اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

رمز رتبه اولی کهگیلویه و بویراحمد در 2 اسفند/اینجا خبری از بی‌مهری با صندوق‌ رأی نیست+تصاویر و فیلم

کهگیلویه و بویراحمد به مانند همیشه در انتخابات مجلس یازدهم رتبه اول را به خود اختصاص داد؛ این مقام و همه رتبه‌های قبلی بی‌شک رمز و رازی دارد.

رمز رتبه اولی کهگیلویه و بویراحمد در 2 اسفند/اینجا خبری از بی‌مهری با صندوق‌ رأی نیست+تصاویر و فیلم

خبرگزاری فارس یاسوج؛ نسرین عابدیان‌پور- استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های جنوب غربی کشور با مساحتی حدود ۱۶ هزار کیلومتر مربع است.

جمعیت کهگیلویه و بویراحمد در حال حاضر بیش از 700 هزار نفر بوده که از این حیث یکی از استان‌های کم وسعت و کم جمعیت کشور به شمار می‌رود.

استان کهگیلویه و بویراحمد که سابقه بیش از نیک قرنی مجزا شدن از استان‌های فارس و خوزستان را دارد از همان ابتدا استانی عشایری و روستایی بود استانی که روابط در آن بر اساس عشیره و طایفه و ایل بوده است و بر همین اساس مردم قرابت و ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند.

این استان به دلیل همین بافت روستایی در دوران قبل از انقلاب کمتر مورد توجه قرار گرفت و رژیم پهلوی توجه چندانی به کهگیلویه و بویراحمد نداشت که «در یک قلم از محرومیت ها طبق اعلام مسوولان و مراکز آماری تنها در این استان 28 کیلومتر جاده آسفالته تا پیش از انقلاب وجود داشت» تعداد روستاهایی که از نعمت برق برخوردار بودند به تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسید و روستایی که آب داشته باشد نیز همین وضعیت را داشت.

 

به گزارش فارس؛ موضوع امروز گزارش ما در خصوص چرایی حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رأی و کسب مقام اولی حضور در انتخابات در کشور است استانی که در همه ادوار انتخابات از ریاست جمهوری گرفته تا خبرگان و شوراهای اسلامی و مجلس یکی از استان‌های روی سکوی برتر به دلیل حضور مردمی بوده است.

 

 

در همین خصوص به میان مردم رفتیم تا از آن‌ها دلیل چنین حضوری را سؤال کنیم که ولی هاشمی از شهروندان یاسوجی در جواب گفت: یکی از دلایل حضور مردم در انتخابات به صورت مشارکت حداکثری علقه و پایبندی است که مردم استان به نظام جمهوری اسلامی دارند مردمی که زندگی عشایری داشته و صداقت دارند.

این شهروند یاسوجی گفت: مردم استان کهگیلویه و بویراحمد صادقانه تاکنون با نظام جمهوری اسلامی و در کنار آن بوده‌‌اند و این راه را تا آخر ادامه می‌دهند.

وی گفت: مردم استان کهگیلویه و بویراحمد وقتی خدمات را می‌بینند و با قبل از انقلاب مقایسه می‌کنند چنین در کنار نظام و انقلاب و رهبرشان می‌مانند و رأی آن‌ها رأی به نظام جمهوری اسلامی است.

 

سحر حمیدی از دیگر شهروندان یاسوجی که امسال رأی اولی بود و اولین رأی خود را در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به صندوق انداخته است می‌گوید: آن گونه که از پدر و پدر بزرگم شنیده‌ام استان ما تا قبل از این استانی محروم و عقب افتاده از توسعه بوده و مردم استان در دوره پهلوی در سخت‌ترین شرایط زندگی می‌کردند اما اکنون استان وضعیت خوبی پیدا کرده و به لطف خدمات نظام جمهوری اسلامی تا حدود زیادی از محرومیت خارج شده‌ایم و به همین دلیل است که مردم در همه صحنه‌ها از جمله انتخابات حضور پیدا می کنند.

 

 

حجت‌الاسلام موسوی‌اعظم امام جمعه موقت یاسوج می‌گوید: برای پی بردن به خدمات انقلاب باید به وضعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در پیش و پس از انقلاب توجه کرد؛ آن جا که وضعیت استان در دوره قبل اسفناک بود.

امام جمعه موقت شهر یاسوج بیان کرد: در همه زمینه‌‌ها از جمله در آب و برق و گاز و مخابرات و سایر خدمات، استان ما پیش از انقلاب وضعیت تاسف‌باری داشت و در اوج محرومیت و نداری قرار داشتیم که این وضعیت در روستاها به مراتب بدتر و اسفناک بود.

استان کهگیلویه و بویراحمد در دوران پهلوی در کمترین میزان توسعه و پیشرفت قرار داشت در دوران پهلوی اول، به طور کلی استانی به نام کهگیلویه و بویراحمد وجود نداشته، بلکه این استان تحت حاکمیت استان‌هایی نظیر فارس و خوزستان اداره می شد.

در همین راستا با شروع انقلاب اسلامی روند محرومیت زدایی آغاز شد که در زیر به مقایسه سطح آموزش و علم در دوره پهلوی و انقلاب اسلامی پرداخته می شود.

 کهگیلویه و بویراحمد در عرصه های مختلف پیشرفت هایی داشته، یکی از این عرصه ها حوزه علم و آموزش است.

توسعه و پیشرفت کهگیلویه و بویراحمد در مسیر علمی و افزایش تعداد دانشگاه‌ها

در دوران طاغوت هیچ مرکز آموزش عالی در کهگیلویه و بویراحمد وجود نداشت و اکنون ۴۰ موسسه واحد دانشگاهی با بیش از ۴۰ هزار دانشجو فعالیت دارند و درصد با سوادی استان قبل از انقلاب ۳۱ درصد و بعد از انقلاب  به بیش از ۹۰ درصد رسیده است.

این دستاورد بیانگر توسعه و پیشرفت کهگیلویه و بویراحمد در مسیر علمی بوده، که تعداد مراکز دانشگاهی و تعداد دانشجویان یکی از مؤلفه‌های مهم سنجش توسعه یا پیشرفت هر کشور، استان و شهری محسوب می‌شوند.

مقایسه تعداد دانشجویان، اعضای هیئت علمی و تعداد رشته‌های تحصیلی در مراکز آموزش عالی استان تفاوت وضعیت و روند این دانشگاه‌ها را نسبت به سال‌های اولیه و پس از انقلاب به خوبی نشان می‌دهد.

در دانشگاه یاسوج بیش از 6 دانشجو تحصیل می‌کنند و این دانشگاه دارای ۲۳۰ عضو هیئت علمی و ۱۵۲ رشته تحصیلی است.

در دانشگاه علوم پزشکی نیز بیش از ۲ هزار دانشجو تحصیل می‌کنند و تعداد ۱۸۰ نفر نیز عضو هیئت علمی این دانشگاه بوده  و تعداد رشته تحصیلی در این دانشگاه نیز ۲۴ رشته است.

تعداد ۱۵ هزار دانشجو هم در سطح دانشگاه‌های آزاد استان تحصیل می‌کنند و این دانشگاه ۳۰۰ نفر عضو هیئت علمی دارد و ۸۰ رشته تحصیلی در واحد‌های این دانشگاه وجود دارد.

دانشگاه پیام نور کهگیلویه و بویراحمد نیز تعداد ۷ هزار دانشجو دارد و دارای ۵۰ عضو هیئت علمی و ۸۳ رشته تحصیلی است.

همچنین در دانشگاه فرهنگیان کهگیلویه بویراحمد بیش از 900 دانشجو مشغول تحصیل هستند و این دانشگاه دارای ۲۰ عضو هیئت علمی و ۵ رشته تحصیلی است.

تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه یاسوج به عنوان دانشمندان برتر ملی وجهانی شناخته شده، که از جمله آن‌ها می‌توان به "مهر اورنگ قائدی" به عنوان یکی از چند محقق برتر دنیا و "دکتر منفرد" به عنوان یکی از ۵ فناور برتر ملی در سال ۹۵ اشاره کرد.

 

به گزارش فارس با شنیدن؛ دیدن و خواندن این آمار بیشتر پی خواهیم برد که چر مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در وفاداری به نظام جمهوری اسلامی و حضور در انتخابات حرف اول را می‌زنند استانی که از صفر در ابتدای انقلاب شروع کرد امروز در همه عرصه‌ها از جمله در حوزه علم و دانش وضعیت چشمگیری دارد و به هیچ وجه قابل مقایسه با گذشته نیست.

استان کهگیلویه و بویراحمد آن چنان که که بزرگترها می‌گویند تا پیش از انقلاب تنها به اندازه انگشتان یک دست تحصیل کرده در حد لیسانس داشت اما امروز استان کهگیلویه و بویراحمد به لطف انقلاب اسلامی حاذق ترین پزشکان در جنوب کشور و بلکه کل کشور را تربیت کرده است.

کهگیلویه و بویراحمد در حال حاضر در حوزه سلامت نیز وضعیت غیر قابل مقایسه‌ای با قبل از انقلاب دارد از نظر تخت‌های بیمارستانی یکی از استان‌هایی با نرم بالاتر از میانگین کشوری در این شاخص است در یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد سه بیمارستان بزرگ شهید بهشتی؛ امام سجاد و بیمارستان 280 تختخوابی شهید دکتر قربانعلی جلیل و ده‌ها مرکز درمانی ریز و درشت دیگر به مردم خدمات می‌دهند.

در سایر حوزه‌ها نیز وضعیت به گونه‌ای دیگر شده برای مثل در بحث آموزش و فضاهای آموزشی اکنون در بیشتر تعداد 1 هزار و 700 روستای استان کهگیلویه و بویراحمد مدرسه وجود دارد و نیازی نیست که فرزندان روستایی به شهرها و مراکز دهستان‌ها مراجعه کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: رشد نرخ باسوادی ۴۰ سال گذشته (از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۹۵) در این استان ۱۵ درصد بالاتر از میانگین کشوری است.

هادی زارع پور گفت: نرخ باسوادی در کشور از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۹۵ به طور میانگین ۴۹ درصد رشد داشته در حالی که این میزان در کهگیلویه و بویراحمد ۶۴ درصد بوده است.

وی با اشاره به اینکه گروه هدف سوادآموزی جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال است، افزود: بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۵۵ نرخ باسوادی در کهگیلویه و بویراحمد ۲۸.۸۶ درصد بوده در حالی که این میزان در سال ۱۳۹۵ به ۹۲.۷ درصد رسید و میانگین کشوری آن نیز ۹۴.۷ درصد است.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: پیش بینی می شود که نرخ باسوادی این استان هم اینک به بالای ۹۳ درصد رسیده است.

زارع پور عنوان کرد: نرخ باسوادی مردان و زنان ۱۰ تا ۴۹ سال کهگیلویه و بویراحمد بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ به ترتیب ۹۶.۱ و ۸۹.۴ درصد است.

 

وی ابراز داشت: بر اساس این سرشماری میانگین نرخ باسوادی مردان و زنان ۱۰ تا ۴۹ سال کشور نیز به ترتیب ۹۶.۲ و ۹۳.۴ درصد است.  

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: رشد نرخ باسوادی مردان و زنان ۱۰ تا ۴۹ سال این استان در ۴۰ سال گذشته (از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۹۵) نسبت به میانگین کشوری به ترتیب ۵۵ و ۷۴ درصد بوده است.

به گزارش فارس؛ با مروری بر این دستاوردها بیشتر پی خواهیم برد که چرا استان کهگیلویه و بویراحمد در همه سال‌های پس از پیروزی انقلاب بالاترین رتبه حضور و مشارکت مردمی در انتخابات را داشته است.

استان کهگیلویه و بویراحمد در همه ادوار انتخابات مجلس شورای اسلامی فارغ از بیان آمار حضور در سایر انتخابات‌ها برای نمونه در دوره دوم مجلس شورای اسلامی مشارکت مردم کهگیلویه و بویراحمد در دومین دوره انتخابات ۷۸٫۸۷ اعلام شد.

 

 

در دوره چهارم انتخابات مجلس شورای اسلامی درصد حضور مردم استان در پای صندوق‌های رأی میزان مشارکت مردم استان در این دور از انتخابات ۸۶٫۶۲ اعلام شد.

میزان مشارکت مردم استان در پنجمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی 96.16 درصد و در دوره ششم 96.51 درصد در دوره هفتم مجلس این حضور 89.81 درصد و در دوره هشتم 87.59 درصد و در دوره نهم مجلس شورای اسلامی حضور و مشارکت مردمی 89.96 درصد بوده است.

 

مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باز هم به مانند گذشته حضور پرشکوه و حماسی داشتند به نحوی که مقام اول کشور را با مشارکت بیش از 70 درصدی از آن خود کردند.

در این دوره که میانگین حضور مردمی در انتخابات در سراسر کشور رقم 42.57 درصدی را نشان می‌دهد استان کهگیلویه و بویراحمد با یک رقم معنادار و فاصله‌دار نسبت به سایر استان‌ها و با مشارکت 70.66 درصدی در رتبه نخست مشارکت قرار دارد.

پس از استان کهگیلویه و بویراحمد استان‌های خراسان جنوبی و ایلام با 66 و 60 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند؛ برای دیدن نوع درصد مشارکت همه استان‌ها در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی«اینجا» را کلیک کنید.

 

به گزارش فارس؛ کریم بنام فعال رسانه‌ای اصلاح‌طلب در کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به حضور مردم استان در انتخابات‌های پس از انقلاب معتقد است که مردم استان از درجه بالای شور و شعور سیاسی برخوردارند و به نسبت سایر استان های کشور بیشتر به تاثیر انتخابات در سرنوشت خود پی برده‌‌اند.

 

 

بنام می‌گوید: تفاوت استان ما با سایر استان‌ها در این است که چپ و راست و میانه روستایی و شهری دکتر و چوپان، همه و همه از هر تفکر و گفتمانی هرگز با انتخابات قهر نکرده و به صندوق‌ها بی‌مهری نمی‌کنند؛ مردم استان کهگیلویه و بویراحمد حضور خود را بی‌تاثیر در زندگی فردی و اجتماعی ندیده‌اند بنابراین لزومی نمی‌بینند که با انتخابات قهر کنند. 

علی‌محمد دانشی فعال سیاسی اصولگرا و دبیر حزب موتلفه اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد که در همه ادوار انتخابات پس از انقلاب در پای صندوق‌های رای حضور داشته و  خود یکی از افراد موثر در تصمیم‌گیری‌های سیاسی به شمار می‌رود معتقد است که نباید حضور مردم را تنها در انتخابات خلاصه کرد بلکه این حضور در همه عرصه‌ها باشکوه و پرشور بوده از حضور در عرصه‌هایی مثل جنگ و دفاع مقدس که استان به نسبت جمعیت 300 هزار نفری خود در دفاع مقدس اما رتبه اول حضور و ثبت نام را در آن دوره به خود اختصاص داد.

دبیر حزب موتلفه اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید وقتی که هواداران فرد پیروز در انتخابات تاثیر حضور خود در سرنوشت آینده استان در همه حوزه‌ها می‌بینند بنابراین چرا نباید شرکت فعال در انتخابات داشته باشند در استان مردم اعتقاد دارند که رأیشان در سرنوشت آینده خودشان تاثیر مستقیم دارد بنابراین در انتخابات به صورت حداکثری شرکت می‌کنند.

انتهای پیام/82009/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول