اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

تولید بیش از 1.8 میلیون اصله نهال در مازندران

مدیرکل منابع طبیعی استان مازندران- ساری از تولید یک میلیون و ۸۹۱ هزار و ۲۳۴ اصله نهال در نهالستانهای این حوزه خبر داد.

تولید بیش از 1.8 میلیون اصله نهال در مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، سیدمحسن موسوی تاکامی سه‌شنبه‌شب در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در آستانه فرا رسیدن هفته منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری ( ۱۵  الی ۲۱ اسفند)، این اداره کل، نهالکاری مشارکتی با بسیج همگانی را با دستور سرپرست سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور از ۱۴ آذر ماه شروع کرده و اسفند ماه به پایان می‌رساند.

وی با بیان اینکه نهالکاری امروز از جمله اقدامات موثر در توسعه فضای سبز محسوب می‌شود، افزود: از مردم استان می خواهیم تا از این طرح مشارکت و حمایت کنند و به علت درگیر بودن با ویروس جدید کرونا و نیاز جدی به پیشگیری، جلوگیری و کنترل این بیماری تا شکست قطعی آن، می‌توان در صورت ایجاد فضایی مراقبتی و بهداشتی و با رعایت نکات بهداشت فردی و اجتماعی، در صورت شرایط، در باغچه ها، باغات، فضای سبز شخصی نیز به این امر الهی مبادرت ورزیده و در ساخت محیط و شهری پاک و سرسبز مشارکت داشته باشند.

دبیر ستاد هفته منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری بیان کرد: زمان نهالکاری‌ها، فصل خزان و بهترین فرصت و زمان برای نهالکاری است و تا پایان اسفند نهالکاری صورت می‌گیرد.

موسوی افزود: در راستای ترویج و اشاعه فرهنگ و سنت پسندیده نهالکاری و توجه بیشتر به موضوع درخت و درخت کاری و حفظ طبیعت، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری در سال ۹۸ در نهالستان‌های زیر مجموعه اداره کل و شهرستان تابعه، یک میلیون و ۸۹۱ هزار و ۲۳۴ اصله نهال تولید کرده است که از این مجموع، ۱۵۳۰۰۰ اصله نهال در طرح میراث ماندگار توزیع و غرس شد.

وی خاطرنشان کرد: 380 هزار اصله در طرح‌های جنگل‌کاری، 13 هزار و 360 اصله به ارگان‌ها و شرکتهای متفرقه، 131 هزار و 376 اصله برای ادارات شهرستانها جهت توسعه فضای سبز، 67 هزار اصله نهال تحویل به خارج از استان و 620 هزار اصله برای امر زراعت چوب توزیع و غرس شده است.

موسوی تاکامی افزود: بر اساس تعهد اداره کل سطح کل نهالکاری به منظور جنگل‌کاری، احیاء و توسعه جنگل از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، ۵۰۰ هکتار بوده است که ۲۵۰ هکتار آن انجام شده و مابقی نیز در حال انجام است، اما در بخشی دیگر بر اساس تعهد اداره کل برای امر زراعت چوب ۲۵۰ هکتار بوده که این اداره کل بیشتر از این سطح یعنی ۴۶۰ هکتار تاکنون انجام داده و بخشی هم در حال انجام است.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران- ساری به سفارش و تاکیدات دین و احادیث و روایات در خصوص اهمیت درخت و کاشت آن اشاره کرد و افزود: دین مقدس اسلام نیز بشر را به کاشت درخت تشویق و ترغیب کرده است و بعضی از بزرگان دین به این امر اشتغال داشته اند، حضرت علی (ع) در مدینه باغ‌های خرمای فراوانی به وجود آورد و بیشتر آنها را در راه خدا وقف کرد، پیامبر (ص) نی فرموده اند: اگر شخصی درختی بکارد یا مزرعه‌ای را به زیر کشت ببرد و انسان‌ها، حیوانات یا پرندگان از آن بخورند، این کار صدقه‌ای از طرف آن شخص شمرده می‌شود و این نشانگر تاکید و توصیه اولیای اسلام به حفظ و حراست از درختان و اهمیت درختکاری است.

انتهای پیام/86041/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول