اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

خلق «فرصت» از دل «تهدید»/ «کرونا» فرصت ورود به دنیای الکترونیک

شیوع ویروس کرونا و علاقه‌مندی مردم برای کاهش حضور خود در خارج از منزل فرصتی است تا مردم امور اداری خود را به صورت الکترونیک انجام دهند.

خلق «فرصت» از دل «تهدید»/ «کرونا» فرصت ورود به دنیای الکترونیک

خبرگزاری فارس ـ همدان؛ کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در امور اداری و شهروندی همواره در موسسات دولتی رواج داشته و آنها نخستین و بزرگترین مصرف‌کنندگان این فناوری بوده‌اند.

اما دنیای الکترونیک در برخی ادارات و موسسات تنها به یک رایانه روی میز بسنده می‌شد که این شکل از الکترونیکی شدن نه بروکراسی اداری را کم می‌کرد و نه باعث کاهش حضور فیزیکی مردم بود.

از طرف دیگر جامعه ما آن طور که باید دنیای الکترونیک و الکترونیکی شدن امور اداری و شهروندی را جدی نگرفته و همین موضوع باعث صرف وقت و انرژی زیادی برای کارهای روزمره شده است.

اما این روزها ورود مهمان ناخوانده‌ای به نام «کرونا» به کشورمان باعث شده که این موضوع جدی گرفته شود و برای در امان ماندن از این ویروس منحوس امور اداری را از دور و به صورت الکترونیکی انجام گیرد.

امروز به علت شیوع این بیماری نه تنها مردم تمایل به دورکاری و انجام کارهای اداری به صورت الکترونیکی دارند بلکه ادارات و موسسات نیز به منظور حفظ سلامتی مردم و کارکنان درخواست جدی چنین امری را دارند.

کرونا فرصتی را فراهم کرد که تا همه ما متوجه شویم می‌توان بدون مراجعه حضوری نیز کارها را پیش برد و از وقت و انرژی کمتری استفاده کرد.

*اکثر دستگاه‌های اجرایی به دولت الکترونیک متصل هستند

مدیرکل فناوری اطلاعات استانداری همدان در گفت‌وگو با فارس در همدان با بیان اینکه باید از وضعیت کنونی بهره‌برداری‌های مفیدی صورت گیرد اظهار کرد: اکثریت دستگاه‌ها به خدمات‌رسانی دولت الکترونیک متصل هستند بنابراین باید از زیرساخت‌های خود در این زمینه استفاده کنند.

مجتبی ساکی با بیان اینکه بانک‌ها نیز زیرساخت الکترونیکی دارند افزود: مردم نیازی به مراجعه حضوری ندارند و می‌توانند به صورت الکترونیکی خدمات ارائه دهند.

وی با بیان اینکه حدود ۳۰۰ خدمت الکترونیکی از طریق دستگاه‌ها ارائه می‌شود افزود: دستورالعمل استفاده از خدمات الکترونیکی تنها منوط به ایام شیوع بیماری کرونا نیست بلکه به صورت مستمر به دستگاه‌ها تاکید می‌شود.

مدیرعامل فناوری اطلاعات استانداری همدان خاطرنشان کرد: کرونا فرصتی برای سوق یافتن مردم به سمت خدمات الکترونیکی است و می‌توان این محدودیت حضور در خارج از منزل را به فرصت تبدیل کرد.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش نیز اکنون از طریق صدا و سیما اقدام به آموزش از راه دور کرده است گفت: آموزش از صدا و سیما بهتر است زیرا در یک روستا یک معلم برای همه دروس تدریس می‌کند اما از طریق صدا و سیما دروس توسط معلمان تخصصی ارائه می‌شود که بهتر است.

ساکی با تاکید بر اینکه کارکرد الکترونیکی می‌تواند جایگزین حضور افراد شود گفت: اکنون بسیاری از جلسات به صورت ویدیوکنفراس برگزار می‌شود و از جابجایی‌ها کاسته شده که همین موضوع علاوه بر مقابله از شیوع این بیماری از هزینه‌ها، وقت و انرژی نیز کم کرده است.

وی با اشاره به اینکه قرار است بررسی چگونگی استفاده از فناوری اطلاعات به منظور کاهش ارتباطات رودررو صورت گیرد افزود: می‌توان این کارکردها را تقویت کرد و بعد از بین رفتن بیماری نیز استفاده کرد.

مدیرکل فناوری اطلاعات استانداری همدان تصریح کرد: توصیه ما به مردم این است که مردم به استفاده از فناوری اطلاعات و دولت الکترونیک روی آورند زیرا اکنون جهان نیز به این سمت و سو حرکت کرده است.

*مردم کارهای اداری را غیرحضوری انجام دهند

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار همدان نیز در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: به طور کل تصمیمات در ارتباط با مقابله بیماری کرونا با ستاد ملی مقابله با کروناست و بخش استانی در کمیته استانی تصمیم گیری می‌شود.

سیدمحمدرضا میرصفدری بیان کرد: این کمیته مصوباتی داشته که به دستگاه‌ها اعلام می‌شود که یکی از آنها کاهش ساعات کاری تا یکشنبه است‌.

وی با اشاره به اینکه ارائه خدمات غیرحضوری به مردم از دیگر مواردی است که دستگاه‌ها باید در دستور کار داشته باشند گفت: دستگاه‌های اجرایی معمولا از بستر دولت الکترونیک برای ارائه خدمات استفاده می‌کنند اما اکنون برای جلوگیری از مراجعه حضوری مردم باید این خدمات بیشتر معرفی شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری همدان تصریح کرد: اکنون بسیاری از مکاتبات اداری دستگاه‌ها الکترونیک بوده زیرا هزینه‌ای نداشته و از مراجعه حضوری نیز جلوگیری می‌کند که باید بیشتر شود.

وی با تاکید بر اینکه باید با توجه به شرایط بحرانی کنونی و استفاده از فرصت شیوع این بیماری مردم به سمت دولت الکترونیک سوق یابند گفت: باید از این فرصت استفاده کرد و در این شرایط کنونی ضریب نفود دولت الکترونیک را افزایش دهیم هرچند نیاز به زیرساخت‌هایی دارد.

میرصفدری ضمن توصیه به همه دستگاه‌ها برای ارائه و معرفی خدمات الکترونیک یادآور شد: به بانک‌ها نیز توصیه می‌‌شود خدمات الکترونیکی خود را به مردم معرفی کنند و مردم نیز به منظور همراهی با ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا از این خدمات غیر حضوری استفاده کنند.

انتهای پیام/۸۹۰۰۳/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول