایی و یا اراده رسیدگی به قضایای نقض حقوق بشردوستانه را نداشته باشند، دادگاه بین‌المللی جزایی صلاحیت و مسئولیت دارد که به این قضایا رسیدگی کند. این دادگاه اما صلاحیت رسیدگی به جنایات پیش از ۲۰۰۳ افغانستان را ندارد.

آمریکا تاکنون عضویت دادگاه لاهه را نگرفته و صلاحیت این دادگاه برای انجام تحقیق در مورد شهروندان آمریکایی را به این دلیل که «حاکمیت ملی آمریکا» را تهدید می‌کند، به رسمیت نمی‌شناسد.

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول