اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

حواسمان به ایران پس از کرونا باشد/ تصویر کشورمان را مخدوش نکنیم

عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه‌ای ایران گفت: در بحبوحه اخبار و اطلاعاتی که از کرونا و شیوه مواجهه با آن در اختیار افکار عمومی قرار می گیرد، باید مراقب پمپاژ اطلاعاتی که تصویر ما را از کشور، مردم و مسئولان مخدوش می‌کند، باشیم.

حواسمان به ایران پس از کرونا باشد/ تصویر کشورمان را مخدوش نکنیم

معصومه نصیری در گفت و گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس گفت: در روزهایی که دنیا با مهمان ناخوانده‌ای به نام کرونا مواجه هست ما با انواع  گوناگون مدیریت افکار عمومی نیز مواجه هستیم. در این میان مراقبت از اعتماد به نفس ملی  و تصویر کلانی که مردم یک جامعه از خود و کشورشان دارند، دارای اهمیت فراوانی است.

وی افزود: در این روزها با حجم قابل توجهی از اخبار و اطلاعات گمراه کننده و دارای سوگیری در جهت القای بدبینی نسبت به مردم، مسوولان و مردم به یکدیر مواجه هستیم. این القای بدبینی، یاس و ناامیدی  که با استفاده از انواع تکنیک‌های رسانه‌ای در حال پیگیری است، ضمن اینکه موجب کاهش تاب آوری جامعه در کوتاه می شود، در بلندمدت باعث ایجاد حس ناامیدی و ناکارآمدی نیز خواهد شد.

نصیری با بیان اینکه انواع تولیدات رسانه‌ای در قالب های مختلف همچون متن، تصویر و سرگرمی (لطیفه ها و جوک‌ها) در حال تاثیر گذاری بر روی احساس عزت نفس ملی ما هستند، یادآور شد: این محتواها ضمن تزریق ترس و نگرانی، در زمینه تمسخر  ایران و ایرانی بشدت در حال نقش آفرینی هستند و این همانجایی است که تصویر ما را از آنچه هستیم تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و تصویر ایران پساکرونا را برای ما تصویری فاقد توانمندی، ناآکارآمد، نامهربان و اساسا غیرقابل اتکا ترسیم می‌کند.

این مدرس رسانه خاطرنشان کرد: در مواجهه با کرونا علاوه بر مصائب جسمانی که برای ما ایجاد می‌شود با معضل تلاش برای مخدوش سازی افکار عمومی نیز مواجه هستیم. کافی است به حجم اخبار و اطلاعاتی که درباره کرونا از ایران در رسانه‌های خارج از کشور مخابره شده است، نگاهی بیندازیم. کافی است به تصویر رسانه ای شده از سایر کشورها در مواجهه با کرونا و تصویر رسانه‌ای شده ایران دقت کنیم. کافی است به بازنمایی که از شرایط موجود ایران با سایر کشورها صورت گرفته نگاهی بیندازیم. همه این موارد نشان می دهد که باید مراقب ایران پساکرونا باشیم.  تصویر ایران ما بعد از پایان این ماجرا بسیار مهم است.

این عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای ایران تاکید کرد: نباید فراموش کنیم شفافیت در اطلاع رسانی با ناامن سای فضای فکری مردم که نگران هستند، تفاوت دارد. پس با نام شفافیت، بی دقتی در اطلاع رسانی پذیرفتنی نیست.

نصیری با بیان اینکه قطعا کرونا از آنجا که به سلامتی افراد مرتبط است، برای افکارعمومی دارای اهمیت است، تاکید کرد: مردم عزیز ما باید بدانند خواندن اخبار متعدد آنها را نگران تر می‌کند. مخاطبان خودشان باید مراقب امنیت روانی‌شان باشند و تنها اخبار آگاهی‌دهنده را بخوانید.

وی در بیان چند راهکار برای نیافتادن مردم در دام شایعات گفت: مخاطبان بهتر است بدانند در هر خبری با واژه هایی مثل فوری، مهم، حتما بخوانید، خواهشا برای همه ارسال کنید، این صوت یک مقام مسوول است و... مواجهه شدند حتما چند قدم از آن فاصله بگیرید. این دست اخبار بیش از اینکه به آگاهی شما کمک کند، به گمراه شدنتان کمک خواهد کرد و اساسا بیشتر به شایعه نزدیک است تا واقعیت.

نصیری همچنین ارجاع دهی‌های ساختگی در زیر مطالب فاقد سند و مدرک را نکته دیگری عنوان کرد که مخاطبان باید مراقبت کرده و ضمن بررسی سایت و لینک ارجاع داده شده، نسبت به راستی آزمایی آن اقدام کنند. گاهی یک کلیلک ساده ما را از افتادن در دامن شایعات دور می‌کند.

این کارشناس رسانه با بیان اینکه در شرایط فعلی قطعا شاد بودن و روحیه داشتن مهم است، تاکید کرد: باید بدانیم برخی از همین موضوع استفاده کرده و در قالب های سرگرمی و ساختن جوک ها و لطیفه ها، به بازنمایی تصویری از ایران و ایرانی می پردازند که اساس هویت و تمدن و فرهنگ ما را زیر سوال می‌برد. بازنمایی ایرانی بی فرهنگ، ایرانی دزد، ایرانی غیر قابل اعتماد و ... در این دست محتواها به وفور مشاهده می شود پس باید مراقب باشیم به چیزی می خندیدم. اثرات آنچیزی که امروز به  آن می خندیدم بعدها در باوری که از خودمان داریم، مشخص خواهد شد.

وی در پایان با بیان اینکه امیدواری ما، هم کرونا را شکست می‌دهد و هم دشمن را، تاکید کرد که باید مراقب خودمان، ایرانمان و تصورمان از یکدیگر و از کشورمان باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول