اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

تحقیقات بالینی و تولید داروی مقابله با کرونا در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: با تیم خبره‌ای که چندین سال سابقه تحقیقات بالینی دارند طی امروز و فردا با دریافت مجوز از کمیته اخلاق کار تولید داروی مقابله با ویروس کرونا را شروع خواهیم کرد.

تحقیقات بالینی و تولید داروی مقابله با کرونا در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

محمدرضا سبزی -مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس درباره تحقیقاتی که بر روی داوری کرونا در این معاونت صورت می‌گیرد، گفت: تحقیقات بالینی که روی انسان صورت می‌گیرد باید در سامانه‌ای ثبت و کد رهگیری و کد اخلاق دریافت شود و پیگیری‌ها شروع می‌شود که آیا تمام افراد در جریان این تحقیق هستند یا نه؛ از این جهت کار بر روی انسان، کار ساده‌ای نیست که به سرعت انجام شود. 

حضور تیم متخصص و تحقیقات بالینی در تولید داروی کرونا

وی افزود: متخصصین خبره‌ای درخصوص تولید دارو برای مقابله با ویروس کرونا جمع‌آوری کرده‌ایم و ریاست این تیم را دکتر پناهی به عهده‌ دارند که سابقه چندین ساله در تحقیقات بالینی دارد و در حال حاضر از دانشمندان یک درصدی هستند و چندین پروژه را شروع کرده‌اند. 

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: طی امروز یا فردا مجوزهای کمیته اخلاق را دریافت خواهیم کرد و کار شروع می‌شود. 

 تاثیرگذاری داده‌های بالینی و علمی در تولید داروهای کرونایی 

قانعی با بیان اینکه فرصت کمی برای مقابله با شیوع ناگهانی ویروس کرونا وجود دارد، گفت: هیچکدام از داروهایی که برای مقابله با ویروس کرونا تولید می‌کنیم نمی‌تواند داروی جدیدی باشد؛ بنابراین تلاش می‌کنیم از داروهای موجودی که برای بیماری‌های دیگر کاربرد دارد و داده‌های بالینی و علمی نشان می‌دهد که موثر هستند کمک بگیریم که مشکل اخلاقی نداشته و زمان‌بر هم نباشند. 

وی در پایان گفت: این تیم از متخصصین دارویی،‌ بالینی، آمار و اپیدمیولوژیست‌ها تشکیل شده و افرادی که در حوزه گیاهان دارویی و  داروهای گیاهی کار کرده‌اند در این طرح‌ها وارد می‌شوند. در نظر داریم برای ورود داروها به بازار حتما مستندات علمی کافی وجود داشته باشد و از روش خوبی بهره‌مند باشیم. 

محمدرضا سبزی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول