اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

رسانه قطری: حفتر صدها مزدور جدید از موریتانی و نیجر به لیبی منتقل کرده است

یک پایگاه خبری نزدیک به قطر به نقل از منابع خود از پیوستن «صدها مزدور آفریقایی» از کشورهای موریتانی و نیجر به صفوف شبه‌نظامیان موسوم به «ارتش ملی لیبی» در حمله به طرابلس طی یک ماه اخیر خبر داد.

رسانه قطری: حفتر صدها مزدور جدید از موریتانی و نیجر به لیبی منتقل کرده است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، تحرکات «خلیفه حفتر» فرمانده شبه‌نظامیان شرق لیبی برای بسیج کردن هر چه بیشتر نیرو و تجهیزات نظامی با کمک کشورهای حامی خود ادامه دارد.

این نیروها طی روزهای گذشته حملات خود را به «طرابلس» پایتخت لیبی که تحت کنترل نیروهای دولت وفاق ملی لیبی قرار دارد شدت بخشیده‌اند که با موج محکومیت در جامعه بین‌المللی همراه شده است.

پایگاه خبری العربی الجدید به نقل از منابع اختصاصی خود از ورود دو دسته از شبه‌نظامیان مزدور از کشورهای موریتانی و نیجر به محورهای جنگ در پیرامون طرابلس برای حمایت از نیروهای حفتر خبر داد.

این منابع گفتند: «در درگیری‌های شدید روزهای گذشته در منطقه العزیزیه در اطراف طرابلس  نیروهای دولت وفاق ملی حمله  شدید به نیروهای حفتر را دفع کرده و آنها را متحمل تلفات سنگین جانی و تجهیزاتی کردند. تعدادی از این نیروها هم به اسارت گرفته شدند که برخی آفریقایی بودند».

به گفته منابع العربی الجدید این بازداشتی‌ها در بازجویی  اعتراف کردند که  به همراه شمار دیگری از موریتانی و نیجر به شرق لیبی رسیدند و در آنجا برای مدت یک ماه شیوه استفاده از سلاح سبک را آموزش دیده و به سپس به صفوف نیروهای حفتر در جنگ طرابلس ملحق شدند.

یکی از این شبه نظامیان بازداشتی که از موریتانی آمده در بازجویی می‌گوید که او اصلا کارهای رزمی را بلد نبوده و به همراه دیگر جوانان چند روستای فقیرنشین کشورش در ازای دریافت ماهیانه سه هزار دینار لیبی، به نیروهای حفتر ملحق شده‌اند. او شمار مزدوران اعزامی از موریتانی را حدود ۴۰۰ نفر خواند.

منابع العربی الجدید همچنین از پیوستن قریب به ۷۰۰ مزدور از کشور نیجر به صفوف نیروهای حفتر طی یک ماه گذشته خبر می‌دهند.

العربی الجدید به نقل از منابع مصری هم خبر می‌دهد که در مقطع اخیرعربستان پول‌های زیادی در پرونده لیبی هزینه می‌کند تا طی روزهای آتی حفتر بتواند حملات خود را علیه طرابلس به نتیجه‌ای برساند.

دولت وفاق ملی لیبی و ژنرال خلیفه حفتر رئیس تشکیلات شبه نظامی موسوم به ارتش ملی لیبی از بیست و دوم دی ماه با پذیرش پیشنهاد روسیه و ترکیه، اقدام به اجرای آتش‌بس کردند.

اما نیروهای دولت شرق لیبی از روز جمعه با نقض آتش‌بس حملات خود را به  طرابلس پایتخت لیبی از سر گرفتند.

به گفته دولت وفاق ملی لیبی روز جمعه بیش از ۶۰ فرموند موشک روی معیتیقه و فرودگاه حیاتی آن فرود آمد. ۶۰ موشک دیگر هم روز شنبه به طرابلس شلیک شد.

لیبی از زمان سرنگونی «معمر قذافی» دیکتاتور سابق این کشور در سال ۲۰۱۱ تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب است؛ یکی دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی به نخست وزیری «عبدالله الثنی» و «عقیله صالح» رئیس مجلس نمایندگان آن که خلیفه حفتر نیز از حمایت آن‌ها برخوردار است.

این کشور از حدود یازده ماه پیش به صحنه درگیری بین نیروهای شرق به فرماندهی خلیفه حفتر و نیروهای دولت وفاق ملی به ریاست السراج تبدیل شده است. حفتر از حمایت‌ عربستان، امارات و مصر برخوردار است و نیروهای السراج نیز از حمایت‌های قطر و ترکیه برخودارند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول