اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

پیگیری مطالبات کرونایی شما در ۲۴ساعت گذشته/ تقدیر از مدافعان سلامت، مطالبه مردم در «فارس من»

این گزارش مروری است بر مهم‌ترین اقدامات و پیگیری‌ مطالبات کرونایی شما در ۲۴ساعت گذشته.

پیگیری مطالبات کرونایی شما در ۲۴ساعت گذشته/ تقدیر از مدافعان سلامت، مطالبه مردم در «فارس من»

به گزارش خبرگزاری فارس؛ کرونا هم‌چنان در صدر نگرانی‌ها است. حالا بیشتر نقاط جهان درگیر این ویروس شده‌اند. آدم‌کُش چینی می‌تازد؛ کسی جلودارش نیست. در ایران اما همه برای کنترل بیماری هم‌قَسم شده‌اند. مخاطبان زیادی سوژه‌های متعددی را در این‌باره برای ما در «فارس من» ارسال کردند. پیگیری آن‌ها باتوجه به شرایط کشور حیاتی است. روزانه گزارشی از مهم‌ترین پیگیری‌های انجام‌شده برای نگرانی‌های کرونایی شما منتشر خواهیم کرد. همراه ما باشید.

 

اول| تقدیر و تشکر از مجاهدان خط مقدم مبارزه با کرونا

اگرچه کُشندگی زیادی ندارد، ولی پخش گسترده و توان سرایت «کرونا» همه را نگران کرده است. بیشتر از همه کادر درمان بیمارستان‌ها در معرض ابتلا هستند. بخاطر تماس مداومشان با مبتلاها. کمبود ماسک و روپوش‌های محافظ هم نگرانی‌ها را چندچندان کرده. همین چند روز خبرهای تأسف‌برانگیزی از ابتلای پرستاران و اطبا به «کرونا» منتشر شد. ولی آنها حتی یک قدم عقب‌نشینی نکردند! جانشان کف دستشان است؛ هم‌قسم شده‌اند برای شکست بیماری.

روایت این رشادت‌ها همه را سربلند می‌کند و امیدوار. برای همین کاربران زیادی با تأسیس یک کمپین در «فارس من» خواستار «تقدیر و تشکر» از آنها شدند. از کادر درمانی که اگر نبودند ای‌بسا همه‌گیری گسترش بیشتری می‌یافت. در این کمپین آمده است: «باید از زحمات آنها و کسانی که در خط مقدم مبارزه جان خودشان را کف دستشان گرفته اند، تشکر کرد. از خبرگزاری وزین شما تقاضامندم برنامه ای برای تقدیر و تشکر از آنها تدارک ببیند.»

روز پنجشنبه هم رهبر معظم انقلاب با انتشار یک ویدئو، از زحمات آنها تشکر کرد. ایشان ضمن ملاقات با دکتر مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی، با تشکر صمیمانه از وزارت بهداشت، پزشکان، پرستاران و کادرهای درمانی و مجموعه دست اندرکاران پزشکی در مبارزه با ویروس کرونا، خاطرنشان کردند: «این زحمات بسیار با ارزش، جایگاه جامعه پزشکی و پرستاری را در جامعه بالا می‌برد که برده است و اجر و ثواب الهی را به دنبال خواهد داشت.»

«فارس من» هم حتماً به‌زودی برای تقدیر و تشکر از آن‌ها دست‌به‌کار خواهد شد. جمعی از همکاران من علی‌الحساب روز چهارشنبه برای تقدیر و تشکر از مدافعان سلامت به بیمارستان بقیه‌الله رفتند. بیمارستانی که یکی از خطوط مقدم مبارزه با «کرونا» است. تصاویر این ملاقات و روحیه‌ی بالای کادر درمانی را در این گزارش تصویری تماشا کنید. هم‌چنین ویدئوی چند دقیقه‌ای زیر ماحصل گفت‌وگوی ما و آن‌ها است:

کرونا جمع شدنی است. هیولای چینی را اتحاد و همبستگی ایرانی شکست خواهد داد. روایت قهرمانی‌ها و از خودگذشتگی‌های کادر بهداشت و درمان ولی جاودانه خواهد ماند. ساکنان سرزمین آریا برای همیشه قدردان شما هستند.

 

دوم| همه علیه کرونا؛ وزارت بهداشت: کیت تشخیص ساخته شد، تحقیقات واکسن ادامه دارد

دانشمندان جوان ما دست به کار شدند. کرونا را می‌توان شکست داد. اگر به همین ظرفیت‌ها اگر به جوان‌ترها اعتماد کرد. برای مبارزه با کرونا اول از همه «کیت تشخیص» بیماری نیاز بود. یک تجهیز آزمایشگاهی که خیلی سریع می‌توانست صف مبتلایان به آنفلونزا یا دیگر بیماری‌های تنفسی را با کرونایی‌ها جدا کند. بعد از آن تولید واکسن یا درمان قطعی بیماری طبیعتاً در اولویت است.

جمعی از مردم هم در همین رابطه با ثبت یک کمپین در «فارس من» خواستار ورود محققان جوان برای ساخت داروی کرونا شدند. در این کمپین آمده است: «دانش داروسازی و پزشکی ما قابلیت‌های زیادی دارد. این قابلیت را می‌توان در ساخت دارو و واکسن کرونا بکار گرفت.» همکاران من موضوع را از دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز تحقیقاتی کشور جویا شدند.

 

آقای دکتر جلالی رئیس دانشگاه بقیه‌الله مثلاً می‌گوید سه پروژه‌ی علمی مستقل در دانشگاه برای مطالعه و ساخت واکسن و داروی کرونا در این دانشگاه راه‌اندازی شده است. وی بااشاره به تجربه موفق ساخت واکسن آنفولانزا به خبرنگار ما گفت: «نمی توان در حال حاضر جزییات دقیقی از پروژه‌های درمانی ویروس کرونا را خبری کرد. اما به‌اطلاع هم‌وطنان عزیز می‌رسانیم اولین پروژه، ساخت داروی درمانگر کرونا مبتنی بر حوزه‌های علم ژنتیک است.»

وی پروژه‌ی دوم علمی تعریف‌شده را در جهت ساخت واکسن برای این بیماری تعریف کرد، و ادامه داد: «ساخت داروی گیاهی برای درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا هم سومین پروژه درمانی محققان ایرانی است. متخصصان در مرکز تحقیقات طب سنتی در حال انجام آزمایش ها برای ساخت داروی گیاهی درمان کرونا ویروس هستند. امیدواریم خروجی همه این پروژه ها در چند ماه آینده ساخت داروی قطعی کرونا ویروس باشد.»  

 

از سوی دیگر سخنگوی دولت روز گذشته در جمع خبرنگاران، از ساخت کیت تشخیص بیماری کرونا در صنایع دفاع خبر داد. ربیعی گفت: «بچه‌های وزارت دفاع کیت تست کرونا را ساخته اند و انستیتو پاستور نیز در آزمایشات مختلف آن را تأیید کرده است. کارخانه‌های تولید الکل و مواد ضدعفونی کننده هم در این هفته تولیدات خود را به بیرون عرضه خواهند کرد.»

رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوی هم دیگر مقامی است که در این‌باره پاسخگوی خبرنگار ما شد. وی با اشاره به تلاش‌های صورت‌گرفته در مجموعه‌های دانش‌بنیان برای ساخت کیت تشخیص و ماسک فیلتردار، اضافه کرد: «مجموعه دانشگاه علوم پزشکی ایران بحث ساخت واکسن‌های MRNA را علیه ویروس کرونا دارد که محقیقن در حال تحقیق و پژوهش هستند.»

 

همه‌ی این تلاش‌ها نشان از یک عزم ملی است. تلاش دانشمندان ایرانی بدون تردید به موفقیت خواهد رسید. این مردم سربلند به‌زودی بیماری تازه را شکست خواهد داد.

 

سوم| کاسبان کرونا میوه را هم گران کردند!/ گزارش فارس از قیمت محصولات آنتی کرونا

«متأسفانه با انتشار خبر شیوع کرونا، عده‌ای سودجو لوازم مورد نیاز مردم را احتکار کردند. در سایه بی‌توجهی مسؤلین شاهد گرانی افسارگسیخته‌ی میوه، گوشت و تقریباً همه‌ی اقلام مورد نیاز هستیم. چرا دولت ستاد ضدگرانی تشکیل نمی‌دهد؟ چرا متولیان امر همیشه یک قدم از دلال‌صفتان عقب‌ترند؟» شما نوشته بودید؛ در سوژه‌ای که باعنوان «لزوم تشکیل ستاد مبارزه با گرانی بعلت کرونا» در «فارس من» ثبت شده بود.

دلال‌صفت‌ها همیشه هستند؛ مترصد کوچک‌ترین فرصت برای تَلکه کردن مردم. این عین بی‌انصافی است. راستی به جماعتی که نان از جان مردم می‌خورند چه باید گفت؟ البته گلایه‌ها از مسؤلین امر هم‌چنان باقی است. همکاران من در گروه اقتصادی برای همین سری به بازار زدند؛ برای رصد قیمت انواع میوه و سبزی‌جات. مشاهدات میدانی آنها حکایت از افزایش قیمت محصولاتی است که اصطلاحاً به ضد کرونا معروف شدند. مشروح گزارش آنها و جدول آخرین اوضاع قیمت در بازار را در این پیوند بخوانید.

کرونا به‌زودی جمع خواهد شد؛ روسیاهی اما برای زالوصفت‌هایی که به جان مردم افتادند، باقی است.

 

چهارم| عدم دریافت جریمه لغو بلیت قطار و هواپیما؛ وزیر راه: کسر نخواهد شد

باید جلوی گسترش بیماری را گرفت. یکی از مؤثرترین روش‌ها، قرنطینه خانگی است. مسؤلین مرتبط بارها از مردم خواسته‌اند تا در ازای تعطیلی مدارس، مسافرت نروند. اقدامی که اگر بنحو احسن انجام شود، اثر روشنی برای مبارزه با کرونا خواهد داشت. برای همین بسیاری از مردم بلیت‌ها و مسافرت‌هایشان را کنسل کردند. برخی ایرلاین‌ها و شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی اما اقدام به کسر ۱۰درصد هزینه کنسلی می‌کنند. موضوعی که مورد گلایه افکار عمومی قرار گرفت.

جمعی از آن‌ها با تشکیل یک کمپین از مسؤلین خواسته‌اند تا جلوی کسر ۱۰ درصد به‌بهانه جریمه لغو را بگیرند. در این کمپین آمده است: «تعداد زیادی از مردم جهت سفرهای بین شهری و بخصوص سفرهای نوروزی بلیط قطار، اتوبوس و هواپیما تهیه کرده‌اند که به دلیل شیوع ویروس کرونا موقع استرداد این بلیط‌ها مبلغ ۱۰ درصد از مبلغ کل کسر می‌شود. مراکز بلیط‌فروشی و شرکت‌های هواپیمایی نباید از این مشکل بوجود آمده سوءاستفاده کرده و نفع خود را ببرند.»

 

وزیر راه البته به مردم اطمینان خاطر داده که هیچ جریمه‌ای بابت لغو سفر اعمال نخواهد شد. آقای اسلامی گفته: «به دستگاه‌های متولی یعنی شرکت راه‌‌آهن و سازمان هواپیمایی ابلاغ شده است تا برای بازگرداندن هزینه بلیت،‌ جریمه‌ای بابت لغو دریافت نشود. خیال مردم راحت باشد و جای نگرانی نیست.‌ حتی مسافران هواپیما می‌توانند بلیت خود را به حالت open تبدیل کنند تا در زمان دلخواه دیگری اقدام به سفر کنند.» امیدواریم.

بدتر از کرونا، ترس از بیماری است. مسلماً بمباران افکار منفی و اخبار ناصواب ذهن جامعه را آلوده می‌کند. برای صیانت از سلامت خود و خانواده‌تان، اخبار موثق را دنبال کنید. فارس تازه‌ترین خبرها درباره این بیماری را در قالب یک پرونده ویژه لحظه‌به‌لحظه منتشر خواهد کرد. برای دسترسی به این اخبار روی تصویر زیر چه در این گزارش چه در صفحه اصلی خبرگزاری کلیک کنید:

«فارس من» هر لحظه با شما است. مداوماً نگرانی‌های کرونایی شما را از مسؤلین مرتبط پیگیری می‌کنیم. فراموش نباید کرد؛ شما سردبیر فارس هستید!

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/ ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول