اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

کرونای واقعی را اینجا ببینید+ فیلم

همه از وجود کرونا در نقاط مختلف سخن می‌گویند اما اگر می خواهید مکان اصلی و نزدیکترین نقطه به کرونا را ببینید، این گزارش را مشاهده کنید.

کرونای واقعی را اینجا ببینید+ فیلم

گروه سلامت خبرگزاری فارس - محمد تاجیک: اینجا کرونا، آنجا کرونا و خلاصه همه جا صحبت از کروناست! گویی همه مردم از شمالی ترین نقطه تا دورترین منطقه در کشورمان با این موجود ذره بینی همنشین شده و الفت خاصی دارند! به عبارتی حالا این ویروس و بیماری، عضوی از خانواده تک تک مردم شده  و جملگی با هم زندگی مشترکی را می‌گذرانند!

هر روز اخبار مختلفی از این بیماری و ویروس نوپدید به گوش می‌رسد. ردپای نامرئی آن را می‌توان در هر مکان و زمانی احساس کرد؛ اما اینکه بدانی این ویروس در کجا تشخیص داده شده و آیا بیماران با نشانه‌های بالینی آن به طور قطعی به این ویروس آلوده شده‌اند، خود حکایتی است که باید آن را در آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی بیابیم؛ همان جایی که تعدادی از متخصصان جوانان کشورمان  به صورت شبانه روزی مشغول فعالیت هستند. 

برای آشنایی با چگونگی تشخیص ابتلا افراد مختلف به ویروس کرونا به بیمارستان مسیح دانشوری به عنوان مهمترین و تخصصی‌ترین بیمارستان عفونی و ریوی کشور می‌رویم.

دکتر سید علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات و آزمایشگاه ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با روی خوش پذیرایم شد تا از نزدیک به موضوع انجام تست کرونا در ایران و چگونگی تشخیص و مراحل تحقیق و آزمایش آن بپردازیم.

درِ نارنجی رنگ آزمایشگاه که این روزها به صورت شبانه روزی و با توجه به شیوع بیماری کرونا در حال فعالیت است را می‌گشایم.

با توجه به اینکه این ساختمان مهمترین مرکز تشخیص ویروس کروناست و باید نکات ایمنی را به خوبی رعایت کنم، ابتدا کمی دچار استرس می‌شوم اما با همراهی و توضیحات دکتر ناجی  و پوشیدن لباس مخصوص، بدون نگرانی خاصی وارد آزمایشگاه می‌شوم.

اینجا در واقع خانه اصلی کروناست؛ همان جایی که نقطه اطمینان خاطر برخی مبنی بر عدم مثبت بودن تست کرونایشان و در مقابل نقطه اضطراب و نگرانی برخی دیگر به دلیل ابتلا به ویروس کروناست.

در اتاق اصلی چند نفر مشغول به کار هستند و دو نفر از خانم‌های متخصص علوم آزمایشگاهی نیز که با پوشش و تجهیزات ایمنی کامل و در حالی که در پشت یک قاب شیشه ای نشسته‌  و در حال بررسی کیت‌های نمونه گیری شده ویروس کرونا هستند را مشاهده می‌کنم.

ابتدا با دیدنم متعجب می‌شوند، اما وقتی دکتر ناجی را همراهم می‌بینند و توضیح می‌دهم که خبرنگار هستم، نگاه شان عادی شده و با روی خوش برخورد می‌کنند. محیط به دلیل حساسیت خاصی که دارد، کاملا در شرایط ایزوله و آزمایشگاهی است.

دکتر ناجی در حالی که همکاران تحت مدیریتش مشغول به کار بودند توضیحات لازم را اینچنین ارائه می‌کند: این آزمایشگاه، آزمایشگاه مولکولی است و همکاران در حال پردازش و استخراج ژنوم ویروس از نمونه‌های بالینی هستند که جهت تشخیص «کووید 19» به اینجا ارسال شده است.

 ابتدا نمونه مورد پردازش قرار می‌گیرد؛ به شکلی که از ترشحات بینی و نیز ترشحات حلق بیماران گرفته شده و در اینجا مورد آزمایش قرار می‌گیرد. ممکن است خلط باشد و دوستان با رعایت ایمنی کامل  این کار را انجام داده  و پردازش نمونه و در مراحل بعدی روش‌های مولکولی  تشخیصی را انجام می‌دهند.

از دکتر ناجی درباره اینکه از زمان شیوع کرونا در کشور تاکنون چه تعدادی آزمایش انجام داده‌اند، می‌پرسم که می‌گوید: «بیش از دو هزار نمونه آزمایش به این مرکز ارسال شده است. همان طور که می‌دانید آزمایشگاه ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری از آزمایشگاه‌های معین تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.

تمام نمونه‌های مناطق تحت پوشش این دانشگاه به این مرکز ارسال می‌شود. البته  به غیر از این،  بیمارستان مسیح دانشوری نیز بیمارستان کروناست و افراد مبتلا در اینجا بستری می‌شوند. نمونه‌ها برای بررسی از مراکز درمانی دولتی و خصوصی نیز در صورت نیاز به اینجا انتقال پیدا می‌کند. فعالیت آزمایشگاهی ما  در اینجا به صورت 24 ساعته  و در دو شیفت کاری است.

دکتر ناجی درباره اینکه «سطح کیفی انجام آزمایش‌ها در این آزمایشگاه با مراکز دیگر کشورها چگونه است؟»، می‌افزاید:‌ تجهیزات و تکنیک‌هایی که مورد استفاده قرار می‌دهیم کاملا بروز و از مواد بسیار مدرنی است که امروزه در سطح جهان  مورد استفاده قرار می‌گیرد و مردم از انجام تست و کیفیت آن خیال‌شان کاملا راحت باشد.

رئیس مرکز تحقیقات و آزمایشگاه ویروس شناسی درباره اینکه «کیت‌های مورد استفاده برای کدام کشور است؟»، می‌گوید: مجموعه کاملی که به آن کیت گفته می‌شود  با شروع  شیوع ویروس و همچنین در حال حاضر  با استفاده از سکانس‌های فوق  تشخیص  ژنتیکی مربوط به این ویروس که سفارش داده‌ایم، بوده و با مواد بیولوژیکی که باز هم از مبادی خارجی  تهیه شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. تکنولوژی که به کار می‌گیریم از نظر کیفیت دستگاه و مواد بیولوژیک هیچ تفاوتی با تجهیزات کشورهای دیگر ندارد.

 دکتر ناجی درباره اینکه «آیا امکان ساخت کیت در داخل کشور وجود دارد؟»، بیان می‌دارد؟

 بله،کاملا! یعنی تجربه علوم آزمایشگاهی و ویروس شناسی ایران آنقدر بالاست که ما توانایی تولید کیت‌ها در داخل را داریم. البته این کار ممکن است مقداری زمان  ببرد و اکنون وزارت بهداشت فراخوانی برای تولید کیت‌های مولکولی داده است و بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان  و خصوصی نیز در این فراخوان شرکت کردند و در حال آماده سازی کیت‌های مورد نظر هستند.

 

بیمارستان مسیح دانشوری در خط مقدم تشخیص کرونا قرار دارد. ما  حدود 10 روز قبل از اینکه شیوع ویروس کووید در ایران مشخص شود، شبکه آزمایشگاهی را تحت نظر اداره کل مرجع سلامت  تشکیل دادیم که شامل این آزمایشگاه، مجموعه انستیتو پاستور تهران،  یکی از آزمایشگاه‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اراک در کنار آزمایشگاه دانشکده بهداشت دانشگاه تهران هسته اولیه تشخیص کرونا در ایران تشکیل شد.

به طوری که  یک هفته قبل از اینکه شیوع کرونا در ایران مشخص شود، ما تمام روش‌های تشخیصی خود را بر طبق استانداردها و پروتکل‌های نوین جهانی اجرا کرده و مورد بررسی قرار دادیم و دستورالعمل‌ها همگی با هم یکی شد تا بتوانیم همگام با یکدیگر در روش تشخیص کرونای جدید عمل کنیم. بعد از اینکه موارد کرونای ناقل در ایران مورد شناسایی قرار گرفت، وضعیت تغییر کرد.

در واقع شیوع این ویروس در جامعه به طور وسیع باعث شد دریافتی آزمایشگاهها بالا برود و و به طور کلی ما چینش خود را در آزمایشگاه تغییر دادیم و فعالیت خود را 24 ساعته کردیم. پروتکل  و دستورالعمل اصلی مربوط به تشخیص کرونا به این صورت است که ابتدا شناسایی می‌کنیم که این مورد کرونا ویروس است. 

آزمایش کووید 19 را فقط برای کسانی که احتیاج به مراقبت‌های پزشکی و علائم بالینی دارند انجام می‌دهیم؛ ممکن است مردم به علت اضطراب یک یا دو علامت را در خود احساس کرده و فکر کنند باید حتما آزمایش دهند که باید گفت این طور نیست. 

 

در واقع خانواده بتا کرونا ویروسها که شامل کرونا ویروس خفاشی و کرونا ویروس سارسی که همه با آن آشنا هستند و از جمله این کرونا ویروس که نزدیک کرونا ویروس سارسی است که در سال 2002  مورد شناسایی قرار گرفت وابتدا با این روشها غربالگری صورت می‌گیرد و بعد از اینکه مورد مثبت پیدا شد، از آنجا که می‌دانیم که اکنون کرونا ویروس خفاشی نداریم و اینکه  سارس هم وجود ندارد؛ به احتمال قوی می توانیم بگوییم همان کرونا ویروس ناقل است. بعد موارد مثبت را با روش‌های تاییدی مورد تأیید قرار می‌دهیم.

از زمانی که شیوع بالا رفت، نیاز به اینکه شبکه آزمایشگاهی تشخیص کرونا در کشور گسترده شود پیدا شد و آزمایشگاه‌های دیگر در نقاط کشور مورد آموزش قرار گرفته و تجهیز شدند؛ اکنون در شهرهای مختلف اقدام به تشخیص کروناویروس ناقل صورت می‌گیرد.

موضوع مهمی که باید  به مردم بگویم این است که آنچه در جامعه شیوع دارد، همان ویروس کووید 19 است؛ چراکه  شایع شده که این یک ویروس دیگری است و تغییرکرده؛ اما اکنون کار ژنتیکی که روی ایزوله‌های ایران انجام شده  نشان می‌دهد که این دقیقا همان  ویروس ووهان یا کویود 19 است که می‌چرخد.

اینکه چه کسانی باید آزمایش دهند، نکته مهمی است. همیشه وقتی بحران یا شیوعی از یک عفونتی صورت می‌گیرد، به علت اضطرابی که در مردم به وجود می‌آید احساس می‌کنند که حتما باید آزمایش بدهند؛ در حالی که اصلا این طو ر نیست.

ما آزمایش کووید 19 را فقط برای کسانی که احتیاج به مراقبت‌های پزشکی و علائم بالینی دارند انجام می‌دهیم؛ در نتیجه مردم باید خوددار باشند. ممکن است به علت اضطراب یک یا دو علامت را در خود احساس کرده و فکر کنند باید حتما آزمایش دهند که باید گفت این طور نیست.

در این موارد باید افراد به پزشکان مراجعه کنند و پزشکان راهنمایی می‌کنند که آیا نیاز به انجام تست آزمایشگاهی دارند یا خیر.

ما باید از ارزش افزایش یافته احساس آزمایش دادن در ایران بکاهیم وخیلی منطقی برخورد کنیم. کاری که در تمام دنیا نیز انجام نمی‌دهند و منابع به این صورت نیست که همه آزمایش بدهند.

این استاد ویروس شناسی درباره هزینه انجام تست ویروس کرونا بیان می‌دارد: در مراکز دولتی هیچگونه هزینه آزمایش و درمان ویروس کووید گرفته نمی‌شود. تا آنجا که بنده اطلاع دارم این آزمایش دربخش خصوصی در صورتی که وزارت بهداشت احساس کند، باید با مجوزهای خاصی صورت بگیرد و از مردم خواهش می‌کنم فریب آزمایشگاه‌هایی که ممکن است از این موقعیت سواستفاده کنند را نخورند؛ به صورت منطقی فکر کنند و دستور پزشک را گوش دهند و در مواقعی که واقعا نیاز به دادن این تست باشد،این کار صورت می‌گیرد. 

دکتر ناجی با تاکید بر کیفیت بالای انجام تست کرونا، اطمینان خاطر می‌دهد که تکنولوژی تشخیصی که در ایران برای تشخیص کرونا ویروس صورت می‌گیرد بر طبق بالاترین استانداردهای جهانی است و با جرات می‌گوید با بهترین کیفیت در بخش بالینی و نیز آزمایشگاهی این کار صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول