اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

ثبت کمترین قیمت سبد نفتی اوپک در سال 2020/ کاهش 6 دلاری طی یک هفته

سبد نفتی اوپک با دو دلار و 12 سنت کاهش به 51.89 دلار در هر بشکه رسید که نه تنها کمترین قیمت سال 2020 که کمترین قیمت از ابتدای سال 2019 نیز به شمار می‌رود.

ثبت کمترین قیمت سبد نفتی اوپک در سال 2020/ کاهش 6 دلاری طی یک هفته

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، سازمان کشورهای تولیدکننده و صادرکننده نفت خام، اوپک، در آخرین به‌روز رسانی سایت خود اعلام کرد، هر بشکه سبد نفتی اوپک روز پنج‌شنبه با دو دلار و 12 سنت کاهش 51.89 دلار فروخته شده است.

سبد نفتی اوپک روز چهارشنبه 7 اسفند ماه برابر با 26 فوریه، 51.89 دلار در هر بشکه معامله شده بود.

به این ترتیب کمترین قیمت سبد نفتی اوپک در سال 2020 ثبت شد. کمترین قیمت این نوع نفت 54.17 دلار در هر بشکه بود که در دهم فوریه (21 بهمن ماه) رقم خورده بود.

سبد نفتی اوپک سال گذشته میلادی را با کمترین قیمت همان سال برابر با 52.14 دلار آغاز کرده بود؛ به این ترتیب، آخرین قیمت سبد نفتی اوپک، کمترین رقم در یک سال و دو ماه گذشته به شمار می‌رود.

این نوع نفت طی یک هفته گذشته یعنی از 27 فوریه تا 21 فوریه 6.28 دلار از ارزش خود را از دست داده است.

روز پنج شنبه تحت تاثیر هشدار ترامپ به مردم آمریکا در مورد ویروس کرونا، قیمت نفت برای پنجمین روز متوالی کاهش یافت. (جزئیات بیشتر)

فردای همان روز، قیمت نفت برای ششمین روز متوالی در روز جمعه، آخرین روز کاری بازارهای جهانی به کمترین میزان در بیش از یک سال گذشته کاهش یافت.

هر بشکه نفت برنت با 1.66 دلار کاهش 50.52 دلار فروخته شد. هر بشکه نفت خام آمریکا با 2.33 دلار کاهش 44.76 دلار به ازای هر بشکه معامله شد. هر دو شاخص نفتی کمترین قیمت از دسامبر 2018 را ثبت کردند.

طی هفته گذشته، هر بشکه نفت برنت تقریبا 14 درصد از ارزش خود را از دست داد که بیشترین درصد کاهش هفتگی از ژانویه 2016 به شمار می رود. نفت خام امریکا نیز بیش از 16 درصد افت قیمت را ثبت کرد که بیشترین کاهش هفتگی این شاخص نفتی از دسامبر 2008 به شمار می رود.(جزئیات بیشتر)

همچنین آشفتگی ناشی از ویروس کرونا، بازارهای بورس در جهان و قیمت فلزهای صنعتی و گران بها را به شدت کاهش داد به طوریکه خسارت این افت ارزش 5 تریلیون دلار برآورد شده است.(جزئیات بیشتر)

اوپک و دیگر تولیدکنندگان نفت نظیر روسیه که به اوپک پلاس معروفند، از ابتدای ماه ژانویه، میزان تولید خود را روزانه ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دادند و توافق کردند تا این کاهش را تا پایان ماه مارس ۲۰۲۰ ادامه دهند.

 این کشورها روز پنج شنبه و جمعه (۱۴ و ۱۵ آذر) با یکدیگر دیدار و توافق کردند تا بر میزان کاهش تولید خود روزانه ۵۰۰ هزار بشکه دیگر بیفزایند و این مقدار کاهش تولید را در سه ماهه نخست ۲۰۲۰ ادامه دهند.(جزئیات بیشتر)

قرار است این کشور در 5 و 6 دسامبر (15 و 16 اسفند) با یکدیگر دیدار کنند.

پیش از پایان ماه فوریه کمیته فنی اوپک پلاس پیشنهاد داد تا با توجه شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضا 600 هزار بشکه دیگر بر رقم کاهش تولید افزوده شود. 

 سخنگوی کرملین گفت: روسیه موضع خود را  به وقتِ خود در مورد توافق جدید اوپک پلاس اعلام خواهد کرد.(جزئیات بیشتر) اما تا این زمان روسیه موضع خود را اعلام نکرده است.

 

از طرفی وزیر انرژی عربستان گفته است، تعامل میان اعضای اوپک پلاس وجود دارد و ریاض هنوز با مسکو در حال رایزنی و مطمئن است که همه اعضای اوپک پلاس تولیدکنندگانی مسئول و پاسخگو هستند.(جزئیات بیشتر)

در عین حال، اکنون گفته می شود برخی اعضای اوپک از جمله عربستان به دنبال تبدیل این رقم به یک میلیون بشکه در روز هستند.(جزئیات بیشتر)

هر بشکه نفت اوپک در هفته منتهی به 28 فوریه 54.47 دلار فروخته شد.

سبد نفتی اوپک متشکل از نفت سنگین ایران، نفت سبک عربستان، نفت سبک بصره عراق، نفت صحرای الجزایر، نفت اورینت اکوادور، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت موربان امارات، مارین قطر، مِرِی ونزوئلا، گیراسول آنگولا، رابی لایت گابن، نفت دجنو کنگو و نفت زفیرو گینه است.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول