اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

خوابی که مقدمه حضور در جبهه شد/توجه ویژه به فرزندان شهدا

شهید حسن شیخی پس‌ازاینکه در خواب دید که درب‌های حرم امام حسین (ع) بر روی او بسته شده، رضایت همسرش را برای رفتن به جبهه گرفت و در نهایت در ام الرصاص به شهادت رسیدن و پنج فرزندش پس از 13 سال تنها چند تکه استخوان از پدر را به آغوش کشیدند.

خوابی که مقدمه حضور در جبهه شد/توجه ویژه به فرزندان شهدا

به گزارش خبرگزاری فارس از ابرکوه، شهید حسن شیخی در روز دهم اسفندماه 1331 در خانواده‌ای که پدر آن کشاورزی ساده بود متولد شد و ازآنجایی‌که اولین پسر خانواده بود مجبور شد از اوایل کودکی در کارهای مختلف یاری‌رسان آنان باشد. او دوره ابتدایی را در مدرسه خواجه نظام الملک گذراند و مدرک ششم ابتدایی نظام قدیم را گرفت.

کار در کوره آجرپزی برای حمایت مالی از خانواده

حسن پس از پایان دوره ابتدایی به علت مشکلات اقتصادی، یاری‌رساندن به خانواده و پدر را مقدم بر تحصیل دانست و ازاین‌رو تحصیل را رها کرده و چند سالی به انجام سخت و طاقت‌فرسای آجرپزی در کوره مشغول شد.

حدود 21 سال از عمرش می‌گذشت که تصمیم به ازدواج گرفت و تشکیل خانواده داد. در سال 1355 به استخدام اداره تربیت‌بدنی ابرکوه درآمد ولی در عین حال کشاورزی را هم رها نکرد.

تبعید یک ماهه برای انجام کارهای انقلابی

اوایل انقلاب یکی از فعال‌ترین جوانان در راهپیمایی‌ها و دیگر فعالیت‌های انقلابی بود تا جایی که به خاطر این فعالیت‌ها از طرف اداره‌ تربیت‌بدنی به مدت یک ماه به شهرستان آباده تبعید شد؛ اما به هیچ قیمتی از عقیده‌ محکم و عزم راسخ خود دست برنمی‌داشت.

با شروع جنگ تحمیلی از نخستین داوطلبانی بود که به صف رزمندگان اسلام پیوست. حسن طی چند سال زندگی مشترک صاحب پنج فرزند شد که آن‌ها را به ترتیب محمدعلی، ابراهیم، حسین، فاطمه و جواد نام نهاد و آن‌ها را بیش از هر کسی و هر چیز دوست داشت و آینده‌ای روشن را برای آن‌ها آرزومند بود.

شهید شیخی بسیار متواضع و خوش‌خلق بود. هر چند خودش آن‌قدر بضاعت مالی نداشت که مستمندان را دستگیری کند؛ اما به هر طریق ممکن که برایش مقدور بود، واسطه‌ این عمل خیر می‌شد و از این افراد دستگیری می‌کرد.

توجه ویژه به فرزندان شهدا

او که به فرزندان شهدا علاقه‌ عجیبی داشت، وقتی به دنبال فرزندان خودش در مدرسه می‌رفت، هر بار یکی دو فرزند شهید دیگر را نیز سوار موتورسیکلت خود می‌کرد و به خانه می‌رساند و می‌گفت نباید بگذاریم فرزندان شهدا درد بی پدری را حس کنند.

آخرین بار وقتی موضوع اعزام به جبهه را با خانواده‌اش در میان گذاشت همسرش که نگهداری از پنج فرزند خردسال شان را به تنهایی دشوار می‌دانست از او خواست مدتی تأمل کند مخصوصاً که کوچک‌ترین فرزندشان جواد تازه به دنیا آمده بود و شهید تردید داشت که به میل درونی اش پاسخ مثبت دهد یا به خواسته‌ همسرش که هر دو منطقی بودند.

خوابی که مقدمه حضور در جبهه شد

آن شب را با همین افکار به خواب رفت و در عالم خواب حرم مطهر امام حسین (ع) را دید درحالی‌که درب حرم باز شد، همسر و پنج فرزندش وارد حرم شدند؛ اما پیش از آنکه خودش به آن‌ها بپیوندد درب بسته شد.

شهید سراسیمه از خواب بیدار شد، تلاش کرد که رضایت همسرش را برای رفتن به جبهه جلب کند و گفت: تعبیر خوابی که دیده‌ام این است که حتی اگر به واسطه‌ رفتن به جبهه هم از شما جدا نشوم، به طریقی دیگر جدا می‌شوم و تو می‌دانی که مرگ حق است و زیباترین مرگ کشته شدن در راه خداست.

فردای آن روز شهید شیخی به خاطر حفظ و حراست از خاک میهن عزیزش از همه‌ی دل‌بستگی‌هایش دل برید راهی جبهه شد. در پاییز سال 1361 دور آموزش نظامی ‌را در پادگان آموزشی شهید دستغیب کازرون گذراند و به جبهه جنوب اعزام شد.

دومین بار در سال 1364 بار دیگر از اقوام و دوستان حلالیت طلبید و به پدر و مادر و همسر فداکارش سفارشات لازم را در خصوص فرزندان خردسالش نمود و راهی جبهه شد تا مسیری را که به اختیار خود برگزیده بود به پایان رساند.

جنازه شهید 13 سال در ام الرصاص ماند

شهید حسن شیخی در عملیات والفجر 8 در منطقه عملیاتی جنوب و جزیره ام الرصاص پس از رشادت‌ها و فداکاری‌های بی‌نظیر که برای همیشه در یاد و خاطره هم‌رزمانش باقی خواهد ماند در سحرگاه 22 بهمن 1364 به شهادت رسید. او در هنگام عقب‌نشینی از منطقه عملیاتی هم‌رزم مجروحش را رها نکرد و به‌منظور یاری‌دادن به آن‌ها، حاضر به ترک منطقه نشد.

 دژخیمان بعثی که منطقه عملیاتی ام الرصاص را به تصرف خود در آورده بودند جنازه مطهر او و دیگر هم‌رزمانش را در همان محل دفن کردند و پس از 13 سال کمیته جستجوی مفقودان جنازه این شهید را که جز مشتی استخوان باقی نمانده بود به میهن اسلامی بازگردانده و بعد از تشییع، در اردیبهشت 1377 در بهشت‌زهرا به خاک سپرده شد.

 گزیده‌ای از وصیت‌نامه شهید:

«پدر و مادر و خانواده گرامی ‌اگر خواستید در شهادت من گریه کنید این گریه به یاد سرور شهیدان حضرت اباعبدالله و مصیبت‌های اهل‌بیت (ع) باشد. ای عزیزانم در زندگی حسین وار و زینب وار زندگی کنید و از آنان درس بگیرید. پیرو ولایت‌فقیه باشید ویار امام امت و از راه او منحرف نشوید.»

انتهای پیام/90027

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول