اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

انتقاد قرقیزستان از قزاقستان در سازمان تجارت جهانی

نماینده دائم قرقیزستان در سازمان تجارت جهانی محدودیت‌های ایجاد شده در مرزهای مشترک با قزاقستان را مورد انتقاد قرار داد.

انتقاد قرقیزستان از قزاقستان در سازمان تجارت جهانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «دنیار موکاشیف» نماینده دائم قرقیزستان در سازمان تجارت جهانی در نشست علنی مجمع عمومی این سازمان در شهر «ژنو» از اقدامات قزاقستان شکایت کرد.

وی گفت: دولت قزاقستان در پست‌های مرزی مشترک با قرقیزستان محدودیت‌های مختلف را ایجاد کرده و قوانین تجارت بین‌المللی مربوط به ترانزیت کالا و عبور کامیون‌های باری را نقض می‌کند.

این مقام تصریح کرد: علاوه بر این چنین محدودیت‌هایی در سال 2017 نیز صورت گرفتند که قزاقستان به طور یک‌طرفه ترانزیت کالاهای تولید قرقیزستان را قطع کرد و بر اساس آمار صندوق بین‌المللی پول «بیشکک» به دلیل همین محدودیت‌ها درامد 200 میلیون دلار را از دست داد.

موکاشیف خاطر نشان کرد: طبق آمار رسمی صادرات قرقیزستان در سال 2018 در سطح 270 میلیون دلار قرار داشت و این شاخص در مقایسه با نتایج سال 2019 برای 24.4 درصد کاهش یافت.

وی ادامه داد: علاوه بر این در سال 2018 بیش از 93 هزار کامیون از پست مرزی «اک تیلک» عبور کردند در حالی که در سال 2019 تعداد کامیون‌های باری تنها 73 هزار بود و کاهش 22 درصدی داشت.

این مقام اظهار داشت: قرقیزستان قزاقستان را به رعایت قوانین سازمان تجارت جهانی دعوت می‌کند و اگر «نورسلطان» محدودیت‌ها را لغو نکند بیشکک مجبور به شکایت به دادگاه سازمان تجارت جهانی خواهد شد.

شایان ذکر است که قزاقستان تدابیر امنیتی در پست‌های مرزی مشترک با قرقیزستان تشدید کرد و به این دلیل در مرزها تعداد زیادی کامیون‌ سرگردان شدند.

اختلافات تجارت بین قرقیزستان و قزاقستان قوت می‌گیرد و چندی پیش نورسلطان نیز از اقدامات بیشکک در چارچوب سازمان تجارت جهانی شکایت کرد.

اگر اختلافات 2 کشور حل نشود در قالب سازمان تجارت جهانی کمیسیون ویژه تشکیل شده این موضوع مورد بررسی کارشناسان بین‌المللی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول