اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

گزارش فارس از پر مخاطب ترین فیلم جشنواره/ رقابت شنای پروانه و درخت گردو؛ تهران یا کل کشور؟

در حالی که جشنواره فیلم فجر یک رویداد ملی است و در سرار کشور برگزار می شود اما هنوز با قاطعیت نمی توان گفت پربیننده ترین فیلم این دوره از جشنواره کدام اثر بوده است.

گزارش فارس از پر مخاطب ترین فیلم جشنواره/ رقابت شنای پروانه و درخت گردو؛ تهران یا کل کشور؟

خبرگزاری فارس- گره سینما: با گذشت چند هفته از اختتامیه جشنواره فیلم فجر، هنوز خبری از پرمخاطب‌ترین فیلم این دوره نشد. این اتفاق برخلاف دوره‌های پیشین بود و برخی گمانه‌زنی‌ها را دراین زمینه ایجاد می‌کرد.

**آمار رسمی پرمخاطب ترین فیلم جشنواره چیست؟

جشنواره فیلم فجر امسال در تهران و چند شهر دیگر برگزار شد و مخاطبان ایرانی به تماشای فیلم‌ها نشستند. هرچند که دایره فیلم‌های محبوب تماشاگران مشخص بود اما تا روزهای گذشته هیچ‌کدام از مسئولان جشنواره آماری رسمی از پرمخاطب‌ترین فیلم جشنواره ارائه نکردند. برای مشخص شدن این موضوع خبرنگار فارس سراغ چندنفر از مدیران ستادی و استانی جشنواره رفته تا به اطلاعات دقیقی در این زمینه دست پیدا کند.

**فرجی:«شنای پروانه» پرمخاطب ترین فیلم جشنواره در تهران است

اولین فردی که سراغش رفتیم محمد رضا فرجی مدیر کل سینمای حرفه‌ای بود. 
محمد رضا فرجی به فارس گفت: بیشترین تعداد سانس فوق‌العاده مربوط به فیلم «شنای پروانهـ بوده است. طبیعتا بیشترین تعداد مخاطب هم به همین فیلم تعلق می‌گیرد. البته منظور باتوجه به سانس‌های فوق‌العاده است.
وی افزود: «درخت گردو» و «روز صفر» فیلم‌های بعدی در این زمینه است.

فرجی با اشاره به تعداد سانس‌های فوق‌العاده و میزان مخاطبان بیان کرد: شنای پروانه با ۲۰سانس فوق‌العاده و ۷۴۲۲نفر بیشترین آمار را دارد.

محمد رضا فرجی درپاسخ به این سوال که این آمار مربوط به کل کشور است یا صرفا تهران گفت: این آمار صرفا محدود به تهران است و من درباره آمار دیگر استان‌ها اطلاعی ندارم.

**علیزاده: من آمار مشخصی ندارم

بعد از صحبت‌های محمد رضا فرجی برای اینکه بتوانیم به آمار دقیق‌تری برسیم با آقای علیزاده از اعضای کمیته آرای مردمی جشنواره گفت‌وگویی ترتیب دادیم.

علیزاده به فارس گفت: شرایط اکران در شهرستان‌ها کمی متفاوت از تهران است و عملا در آن‌جا سانس فوق‌العاده در آمار ما نمی‌‌آید.

علیزاده ادامه داد: من آمار مشخصی از تعداد سانس‌هایی از فیلم‌ها که بیش از سهمیه نمایش داده شده ندارم.

**سیدی: آمار کاملی در کل کشور وجود ندارد

باتوجه به این‌که مهم‌ترین مؤلفه شناخت پرمخاطب‌ترین فیلم جشنواره بررسی تعداد سانس‌های فوق‌العاده و پیرو آن تعداد مخاطبان‌اش است؛ برای رسیدن به اطلاعاتی جامع با سیدحسین سیدی مدیر کل امور استان‌های جشنواره فجر گفت‌وگو کردیم. سیدی به فارس گفت: ما پکیجی به استان‌ها ارائه می‌دهیم که معمولا به دلیل مسائل مالی به سمت سانس‌های بیش از آن نمی روند.

وی افزود: در شهرهایی مثل شیراز، مشهد و اصفهان سانس‌های فوق‌العاده قابل‌توجهی داشتیم. من از آن‌ها اطلاع دقیق ندارم ولی به گمانم «درخت گردو» سانس‌های زیادی داشت.

براساس گفته مسئولان جشنواره آماری کاملی از کل کشور در این زمینه وجود ندارد اما با توجه به استقبال گسترده مخاطبان از فیلم‌های جشنواره در شهرهای شیراز و مشهد با مسئولان استانی این رویداد در این دو شهر گفت‌وگویی کوتاهی انجام دادیم.

**خباز: اختلاف مخاطب درخت گردو و شنای پروانه هزار نفر است

آقای خباز درباره وضعیت سانس‌های فوق‌العاده فیلم‌ها در این شهر گفت: درخت گردو با چهار سانس فوق‌العاده و حدود ۲هزار نفر مخاطب، صدرنشین آمار ما در سانس‌های فوق‌العاده در شیراز است.

وی افزود: شنای پروانه و روز صفر با چهار سانس و حدود ۱۵۰۰نفر دو فیلم بعدی در بخش سانس‌های فوق‌العاده قرار دارند.

مجتبی فرزانه از مسئولان جشنواره فجر در شهر مشهد درباره فیلم‌هایی که بیشترین سانس فوق‌العاده را دراین شهر داشته‌اند گفت: درخت گردو نزدیک به هفت سانس فوق‌العاده داشته است. یک سانس سینما آفریقای مشهد هزار صندلی دارد. فیلم بعدی شنای پروانه است. اختلاف مخاطب درخت گردو و شنای پروانه حدود هزار نفر است.

**آمار کشوری مشخص نیست

براساس صحبت‌های مطرح شده توسط مسئولان سینمایی در این‌گزارش، شنای پروانه به کارگردانی محمد کارت بیشترین سانس فوق‌العاده و مخاطب را در جشنواره در تهران داشته است اما از آن‌جایی‌که جشنواره فیلم فجر یک رویداد ملی است و نمی‌توان آن را به یک شهر محدود کرد باید به آماری کشوری رجوع شود. هرچند که نبود یک آمار دقیق کشوری درباره سانس‌های فوق‌العاده از معرفی رسمی یک فیلم به عنوان پرمخاطب‌ترین فیلم جشنواره جلوگیری می‌کند اما اگر چند شهر پرمخاطب و مهم مثل مشهد و شیراز را مرجع استناد قرار دهیم احتمالا درخت گردو به کارگردانی محمدحسین مهدویان گزینه محتمل در این زمینه باشد. امید است که در دوره‌های بعد شفافیت و اطلاع‌رسانی جامعی به وسعت تمام استان‌ها دراین زمینه به وجود بیاید.

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول