اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

اینجا یک صلوات کارگشاست/ پایگاهی از جنس مهربانی

اینجا همت و تلاش زنانه کارساز است. اینجا بانوان اراده می‌کنند و گام بر می‌دارند، وقتی در ابتدای هر کاری سلام و صلوات می‌فرستند و زمانی که با گام‌های بلند خود کاری می‌کنند کارستان باز هم عطر سلام و صلوات در فضا می‌پیچد.

اینجا یک صلوات کارگشاست/ پایگاهی از جنس مهربانی

خبرگزاری فارس تبریز، معصومه درخشان- بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیروی مقاومت بسیج به فرمان حضرت امام خمینی (ره) شکل گرفت و این نهاد مردمی در مساجد و پایگاه‌ها فعالیت خود را آغاز کرد.

شکل‌گیری نیروی مقاومت بسیج در همان سال‌های آغازین بعد از انقلاب اسلامی با شروع هشت سال دفاع مقدس وارد فعالیت‌های نظامی شد و به آموزش بسیجیان در عرصه دفاعی پرداخت. هر چند که تنها وظیفه و ماموریت نیروی مقاومت بسیج صرفا فعالیت دفاعی و نظامی نبود و نیروی مردمی بسیج در تمام عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، تعلیم و تربیت و ...نقش فعال و حضور گسترده‌ای دارد.

در حال حاضر، نیروی مقاومت بسیج دارای کارکردهای گوناگون بوده و ماموریت‌ها و وظایف مختلف و متنوعی بر عهده دارد. ماموریت‌هایی که برای بهره‌ بردن از ظرفیت علمی، پژوهشی و دینی نوجوانان و جوانان طراحی شده، طرح‌ها، کلاس‌ها و برنامه‌های آموزشی نیز برای ارتقای سطح فکری، عقیدتی، علمی و فرهنگی نوجوانان و جوانان برگزار می‌شود.

برای ارتقای سطح فعالیت و عملکرد پایگاه‌های مقاومت بسیج در کشور همه ساله نظارت‌ها و ارزیابی‌هایی صورت می‌گیرد و پایگاه‌هایی که عملکرد قابل قبولی از خود ارائه داده و طرح‌ها و ایده‌های مفیدی داشته و عملیاتی کرده باشند به‌عنوان پایگاه‌های اسوه و نمونه انتخاب می‌شوند.

پایگاه نیروی مقاومت بسیج امام خمینی (ره) در خیابان خطیب تبریز یکی از آن پایگاه‌هایی است که به‌خاطر فعالیت‌های خوب و تاثیرگذار آن به‌عنوان پایگاه نمونه و برتر در سطح استان آذربایجان‌‌شرقی انتخاب شده است. این پایگاه در جشنواره « اسوه مسجدمحوری» در سال 97 و 98 به‌عنوان پایگاه برتر در سطح استان آذربایجان‌شرقی انتخاب شده است. 

 

کارآفرینی و آموزش تنها با یک صلوات

برای آشنایی با نحوه فعالیت و چگونگی عملکرد این پایگاه مقاومت با خانم «سمیه رحمان‌زاده» فرمانده پایگاه مقاومت امام خمینی (ره) خطیب گفت‌وگو کرده‌ایم تا با فعالیت‌های این پایگاه مقاومت بیشتر آشنا شویم. سمیه رحمان‌زاده دانش‌آموخته مقطع کارشناسی مهندسی کشاورزی بوده و  ۹ سال است که فرماندهی پایگاه مسجد امام خمینی (ره) را بر عهده دارد.

 

از جبهه نظامی تا جبهه فرهنگی

سمیه رحمان‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز با اشاره به فعالیت این پایگاه در طی سال‌های گذشته گفت: پایگاه امام خمینی (ره) نیز همچون سایر پایگاه‌های مقاومت با تشکیل نیروی مقاومت بسیج شکل گرفت و از همان ابتدا در هشت سال دفاع مقدس نقش‌آفرینی کرد. از ثبت‌نام و آموزش دفاعی، رزمی بسیجیان تا جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای رزمندگان در جبهه‌ها از اقدامات این پایگاه در سال‌های اولیه است.

وی افزود: بعد از هشت دفاع مقدس و در شرایط فعلی که در سایه خون شهدا در صلح و آرامش زندگی می‌کنیم ماموریت و رویکردهای پایگاه مقاومت تغییر یافته و بیشتر در بعد فرهنگی و اجتماعی ایفای نقش می‌کند.

تعلیم و تربیت موضوع کلیدی

رحمان‌زاده ادامه داد: دیدار با خانواده شهدای هشت سال دفاع مقدس و شهدای مدافعان حرم یکی از برنامه‌های محوری پایگاه مقاومت است و در کنار آن باید گفت، محور تعلیم و تربیت از موضوعات کلیدی و اساسی است که همکاران ما با برگزاری کلاس‌های عقیدتی، دینی، فرهنگی و اجتماعی با نام حلقه‌های صالحین در صدد انتقال مفاهیم هستند.

وی با تشریح کلاس‌های حلقه صالحین اظهار داشت: محوریت اصلی حلقه صالحین آموزش‌های قرآنی، دینی، عقیدتی و فرهنگی است.

این بسیجی ادامه داد: همچنین آموزش‌های قرآنی یکی از مهم‌ترین کلاس‌های برگزار شده در این پایگاه است که با استقبال اعضای پایگاه مواجه می‌شود و در کنار آن کلاس‌های بصیرت‌افزایی در جهت تحلیل و تفسیر موضوعات سیاسی روز جامعه برگزار می‌شود.

 

برگزاری کلاس‌های سبک زندگی/  از مهد کودک تا مهد الرضا

این پایگاه مقاومت با دایر کردن مهدکودک با نام " مهدالرضا"  مشکل خانم‌هایی که با داشتن فرزند کوچک نمی‌توانستند به مسجد بیایند را حل کرده است.

رحمان‌زاده در این زمینه گفت: تعدادی از مادران که برای ادای فریضه نماز مغرب و عشاء به مسجد می‌آمدند  و شاید سر و صدای بچه‌ها دیگران را اذیت می‌کرد ما با دایر کردن این مهدکودک سعی کردیم به مادران کمک کنیم و حالا آنها دغدغه‌ای برای این موضوع ندارند، چراکه فرزندان خردسال آنها در طی اقامه‌نماز در مهدکودک بوده و مربی مهد نیز به خوبی از آنان مواظبت می‌کند.

از حضور مادران جوان تا یادگیری هنرهای دستی

حضور مادران جوان در کلاس‌های آموزشی پایگاه یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های این پایگاه است.

همکاری با کانون رضوی یکی دیگر از فعالیت‌های این پایگاه است که مراسم‌های مختلف جشن و سرور اهل بیت را با مشارکت آستان قدس رضوی برگزار می‌‌کند.

همچنین برگزاری برنامه‌های شاد تفریحی و سرگرمی در کنار کلاس‌های آموزشی لحظات شاد و مفیدی را برای اعضای پایگاه رقم می‌زند.

رحمان‌زاده در ادامه تعداد اعضای پایگاه امام خمینی (ره) را ۷۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: بیشتر اعضای پایگاه نوجوانان، جوانان و مادران جوان هستند که در برنامه‌های پایگاه حضور فعال دارند و قدیمی‌های پایگاه نیز در کنار جوان‌ترها پای کارند.

 

فرمانده پایگاه مقاومت امام خمینی (ره) با اشاره به برگزاری کلاس‌های کارآفرینی قالیبافی، کار روی سفال، حکاکی روی مس، بافندگی، خیاطی و سایر کلاس‌های مهارتی در طول سال در صدد هستند اعضای پایگاه را با روش‌های تولید و کسب و کار آشنا کرده و برای تولیدات آنها بازاریابی کرده و آنها را به فروش می‌رسانند به‌طور مثال خانم‌هایی که طی سال در کلاس‌های سفال‌گری شرکت می‌کنند اکنون به‌قدری مهارت پیدا کرده‌اند که تولیدات خود را به فروش می‌رسانند و در این میان ظرفیت فضای مجازی برای فروش تولیدات آنها کمک می‌کند.

وی ادامه داد:کار با چوب،کلاس‌ها و اردوهای تفریحی مانند حضور اعضای پایگاه به‌صورت دسته‌جمعی در سینما، اکران فیلم در مسجد، اردو به کندوان و ... در کنار کلاس‌های  آموزش برگزار می‌شود.

برگزاری کلاس‌های علمی و تقویتی

برگزاری کلاس‌های علمی و تقویتی برای دانش‌آموزان در طرح تابستانی بخش دیگری از فعالیت‌های این پایگاه است که با مشارکت دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد و دکترای انجام می‌شود.

آن‌طور که رحمان‌زاده اشاره می‌کند قبل از برگزاری کلاس‌ها، کلاس‌های موردن یاز دانش‌آموزان ارزیابی شده و دروس تقویتی برای آنها تشکیل می‌شود.پایگاه مقاومت امام خمینی (ره) در طی سال هر روز شنبه تا چهارشنبه صبح پذیرای عموم مردم است.

وی با اشاره به تحصیلات فعالان پایگاه افزود: در حال حاضر بیشتر اعضای پایگاه‌داری تحصیلات تکمیلی بوده و دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد بوده و سه نفر از جوانان پایگاه نیز دانشجوی مقطع دکترای هستند.

 

تربیت نیرو در تراز انقلاب

رحمان‌زاده در ادامه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اجرای طرح «شورای نوجوان» یادآور شد: در این راستا و در جهت کادرسازی در تراز انقلاب اسلامی در پایگاه برای پرورش فرمانده طرح «شورای نوجوان » برگزار می‌شود. در این طرح چند نفر از نوجوانان پای کار آمده و امورات مربوط به اداره یک پایگاه مقاومت را در موقعیت‌های خاص آموزش می‌بینند.

وی با اشاره به دیگر فعالیت‌های این پایگاه مقاومت ادامه داد: کمک به جبهه‌های محور مقاومت در طی این سال‌ها ،جمع‌آوری کمک‌های مردمی به سیل‌زدگان و زلزله‌زدگان شهرستان‌های مختلف اعم از خوراک و پوشاک و ... از دیگر برنامه‌های محوری این پایگاه است.

فرمانده پایگاه مقاومت امام خمینی (ره) از اجرای طرح« بهنام محمدی» خبر داد و گفت: طرح «بهنام محمدی» از جمله طرح‌هایی است که در جهت تعامل و ارتباط هر چه بهتر و بیشتر بین خانه، مدرسه و مسجد برگزار می‌شود و هدف اصلی این طرح این است که دانش‌آموزان در قالب این طرح ارتباط بیشتری با مسجد داشته و اولیای مدرسه و اولیای دانش‌آموزان نیز ارتباط بهتر و بیشتری با همدیگر داشته باشند.

وی تاکید کرد: ارتباط چهره به چهره بین اعضای مسجد، مدرسه و خانه با یکدیگر  از جمله مزیت‌های این  طرح است و در کنار آن شناسایی مشکلات، رفع آنها و ارائه راهکارها از دیگر مواردی است که در این طرح جدی گرفته می شود.

رحمان‌زاده ادامه داد: طرح «بهنام محمدی» در مدارس راهنمایی اجرا می شود، طی سال که دانش‌آموزان در مدرسه هستند سعی داریم حضور آنان  در مسجد و پایگاه‌ها نیز بیشتر و مستحکم‌تر شود.

فرمانده پایگاه مقاومت امام خمینی ( ره) عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری، تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب، فعالیت در جبهه فرهنگی و اقتصادی، استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای تبلیغ دین و معرفی انقلاب اسلامی یکی از رسالت‌های جوانان بسیجی امروز دانست و افزود: امروز فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی  می‌تواند به عنوان تهدید و به عنوان یک فرصت مطلوب مورد ارزیابی قرار گیرد، چرا که اطلاعات در کسری از زمان در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، اتفاقات جهانی در سراسر دنیا پخش شده می‌شود و چقدر خوب است که در دهکده جهانی شبکه‌های اجتماعی از فرصت به وجود آمده نهایت استفاده را کرده و با مدیریت این فضا تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد حضور در این فضا برای معرفی بسیاری از توانمندی‌های دختران و زنان بسیجی  ضروری است، چراکه حضور آنان در جهت بصیرت‌افزایی و معرفی ظرفیت بسیج  یکی از گام‌های اساسی برای محرومیت‌زدایی و افزایش توان فکری است.

 

جهاد و همدلی برای شکست کرونا 

رحمان زاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به فعالیت‌های پایگاه امام خمینی(ره) خطیب در حمایت از مدافعان سلامت گفت: با انتشار و شیوع ویروس کرونا خواهران بسیجی این پایگاه نیز همانند دیگر خواهران و برادران به صحنه آمده و فعالیت‌هایی در این زمینه انجام دادند.

وی افزود: از همان روزهای اول خواهران دست به کار شده و دوخت ماسک‌های بهداشتی و گان را آغاز کردند به طوری که در طی این مدت  ۳ هزار  عدد ماسک و ۴۰۰ عدد گان دوختند.

در زمان  دوخت ماسک  15 نفر از خانم‌ها  مشارکت داشتند که توسط بهداشت ویزیت شده بودند تا  سلامت آنها تایید شود. همچنین برای حمایت  از مدافعان سلامت حدود دو ماه هم لباس ایزوله برای بیمارستان‌ها دوخته شد.

رحمان‌زاده با اشاره به مشارکت بسیجیان در طرح غربالگری ادامه داد: برای آگاهی بخشی به عموم شهروندان و اطمینان از سلامت آنان  یک هزار تماس توسط بسیجیان پایگاه با شماره٤٠٣٠ در طرح غربالگرى کرونا صورت گرفته است.

ضدعفونی و گندزدایی محله خطیب توسط برادران بسیجی و ضدعفونی و گندزدایی مسجد توسط بانوان جهادی از دیگر اقدامات این پایگاه مقاومت است. تیم ضد عفونی کننده در ۱۰ تیم  دو نفره محله را گندزدایی کردند.

فرمانده پایگاه مقاومت امام خمینی(ره) خطیب با بیان مشارکت‌های فعال این پایگاه در طرح رزمایش کمک مومنانه خاطرنشان کرد: تاکنون  سه نوبت بسته‌های معیشتی در قالب رزمایش کمک مومنانه صورت گرفت . در هر نوبت   ۳۰۰ بسته معیشتی تهیه شد به طوری که  اولین بسته های حمایتی قبل ازماه مبارک رمضان ، دومین بسته های حمایتی اول رمضان و سومین بسته ها در شب 23ماه مبارک رمضان در بین خانواده های نیازمند توزیع شده است.

اینجا یک صلوات کارگشاست

اینجا همت و تلاش  زنانه کارساز است. اینجا بانوان اراده می‌کنند و گام بر می‌دارند، وقتی در ابتدای هر کاری سلام و صلوات می‌فرستند و زمانی که با گام‌های بلند خود کاری می‌کنند کارستان باز هم عطر سلام و صلوات در فضا می‌پیچد.

انتهای پیام/60020/س/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول