اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

اذعان پژوهشگران آمریکایی به بی‌اعتباری ادعای تقلب مورالس در انتخابات بولیوی

پژوهشگران یک موسسه تکنولوژی در آمریکا اذعان کردند ادعای تقلب رئیس‌جمهور سابق بولیوی در انتخابات این کشور به لحاظ آماری قابل اثبات نیست.

اذعان پژوهشگران آمریکایی به بی‌اعتباری ادعای تقلب مورالس در انتخابات بولیوی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،‌ چند تن از پژوهشگران آمریکایی اذعان کردند ادعای وقوع تقلب در انتخابات بولیوی فاقد شواهد آماری کافی است.

به نوشته روزنامه «گاردین»، تعدادی از محققان بخش داده‌های انتخاباتی و پژوهشگاه علوم «موسسه تکنولوژی ماساچوست» (ام.آی.تی) نتایج پژوهش‌های خود درباره این‌که آیا «اوو مورالس» رئیس‌جمهور بولیوی در انتخابات این کشور مرتکب تقلب شده یا پای یک کودتای برنامه‌ریزی شده در میان است را در روزنامه «واشنگتن پست» منتشر کردند.

«جان کوریل» و «جک ویلیامز» از محققان ام.‌آی.تی اعلام کردند، بر اساس این نتایج «هیچ‌گونه شواهد آماری مبنی بر وقوع تقلب یافت نشد» و جمع‌بندی سازمان کشورهای آمریکایی در این خصوص، «عمیقاً ناقص به‌نظر می‌رسد».

بر خلاف نتایج سازمان کشورهای آمریکایی، محققان ام.آی.تی به این نتیجه رسیدند که مورالس در دور اول انتخابات توانسته بود از حدنصاب عبور کند.

مورالس که اولین رئیس‌جمهور بومی بولیوی بود، با وجود پیروزی مجدد در انتخابات ریاست‌جمهوری که پاییز امسال برگزار شد، از سوی مخالفین به دست بردن در آرا و تقلب متهم شد. او هرچند با برگزاری دوباره انتخابات موافقت کرد، اما نهایتا ۲۱ آبان تحت فشار مخالفین مورد حمایت آمریکا، بولیوی را به مقصد مکزیک ترک کرد. او برای «انجام امور درمانی» راهی کوبا شد و سپس به آرژانتین پناهنده شد.

از آن زمان، دولت کودتای بولیوی به ریاست «جنین آنز» که از نوادگان استعمارگران اولیه بولیوی است، اعتراضات مردم را با سرکوب و خشونت پاسخ داده است و کشتار بومیان این کشور را بار دیگر احیا کرده است.

شمار آمار رسمی کشته‌شدگان در بولیوی از آغاز اعتراضات به بیش از ۳۰ نفر رسیده است. همچنین ده‌ها نفر مفقود، بیش از ۷۰۰ تن زخمی و نزدیک به هزار نفر بازداشت شده‌اند.

ستاد انتخابات بولیوی اعلام کرده است مورالس برای شرکت در انتخابات سنای این کشور که اردیبهشت ماه برگزار می‌شود فاقد صلاحیت لازم است. مورالس در واکنش به این اقدام گفت: «شما هر کاری که بخواهید می‌توانید علیه من انجام دهید اما حقوق دموکراتیک و دیوان عالی انتخابات را نابود نکنید. بولیوی را نابود نکنید».

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول